Race.fi  Puotilan autokorjaamo

IC:n maalaaminen mustaksi, lisää tehoa ?

  • 21 Vastauksia
  • 10025 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa 244Markus

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 129
IC:n maalaaminen mustaksi, lisää tehoa ?
« : 17.06.2014, 10:50:02 »
https://www.youtube.com/watch?v=f1QL9veQaNg#t=708 Tossa videolla jätkät testaa välijäähyttimen toiminnan kun se on viellä kiiltävä, mutta sittenku maalaavat mustaksi niin ulostulosta tuleva ilma onkin todella paljon viileämpää kuin kiiltävänä :o. Onkohan tää joku iso vitsi enkä älyä sitä kielitietoni takia vai onko tässä joku tosijuttu? Ootteko itse testannu? Voiko todella toimia? Kiitos vastauksista. :)
240 '85 T5

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8953
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: IC:n maalaaminen mustaksi, lisää tehoa ?
« Vastaus #1 : 17.06.2014, 11:28:06 »
Kyllähän musta pinta säteilee lämpöä pois tehokkaammin kuin muun värinen. Tästä johtuu, että esim. musta pyöränpenkki auringonpaisteessa kuumenee enemmän kuin valkoinen (säteilyn imemis- ja poissäteilyteho menevät käsi kädessä).

IC:n maalaamisessa saavutettava hyöty riippuu siitä, miten maalikerros itsessään eristää lämpöä. Ohuella kerroksella voinee jäädä voitolle.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4434
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: IC:n maalaaminen mustaksi, lisää tehoa ?
« Vastaus #2 : 17.06.2014, 15:51:12 »
Tossa videolla jätkät testaa välijäähyttimen toiminnan kun se on viellä kiiltävä, mutta sittenku maalaavat mustaksi niin ulostulosta tuleva ilma onkin todella paljon viileämpää kuin kiiltävänä :o. Onkohan tää joku iso vitsi enkä älyä sitä kielitietoni takia vai onko tässä joku tosijuttu? Ootteko itse testannu? Voiko todella toimia? Kiitos vastauksista. :)

Perusfysiikkaa, kuten TOK kertoikin. Mustaksi maalatun coolerin emissiokerroin (lämpösäteilylle) on suurempi kuin kiiltävän, mikä on itsestään selvää jokaiselle fysiikan tunneilla hereillä olleelle.

Mustaksi maalattu cooleri ei kuitenkaan ajossa meinaa yhtikäs mitään, sillä ilmavirtaus dominoi jäähtymisessä tuolloin, eikä säteilyteho. Paikallaan tilanne muuttuu mustan eduksi.

Tästä tutkailemalla saa käsityksen emissiokertoimen hajonnasta eri materiaaleilla.
http://www.fluke-cz.cz/comx/show_product.aspx?pid=37822&locale=fifi&product=thg
Emissiokerroin 1 tarkoittaa sitä, että kappale ei enää heijasta lämpösäteilyä, vaan emitoi sen itse.

Tuossa listassa varmaan monet yllättää lasi!  :o
Lasi on läpinäkyvää näkyvälle valolle, muttei enää infrapunalle (lämpösäteily)! Eli lämpökameralla ei lasin lävitse näe!  :juhau:


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Kojontti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1396
  • www.vrcf.fi
Vs: IC:n maalaaminen mustaksi, lisää tehoa ?
« Vastaus #3 : 27.06.2014, 00:23:26 »

Mustaksi maalattu cooleri ei kuitenkaan ajossa meinaa yhtikäs mitään, sillä ilmavirtaus dominoi jäähtymisessä tuolloin, eikä säteilyteho. Paikallaan tilanne muuttuu mustan eduksi.



En tiedä nukuinko väärällä tunnilla mutta eikö se siltikin säteilemällä siirry siihen ilmaan se lämpö vaikka se ilma virtaakin kuulerin läpi/ohi?
V70 D5A AWD -08, S60 2.5Ta -03
142 -71 (wannabe something...)
Purkurivissä 940-91 ,855 Tdi -96, 855 2,5 20v
ex:V70 Classic 2,4D -07, V70-98, 142-69

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8953
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: IC:n maalaaminen mustaksi, lisää tehoa ?
« Vastaus #4 : 27.06.2014, 00:29:25 »
En tiedä nukuinko väärällä tunnilla mutta eikö se siltikin säteilemällä siirry siihen ilmaan se lämpö vaikka se ilma virtaakin kuulerin läpi/ohi?

http://fi.wikipedia.org/wiki/L%C3%A4mm%C3%B6n_siirtyminen

Lainaus
Lämpö voi siirtyä kolmella eri mekanismilla, jotka ovat johtuminen, säteily ja kuljetus eli konvektio.

Johtuminen eli konduktio on lämmön siirtymistä aineen sisällä. Lämpö voi siirtyä johtumalla myös aineesta toiseen, mikäli aineet ovat kosketuksissa toisiinsa.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: IC:n maalaaminen mustaksi, lisää tehoa ?
« Vastaus #5 : 27.06.2014, 00:50:33 »
Tulihan tähänkin selvyys. Moneen kertaan asiaa miettineenä, mopon sylinterin jäähdytystä hapettunut alumiini vs. mattamusta maali.

Olin aina kuvitellut, että maalikerros eristäisi enemmän, kuin hyöty. Mutta ilmeisesti näin ei ole. hmmm, mielenkiintoista...

Mutta mitenkäs; yksisylinterinen 49cc mopon moottori on liki suorassa auringonpaisteessa (avoimet katteet/ei katteita ollenkaan). Eikös tällöin musta väri absorboi lämpösäteilyä? Valkoisenhan ei näin pitäisi tehdä? Kumpi olisi parempi vaihtoehto, vaiko sittenkin mattaantunut hapettunut alumiini? ;)

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4434
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: IC:n maalaaminen mustaksi, lisää tehoa ?
« Vastaus #6 : 27.06.2014, 03:07:12 »
En tiedä nukuinko väärällä tunnilla mutta eikö se siltikin säteilemällä siirry siihen ilmaan se lämpö vaikka se ilma virtaakin kuulerin läpi/ohi?

Kyllä nukuit!  :-[
 
Sillä tämän olisi voinut päätelläkkin!

Mietippäs asiaa vaikka siten, että talvella lämpötila on sama ja olet paljan käsin tyynessä kelissä ja vertaa sitä, kuinka kädet jäähtyvät verrattuna kovaan tuleen!  :hello:
Säteilyteho on tuolloin sama mutta johtumien ei taas ole samaa tyyni vs. tuuli.

Säteilyssä määräävää on lämpötilaero ja pinta-ala, johtumisessa taas massavirtaus!

Tulihan tähänkin selvyys. Moneen kertaan asiaa miettineenä, mopon sylinterin jäähdytystä hapettunut alumiini vs. mattamusta maali.

Olin aina kuvitellut, että maalikerros eristäisi enemmän, kuin hyöty. Mutta ilmeisesti näin ei ole. hmmm, mielenkiintoista...

Mutta mitenkäs; yksisylinterinen 49cc mopon moottori on liki suorassa auringonpaisteessa (avoimet katteet/ei katteita ollenkaan). Eikös tällöin musta väri absorboi lämpösäteilyä? Valkoisenhan ei näin pitäisi tehdä? Kumpi olisi parempi vaihtoehto, vaiko sittenkin mattaantunut hapettunut alumiini? ;)

Maalin eristyskyky on huono, ainakin sylintereissä käytetty. Sen tehtävä on yrittää estää likaa tarttumasta pintaan, sillä lika on paljon parempi eriste kuin maali.

Musta sylinteri absorboi auringossa kyllä lämpöä, mutta vain auringon suunnasta. Muualle se luovuttaa sitä lämpöä säteilemällä.
Kuten sanottu, ilmajäähdytteisessä koneessa johtuminen on tärkeämpi mekanismi kuin säteily.

Säteilyjäähdytystä käytetään ainoastaan avaruudessa, koska siellä ei ole materiaalia, joka johtaisi lämpöä!
Säteilykomponenttihan on puhtaasti kiinni emissiokertoimesta ja lämpötila-erosta.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Masa71

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 211
  • www.vrcf.fi
Vs: IC:n maalaaminen mustaksi, lisää tehoa ?
« Vastaus #7 : 27.06.2014, 18:01:32 »
Tulihan tähänkin selvyys. Moneen kertaan asiaa miettineenä, mopon sylinterin jäähdytystä hapettunut alumiini vs. mattamusta maali.

Olin aina kuvitellut, että maalikerros eristäisi enemmän, kuin hyöty. Mutta ilmeisesti näin ei ole. hmmm, mielenkiintoista...

Mutta mitenkäs; yksisylinterinen 49cc mopon moottori on liki suorassa auringonpaisteessa (avoimet katteet/ei katteita ollenkaan). Eikös tällöin musta väri absorboi lämpösäteilyä? Valkoisenhan ei näin pitäisi tehdä? Kumpi olisi parempi vaihtoehto, vaiko sittenkin mattaantunut hapettunut alumiini? ;)
On sulla kylmänä käyvä mopo jos sen pytyn pintalämpö on alle ulkoilman( kun lämpöero kuitenkin pyrkii aina tasaantumaan kuumasta kylmään

Ja tuon coolerin tapauksessa, no periaatteessa se musta maali auttaa jos ei sen aiheuttama eristysvaikutus ylitä muuttunutta johtuvuutta MUTTA  se kaikki hyöty on helposti tuhlattu siihen että sulla on se subwooferi kontissa, tai joomies mukana autossa, tai koko tankki versus naapurin puol tankkia tjmsp. Eli Kummelia lainaten: " Ei noilla kuuhun mennä..."

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: IC:n maalaaminen mustaksi, lisää tehoa ?
« Vastaus #8 : 27.06.2014, 18:54:45 »
Niin. Eipähän nuita coolereita ollut B-ryhmäläisissä ralliautoissa, eikä taida olla nykyisissä formuloissakaan maalattuna mustaksi.

Kyllähän tuossa videolla korostetaan maalikerroksen ohuutta ettei eristä/tuki liikaa.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4434
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: IC:n maalaaminen mustaksi, lisää tehoa ?
« Vastaus #9 : 27.06.2014, 19:40:57 »
Oman coolerin maalasin uutena ihan hiuksen hienolla mustalla metallimaalikerroksella.

Mutta vain siksi, ettei se loista sieltä paikaltaan katsurille kirkkaana ja kaikkein suurimpana syynä oli sen suojaaminen lialta. Kiiltävään pintaan kun lika tarttuu huonommin ja se on helppoa poistaa huuhtelemalla.

Maalikerros on niin ohut, että se on enemmän kuultavan musta kuin musta, mutta ompahan sitä ainakin. Maali ohennettiin todella rajusti ennen ruiskutusta kenno-osaan.

Tosin meikäläisen mopo-tehoilla tuosta coolerin kyvystä jäähdyttää on varaa luopua hitunen. Mutta maali toimii siinä mielessä hyvin, että lika lähtee pelkästään huuhtelemalla.

Maalaamisen merkitys jäähtymiselle on merkityksetön, ainoa merkitys on korroosion ja lian kesto.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Kaide

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 349
Vs: IC:n maalaaminen mustaksi, lisää tehoa ?
« Vastaus #10 : 09.07.2014, 14:30:16 »
Hämmästyttäviä tuloksia mustasta intercoolerista https://www.youtube.com/watch?v=f1QL9veQaNg , ilman ilmavirtaa jopa 40`C ero musta /kiiltävä , mutta ilmavirran kanssa ero on jotain 3:n asteen luokkaa.

Poissa Chall

  • Porilainen Oikeiden Topicien Erikoismies
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2256
  • Muoviämpäri
Vs: IC:n maalaaminen mustaksi, lisää tehoa ?
« Vastaus #11 : 09.07.2014, 15:19:20 »
Hämmästyttäviä tuloksia mustasta intercoolerista https://www.youtube.com/watch?v=f1QL9veQaNg , ilman ilmavirtaa jopa 40`C ero musta /kiiltävä , mutta ilmavirran kanssa ero on jotain 3:n asteen luokkaa.

Johan tämä on laitettu ensimmäisessä viestissä...?

Poissa Kaide

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 349
Vs: IC:n maalaaminen mustaksi, lisää tehoa ?
« Vastaus #12 : 09.07.2014, 17:16:36 »
Johan tämä on laitettu ensimmäisessä viestissä...?
Puusilmä :buck2:

Poissa Kojontti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1396
  • www.vrcf.fi
Vs: IC:n maalaaminen mustaksi, lisää tehoa ?
« Vastaus #13 : 11.07.2014, 22:21:42 »
Kyllä nukuit!  :-[
 


No niin tietenkin... Työelämässä on juurikin tullut tutuksi kelit kun pitää yrittäää "seistä keskellä haalareita"... Mutta joo, säteily toki jatkuu ilmavirrassakin, sen merkitys vaan on vähäinen/olematon vs. ilmavirtauksen jäähdytysteho.
V70 D5A AWD -08, S60 2.5Ta -03
142 -71 (wannabe something...)
Purkurivissä 940-91 ,855 Tdi -96, 855 2,5 20v
ex:V70 Classic 2,4D -07, V70-98, 142-69

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: IC:n maalaaminen mustaksi, lisää tehoa ?
« Vastaus #14 : 11.07.2014, 22:35:03 »
Jos sen coolerin maalaa mustaksi jäähdyttimen puolelta niin saattaapi IC lämmetä syylarin säteilystä?
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

 

Carcom Oy  Ateho