Nyt tulee aloittelijatason kysymys liittyen sähköautoihin.
Miten akun varauksesta huolehtiminen menee sähköautojen kanssa?
Minulle on opetettu että polttomoottoriauton "perus"akku kannattaa pitää mahdollisimman täynnä että se säilyy hyvänä ja jaksaa ottaa enemmän virtaa vastaan.
Eli aina vajaa akku menettää osan varastointi kapasiteetista, varsinkin pakkaskeleillä.
Meneekö asia näin myös sähköautojen kanssa?
Jos sähköauton akku on usein vajaa niin myös maksimi toimintamatka heikkenee?
Riippuu tosiaan akkukemiasta, mutta isoakkuisissa Volvoissa suositus on normaalikäytössä lataus sinne 80-90%. Autosta saa rajoitettua. Itse lataan 100% kotona vain, kun olen johonkin pidemmälle reissulle lähdössä. Kapasiteetti pysyy parempana, jos autoa ei säilytetä täydessä varauksessa (ja lämpimässä). Sama pätee ihan kannettaviin tietokoneisiin, jotka joillakin saattaa olla vuosikausia "pöytäkoneina" laturissa 100% varauksella. Sitten kun yrität käyttää konetta oikeasti kannettavana, niin akku ei kestä enää mitään.
Ei se akku nyt heti mene huonoksi yhdestä latauksesta, mutta en jättäisi omaa autoa laturin päähän esim. kuukaudeksi seisomaan kesällä ilman rajoitusta.