Elekma  Autoracing

Akun varaustasolle mittari?

  • 35 Vastauksia
  • 3113 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Akun varaustasolle mittari?
« Vastaus #15 : 08.01.2024, 18:02:43 »
Millaista latausjännitettä se pitää ajaessa?

Poissa Munkka

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 58
  • www.vrcf.fi
Vs: Akun varaustasolle mittari?
« Vastaus #16 : 08.01.2024, 19:06:33 »
Kovin vaihtelee. Kun lähtee yön jäljiltä liikenteeseen niin aluksi jotain 14.6v, tässä vaiheessa jännite on vakain.
Sitten kun on kaikki lämpöisenä niin jännite elää, selvästikin kaasuttaminen laskee jännitettä ja jarruttaminen nostaa jännitettä, 12.5-14.5 on vaihteluväli, no joskus käy jopa 14.8v.
Moottoritiellä saattaa olla useammankin kilometriä alle 13v näytöllä.

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2893
Vs: Akun varaustasolle mittari?
« Vastaus #17 : 08.01.2024, 19:11:49 »
Kovin vaihtelee. Kun lähtee yön jäljiltä liikenteeseen niin aluksi jotain 14.6v, tässä vaiheessa jännite on vakain.
Sitten kun on kaikki lämpöisenä niin jännite elää, selvästikin kaasuttaminen laskee jännitettä ja jarruttaminen nostaa jännitettä, 12.5-14.5 on vaihteluväli, no joskus käy jopa 14.8v.
Moottoritiellä saattaa olla useammankin kilometriä alle 13v näytöllä.
Kuulostaa ihan normaalilta tämä kyllä.

Poissa TKG

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 173
  • www.vrcf.fi
Vs: Akun varaustasolle mittari?
« Vastaus #18 : 08.01.2024, 19:57:14 »

Tuossa omassa V60 '20 olen hämännyt BMS:ää siten että ensin virta päälle+valot+puhallin muutaman minuutin (kone ei käynnissä) ja virtoja sammuttamatta BMS johto irti ja kiinni.
Jopa kuukausia on mennyt ilman että vinkuu akun jännitteestä.
Ajossa: S60 T5 AWD '20, V60 T4 '20, V40 2,0 '04 (myös Kona EV '23, 944tbo '86)
Ex. V60 D4 '19,  V60 '12, V60 '11, V70 '08, V50 '04, V70 '01, 850 '95, S60 '02, V40 '97, 142 '73 (sekä lukuisa määrä muita...)

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Akun varaustasolle mittari?
« Vastaus #19 : 08.01.2024, 20:08:01 »
Kovin vaihtelee. Kun lähtee yön jäljiltä liikenteeseen niin aluksi jotain 14.6v, tässä vaiheessa jännite on vakain.
Sitten kun on kaikki lämpöisenä niin jännite elää, selvästikin kaasuttaminen laskee jännitettä ja jarruttaminen nostaa jännitettä, 12.5-14.5 on vaihteluväli, no joskus käy jopa 14.8v.
Moottoritiellä saattaa olla useammankin kilometriä alle 13v näytöllä.

Joo, eli se ei vaan lataa sitä akkua.

Jos toinen vastaava auto toimii hyvin voisi bms softia ja arvoja verrata keskenään. Esim väärä lämpötilatieto voi aika radikaalisti muuttaa bms toimintaa.

Poissa Munkka

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 58
  • www.vrcf.fi
Vs: Akun varaustasolle mittari?
« Vastaus #20 : 08.01.2024, 20:42:10 »
Toisessa ei ole tuota jänniteloggeria. Suurinpiirtein yhtä vähän se sietää webaston käyttöä vaikka sillä ajetaan pitempää matkaa keskimäärin. Kaksi tai kolme päivää samassa kaupungissa pyörimistä niin webasto ei käynnisty. Onneksi tuolla tulee noin kolmesti viikossa käytyä noin 70km päässä töissä.
Tämä xc60 jolla ajetaan enempi tuli audin tilalle. Vaikka audissakin on äärimmilleen ”tuhottu” akun lataus niin kyllä sen webastoa pystyi käyttämään joka aamu, samalla ajosyklillä.

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2698
Vs: Akun varaustasolle mittari?
« Vastaus #21 : 08.01.2024, 21:26:00 »
Kovin vaihtelee. Kun lähtee yön jäljiltä liikenteeseen niin aluksi jotain 14.6v, tässä vaiheessa jännite on vakain.
Sitten kun on kaikki lämpöisenä niin jännite elää, selvästikin kaasuttaminen laskee jännitettä ja jarruttaminen nostaa jännitettä, 12.5-14.5 on vaihteluväli, no joskus käy jopa 14.8v.
Moottoritiellä saattaa olla useammankin kilometriä alle 13v näytöllä.
Minusta jännitteet ovat noin puoli volttia alhaisia kautta linjan verrattuna omiin havaintoihin. En kyllä keksi asiaan muuta korjauskeinoa kuin BMS:n vaihto. Menee vähän virityksen puolelle, jos huijaisi BMS:n mittaamaa jännitettä alemmaksi, josta seuraisi vastaava latausjännitteen nousu. BMS kuitenkin laskee varaustilan enemmän virran kuin jännitteen perusteella. Siksi jännitemodaus ei välttämättä toisi toivottua lopputulosta.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Akun varaustasolle mittari?
« Vastaus #22 : 09.01.2024, 08:17:49 »
Lämpötiedon huijaamisella voisi saada aikaan hieman tehokkaamman latauksen.

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2698
Vs: Akun varaustasolle mittari?
« Vastaus #23 : 09.01.2024, 10:31:32 »
Lämpötiedon huijaamisella voisi saada aikaan hieman tehokkaamman latauksen.
Miten BMS eli akun miinusnapa on sijoittuneena XC40 konehuoneessa? Onko siis lämpimämmässä paikassa kuin akku keskimäärin? BMS pitäisi sijoittaa tai eristää kylmimpään mahdolliseen kohtaan, jotta se luulisi myös akun olevan kylmä ja lataisi vähän enemmän.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa Munkka

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 58
  • www.vrcf.fi
Vs: Akun varaustasolle mittari?
« Vastaus #24 : 09.01.2024, 10:56:43 »
Tuossa aika hyvä konehuoneesta. Tuollahan se pilkistää oikealla ylhäällä lähellä rintapeltiä. Varmaan saa jonkinverran lämpöä moottorista.
https://www.wheels-alive.co.uk/new-volvo-xc40-compact-suv-first-impressions/

Poissa Munkka

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 58
  • www.vrcf.fi
Vs: Akun varaustasolle mittari?
« Vastaus #25 : 09.01.2024, 15:43:50 »
Mittasin nyt yleismittarilla tuon toisen volvon eli xc60 d4 2019 lepojännitteen. Auto kävi moottoritietä 70km päässä ja vielä ruokakaupassa sen lisäksi, ajoa tuli yhteensä 151km, lämmintä ulkona +1.
Avasin takaluukun jotta akkuun pääsee käsiksi ja odotin reilut kaksi tuntia, sitten mittasin ja jännite oli 12.51v. Kun kaukosta painoi oven avaus nappia niin jännite laski 12.44 volttiin.
Kai se vaan täytyy uskoa että tuossa 12.5v tasossa nuo haluavat akun jännitteen pitää, eli akku on noin puolillaan. Siitä kai noi haasteet webaston kanssa sitten tulee.
Täytyy laittaa ainakin tuohon pikkuvolvoon akkulaturi, sisäpistoke ja lohkolämmitin. Siitäkin huolimati että merkkiliike sanoi että akkulaturi ei auta akkua jos latailee vain parituntia aamuisin.
Saahan noita ainakin 17 amppeerin latureita niin väkisinhän se akun täyttää aamuisin.

Poissa VäLKKy

  • Toiminnantarkastaja EVP
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6863
  • Kaikkee sitä...
Vs: Akun varaustasolle mittari?
« Vastaus #26 : 09.01.2024, 16:30:28 »
Kai se vaan täytyy uskoa että tuossa 12.5v tasossa nuo haluavat akun jännitteen pitää, eli akku on noin puolillaan.

Ei se puolillaan ole..

    Täysi akku 12,72 V
    90% varaus 12,60 V
    80% varaus 12,48 V
    70% varaus 12,36 V
    60% varaus 12,24 V
    50% varaus 12,12 V
    40% varaus 12,00 V
    30% varaus 11,88 V
    20% varaus 11,76 V
    10% varaus 11,64 V
... --> S40 T4 -02 --> S40 T5 -04 --> Focus ST -07 --> S40 2.0D Powershift -10 --> BMW 330D M-Sport -10 --> Audi A4 3.0 TDI quattro S-line -11 --> Audi A6 3.0 TDI competition quattro -15 --> Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro -21

Poissa Munkka

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 58
  • www.vrcf.fi
Vs: Akun varaustasolle mittari?
« Vastaus #27 : 09.01.2024, 17:17:32 »
Hmm, noissa on Vartan agm akku ja valmistajan mukaan olisi puolillaan.
https://www.varta-automotive.fi/fi-fi/varta-teknista-tietoa/varaaminen/akun-varaaminen

Poissa R70AWD

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 703
Vs: Akun varaustasolle mittari?
« Vastaus #28 : 09.01.2024, 17:31:11 »
Täytyy laittaa ainakin tuohon pikkuvolvoon akkulaturi, sisäpistoke ja lohkolämmitin. Siitäkin huolimati että merkkiliike sanoi että akkulaturi ei auta akkua jos latailee vain parituntia aamuisin.
Saahan noita ainakin 17 amppeerin latureita niin väkisinhän se akun täyttää aamuisin.

Merkkiliike onkin siinä ihan oikeassa, pari tuntia laturissa on aika lailla yhtä tyhjän kanssa. Toisekseen jos akku on kylmä, niin akku ei ota varausta vastaan muutenkaan. Jääkylmän akun lataus on jokseenkin turhaa. Laita vaikka hiustenkuivaaja puhaltamaan akun kylkeen, auttaa paljon enempi.
Kannattaa investoida ennemmin akun lämmitimeen. Silloin akku latautuu nopeasti täyteen kun autolla lähdetään ajamaan. Akkulaturin kanssa yhdessä se pari tuntiakin suunittelemasi 17A laturiin kanssa rupeaa auttamaan jo paljon.

Käytännössä noita on kahta tyyppiä, toinen toimii auton 12V jännitteellä ja toinen 230V.

Arctic heater lämmittää akkua 12V jännitteellä aina kun auto on ajossa tai ylläpitolaturissa. Asennus helppoa, elementti akun kylkeen lämpövuorauksen kanssa ja johdot akun napoihin, homma valmis.  Termostaatti huolehtii että akku lämpiää vain kun tarvetta, eikä se lämpeä liikaa ja jännitevahti että se toimii vain kun moottori käynnissä tai akkulaturi kytketty. Näitä saa oman älylaturinsa kanssa ja ilman. Laturiksi käy vaikka Ctek, joku 10A laturi on jo hyvä. Lämmitinvastus vie jonkun 2 - 3A, loppu jää lataukseen.

Polarheater on muuten samanlainen, mutta toimii 230V. Asennus joko toimimaan lohkon kanssa tai erikseen. Helpoimmillaan sen tyrkkäsee sinne akun kylkeen kun tarve ja pistoke seinään tai tolppaan. Niitä saa Defa/Calix yhteen sopivana ja schuko 230V pistokkeella.

Akkulämppäri on melkeimpä järkevämpi investointi kun laturi, yhdessä loistava kombo jos käyttää paljon webastoa ja ajaa lyhyttä matkaa.
Nykyiset : 2009 V70 T6 AWD * 1998 940 2.3 Turbo Classic
Exät : 1998 V70R AWD * 1997 960 2.5  * 1989 740 Turbo Intercooler * 1983 240 DL

Poissa VäLKKy

  • Toiminnantarkastaja EVP
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6863
  • Kaikkee sitä...
Vs: Akun varaustasolle mittari?
« Vastaus #29 : 09.01.2024, 22:25:28 »
Hmm, noissa on Vartan agm akku ja valmistajan mukaan olisi puolillaan.
https://www.varta-automotive.fi/fi-fi/varta-teknista-tietoa/varaaminen/akun-varaaminen

No niinpäs näkyy. Uskottava valmistajaa  :)
... --> S40 T4 -02 --> S40 T5 -04 --> Focus ST -07 --> S40 2.0D Powershift -10 --> BMW 330D M-Sport -10 --> Audi A4 3.0 TDI quattro S-line -11 --> Audi A6 3.0 TDI competition quattro -15 --> Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro -21

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron