RallyBaron  Samppasport

Akun varaustasolle mittari?

  • 35 Vastauksia
  • 2436 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1867
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Akun varaustasolle mittari?
« Vastaus #30 : 13.01.2024, 12:00:58 »
Ei se puolillaan ole..

    Täysi akku 12,72 V
    90% varaus 12,60 V
    80% varaus 12,48 V
    70% varaus 12,36 V
    60% varaus 12,24 V
    50% varaus 12,12 V
    40% varaus 12,00 V
    30% varaus 11,88 V
    20% varaus 11,76 V
    10% varaus 11,64 V


Mistä akusta tuo taulukko on?

.
Saahan noita ainakin 17 amppeerin latureita niin väkisinhän se akun täyttää aamuisin.

Jos lyijyakkua yrittää ladata yli 0,1C virralla, sitä pitää piiskata aika hemmetisti ylijännitteellä, eli eto 17A latausvirta edellyttäisi 170Ah akkua.

Aivan Tyhjään ja lämpimään akkuun menee kyllä virtaa suosiolla nopeamminkin, mutta jo puolillaan oleva lyijyakku ei oikein anää halua latautua.

Tosin, kyllä se pari tuntia vuorokaudessa ylläpitolatausta auttaa sitä akkua, erityisesti jos se on samaan aikaan kun webaakin käytetään, silloin se webastokäyttö ei kuluta akkua lainkaan.

Poissa VäLKKy

  • Toiminnantarkastaja EVP
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6812
  • Kaikkee sitä...
Vs: Akun varaustasolle mittari?
« Vastaus #31 : 13.01.2024, 22:35:00 »
Mistä akusta tuo taulukko on?

Normi lyijyakusta
... --> S40 T4 -02 --> S40 T5 -04 --> Focus ST -07 --> S40 2.0D Powershift -10 --> BMW 330D M-Sport -10 --> Audi A4 3.0 TDI quattro S-line -11 --> Audi A6 3.0 TDI competition quattro -15 --> Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro -21

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1867
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Akun varaustasolle mittari?
« Vastaus #32 : 14.01.2024, 00:52:12 »
Normi lyijyakusta

Ei normaalin avoimen märän lyijyakun lepojännitteet päde agm akkuun.

Poissa VäLKKy

  • Toiminnantarkastaja EVP
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6812
  • Kaikkee sitä...
Vs: Akun varaustasolle mittari?
« Vastaus #33 : 14.01.2024, 22:23:55 »
Ei normaalin avoimen märän lyijyakun lepojännitteet päde agm akkuun.

Huomasin joo kun vähän lisää kuuklettelin
... --> S40 T4 -02 --> S40 T5 -04 --> Focus ST -07 --> S40 2.0D Powershift -10 --> BMW 330D M-Sport -10 --> Audi A4 3.0 TDI quattro S-line -11 --> Audi A6 3.0 TDI competition quattro -15 --> Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro -21

Poissa Munkka

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 58
  • www.vrcf.fi
Vs: Akun varaustasolle mittari?
« Vastaus #34 : 18.01.2024, 10:20:16 »


Jos lyijyakkua yrittää ladata yli 0,1C virralla, sitä pitää piiskata aika hemmetisti ylijännitteellä, eli eto 17A latausvirta edellyttäisi 170Ah akkua.



Tuo lienee legendaa, 50Ah alkaen…
https://www.ikh.fi/fi/akkulaturi-12v-17a-calix-bc1217-gbc1217

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1867
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Akun varaustasolle mittari?
« Vastaus #35 : 18.01.2024, 11:00:03 »
Tuo lienee legendaa, 50Ah alkaen…
https://www.ikh.fi/fi/akkulaturi-12v-17a-calix-bc1217-gbc1217

Siis tuo että max 17A laturille ilmoitetaan akkukooksi 50-220Ah perustuu siihen että se lataus tehdään vakiojännitteellä, ts se akku ottaa minkä haluaa, mutta enintään 17A.

Täysin tyhjä 50Ah akku ottaa tuon täyden 17A virran, mutta jo noin 50% varaustasolla se latausvirta jää käytännössä johonkin vähän reilun 5A huitteille. 80% tasolla 2A jne... Jos 80% akkua yrittäisi ladata 17A virralla pitäisi latausjännite nostaa johonkin 18-20V tasolle, akku kiehuisi nopeasti pilalle.

Jos täysin tyhjää esim 10Ah pikkuakkua lataisi tuollaisella laturilla 17A virralla, se akku voisi siitä hajota, siksi noihin ilmoitetaan tuo suositeltu minimikoko.

Maksimikoko taas... No sille ei kovin järkevää perustetta ole, muuten kuin että latausaika kasvaa ihan järjettömän pitkäksi, ja mahdollinen sisäinen automatiikka päättelee että kyseessä on jokin virke kun akku ei lataudu odotetusti.

Esim jos mä lataan mun trukin 480Ah akkua 12,5A älylaturilla, se lopettaa latauksen kesken virheeseen, kun akkujännite ei nouse laturin logiikan mukaisesti. Trukin akun saa kyllä ladattua täyteen kun käy säännöllisesti irroittamassa laturin seinästä ja kytkee takaisin se vaan ottaa pari vuorokautta aikaa.

Jos saman akun laittaa tyhjänä sen oikeaan laturiin se alkaa työntänään sinne laturin max 80A virralla, mutta akun täyttyessä virta laskee kokoajan alemmas, johonkin 5A tasolle asti, vaikka laturista kyllä lähtisi se 80A ihan loputtomiin jos akku vaan ottaisi sen.

 

Kulkukoira  Proturbo