Ateho  Elekma

hypoteettinen ajatusleikki vähäpäästöisen B6304 V90:n remmiahtamisesta

  • 21 Vastauksia
  • 10682 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Se vähän jäänyt askarruttamaan itseä juurikin 3,0L koneen kanssa jossa 83mm poraus, jenkkilässä yksi heppu räjäyttänyt 2 lohkoa 426hv lukemilla vaihdetuilla kangilla, ja sitten supran 1JZ tilalle kun häneltä paloi hermot. 2,5L kone kestää sitten 81mm porauksen ansiosta varmasti kovempaa kyytiä, ja alhaisemmat puristuksetkin tossa on, jotain 9,7 luokkaa jos en muista väärin?

Esim. tuo SLK55AMG kone on 11:1 puristuksilla, 3,0L 180/204hv koneet on 10,7 puristuksella, SLK konetta voi ahtaa 0,45bar paineella kompressorilla tuon klemann kitin turvin joka nostaa tehot 360->520hv ja väännöt sieltä 500Nm->720Nm, menisköhän näistä volvon kutosista jotain lähellä 1bar läpi, mikä tarkoittaisi aika tasan 400hv 204hv versiosta ja 550Nm vääntöä ilman katin poistoa... Tuossa SLK:ssa saadaan siis 0,40-0,45bar paineella 1,44 kertainen teho ja 1,44 kertainen vääntö, eli lähes tasan lineaarinen lisäys ahtojen mukaan.

Remmiahtimeksi voisi toimia Eatom M90 tai M112, ja pakokaasuahtimina HX35, tai T6 koneen ahtimet jos tyydytään 320-330hv lukemiin.
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa R70AWD

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 703
Remmiahtimeksi voisi toimia Eatom M90 tai M112, ja pakokaasuahtimina HX35, tai T6 koneen ahtimet jos tyydytään 320-330hv lukemiin.

Mulla olisi Autorotor AO3150 ruuvikompura ja 960:ssa sopivasti tilaa pakosarja puolella. Läppärunko siirto ahtimen persiiseen, ilmanputsari apparin puolelle, cooleri keulille ja vähän putkea. Imusarjan puolelle turha kuvitella mahduttavansa mitään noista ahtimista.
Nykyiset : 2009 V70 T6 AWD * 1998 940 2.3 Turbo Classic
Exät : 1998 V70R AWD * 1997 960 2.5  * 1989 740 Turbo Intercooler * 1983 240 DL

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Imusarjan puolelle turha kuvitella mahduttavansa mitään noista ahtimista.
Koneen päälle ja skuuppi peltiin  ;)
242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Mulla olisi Autorotor AO3150 ruuvikompura ja 960:ssa sopivasti tilaa pakosarja puolella. Läppärunko siirto ahtimen persiiseen, ilmanputsari apparin puolelle, cooleri keulille ja vähän putkea. Imusarjan puolelle turha kuvitella mahduttavansa mitään noista ahtimista.
Voisin kuvitella että koneen kaasuunvastaavuus muuttuisi todella surkeaksi jos kaasuläppä laitetaan ahtimen imupuolelle. Tämä siksi että kompura on kohtyy tiivis ja ilmatila kompuran siipien ja kaasuläpän välillä todella pieni. Kun polkaiset kaasua, ilmanpaineen on ensin tungettava kaasuläpän ohi, sitten ahtimen läpi ja koko ahtoputkiston läpi vasta sitten päätyäkseen imusarjaan ja sylinteriin.

Jos läppä on orkkispaikallaan ni koneella on koko ahtoputkisto käytettävänään "puskuri-ilmana", eli siellä on korkeampi paine kun imusarjassa, koska ahdin tuottaa sinne kokoajan kierrosnopeuden mukaan ilmanpainetta. Täten moottori reagoi paljon nopeammin kun kaasuläpän takana ahtoputkistossa on suuri ilmamassa ja vielä ylipaine.

Tämä näin teoriassa.
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa R70AWD

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 703
Empä ole koskaan kuullut että kaasuläppä olisi remmiahdetussa ahtimen jälkeen pois lukien jotkut keskipakoahtimet.
Yleensä se on niin että kaasuläppä on ahtimen imupuolella ja suuttimet ahtimen jälkeen imusarjassa tai jos Throttlebody, niin suuttimet on samassa läppärungossa.
Minulla tuo on ollut pikkulohkon päällä ja throttelbody ahtimen perässä, kaasuun vastaavuus on aivan välitön ilman pienintäkään viivettä.

Remmiahdetussa ei yleensäkään ole juuri viivettä ellei moottorin ja ahtimen väliin ole rakennettu kauhean pitkää ahtoputkistoa ja cooleria, silloinkin se on vain murto-osa turbon aiheuttamasta viiveestä. Kone siirtyy ahtopaineen puolelle heti kun kaasuläppä vain aukeaa tarpeeksi, n.90% ajosta kone toimii kuitenkin alipaineen puolella kaasuläpän ollessa vain vähän raollaan.
Nykyiset : 2009 V70 T6 AWD * 1998 940 2.3 Turbo Classic
Exät : 1998 V70R AWD * 1997 960 2.5  * 1989 740 Turbo Intercooler * 1983 240 DL

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Kaasuläppä ennen ahdinta ei toimi kunnolla mikäli välissä on ahtoputkea ja cooleri. Alipaine imee silikonit ruttuun, joutokäynti humppaa ja viivettä kaasunvasteessa on niin painaessa kuin löysätessä. Ei auta edes joutokäyntimoottori tilanteeseen. Eikä ole kovin mukava parkkeerata.

Läppä ahtimen jälkeen imusarjan läheisyydessä toimii hienosti kunhan vain ennen läppää on tarpeeksi suuri poistoaukko ahtimen läpi menevälle ylimääräiselle ilmalle. Esimerkiksi 70mm dumppi sopivaksi passatulla jousella pienemmän(olikohan 32mm) kaverina riitti hyvin 1,9 välityssuhteella pyörivälle M90 Eatonille 2,46l 16v koneessa.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Terhonaattori

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 154
  • www.vrcf.fi
Tuli ihan tän topikin luonteesta mieleen kysyä, että kuinkas monella poliisit ovat tien päällä etsineet laittomia ahtimia tai muita virityksiä autoista? Ja mitä siitä vois nykyautoilla seurata? Näyttö katsastuksessa, epäily liian isoista tehoista? Penkkiin? Omalla kustannuksella? Ajokielto?
Ei oo tullu ikinä turhia rälläiltyä kylillä, eikä usien oo poliisitkaan pysäyttäneet, mutta en oo yhdeltäkään tutulta kuullut koskaan, että oisivat etsineet laittomuuksia pellin alta. Sen sijaan sakkoja holtittomasta ajotavasta, tai liikenteen vaarantamisesta jne. ovat saaneet, itse olen välttynyt niiltäkin, mutta edellä mainittuihin sakkoihin ei tarvitse edes viritettyä autoa.

Viime talvena kaverin taunuksella oltiin liikkeellä ja poliisit liputti sivuun. Heti ikkunan avattua sano että " oho oikeen sparcon penkit laitettu", sitten hetken pyöri ja sano " avaas toi pelti ni katotaan ettei täällä ole mitään turbovirityksiä". Eipä ollu, mutta muuten kyllä asiallinen poliisi, kehuskeli että " jumalauta, oikeen peltisatsi." Sitä ei konstaapeli kyllä hoksannut että pellin alla oli 2,0 ohari yks kutosen sijaan, mutta eipä niillä ulkosesti mitään eroa olekkaan,
Radical Garage

Amazon -67, Amazon -69 B20 turbo, 740 turbo -86 , Omega 3000 -90

 

RallyBaron  Samppasport