Alan testaaja toppuuttelee kohua KL:ssä:
Rengastestien voittojen merkitys on ylikorostunut ja testeissä on oma harmaa alueensa, arvioi alan johtava testilaitos.
”Kaikki 5–6 laatuvalmistajaa ovat vertailuissa hyvin lähellä toisiaan. Testivoitto on tietenkin erittäin hyvä markkinointiase, joten totta kai valmistajat pitävät voitoista”, kertoo autoalan testaukseen erikoistuneen Test Worldin tekninen johtaja Jukka Antila.
Markkinoinnin ja myynnin kannalta rengastestien voitolla on toki merkitystä, koska jälleenmyyjät ja kuluttajat suosivat voittajarenkaita.
Kauppalehti kertoi perjantaina, että Nokian Renkaat on vuosien ajan kaunistellut talvi- ja kesärenkaiden testituloksia. Tarkoitus on parannelluin renkain voittaa lehtitestit, jotka tukevat Nokian Renkaiden brändimielikuvaa, hintapositiota ja lopulta osakkeen kurssia.
Vuosien mittaan muutkin rengasvalmistajat ovat jääneet kiinni testidopingista, ja doping-tapausten taustalla on juuri halu voittaa rengastestit.
Nokian Renkaat, Continental, Michelin, Goodyear, Pirelli ja Bridgestone tunnetaan Antilan mukaan kaikki laaturenkaista. Niiden testeissä saama paremmuusjärjestys on usein hyvin pienestä kiinni.
”On usein yhdentekevää, valitseeko vaikkapa Continentalin vai Nokian Renkaiden tuotteen. Jos toinen voittaa 0,1 pisteen erolla lehtitestissä, niin eihän sillä ole käytännön merkitystä.”
”Voittohan on tietysti aina voitto, ja sitä voi hyödyntää mainonnassa. Rengasvalmistajat taistelevat testivoitoista ymmärrettävän intohimoisesti.”
"Laadukas Nokian Renkaat"
Test Worldin mukaan Nokian Renkaat menestyy testeissä lähes poikkeuksetta. Antilan sanoin ”Nokian Renkaat on kiistatta laadukas valmistaja.”
Antila sanoo, että Test World käy tarkasti läpi kaikki testitulokset. Se hankkii renkaat liikkeistä, mutta seuraavan sesongin rengasuutuudet on pakko tilata valmistajilta.
”Renkaat kuitenkin tsekataan jälkikäteen, kun niitä saa liikkeistä. Joidenkin prosenttien erot testirenkaiden ja kaupasta ostettujen renkaiden välillä ovat hyväksyttäviä”, Antila tähdentää.
”Jos erot testirenkaan ja kaupasta ostetun renkaan välillä ovat liian suuria, pyydämme asioista selvitystä. Testaaminen ei kuitenkaan ole absoluuttista, vaan keskinäisen rankingin selvittämistä.”
Test Worldin Antilan mukaan esimerkiksi päästömittaukset ovat absoluuttisia, mutta rengastestaukseen liittyy aina oma harmaa alueensa. Rengasvalmistajat valitsevat testeihin ymmärrettävästi laatutavaraa.
”Jonain päivänä jarrutuskokeen tulos on 30 metriä, mutta huomenna ehkä 40 metriä. Absoluuttisia arvoja ja tuloksia ei ole, sillä jääpinnan lämpötila vaikuttaa jarrutusmatkaan”, Antila kuvaa rengastestauksen haasteita.
Antila kehottaakin seuraamaan rengastestien rankingia: keskinäinen testijärjestys ratkaisee.
Autolehdetkin kilpailevat
Rengastestaaja ei voi jäädä odottelemaan kauppaan tulevia renkaita, koska autolehdet haluavat testitulokset ennakkoon ja hyvissä ajoin. Kyse on eräänlaisesta kilpajuoksusta, kun lukijoita palvellaan.
”Uutuustuotteet on pakko saada lehtitesteihin”, Antila sanoo.
Antila kertoo, että Test Worldilla on asiakaskunnassaan yhdeksän kymmenestä suurimmasta rengasvalmistajasta.
”Lähes kaikki rengasvalmistajat käyttävät palveluitamme ja me testaamme vuosittain tuhansia renkaita. Valmistajat tulevat joko testaamaan tai sitten teemme testit itse.”
Test World tekee kokeet valmistajien lähettämille renkaille, mutta se tekee testejä myös autolehtien puolesta. Esimerkiksi Tekniikan Maailma julkaisee sen testejä, mutta lehtiasiakkaita on myös Pohjoismaissa, Saksassa, Ukrainassa ja Kiinassa.
Ivalossa toimiva Test World tekee autonvalmistajille, rengasvalmistajille ja autolehdille testausta akkreditoituna, sertifioituna ja puolueettomana testilaitoksena. Antila on ollut Tekniikan Maailman ja 5–7 muun lehden testeistä vastuussa jo noin 20 vuotta.
Vuonna 1991 perustetulla Test Worldilla on testitarkoituksiin käytössään suuria rata-alueita ja kaksi sisätestihallia. Näin se pystyy tekemään talvitestejä ympäri vuoden.