VTT:n päästömittauksissakin saattaa tulla se ongelma vastaan, että VTT:llä ei ole enää voimassa olevaa akkreditointia henkilöautojen päästömittauksien tekemiseen. Siis EU:n hyväksymää akkreditointia.
Uusien matkailuautojen CO2 mittauksissa Trafi ainakin kieltäytyi hyväksymästä VTT:n tekemiä mittauksia, koska Suomi tai mikään muukaan ETA-maa ei ole ainakaan toistaiseksi ilmoitanut VTT:tä EU:ssa hyväksyttyjen mittauslaboratorioiden joukkoon.
Tuulilasi teki tästä asiasta käytännön testin ja samalla kantelun oikeuskanslerille, joka totesi että Trafin menettely olla hyväksymättä VTT:n tekemiä CO2 mittauksia on aivan oikea, koska tuo EU:n hyväksymä akkreditointi nykyään puuttuu. Oikeuskanslerin toteamus (linkki koko juttuun viestin lopussa):
Kantelussa esitetty maininta, että VTT:n tekemiä mittauksia ei hyväksytä, on oikea. Asia johtuu siitä, ettei VTT ole Suomen tai jonkun muun ETA-valtion nimeämä ja ilmoittama tutkimuslaitos.En tiedä koskeeko samat määräykset myös turboahtamisen yhteydessä tehtäviä päästömittauksia, mutta näihin Euro-normeihin ja niiden täyttämiseenhän tuokin päästömittaus myös turboahtamisen yhteydessä liittyy, joten voisi olettaa ongelmia olevan edessä jos VTT:n testeillä yrittää läpi. Nuo VTT:n testit maksaa helposti sen 1000-2000e per testiveto, joten ainakin kannattaa selvittää etukäteen, tekeekö niillä mittaustuloksilla käytännössä mitään lupia hakiessa.
http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/valitus-oikeuskanslerille-ja-trafin-linjamuutos-ajoneuvoverotuksessaHankalaksi on tehty kaikenkaikkiaan uusien autojen laillinen virittäminen.