Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => FAQ (isot etuvedot 99-07, Volvo P2-alusta) => Aiheen aloitti: jp_olli - 12.11.2010, 22:16:10

Otsikko: CEM-yksikkövioista
Kirjoitti: jp_olli - 12.11.2010, 22:16:10
Tähän on koottu yleisimmät oireet viallisesta CEM-yksiköstä, joissa on käytetty "vanhaa" CEM-versiota ennen ns. L-mallin tuloa.

Seuraavaksi lainaus Lontoon murteella, mitä yksikkö tekee autossa.

Lainaus käyttäjältä: eiccu - Volvolandia
S60:n CEM pitää V**diksen mukaan sisällään tällaisia:

The central electronic module (CEM) controls the Controller area network (CAN) and acts as a bridge between the high and low speed networks and the data link connector (DLC). It also manages the following functions:

-Alarm (certain functions)
-Locks (certain functions)
-Immobilizer
-Headlamps
-Parking lights / number plate lighting
-Front fog lamps
-Headlamp range adjustment (certain markets)
-Automatic range adjustment (Bi-Xenon)
-Indicator lamps
-High-mounted brake lamp (S80/S60)
-Courtesy lighting / key lighting / glove compartment lighting
-Rear window lift mechanisms
-Fuel pump
-Wiper / washers for the windscreen and headlamps
-Starter motor
-Speed sensitive power steering
-Electrically heated seats
-Horn.

The control module is installed as a separate unit in a relay box under the soundproofing panel on the driver's side. The control module is removed from the relay box for replacement.

The car configuration file is stored in the central electronic module (CEM). It contains information about the car VIN number, structure week and the equipment in the car. When replacing the central electronic module (CEM), the VIN cannot be read off until the software has been downloaded from the Volvo central database.

The central electronic module (CEM) communicates with components which are directly connected and also with other control modules and components via serial communication and the control area network (CAN).

The control module checks activations and input and output signals using an integrated diagnostic system A diagnostic trouble code (DTC) is stored if the control module detects an error. In certain cases the central electronic module (CEM) replaces the faulty signal with a substitute signal. Other control modules also communicate on the network with the central electronic module (CEM) if they have diagnostic trouble codes (DTCs) stored. This function is used when reading off diagnostic trouble codes (DTCs) without VIDA.

Any diagnostic trouble codes (DTCs) are stored in the control module memory. This information can be read off using VIDA via the data link connector (DLC) in the car.

The easiest way to check if the central electronic module (CEM) is grounded and receiving power is to activate the hazard warning signal flasher. The central electronic module (CEM) is supplied with power if the function operates. Another way of checking that the central electronic module (CEM) is supplied with voltage and grounded is to activate one of the rear window lift mechanisms.

S ja V-sarjan autoissa on lukuisia oireita ja vikailmoituksia ajotietokoneen näytössä, jotka kertovat CEM-yksikön huollon tarpeesta.

Herjat:

"SRS tyrvatyyny huolla heti"
"Jarruvika pysähdy heti" - abs ja luistonestovalot syttyvät
"Pakokaasuja huolla heti"
"Vaihteisto huolla heti"

Ylläolevat koskevat varmuudella ennen vuotta 2001 valmistettuja malleja.

Muut oireet:

Mittaristo menee nollille. Tätä luullaan usein mittaristoviaksi, vaikka näin ei ole. Mittaristo pimenee, koska CEM:n ja mittarin välinen väyläliikenne katkeaa. Tämä koskee ennen vuotta 2001 valmistettuja autoja.

Auto ei käynnisty lainkaan, tai ilmenee käyntihäiriöitä.

Valot eivät toimi oikein.

Radio pimenee.

Pissapoika ei toimi.

Näihin allekirjoittanut on törmännyt.

On paljon erilaisia käsityksiä siitä, mikä can-väylän laite aiheuttaa näitä ongelmia autossa. Usein "syytetään" ABS-ohjainta siitä syystä, että sieltä usein löytyy murtuneita juotoksia.

Pääasiallisesti väylävioissa vika on CEM-yksikössä, koska se hoitaa väylän keskeisintä tehtävää koko järjestelmässä, toki poikkeuksia on. Vikakoodien luvussa paljastuu usein ohjainlaitteiden konfigurointivirheitä ja tietoliikennevirheitä ja CEM on se yksikkö, joka niitä "komentaa".

On myös hyvä muistuttaa, että CEM-yksikön voi vaihtaa autosta toiseen siirtämällä vanhan tiedot "uuteen" samalla varaosanumerolla olevaan yksikköön.

Oikaistaan nyt vielä se virhekäsitys, ettei CEM-yksikköä voi korjata. Kyllä sen voi, on kokeiltu useaampaankin otteeseen.

Samassa yhteydessä, jossa CEM-yksikköä lähdetään vaihtamaan tai huoltamaan on järkevää huoltaa ABS-yksikkö samalla kertaa paremman lopputuloksen aikaansaamiseksi.
Otsikko: Vs: CEM-yksikkövioista
Kirjoitti: khissa - 02.04.2011, 18:01:43
Itsellä on -05 V70 2.4D ja ongelmana on mittariston pimentyminen, yleensä autoa käynnistettäessä. Tämän jälkeen virrat palautuvat joko muutaman sekunnin tai minuutin kuluttua. Pari kertaa on pätkinyt ajon aikanakin. Ensin luulin, että vika on mittaristossa ja sitä juoteltiinkin pariin otteeseen, mutta vika säilyi edelleen. Nyt huomasin, että ilmastointilaitteen säädöt eivät toimi vian ilmetessä.

Roplasin ensin sulakkeita ja sulaketaulun läheisyydessä kulkevia johtosarjoja, koska molemmille menee sähkö saman sulakkeen takaa. Sulakkeista ei löytynyt mitään mystistä, mutta huomasin, että mittari pimenee, jos heiluttaa kuskin jalkatilan sulakerasian yläpuolella olevaan mustaan murikkaan menevää johtosarjaa. Irrotin liittimen ja laitoin takaisin, mutta ei auttanut. Tämä musta murikka on ilmeisesti CEM. Mieli tekisi ottaa se käteen, mutta ei mitään käsitystä miten sen saa irti järkevästi. Jos joku voi valottaa asiaa, niin olisin erittäin kiitollinen.
Otsikko: Vs: CEM-yksikkövioista
Kirjoitti: Jantunen - 02.04.2011, 20:23:35
CEM on kiinni sellaisessa valkoisessa "peltisessä telineessä". Tuon telineen kuskinoven puolella on sellainen uloke joka lukitsee tuon cemmin telineeseen. Tuota uloketta painamalla oveenpäin ja samaan aikaan cemmin alareunasta vetämällä kevyesti penkkiin päin cem vapautuu lukituksesta ja sitten sen saa laskettua alas jalkatilaan.

Yksiköstä pitää ottaa irti kaikki releet shuntti vastukset jonka jälkeen cem lähtee pois rungosta. 10mm pultti auki liittimestä ( ei lähde kokonaan pois) ja nosta liitin irti cemmistä.
Otsikko: Vs: CEM-yksikkövioista
Kirjoitti: Nortti - 05.04.2011, 09:30:52
Itsellä on -05 V70 2.4D ja ongelmana on mittariston pimentyminen, yleensä autoa käynnistettäessä.

Tuossa MY2005 "facelift" mallissa CEM on L-kirjaimen muotoinen ja siinä on sulakkeita, mutta ei irroitettavia releitä tai shuntteja. Siinä on myös muistaakseni 5 johtoliitintä. Peltiklipsukin löytyy, mutta CEM on lisäksi kiinni kahdella noin 30x3 torxruuvilla yläpuolelta. Ruuvien irroittamista varten pitää purkaa lasinpyyhkijät ja muovi tuulilasin alta. CEM:n kohdalla on ilman työkaluja avattava kansi, jonka alla näkyy nuo kaksi ruuvia ja osa liittimistä. Vasta ruuvien irroittamisen jälkeen CEM irtoaa klipsistä kääntämälllä ja tuota CEM:iä kääntämällä taaksepäin. Pari nippusidettäkin siellä taitaa olla.

Vika itsessään voisi olla juuri tuossa liittimessä CEM:ssä oleva liitin ja sen juotokset tai rikkinäinen liitin johdossa. L-muotoisen CEM:in saa helposti auki ja sisältä paljastuu kaksi piirikorttia ja liittimien kolvaukset pääsee helposti tarkistamaan.
Otsikko: Vs: CEM-yksikkövioista
Kirjoitti: khissa - 17.04.2011, 09:19:22
Juu, itsellä oli juurikin tämä uudemman mallinen CEM. Itse en alkanut purkamaan, mutta paikallinen autosähkökorjaamo otti purkin irti. Juotteli uudestaan, varmisteli liitinten toimintaa ja nyt on ainakin pysynyt virrat mittaristossa ja ilmastointi päällä. Huh, toivottavasti ei vika palaakaan (koputtaa puuta) :)
Otsikko: Vs: CEM-yksikkövioista
Kirjoitti: BarStar - 16.02.2014, 17:09:46
Ajattelin tänne kopsata finssille laittamani ongelman, jos joku voisi kertoa josko nämä viat liittyisi tähän cem ongelmaan.

"Ongelma on seuraava.
Laitan virrat päälle ja kokeilen avata kuskin ikkunan, ja silloin kun ongelma ilmenee niin portaittainen
lasku tai nosto ei pelaa vaan lasi menee joko alas tai ylös, saa kyllä pysäytettyä vaihtamalla suuntaa.
Hyvin pian sen jälkeen kun tekee tämän niin lasi lakkaa pelaamasta, samoin oikeanpuoloinen takalasi
lakkaa pelaamasta, myös molempien peilien säädöt lakkaa pelaamasta.

Sitten kun on virrat jonkin aikaa pois (noin 30min) niin taas pelaa hetken.
Nyt toimi 3 päivää moitteettomasti ja kunnes alkoi vika uudelleen.

Mikä voisi olla syynä moiseen käyttäytymiseen?
Missä sijaitsee releet ym jutut kuskin ovelle tai noille säädöille, entä onko maadotus
tiedossa jossain tietyssä paikassa. Vai onko nuo kaikki siinä ovessa olevassa säädinyksikössä?
Entä voiko vika olla ovelle menevässä johtonipussa?
Pakko kysellä jos pääsis sieltä missä aita on matalin, ettei tarttis joka sopukkaa käydä läpi. 
Kaikki apu on tervetullutta. 
Kiittää hän"

Muuten kaikki pelaa ok, ainoostaan moottorisysteemiä herjaa, uskon että egr järjestelmä täytyy vain putsata ja katsoa kaikki letkut ja imusarja.
Toki tämäkin kai voi johtua cemistä?
Moottorisysteemin herjaus poistuu siksi aikaa kun laitan käynnistyksen jälkeen p lämmittimen päälle
ja kun moottori saavuttaa oikean lämpötilan niin moottorivalo syttyy ja herjaa systeemiä,
tai jos sammutan ajon aikana p lämmittimen niin vika tulee heti tauluun.
Otsikko: Vs: CEM-yksikkövioista
Kirjoitti: Volvo86 - 25.08.2015, 19:43:11
Mulla V50 T5 kuskin puolen xenon menny pimeäksi ainakin kolme kertaa. Kojetauluun tulee ilmotus tyyliin " Lähivalo palanut".  En nyt muista syttyykö ajovalo uudestaan kun viiksestä kuittaa " Read " tai sitten kun sammuttaa auton ja laittaa virrat uudestaan, mutta jokatapauksessa se on toimiva polttimo.

Olisiko tässäkin se surullisenkuuluisa CEM-boxi vika?

Xenonin liittimen olen irrottanut ja laittanu takaisin (ajattelin jos jotain kosketushäikkää olisi ollut). Kontaktisuojaa laittaisi liittimeen? Ei viittisi heti kalleiman kautta lähteä vikaa etsimään.
Otsikko: Vs: CEM-yksikkövioista
Kirjoitti: longjohn - 09.08.2016, 12:54:28
Mikäs se näissä cem yksiköissä on yleisin vianaiheuttaja? Huonot juotokset vai joku muu? Omassa taitaa cem koiria nyt pahasti ja ajattelin yrittää päästä halvalla kun yksi tuttu on elektroniikka-asentaja niin vois vähän kolvailla.
Otsikko: Vs: CEM-yksikkövioista
Kirjoitti: Juhizz - 10.08.2016, 10:04:55
Todennäköisesti sama kuin mittaristo- (DIM) ja abs-yksikkövioissa, eli juotokset pettävät ajan myötä.

Korjaukseen alkaessa pitää todella tietää mitä tekee. Perus kotikolvilla ja nikkaritaidoilla ei kannata hommaan alkaa.
Otsikko: Vs: CEM-yksikkövioista
Kirjoitti: Juke-Maza - 10.08.2016, 11:21:07
-99 S80 T6, 288tkm. herjaa CEM-6C48 transponder type: faulty signal ja ECM-720A immobilizer communication: signal missing.
Olisiko perinteinen CEM-yksikkö huollon tarpeessa?
Otsikko: Vs: CEM-yksikkövioista
Kirjoitti: arska11 - 06.11.2016, 16:36:33
-99 S80 T6, 288tkm. herjaa CEM-6C48 transponder type: faulty signal ja ECM-720A immobilizer communication: signal missing.
Olisiko perinteinen CEM-yksikkö huollon tarpeessa?


Täällä on samat koodit V70, 2.4T -00.
Onko Cem-yksikkö viallinen??


Auto ei käynnisty, eikä myöskään pyöritä avaimesta, vaan suoraan releestä olen konetta starttaillut..
Otsikko: Vs: CEM-yksikkövioista
Kirjoitti: jp_olli - 06.11.2016, 17:01:33
CEM-vika on ja alkuperäinen ohjelmisto on yleensä korruptoitunut noiden vikakoodien ollessa kyseessä.

Pitää korjata vanha CEM ja laittaa siihen ns. "kuljetustilassa"  oleva softa tai hankkia nollattu / uusi CEM tilalle.

Volvon virallinen VIDA ja DiCE pitää olla, että saa sitten teetettyä CEM uudelleenlatauksen. Uudelleenlataus maksaa jotain 150,- molemmin puolin merkkiliikkeessä.
Otsikko: Vs: CEM-yksikkövioista
Kirjoitti: arska11 - 06.11.2016, 17:25:16
CEM-vika on ja alkuperäinen ohjelmisto on yleensä korruptoitunut noiden vikakoodien ollessa kyseessä.

Pitää korjata vanha CEM ja laittaa siihen ns. "kuljetustilassa"  oleva softa tai hankkia nollattu / uusi CEM tilalle.

Volvon virallinen VIDA ja DiCE pitää olla, että saa sitten teetettyä CEM uudelleenlatauksen. Uudelleenlataus maksaa jotain 150,- molemmin puolin merkkiliikkeessä.


No näin arvelinkin, kiitoksia!
Otsikko: Vs: CEM-yksikkövioista
Kirjoitti: TJA - 06.01.2017, 14:22:18
Mitenkäs tämä "uudempi" L-mallinen CEM, meillä hävinnyt virta lyhkäsistä valoista, ja herjaa lähivalovikaa. Käsittääkseni tähän vanhempaan voisi vaihtaa cemmiin releen joka voi olla rikki, mitenkäs tähän uudempaan? Joku sulake pimeänä cemmissä? Autossa ei myöskään toimi takasumuvalo, ei syty edes valo katkaisijaan. Kyseessä -05 S60.
Otsikko: Vs: CEM-yksikkövioista
Kirjoitti: KariL - 09.04.2019, 15:41:38
Auton (V70 D3 2011 2L/5syl) käynnistys ei onnistunut (startti ei pyörinyt) heti, mutta hetken päästä onnistui. 
Luettiin vikakoodit: CEM-P062F00 (Ohjausyksikön sisäinen EEPROM-virhe)
Nyt odotellaan uusiutuuko vika. Onko kellään vastaavia kokemuksia?
Missä voi korjauttaa Central Electronic Modulin? Varmaa kallis jos joutuu hakemaan sen marmorilta.
Otsikko: Vs: CEM-yksikkövioista
Kirjoitti: jonas_k - 20.04.2019, 18:10:08
Minulla on -02 v70 d5.

Obd ei saa enää yhteys, voiko vika olla Cem boksissa?
Sulakkeet on tarkistettu.
Käytän Auto-com joka on toiminnut tässä autossa ennen, ja toimii vielä toisessa volvossa hyvin.
Otsikko: Vs: CEM-yksikkövioista
Kirjoitti: M_N - 22.08.2021, 00:18:10
Omassa oireili/oireilee vieläkin sama vika. Jarruvika,pysähdy heti. Eikä starttaa ellei käytä alun kenkää irti vähäaikaa. Cem kävi ammattilaisella tinauksessa eli sen pitäisi olla nyt kunnossa. Mutta vielä herjaa samaa vikaa
Otsikko: Vs: CEM-yksikkövioista
Kirjoitti: mikkkis- - 09.10.2021, 02:43:13
Muut oireet:

Mittaristo menee nollille. Tätä luullaan usein mittaristoviaksi, vaikka näin ei ole. Mittaristo pimenee, koska CEM:n ja mittarin välinen väyläliikenne katkeaa. Tämä koskee ennen vuotta 2001 valmistettuja autoja.

Auto ei käynnisty lainkaan, tai ilmenee käyntihäiriöitä.

Valot eivät toimi oikein.

Radio pimenee.

Pissapoika ei toimi.

Näihin allekirjoittanut on törmännyt.
Ostin tänään 2005 vuoden S60 ja tässä ei tule radioon virtaa. Vika oli tiedossa ja entisen omistajan sekä autoliikkeen puolesta epäiltiin CEM-vikaa. Olen kuullut, että jonkin releen vaihtamalla tämä alkaisi mahdollisesti toimimaan? Saisinko tähän jotain tarkennusta, jos täällä olisi jollain tietoa asiasta.
Otsikko: Vs: CEM-yksikkövioista
Kirjoitti: Volvo V70 2.5T - 17.10.2021, 20:47:08
Omassa oireili/oireilee vieläkin sama vika. Jarruvika,pysähdy heti. Eikä starttaa ellei käytä alun kenkää irti vähäaikaa. Cem kävi ammattilaisella tinauksessa eli sen pitäisi olla nyt kunnossa. Mutta vielä herjaa samaa vikaa

Jarruvika, pysähdy heti viesti tuli mittaristoon kun vaihdon ostamani ABS modullin Volvooni.
Eli se on rikki.
Otsikko: Vs: CEM-yksikkövioista
Kirjoitti: Verner - 03.02.2022, 23:36:58
Tässä juuri työn alla v50 2004 auton vikakoodi EMS c326 "immobilizer. Akun tyhjeneminen kadotti synkan DDE ja CEM väliltä.
Luen muistit molemmista moduleista, korjaan synkan ja kirjoitan takaisin. Edit homma onnistui.
Otsikko: Vs: CEM-yksikkövioista
Kirjoitti: Volvoismi - 04.10.2022, 12:17:22
Alkaa usko loppumaan tähän. CEMmi vaihdettu ja prikulleen samat oireet kuin aikaisemmin. Pyyhkijät pyyhkii, vilkut eivät toimi, ajonvakautus vaatii huollon. Aikansa sekoilee kylmänä, mutta alkaa toimimaan sitten jossain vaiheessa

Joku väylävika kenties ym. vastaavaa? Pakko kait tuo on jonnekin sähkärille viedä tätä menoa
Otsikko: Vs: CEM-yksikkövioista
Kirjoitti: Mustalaatikko - 04.10.2022, 16:25:55
Vilkut yms. viittaa minusta mittariston kylmäjuotoksiin, jos lämpimänä toimii. Onko mittaristoa kolvattu koskaan uudestaan? Sehän ei nykyään maksa kuin jotain 150eur monessa paikkaa.
Otsikko: Vs: CEM-yksikkövioista
Kirjoitti: Volvoismi - 04.10.2022, 20:26:39
Ei mittaristolle omana aikana ole tehty mitään

Kysymys tietty kuuluu voisiko tuo saada aikaiseksi kaikki nuo muut sekoilut mitä ilmenee? Mielenkiintoiseksihan tämän tekee se, että kun auto on esimerkiksi sisätilan lämppärillä lämmitetty kuumaksi niin mitään ilmoituksia ei välttämättä tule tai ne loppuvat käynnistyksen jälkeen melkein kuin seinään.
Otsikko: Vs: CEM-yksikkövioista
Kirjoitti: Mustalaatikko - 04.10.2022, 22:06:38
Cemmi ja kaikki sen releet vaihdettiin uuteen? Väylähän siellä saattaa kaatua, Vidalla liikenteen tarkkailu voisi selventää lisää. Onko varmuutta että autossa on vain yksi vika, vai onko siinä tuntematon määrä vikoja joita on kerrytetty ajan myötä?
Otsikko: Vs: CEM-yksikkövioista
Kirjoitti: Volvoismi - 04.10.2022, 22:30:15
Cemmi on vaihdettu ja viat säilyivät muuttumattomina. Eihän tuo uusi yksikkö pränikkä ole, mutta tuskin sillä täsmälleen samat viat kuitenkaan ilmenisi

Vuosia takaperin tuosta luettiin delphillä ym. vastaavalla koodit ja antoi muistaakseni puolisen tusinaa random koodia. Tämä mielestäni outoa, koska autossa muuten kaikki toimii ja mitään ilmeistä vikaa ei ole. Oli vielä kesä ja mikään vika ei ns ollut päällä. Voisihan nuo uudestaan lukea vai pitäisikö lukea nimenomaan vidalla, joka taitaa olla tuo virallinen Volvon lukija

Joitain moottorin ja rungon maadoituspisteitä olen jo tarkastanut ja niissä ei ole ollut mitää vikaa. Ilmeisesti CAN-väylää pystyy yleismittarilla jonkin verran tutkimaan OBD:n kautta mikäli en aivan väärin ole ymmärtänyt. Jotain voisi vielä yrittää tehdä ennen kuin vie tämän jonnekin
Otsikko: Vs: CEM-yksikkövioista
Kirjoitti: laatikkovika - 04.10.2022, 23:32:05
Tommosia oireitahan mittaristovikaan tarjotaan

Ajoittaiset LCD-näytön toimintahäiriöt
Trippimittarin toimintahäiriöt
Satunnaisten varoitusvalojen syttyminen
SRS turvatyyny huolla heti 'herjaus'
Vilkut tai pitkät valot eivät toimi
Ajoittainen pimeneminen
Täysin kuollut mittaristo

Auton lämmittäminen sisältähän viittaa mun mielestä aika selvästi siihen että vikakohdekin on auton sisällä.
Maallikkona tulee mieleen murtuneet juotokset jotka lämmetessään laajenee ja yhdistää paremmin.

Jos saat joltain lainaan ehjän mittariston niin kokeile. Jos auttaa niin sitten korjaus tai jostain romusta toimiva, onhan noita.

Heps Mikä vm Volvoismin auto on?
Otsikko: Vs: CEM-yksikkövioista
Kirjoitti: Volvoismi - 05.10.2022, 10:50:21
06 vuoden V50. Epähuomiossa laitoin väärään topikkiin, mutta näitä nyt on tainnut olla vähän kaikissa malleissa

Mittaristo on toiminut muuten moitteetta ja mitään vilkkumista ym. ei ole koskaan ilmennyt. Silloin kun vika päällä ja pyyhkijät pyyhkii niin viiksestä ei saa pyörittelemällä katseltua noita ajonaikaisia tietoja kulutuksesta ym. vastaavasta. Tietenkään samanaikaisesti cruise ei toimi jne
Otsikko: Vs: CEM-yksikkövioista
Kirjoitti: Rahkapurkki - 19.04.2023, 13:38:16
S80, vuosimallia 1999. "Jarruvika Pysähdy Heti" + "Vaihteisto Huolla Heti" startissa, nopeus ja kierrosmittarit nollissa, sammuu itestään. Ei pysy päällä kaasua painamalla, avainta pitämällä pisimmässä asennossa starttaa mutta käy niin pirun huonosti ja taitaa imeä akunkin tyhjäksi. Huoltamolla vaihtoivat akun kun oli mysteerisesti muka syypää kun eivät saaneet edes mittaristoon valoja ja virheilmotuksia, mikä sitten poisti ongelman about viikon ajaksi. Mutta nyt taas riesana. Takaisin huoltamolle mars. Löytyy CEM varapurkki myös kun se tuli ennen edellistä huoltamokeikkaa löydettyä vastaavasta romuautosta.

Kenelläkään löytynyt pysyviä ratkaisuja tähän? Vai ollaanko tosiaan tilanteessa missä CEM kloonaus ehkä, kenties, poistaa ongelman mutta sitten X märään vuosien päästä ollaan taas samassa probleemassa?
Otsikko: Vs: CEM-yksikkövioista
Kirjoitti: Mustalaatikko - 19.04.2023, 14:02:37
Onko varmasti cem joka imee virrat akusta eikä vaikka laturi? Mihin virta menee sitä voi joskus seurata yleismittarilla/lämpenemisen perusteella
Otsikko: Vs: CEM-yksikkövioista
Kirjoitti: Rahkapurkki - 23.04.2023, 18:18:06
Onko varmasti cem joka imee virrat akusta eikä vaikka laturi? Mihin virta menee sitä voi joskus seurata yleismittarilla/lämpenemisen perusteella

Juu siis CEM tuskin imi virrat akusta, laturi mahdollisesti mutta on aika mysteeristä ainakin omasta mielestä jos laturikin tuolla tavalla kiukuttelee samaan aikaan. Saattoi myös olla että akku oli jo muutenkin tyhjillään jostain syystä. Laturi ei nyt ole uutta akkua kuitenkaan imenyt mihinkään ja akku priima kunnossa mittausten mukaan juuri ennen auton huoltoon viemistä mutta silti tuli ne Jarruvika + Vaihteisto herjat. Ne taas tämän foorumin viestiketjujen perusteella viittais CEM:iin pääsyyllisenä. Jos laturissa jotain niin se on sitten iha oma ongelmansa, uskoisin, eikä se juurisyy tähän että miksi näitä herjoja ja käynnistyksen estoa tapahtuu.
Otsikko: Vs: CEM-yksikkövioista
Kirjoitti: Mustalaatikko - 23.04.2023, 20:02:36
En ole kokeillut kun ei ole ollut tota ongelmaa, mut jos virrat häviää auton seistessä, laturista piuhat yöksi irti. Sit kai olisi laturi eliminoitu. Sit jos sen jälkeen akun irroittaa ja irtonaisena akku säilyttää virtansa, voisi ajatella että akku ei pura itseänsä.
Otsikko: Vs: CEM-yksikkövioista
Kirjoitti: Rahkapurkki - 25.06.2023, 00:05:14
Päälle viisisataa euroa köyhempänä, lopputulos omaan ongelmaan:

Kiukuttelevasta keskusyksiköstä/cemmistä otettiin koko pirun pääasiallinen siru irti mikä sisälsi käynnistyksen-estot ja muut vastaavat datat ja se siirrettiin kolvaamalla toiseen toimivaan cemmiin jossa samat tyyppikoodit ja sarjanumerot ynnä muut. Toisen yksikön lahjoittajana toimi romutettavaksi mennyt S80 samalta valmistus vuodelta. Tämän jälkeen auto ei ole kiukutellut (toistaiseksi) noin kolmeen viikkoon ja sillä on ajeltu Helsinki - Tampere väliä useampaan otteeseen. Jotain vanhoja vikoja tuli välittömästi ilmi, kuten esimerkiksi oikean takaoven lukko lopetti digitaalisen toiminnan ja vaatii manuaalista avaamista kahvasta vetämällä sisäpuolelta ja napin painamista fyysisesti pohjaan ennen oven sulkua jos sen haluaa lukkoon.

Huollossa ottivat jännite mittauksia vanhalla cemmillä ja uudella, ja siellä oli noin voltin heitto jos oikein muistan, ellei sitten enemmän. Kiukutteleva yksikkö mikä heitti jarruvian ja vaihteistovian ilmoituksen info tauluun koelaudassa ja ei sallinut nopeus ja kierrosmittareiden liikuttelun auton ollessa "käynnissä" alle viiden sekunin ajan per käynnistys, antoi huomattavasti alempaa jännite lukemaa kuin tämä romuautosta napattu cemmi missä oli oikeat jännite lukemat. Lukemia en nyt muista ulkoa, mutta sillä oli melko helppo loppupeleissä todeta että se vika oli siinä vanhassa omassa yksikössä jossain.

Säästäkää itseltänne siis vaivaa ja harmaita hiuksia ja lähettäkää vanha CEM ja uusi-vanha CEM vain jonnekkin päin Suomea ohjelmoitavaksi, jos oireet ovat seuraavat:
*Mittaristo nollassa auton ollessa käynnissä
* Auto sammuu välittömästi 1-5 sekunin kuluttua avaimen kääntämisestä
*Koelaudan inforuudussa näkyy viestit "Vaihteistovika, huolla pian" ja "Jarruvika, pysähdy heti" vaikka auto ei liiku

Säästätte useamman saturaisen ellei peräti tonnin ja saatte vielä 12 kuukauden takuun yleensä siihen mukaan.
Otsikko: Vs: CEM-yksikkövioista
Kirjoitti: Mawe - 05.02.2024, 01:21:39
Moi. Ohjaako CEM myös latausta? Mun s80 oireili aikalailla kuten cem vikaiset kunnes akusta loppui virta ja matka katkesi. Akun vaihtamalla pääsi taas jonkin matkaa kunnes siitäkin loppui virta. Nyt auto seisoo pihaan hinattuna odottamassa inspiraatiota CEM boksin irrotukseen ja ehkä laturin mittailuun.
Otsikko: Vs: CEM-yksikkövioista
Kirjoitti: laatikkovika - 05.02.2024, 10:08:19
Väyläohjattu laturi tuli 2004. Jos vanhempi niin pitäis toimia vanhaan malliin. Varma en ole mutta veikkaan että cem ei siihen kajoo. ELK
Otsikko: Vs: CEM-yksikkövioista
Kirjoitti: clx - 25.02.2024, 15:55:42
Omassa 2002 XC90:ssä oli joku käräyttänyt ihan kunnolla ilmeisesti lisävalojen asennuksilla CEM:stä lähivalojen shuntin ja sen liittimet. Vaihdoin uuden shuntin ja sen liittimet, ja nyt valoista palaa ainoastaan automaattivalot (lähi, parkki, mittaristo) aina kun virta on päällä. Valokytkinboxi ei tunnu toimivan mitenkään oli virrat sitten päällä tai ei. Pitkiä valoja pystyy vilkuttamaan, mutta eivät jää päälle. Valoviiksestä vetämällä saa lähivalot pysymään päällä, vaikka virta ei olisi päällä. Valopuoli siis kohtuullisen sekaisin, eli liekö CEM mennyttä, vai tuleeko jotain muuta mieleen?
Otsikko: Vs: CEM-yksikkövioista
Kirjoitti: Lankku - 26.02.2024, 14:16:27
Omassa 2002 XC90:ssä oli joku käräyttänyt ihan kunnolla ilmeisesti lisävalojen asennuksilla CEM:stä lähivalojen shuntin ja sen liittimet. Vaihdoin uuden shuntin ja sen liittimet, ja nyt valoista palaa ainoastaan automaattivalot (lähi, parkki, mittaristo) aina kun virta on päällä. Valokytkinboxi ei tunnu toimivan mitenkään oli virrat sitten päällä tai ei. Pitkiä valoja pystyy vilkuttamaan, mutta eivät jää päälle. Valoviiksestä vetämällä saa lähivalot pysymään päällä, vaikka virta ei olisi päällä. Valopuoli siis kohtuullisen sekaisin, eli liekö CEM mennyttä, vai tuleeko jotain muuta mieleen?
Valokytkin, siis koko paketti, rikki.
Otsikko: Vs: CEM-yksikkövioista
Kirjoitti: laatikkovika - 26.02.2024, 16:21:28
Veikkaisin kans LSM vikaa, siis valokatkaisin moduulivika. Ei ole pelkkä katkaisija vaan moduuli.
Otsikko: Vs: CEM-yksikkövioista
Kirjoitti: clx - 27.02.2024, 18:20:25
Kun ei oikein ole kokemusta näistä vehkeistä, niin jos ei valokytkimen vaihto auta, niin miten pitää edetä tuon CEMin kanssa? Pitääkö heti alkaa metsästämään purkuosaa, vai onko mahdollista että vanha on vielä elvytettävissä? Miten tuon voisi todeta? Miten tuo resetoidaan?
Otsikko: Vs: CEM-yksikkövioista
Kirjoitti: Mustalaatikko - 27.02.2024, 19:21:54
Halvin kokeilu on millä oman v70:n kytkimen fiksasin, eli kojelaudan sivuluukku auki ja paina valokytkimen johtoa tiukempaan valokytkimen ja totea auttaako se ongelmaan. Mulla siinä oli millin välys joka sai sen mykäksi ajan myötä. Jos sun autossa se on yhtään samassa paikassa.
Otsikko: Vs: CEM-yksikkövioista
Kirjoitti: laatikkovika - 27.02.2024, 19:46:31
Tuo toiminta on vähän kuin olis moduuli pois käytöstä kokonaan. ???
Otsikko: Vs: CEM-yksikkövioista
Kirjoitti: clx - 27.02.2024, 23:32:13
Vähän nyt pelkäisin, että CEM vaan on seonnut tuossa samassa yhteydessä kun lähivalojen shunttikin on kärynnyt. Kytkin kun minusta toimi ainakin jotenkin ennen shuntin korjaamista. Auto on minulla uusi ja ostettu halvalla valmiiksi epäkuntoisena, eli tästä täytyy vaan puskea eteenpäin. Kokeneemmat voinevat hiukan osoittaa suuntaa, eli alkaako metsästää korvaavaa CEMiä vai vanhan korjaajaa. Jos etsin uuden laitteen, mitä etsinnässä on huomioitava?
Otsikko: Vs: CEM-yksikkövioista
Kirjoitti: Juzi - 27.02.2024, 23:56:40
Pistitkö oikeen shuntin, kun niitä taitaa olla erilaisia.. varmista myös ne litiin pinnit mihin shuntti tungetaan, kun niissä on ollut huonoja kontakteja mistä lämpeeminen on lähtentyt aluilleen sitten
Otsikko: Vs: CEM-yksikkövioista
Kirjoitti: clx - 28.02.2024, 09:29:23
Liittimet olivat ottaneet sen verran lämpöä, että piti uusia kokonaan. Irrottaminenkin oli vaikeaa kun olivat sulaneet runkoon kiinni. Shuntti on Volvolta osanumerolla 9442190.

Autossa oli ostettaessa suhteellisen tuoreen näköisellä asennuksella lisävaloille kiinnitysraudat ja CEM roikkui irrallaan ilman tuota palanutta shunttia. Siitä päättelen, että lisävaloasennuksilla homma on alkujaan saatu käräytettyä ja sitten nostettu kädet pystyyn ongelman edessä.
Otsikko: Vs: CEM-yksikkövioista
Kirjoitti: KalleKyy - 28.02.2024, 12:14:23
Omassa 2002 XC90:ssä oli joku käräyttänyt ihan kunnolla ilmeisesti lisävalojen asennuksilla CEM:stä lähivalojen shuntin ja sen liittimet. Vaihdoin uuden shuntin ja sen liittimet, ja nyt valoista palaa ainoastaan automaattivalot (lähi, parkki, mittaristo) aina kun virta on päällä. Valokytkinboxi ei tunnu toimivan mitenkään oli virrat sitten päällä tai ei. Pitkiä valoja pystyy vilkuttamaan, mutta eivät jää päälle. Valoviiksestä vetämällä saa lähivalot pysymään päällä, vaikka virta ei olisi päällä. Valopuoli siis kohtuullisen sekaisin, eli liekö CEM mennyttä, vai tuleeko jotain muuta mieleen?

Tuo korostettu osa ainakin on ihan suunniteltu saattovalo-ominaisuus, eli kun poistut autosta, niin viiksestä nykäisemällä lähivalot syttyvät määrätyksi ajaksi. Pitkätkin siinä toki vilahtavat. Siltä osin CEM ainakin siis toimii.
Muuten kuvailemasi toiminta kuulostaa juuri siltä, kuin valokytkinmoduuli irrotettuna, eli katso nyt onko siellä johtoliitin kytkettynä ja jos on, niin siinä tapauksessa uutta kytkinmoduulia etsimään (LSM, Light Switch Module), tai vanha korjattavaksi. On todella yleinen vika tämän ikäluokan Volvoissa. Vaihto-osan voi ottaa toisesta samanlaisesta autosta ja laittaa paikalleen ilman kummempia ohjelmointeja.
Otsikko: Vs: CEM-yksikkövioista
Kirjoitti: clx - 28.02.2024, 15:21:08
Selvä homma. Toinen valokytkinmoduuli tilattu ja odotellaan kädet ristissä että homma korjaantuu
Otsikko: Vs: CEM-yksikkövioista
Kirjoitti: Janne100 - 07.05.2024, 15:26:39
Itellä oli viime kesänä sama vika, samat oireet. (Auto S80, 2000)
Varaosa-autosta (V70, 2000) sai uuden valomodulin, mutta alunperin sen sisältö oli sama, vain naamataulu oli epäsopiva. No, naamataulun sai vaihdettua vanhasta modulista uuteen, joten homma tuli maaliin.