Carcom Oy  Ateho

B20 imuturbo setuppi

  • 9 Vastauksia
  • 5729 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa -masaa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 41
  • www.vrcf.fi
B20 imuturbo setuppi
« : 05.02.2017, 21:35:55 »
Moro! Oon kauan pyöritellyt mielessä turbottaa mun 142:sen ja imuturbotusta oon miettinyt halpuuden ja simppeliyden takia.(Niille jotka ei tiedä, kaasari menee ennen turboa eli bensa/ilmaseos menee turbon läpi)

Ongelmana on se että täältä suomenmaalta ei tahdo löytyä hiilikuitutiivisteisiä(tai mitälie, ruotsiks carbontätning) ahtimia, osaakos joku sanoa että onko täällä suomessa firmoja jotka asentavat kyseisiä tiivisteitä ahtimiin?

Olen ainakin lukenut että useissa/kaikissa rajayn turboissa olisi hiilikuitutiivisteet mutta nekin rupeavat olemaan harvinaisia jo.

Oon myös lukenut muutamia projekteja missä ihmiset ovat käyttäneet perus ahtimia ilman kyseisiä tiivisteitä, yksi sanoo että savuttaa niin perkeleesti ja tulppia kuluu kun taas toisella ei ole ollut mitään ongelmia, onkos täällä ketään imuturbosetupilla ajaneita kellä olisi jakaa kokemuksia/vinkkejä?

Olen jo kuullut että kylmäkäynnistysominaisuudet huononee, kaasutin voi jäätyä, välttämättä ei voi ahtaa kovin paljoa, välijäähdytintä ei voi käyttää yms. mutta noista huonoista puolista huolimatta tämmönen projekti kiinnostaisi ja ideoita yms. otan mielelläni vastaan :)

Tekniikka oisi b20 .40 ylikoon männillä, F-nokalla, Dellorto dhla 40 kaasarilla, kevennetty vauhtipyörä, kärjetön sytkä, kantta en ole vielä tehnyt mutta luultavasti perus b20a kansi portatuilla pakokanavilla ja 8-8.5:1 rutuilla, imusarjasta en ole varma mutta joko vakio b20a sarja tai sitten tupla SU aluimusarja.

Kiitos jo etukäteen! 8)
Volvo 142 '71

Poissa Egez

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 163
  • www.vrcf.fi
Vs: B20 imuturbo setuppi
« Vastaus #1 : 06.02.2017, 19:42:43 »
Omasta mielestä kannattaa vain paineistaa nuo nykyiset DHLA kaasuttimet ja puhaltaa lävitse, asennus on vaikeampi, mutta paljon käyttökelpoisempi. Minkälaista pakosarjaa olit suunnitellut? Ns J-putkea vakio pakosarjasta? Tilan puute on varmaan suurin ongelma läpipuhallus setissä, mutta mahdollinen toteuttaa.
245 1992 SE Polar - paalattu
245 1993 GL - Harraste
745 1990 GL - paalattu
945 1998 Classic - myyty

Poissa -masaa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 41
  • www.vrcf.fi
Vs: B20 imuturbo setuppi
« Vastaus #2 : 06.02.2017, 22:50:24 »
Pakosarjan tekisin itse, ei ehkä taidot tai kärsivällisyys riitä mihinkään pulssisarjaan mutta eiköhän siitä parempi tulisi kuin vakiosarja tuolla jyrkällä mutkalla, ei ainakaan pakokaasujen tarvi yhtä pitkää matkaa kulkea ennen turboa  ;D

Toki läpipuhaltaen tulee parempi mutta pelkästään kaasareiden paineistus sarja maksaa ~200€

Sitten vielä pitäisi bensapumppu hommata, paluulinja laittaa tankkiin, painekotelo yms.

Kunhan sen ~150 hepoa sais tuosta pannusta irti niin olisin jo tyytyväinen eli tehotavoite ei kovin suuri ole.

Nyt kun tätä kirjoittelin niin tuli mieleen että oon joskus lukenut että tuota orkkis mekaanista pumppua saisi jotenkin modattua niin että ahtopaineet sinne johdattamalla saisi tuottoa nostettua...
Pitääpäs koittaa lueskella asiaa, ei läpipuhaltavaa systeemiäkään välttämättä kovin vaikea ois tehdä paineistamalla vaikka yksi strömppä tai sitten vain yksi mun lortoista. ???

Volvo 142 '71

Poissa miro678

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 359
  • www.vrcf.fi
Vs: B20 imuturbo setuppi
« Vastaus #3 : 08.02.2017, 06:53:34 »
Jos en nyt ihan väärässä oo niin ilmanippa bensapumpun kupeeseen ois riittävä, paikalla tais olla merkitystä joten se kannattaa vielä selvittää.
Yhden vian kun korjaa tulee kaksi lisää.

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: B20 imuturbo setuppi
« Vastaus #4 : 27.04.2019, 23:47:45 »
Mitenkäs tämä hanke on(ko ollenkaan) edennyt ?
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa Weebi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
  • laitetaa vähä brakecliineriä nii se starttaa
Vs: B20 imuturbo setuppi
« Vastaus #5 : 19.01.2020, 22:46:20 »
Mulla o b200a ihi rhb6 ja imupuolella jaguaari säätö suutin kaasari vähä se röpöttää mutta paukkuu kummiski :2funny: ;D

Poissa juhal

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 159
  • www.vrcf.fi
Vs: B20 imuturbo setuppi
« Vastaus #6 : 20.01.2020, 15:44:16 »
Tämä tulee aina mieleen, ei se välttämättä oo aina huonosti toimiva vaihtoehto.

https://www.youtube.com/watch?v=VdFMgYBoSek&list=FL7D_jyADQX7KdkIYkDE7-5w

En muista onko sellasta systeemiä tehty vai oonko vaan omassa päässäni pyöritelly ajatusta, että laittas turbon ja imusarjan väliin pelkän kaasuläpän jolla sais sitte ton alipaineen pysymäs imusarjan puolella ainoastaan, käytännös en tiedä yhtää voisko edes toimia, vaan eipä tuo paha olisi testata.

Lisää: lueskelin just niin toimiva setuppi syntyis ilmeisesti sillai, että kaasarina on su/strömberg ilman kaasuläppää turbon imupuolella, kaasuläppä turbon ja imusarjan välis.  Onhan noi outoja ja vaikeita perustella järkeviks ratkasuiks, mutta munmielestä siinä on jotain hienoa, kun saadaan toimiva setuppi aikaan ei niin perinteisillä menetelmillä.
« Viimeksi muokattu: 20.01.2020, 16:07:58 kirjoittanut juhal »

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: B20 imuturbo setuppi
« Vastaus #7 : 13.02.2020, 08:09:42 »
Aina tehnyt mieli testata jotain tuollaista :smitten:

Itsellä kävi ihan sama mielessä että Hs6 (tai kaksi) ilman kaasuläppää vaan. Jos läppä on siinä vähän matkan päässä vieresä kuitenkin erillisenä.

Miten tuollaisessa nyt tuo kipinä sitten, tai se bensapumppu ???
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 717
  • www.vrcf.fi
Vs: B20 imuturbo setuppi
« Vastaus #8 : 29.02.2020, 09:08:28 »
Minä olisin turborömpän ja välijäähdyttimen kannalla.

Poissa hyvoneju

  • Ex ahdistaja
  • Valvoja
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1143
  • www.vrcf.fi
Vs: B20 imuturbo setuppi
« Vastaus #9 : 29.02.2020, 20:39:57 »
Recycle Racing # 04
1970 Amazon Eight Valve Only ! Member of B20 +600 KW club
2010 V70 2.4D
Ex:2012 V60 D3  Ex: 2007 S80 2.4D

 

Carcom Oy  Ateho