Moottorin ja vaihdelaatikon käytökseen rangaskoon muuttuminen ei varsinaisesti vaikuta muuten kuin kiihtyvyys paranee tässä tapauksessa. Vaihtopisteet säilyvät tismalleen samana laatikossa. Pienempi rengaskoko lyhentää kuitenkin kokonaisvälitystä ja pienempi rengas voi olla myös vähän kevyempi (ei välttämättä) -> kiihtyvyys paranee. Kulutus nousee pakostakin jonkun verran samalla matkalla mitattuna, ajotietokone näyttää edelleen samaa, mutta kuljettu matka lyhyempi todellisuudessa => kulutus nousee vaikkei tietokone näytä sitä, se siis valehtelee. Se voi näyttää vaikka että jäljellä olevalla polttoaineella pääsee esim. vielä 100km, mutta ei sillä pääse oikeasti kun joku 70km. Kone saattaa jaksaa vetää vähän paremmin lyhyemmän kokonaisvälityksen takia ja vaikka peräkärryn veto voi olla helpompaa sen myötä. Jos ajetaan todellista nopeutta esim 100 km/h ja auton mittari näyttää silloin vaikka 110km/h, niin melu saattaa nousta. Merkittävin on kuitenkin että mittarivirhe kasvaa, joka monessa tapauksessa on kyllä ohjelmallisesti korjattavissa, siis kalibroidaan uusi rengaskoko tai perävälitys. En vaan tiedä kuinka helppo tai vaikea se on tehdä Volvoon ?
Ajomukavuus voi huonontua merkittävästi, koska renkaan sivun korkeus madaltuu ja rengas rupeaa löytämään kaikki montut ja tärskyt tuntuvat pahemmin läpi.
Tämä on tietysti henk.kohtanen mielipide, joku tykkää muutenkin jostain pingotetuista kumilenkeistä vanteen päällä ja madalletusta alustasta yms.
- Merkittäviä asioita on renkaan kantavuus, riittäkö se ?
- Mittarivirhe (omasta mielestä pitää näyttää max. 1 - 2km tarkkuudella oikein)
- Kulutuksen nous + ajotietokone valehtelee.
- Melu kasvaa
- Maavara pienenee
- Ajomukavuus -> tod.näk huononee.