Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Hifilux - 16.09.2012, 14:43:39

Otsikko: V70 MK2 jakohihnan vaihto-ohje
Kirjoitti: Hifilux - 16.09.2012, 14:43:39
En vielä löytänyt aihetta MK2 koppaisen V70:n jakohihnan vaihto-ohjeista. Vaihtoväleistähän on tarinaa FAQ:n puolella.

Korjatkaa jos olen väärässä, mutta tässä on ohjeet -> http://turbobil.com/timingbelt.pdf (http://turbobil.com/timingbelt.pdf)
Löytyyköhän jostain vastaavia myös suomeksi?

Ja noihin ohjeisiin liittyen kysyisin, että pystyykö jakohihnan vaihtamaan kampiakselin päässä olevaa moniurahihnan isoa hihnapyörää irrottamatta? Lueskelin vanhan MK1 korimallin vaihto-ohjeita, niin siellä kerrotaan että jakohihnan alapuolella olisi joku suoja, jonka irrottamalla hihnan saa pujoteltua pois, mutta onko tässä MK2:ssa semmoista? Mitään muuta ongelmaa en tuossa hihnan vaihdossa ohjeiden perusteella näe kuin että tuo hihnapyörä ei tuurillaan lähde kovin helposti irti  :-\ Parin Bemarin koneen kanssa on tullut noiden hihnapyörien kanssa tapeltua ihan kunnolla.
Otsikko: Vs: V70 MK2 jakohihnan vaihto-ohje
Kirjoitti: Fact0ry - 16.09.2012, 15:07:10
Tässä erittäin hyvä video-ohje: http://www.youtube.com/watch?v=IK_zH8g8Fow

Otsikko: Vs: V70 MK2 jakohihnan vaihto-ohje
Kirjoitti: (Miksu) - 16.09.2012, 15:19:05
On noissa suoja siellä hihnapyörän takana alhaalla, hieman voi olla haasteellista saada hihna kääntymään öljypumpun alaosassa olevan ulokkeen ohi, kun hihnapyörä on paikalla, mutta ei ehkä mahdotonta??




Tässä erittäin hyvä video-ohje: http://www.youtube.com/watch?v=IK_zH8g8Fow
Hyvä video tosiaan ja kaveri näyttää tuon tehneen useamminkin, kun ottaa samalla tavalla osista kiinni, kuin minä :D  Samanlainen ote niihin selkeästi kehittyy... tosin tuo vähän nolootteli tuon apulaitehihnapyörän kanssa, irroitettaessa.
Otsikko: Vs: V70 MK2 jakohihnan vaihto-ohje
Kirjoitti: Hifilux - 16.09.2012, 21:58:01
No tuo videohan olikin hyvä, kiitos siitä! Tuossa ei hihnapyörän irrotus näyttänyt kovin vaikealle. Meneekös tuon jakohihnan kiristimen kanssa homma kaikissa bensakoneissa samalla tavalla, että kiristin kiristetään kello 7:ään?
Otsikko: Vs: V70 MK2 jakohihnan vaihto-ohje
Kirjoitti: (Miksu) - 16.09.2012, 22:00:24
No tuo videohan olikin hyvä, kiitos siitä! Tuossa ei hihnapyörän irrotus näyttänyt kovin vaikealle. Meneekös tuon jakohihnan kiristimen kanssa homma kaikissa bensakoneissa samalla tavalla, että kiristin kiristetään kello 7:ään?

Ikävä kyllä, muistaakseni jostain moottorinumerosta muuttui kiristyssuunta toiseen suuntaan  :D   Eli ei se helpota paljoa :D

Taitaa kiristimissä poikkeuksetta toki olla nuoli siihen suuntaan, mihin sitä kiristetään.
Kiristin kiristetään siihen, että se osoitin on oikeassa kohdassa
Otsikko: Vs: V70 MK2 jakohihnan vaihto-ohje
Kirjoitti: Hifilux - 06.10.2012, 19:28:00
Tänään tuli vaihdettua Gatesin jakohihnasarja rullineen, Valeon vesipumppu, nesteet ja moniurahihna Gatesin kiristäjällä. Ei mikään kovin vaikea homma ollut. Noin 5 tuntia meni aikaa kun rauhassa ensimmäistä kertaa tein. Moniurahihnan alalimpun keskimutterikin lähti aika kivuttomasti irti 30mm hylsyllä ja paineilmakoneella. Sanoisin, että tuo kirjallisessa ohjeessa mainittu kiinnipitotyökalu on ihan turha jos paineilmakoneella vetää keskimutterin auki, koska ei se kampiakseli paljoa pyöri ja jos pyörii niin sen voi kääntää takaisin.

Kampiakselin ajoitusmerkkejä kyllä pällistelin pitkään ennen kuin tajusin, että se lohkon merkin vastapari onkin hihnan toisella puolella, eikä lohkon puolella. Eli jakohihna jää tavallaan merkkien väliin. Alahammaspyörässäkin oli joku lovi yhdessä hampaassa lohkon puolella, mutta se oli joku muu merkki. Nokat kun laittoi kohdalleen, niin sitten tajusin miten ne merkit siellä alapäässä menee.

Edellinen hihnan vaihto oli tehty Espoon Biliassa. Olivat näköjään särkeneet yhden vesipumpun pultin reiästä kierteet. Jälleen yksi osoitus siitä miten välinpitämätöntä touhua merkkiliikkeessä on  >:( Viimeksi ohimon suonia pullistutti kun ilmansuodatin oli jätetty vaihtamatta. Pumpun pultit on jotain erikoiskokoa, niin meni sitten Berneriltä ostetun pidemmän pultin laitoksi kun sitä kierrettä rei'issä onneksi on pidemmälle kuin mihin orkkis pultit ylettää.

Vanhat rojut olivat muuten 4 vuoden ikäisiä orkkis osia ja kilometrejä takana vasta reilu 70 tkm. Hihna ja rullat olivat hyvässä kunnossa, ihan pientä pintapykimää remmissä, mutta vielä sillä olisi ajanut ainakin vuoden. Vesipumppu (Volvon pumppu, valmistaja Aisin) oli alkanut jo jonkun verran vuotaa, joten epäilen ettei sitä ole viimeksi 160 tkm kohdalla vaihdettu. Pumppu tuosta olisi varmaan seuraavaksi mennyt, vaikka välystä siinä ei vielä ollut.
Otsikko: Vs: V70 MK2 jakohihnan vaihto-ohje
Kirjoitti: Buster - 07.04.2013, 23:01:15
Harkinnassa jakopääremontti mutta ilmavermeitä ei ole. Onko kokemuksia kuinka kampiakselin päässäoleva pultti aukeaa ilman. Mihin momenttiin se tulee kiristää? Viestiketjussa oli puhetta kiinnipitotyökalusta. Löytyykö kuvaa mittojen kera, jotta sellaisen voisi tehdä. Varmaankin niistä hihnapyörän kiinnityspulttien rei'istä saa jotenkin kiinni.
Otsikko: Vs: V70 MK2 jakohihnan vaihto-ohje
Kirjoitti: Hermes - 08.04.2013, 18:06:24
Ei se kummottista kiinnipitotyökalua tarvi, tuollaisella ainakin aukesi.
http://aijaa.com/hN7wWo
Momentti 180 Nm
Otsikko: Vs: V70 MK2 jakohihnan vaihto-ohje
Kirjoitti: Buster - 15.04.2013, 21:03:19
Kyseessä D5:n jakopää
Katselin viikonloppuna tulevaa työmaata. Sen verran ahtaat tilat, että esim. apulaitehihnan kiristimen kääntämiseksi ei pakista löytynyt sopivaa työkalua. Näytti, että siellä on joku torx kanta mutta käsin ei mahtunut "torx kärkeä" sinne sovittamaan. Voisko joku homman tehnyt kertoa millä välineillä on onnistunut kiristintä kääntämään/ irroittamaan? Sama homma taittorullan suhteen.
Pitänee rakennella omia työkaluja, jotta tuonne väliin mahtuu mutta mitä ruuvin kantoja tuolla on?
Otsikko: Vs: V70 MK2 jakohihnan vaihto-ohje
Kirjoitti: Buster - 05.07.2013, 20:26:44
itselleni vastaten  :), paremassa valossa vasta huomasin, että rullissa on muovinen pölysuojakuppi.

Kuka tietää tuon kampiakselin pultin kiristrysmomentin. Viestiketjussa sanottiin, että 180Nm. Kaverin mukaan Vidasta löytyy arvo 300Nm. Osia hakiessa Volvon asentaja sanoi, että se vedetään aina täysillä. Selvisi sitten, että tarkoitti pulttipistoolin max. momenttia.....ei vaan ollut mitään havaintoa paljonko se voisi olla.

Olisko jollain varmaa tietoa?
Otsikko: Vs: V70 MK2 jakohihnan vaihto-ohje
Kirjoitti: anssi68 - 05.07.2013, 21:52:52
itselleni vastaten  :), paremassa valossa vasta huomasin, että rullissa on muovinen pölysuojakuppi.

Kuka tietää tuon kampiakselin pultin kiristrysmomentin. Viestiketjussa sanottiin, että 180Nm. Kaverin mukaan Vidasta löytyy arvo 300Nm. Osia hakiessa Volvon asentaja sanoi, että se vedetään aina täysillä. Selvisi sitten, että tarkoitti pulttipistoolin max. momenttia.....ei vaan ollut mitään havaintoa paljonko se voisi olla.

Olisko jollain varmaa tietoa?

Jos on bensiinimalli, niin 180, dieselissä 300. Nämä tiedot löysin alfamerin korjausoppaasta, joka on kylläkin S60 2000-2009..

Viisaammat sitten oikaiskoon, jos on tarvetta..
Otsikko: Vs: V70 MK2 jakohihnan vaihto-ohje
Kirjoitti: Buster - 05.07.2013, 22:12:49
Diisselistä kyse. kiitos anssi vastauksesta.
Otsikko: Vs: V70 MK2 jakohihnan vaihto-ohje
Kirjoitti: J_Dempsey - 14.07.2018, 14:24:02
Terve,

Nostetaan vähän vanhaa aihetta...

V70 2002 2.0T, jakohihna vaihdettu muutama kuukausi sitten ja nyt epäilys on että hihnan kireys on väärä, sytyttää suoraan pakopuolelle kun vapaalla antaa kaasua ja päästää kaasun korkeilla kierroksilla. Toki voi vissiin olla VVT:kin(?) mutta ajattelin nyt kuitenkin tarkistaa ekana tuon hihnan kireyden.

Kysymys kuuluu, että tuleeko jakopään merkkien olla kohdillaan pelkästään kiristintä säädettäessä? Hihnaahan ei tarvitse/ole tarkoitus ottaa pois lainkaan tuota toimenpidettä varten jos olen oikein ymmärtänyt?

Kaikki apu otetaan mielellään vastaan...

Terveisin,

JD
Otsikko: Vs: V70 MK2 jakohihnan vaihto-ohje
Kirjoitti: Hurm0s - 14.07.2018, 15:27:24
Terve,

Nostetaan vähän vanhaa aihetta...

V70 2002 2.0T, jakohihna vaihdettu muutama kuukausi sitten ja nyt epäilys on että hihnan kireys on väärä, sytyttää suoraan pakopuolelle kun vapaalla antaa kaasua ja päästää kaasun korkeilla kierroksilla. Toki voi vissiin olla VVT:kin(?) mutta ajattelin nyt kuitenkin tarkistaa ekana tuon hihnan kireyden.

Kysymys kuuluu, että tuleeko jakopään merkkien olla kohdillaan pelkästään kiristintä säädettäessä? Hihnaahan ei tarvitse/ole tarkoitus ottaa pois lainkaan tuota toimenpidettä varten jos olen oikein ymmärtänyt?

Kaikki apu otetaan mielellään vastaan...

Terveisin,

JD
Hihnan kireys ei saa aikaan mitään tuollaisia oireita, hampaan pielessä oleva jako taas saa.
Liian kireä hihna alkaa yleensä ujeltamaan, en tiedä saako näissä sitä edes liian kireälle tällaisella kiristäjällä kun näissä on.

Ota jakopään muovikoppa pois ja pyöritä jakopään merkit kohdalleen, ovatko paikallaan?

Kiristäjän "viisarin" pitäisi olla suunnilleen niiden hahlojen välissä, pieni poikkeama suuntaan tai toiseen ei haittaa.
Otsikko: Vs: V70 MK2 jakohihnan vaihto-ohje
Kirjoitti: J_Dempsey - 15.07.2018, 19:22:04
Käytin hihnan kopan nyt auki, ei ollut vielä mahdollisuutta nostaa autoa pukeille että saisi tuota konetta pyöritettyä ja jakoa tarkistettua. Kuitenkin huomasin että hihnan oli vähän turhan kireällä, ei ollut kylmänä (n. 20 astetta) merkkien keskellä vaan oikean puoleisen pystymerkin kohdalla, vähän ylikin. Eikö tällä tosiaan ole mitään merkitystä vaikka hihna on kireällä?
Otsikko: Vs: V70 MK2 jakohihnan vaihto-ohje
Kirjoitti: Lankku - 15.07.2018, 19:48:30
Kone pitää pyörittää merkkeihin ja sitten katsoa kireys. Eikä ole väliä vaikka onkin oikeanpuoleisen merkin kohdalla. Kuten jo aiemmin sanottua, liian kireä hihna ei aiheuta tuollaisia oireita.
Otsikko: Vs: V70 MK2 jakohihnan vaihto-ohje
Kirjoitti: J_Dempsey - 15.07.2018, 19:51:49
Selvä homma. Täytynee käydä työmaalla tuon kanssa jumppaamassa. Kiitoksia avusta!
Otsikko: Vs: V70 MK2 jakohihnan vaihto-ohje
Kirjoitti: J_Dempsey - 16.07.2018, 00:15:19
Eipä tuo jako nyt äkkiseltään näyttänyt olevan erityisen pielessä...

Mites tuo VVT? Voiko se aiheuttaa kuvattuja oireita?
Otsikko: Vs: V70 MK2 jakohihnan vaihto-ohje
Kirjoitti: Timo_R - 10.04.2019, 09:17:13
Onko harmaakantisen dieselin jakopään tekemisessä jotain erityistä huomioonotettavaa verraten bensakoneiseen? Bensakoneisen jakopäitä on tullut useita tehtyä, muttei yhtään deevitosta. Jonkun videon juutuubista katselin ja hyvin samanlaiselta näyttäisi kuin bensakoneenkin, erona vain että toinen nokka puuttuu.

Alasiivan keskimutterin momentti ilmeisesti tuo 300nm. Vaatiiko uuden mutterin + pultit? Syötön ajoitus ilmeisesti tapahtunee vallan muuta kautta eli nokka-akselin ajoituksella ei siinä suhteessa ole merkitystä?
Otsikko: Vs: V70 MK2 jakohihnan vaihto-ohje
Kirjoitti: Lankku - 10.04.2019, 11:17:19
Se ero dieselissä on, että on hieman nopeampi tehdä kuin bensassa. Sama työ muuten. Ei tarvitse uutta mutteria tai pultteja kampiakselille. Muuten ei ole ajoitettavaa, tms. Nokan stefa kannattaa varata,niitä on joutunut vaihtamaan moneen.
Otsikko: Vs: V70 MK2 jakohihnan vaihto-ohje
Kirjoitti: wh - 20.05.2019, 17:20:40
En vielä löytänyt aihetta MK2 koppaisen V70:n jakohihnan vaihto-ohjeista. Vaihtoväleistähän on tarinaa FAQ:n puolella.

Korjatkaa jos olen väärässä, mutta tässä on ohjeet -> http://turbobil.com/timingbelt.pdf (http://turbobil.com/timingbelt.pdf)
Löytyyköhän jostain vastaavia myös suomeksi?

Ja noihin ohjeisiin liittyen kysyisin, että pystyykö jakohihnan vaihtamaan kampiakselin päässä olevaa moniurahihnan isoa hihnapyörää irrottamatta? Lueskelin vanhan MK1 korimallin vaihto-ohjeita, niin siellä kerrotaan että jakohihnan alapuolella olisi joku suoja, jonka irrottamalla hihnan saa pujoteltua pois, mutta onko tässä MK2:ssa semmoista? Mitään muuta ongelmaa en tuossa hihnan vaihdossa ohjeiden perusteella näe kuin että tuo hihnapyörä ei tuurillaan lähde kovin helposti irti  :-\ Parin Bemarin koneen kanssa on tullut noiden hihnapyörien kanssa tapeltua ihan kunnolla.
ensimmäinen linkki vie virussivustolle  :nohnoh :nohnoh
Otsikko: Vs: V70 MK2 jakohihnan vaihto-ohje
Kirjoitti: fm71 - 23.10.2019, 15:41:32
07 2.5bensa niin pysyykö nokat paikoillaan kohtuudella remminvaihdossa, ei tuossa videossa niitä lukittu?
Otsikko: Vs: V70 MK2 jakohihnan vaihto-ohje
Kirjoitti: vikki - 23.10.2019, 20:15:00
Kuten tuossa factoryn linkin videossakin näkyi, vvt pyöriä ei irrotettu, eli merkit tarkistaa kiristimen säädön jälkeen ja kun ovat kohdallaan niin homma ok. Näin olen itekkin tehnyt. Vielä kun konetta pyörittää kaksi kierrosta ja tarkistaa merkit, niin voi olla varma.