Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Turbo- ja remmiahtaminen => Aiheen aloitti: -masaa - 05.02.2017, 21:35:55

Otsikko: B20 imuturbo setuppi
Kirjoitti: -masaa - 05.02.2017, 21:35:55
Moro! Oon kauan pyöritellyt mielessä turbottaa mun 142:sen ja imuturbotusta oon miettinyt halpuuden ja simppeliyden takia.(Niille jotka ei tiedä, kaasari menee ennen turboa eli bensa/ilmaseos menee turbon läpi)

Ongelmana on se että täältä suomenmaalta ei tahdo löytyä hiilikuitutiivisteisiä(tai mitälie, ruotsiks carbontätning) ahtimia, osaakos joku sanoa että onko täällä suomessa firmoja jotka asentavat kyseisiä tiivisteitä ahtimiin?

Olen ainakin lukenut että useissa/kaikissa rajayn turboissa olisi hiilikuitutiivisteet mutta nekin rupeavat olemaan harvinaisia jo.

Oon myös lukenut muutamia projekteja missä ihmiset ovat käyttäneet perus ahtimia ilman kyseisiä tiivisteitä, yksi sanoo että savuttaa niin perkeleesti ja tulppia kuluu kun taas toisella ei ole ollut mitään ongelmia, onkos täällä ketään imuturbosetupilla ajaneita kellä olisi jakaa kokemuksia/vinkkejä?

Olen jo kuullut että kylmäkäynnistysominaisuudet huononee, kaasutin voi jäätyä, välttämättä ei voi ahtaa kovin paljoa, välijäähdytintä ei voi käyttää yms. mutta noista huonoista puolista huolimatta tämmönen projekti kiinnostaisi ja ideoita yms. otan mielelläni vastaan :)

Tekniikka oisi b20 .40 ylikoon männillä, F-nokalla, Dellorto dhla 40 kaasarilla, kevennetty vauhtipyörä, kärjetön sytkä, kantta en ole vielä tehnyt mutta luultavasti perus b20a kansi portatuilla pakokanavilla ja 8-8.5:1 rutuilla, imusarjasta en ole varma mutta joko vakio b20a sarja tai sitten tupla SU aluimusarja.

Kiitos jo etukäteen! 8)
Otsikko: Vs: B20 imuturbo setuppi
Kirjoitti: Egez - 06.02.2017, 19:42:43
Omasta mielestä kannattaa vain paineistaa nuo nykyiset DHLA kaasuttimet ja puhaltaa lävitse, asennus on vaikeampi, mutta paljon käyttökelpoisempi. Minkälaista pakosarjaa olit suunnitellut? Ns J-putkea vakio pakosarjasta? Tilan puute on varmaan suurin ongelma läpipuhallus setissä, mutta mahdollinen toteuttaa.
Otsikko: Vs: B20 imuturbo setuppi
Kirjoitti: -masaa - 06.02.2017, 22:50:24
Pakosarjan tekisin itse, ei ehkä taidot tai kärsivällisyys riitä mihinkään pulssisarjaan mutta eiköhän siitä parempi tulisi kuin vakiosarja tuolla jyrkällä mutkalla, ei ainakaan pakokaasujen tarvi yhtä pitkää matkaa kulkea ennen turboa  ;D

Toki läpipuhaltaen tulee parempi mutta pelkästään kaasareiden paineistus sarja maksaa ~200€

Sitten vielä pitäisi bensapumppu hommata, paluulinja laittaa tankkiin, painekotelo yms.

Kunhan sen ~150 hepoa sais tuosta pannusta irti niin olisin jo tyytyväinen eli tehotavoite ei kovin suuri ole.

Nyt kun tätä kirjoittelin niin tuli mieleen että oon joskus lukenut että tuota orkkis mekaanista pumppua saisi jotenkin modattua niin että ahtopaineet sinne johdattamalla saisi tuottoa nostettua...
Pitääpäs koittaa lueskella asiaa, ei läpipuhaltavaa systeemiäkään välttämättä kovin vaikea ois tehdä paineistamalla vaikka yksi strömppä tai sitten vain yksi mun lortoista. ???

Otsikko: Vs: B20 imuturbo setuppi
Kirjoitti: miro678 - 08.02.2017, 06:53:34
Jos en nyt ihan väärässä oo niin ilmanippa bensapumpun kupeeseen ois riittävä, paikalla tais olla merkitystä joten se kannattaa vielä selvittää.
Otsikko: Vs: B20 imuturbo setuppi
Kirjoitti: luchadore - 27.04.2019, 23:47:45
Mitenkäs tämä hanke on(ko ollenkaan) edennyt ?
Otsikko: Vs: B20 imuturbo setuppi
Kirjoitti: Weebi - 19.01.2020, 22:46:20
Mulla o b200a ihi rhb6 ja imupuolella jaguaari säätö suutin kaasari vähä se röpöttää mutta paukkuu kummiski :2funny: ;D
Otsikko: Vs: B20 imuturbo setuppi
Kirjoitti: juhal - 20.01.2020, 15:44:16
Tämä tulee aina mieleen, ei se välttämättä oo aina huonosti toimiva vaihtoehto.

https://www.youtube.com/watch?v=VdFMgYBoSek&list=FL7D_jyADQX7KdkIYkDE7-5w

En muista onko sellasta systeemiä tehty vai oonko vaan omassa päässäni pyöritelly ajatusta, että laittas turbon ja imusarjan väliin pelkän kaasuläpän jolla sais sitte ton alipaineen pysymäs imusarjan puolella ainoastaan, käytännös en tiedä yhtää voisko edes toimia, vaan eipä tuo paha olisi testata.

Lisää: lueskelin just niin toimiva setuppi syntyis ilmeisesti sillai, että kaasarina on su/strömberg ilman kaasuläppää turbon imupuolella, kaasuläppä turbon ja imusarjan välis.  Onhan noi outoja ja vaikeita perustella järkeviks ratkasuiks, mutta munmielestä siinä on jotain hienoa, kun saadaan toimiva setuppi aikaan ei niin perinteisillä menetelmillä.
Otsikko: Vs: B20 imuturbo setuppi
Kirjoitti: luchadore - 13.02.2020, 08:09:42
Aina tehnyt mieli testata jotain tuollaista :smitten:

Itsellä kävi ihan sama mielessä että Hs6 (tai kaksi) ilman kaasuläppää vaan. Jos läppä on siinä vähän matkan päässä vieresä kuitenkin erillisenä.

Miten tuollaisessa nyt tuo kipinä sitten, tai se bensapumppu ???
Otsikko: Vs: B20 imuturbo setuppi
Kirjoitti: Jopas_Jotakin - 29.02.2020, 09:08:28
Minä olisin turborömpän ja välijäähdyttimen kannalla.
Otsikko: Vs: B20 imuturbo setuppi
Kirjoitti: hyvoneju - 29.02.2020, 20:39:57
Tässä on asennetta  :)

https://www.youtube.com/watch?v=Mo554vlHfg0