Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => V40/V40CC (vm. 13-19) => Aiheen aloitti: avj - 18.11.2022, 21:08:24
-
Heps
Kyseessä V40 Cross Country Diesel -17
Voiko uuden akun vaihtaa itse, niin että virta katkeaa kokonaan, ettei tule mitään akun tietojen syöttämistä auton tietokoneelle ....tms ?
-
Jos joku miettii akun vaihtoa itse näihin niin kyllä vaatii testerin että auto ymmärtää akun vaihdon. Muuten tulee ongelmia tai aikasemmatkin sähköiset ongelmat jatkuvat. Vaihdoin yhdestä ja opetin autolle sen että akku vaihdettu niin sähköisiä ongelmia poistui. Esim:start & stop alkoi toimimaan kuin myös pa-lämmitin.
-
Ennen akun irroittamista odottelet virrattomana sen 10-15 minuuttia. Useista on akkuja irroiteltu muiden hommien yhteydessä ja ongelmitta on menty, vidalla tietenkin saa uuden akun ohjelmoitua tuohon mutta oppii se auto itsekkin uudet jännitteet ajan kanssa.
-
Ennen akun irroittamista odottelet virrattomana sen 10-15 minuuttia. Useista on akkuja irroiteltu muiden hommien yhteydessä ja ongelmitta on menty, vidalla tietenkin saa uuden akun ohjelmoitua tuohon mutta oppii se auto itsekkin uudet jännitteet ajan kanssa.
Tämä. Alhaisen varauksen herja poistuu irrottamalla akkuvahdin piuha hetkeksi, kun autossa on sytytysvirta päällä. Kyseinen ohut piuha yhdistää akunnavat ja siinä on liitin irrottamista varten. Ei tarvita välttämättä tietokoneita tuohon hommaan.
-
Mä kävin laiskana tänään kysymässä hintaa molempien akkujen vaihtoon Debilistä, lupasivat laittaa sähköpostiin. Viime keväästä herjannut välillä alhaista akkujännitettä ja start/stop toimii 2 kertaa kuukaudessa, alkuperäisiä niin alkaa olla hyvinkin kaput. Webastokausi aluillaan niin pakko tehdä pois aika piakkoin.
-
Pidin alkaa vaihtamaan vaimon V40CC, vm-2014 uutta Bilteman 80 Ah AGM akkua mutta akkukotelon suojamuovien alta paljastui sellainen johtoviidakko että en moiseen hässäkkään törmännyt esim. vuosi sitten vaihtaessani akkua omaan XC60 joka vm-2015.
Mitähän lukuisista akun päällä olevista johdoista on välttämätöntä ja viisasta irroittaa jotta akun vaihto onnistuu?
Voiko ottaa tuosta akun päällä olevasta osasta vasemman puolen mustan johtimen (teipattu mustaksi, vaaleanpunainen alkuosaltaan) ja oikealla puolella olevan punaisen johdot irti?
Tuon akun päällä olevan osan päissä olevat ruuvit eivät vielä vaikuttaneet mitenkään osan tukevuuteen, onko jotkut klipsit joilla se on kiinni?
Ilmeisesti tuon osan on saatava ylöspäin ja sitten akkua vähän eteenpäin ja ylös?
Sitä ennen tietysti akun etureunan kiinnitys auki?
Onko muut laittaneet tuota akkua tähän autoon?
(https://i.ibb.co/W6t7v1w/20231105-184737.jpg) (https://ibb.co/W6t7v1w)
-
Olen vaihtanut, eikä siinä ollut muistaakseni mitään ihmeellistä. Ilmanputsari käännetään sivuun ja sitten akun kiinnike irti. Akku tulee ikään kuin eteen päin pois paikaltaan. Muistaakseni tuota johtohässäkkää ei tarvinnut erityisesti purkaa, nostetaan ehkä vähän ylös, jos sitäkään.
Siihen ei minusta mahdu kuin 70 Ah akku eli juuri samanlainen kuin alkuperäinen eikä yhtään suurempi. On tosin jo muutama vuosi aikaa omasta operaatiosta, että aika voi tehdä muistikuviin tepposet.
-
Olen vaihtanut, eikä siinä ollut muistaakseni mitään ihmeellistä. Ilmanputsari käännetään sivuun ja sitten akun kiinnike irti. Akku tulee ikään kuin eteen päin pois paikaltaan. Muistaakseni tuota johtohässäkkää ei tarvinnut erityisesti purkaa, nostetaan ehkä vähän ylös, jos sitäkään.
Siihen ei minusta mahdu kuin 70 Ah akku eli juuri samanlainen kuin alkuperäinen eikä yhtään suurempi. On tosin jo muutama vuosi aikaa omasta operaatiosta, että aika voi tehdä muistikuviin tepposet.
Kiitos vinkistä. Aloin illalla ajatellakin että tulisiko akku eteenpäin jos ottaa ilmanputsarin edestä pois. Hyvä että vahvistit asian enkä purkaa mitään turhaan.
Tässä on alkuperäisenä juuri 315 mm pitkä akku eli 80 Ah, vähän yllätti kun XC60:ssä oli alkuperäisenä pienempi.
-
Kiitos vinkistä. Aloin illalla ajatellakin että tulisiko akku eteenpäin jos ottaa ilmanputsarin edestä pois. Hyvä että vahvistit asian enkä purkaa mitään turhaan.
Tässä on alkuperäisenä juuri 315 mm pitkä akku eli 80 Ah, vähän yllätti kun XC60:ssä oli alkuperäisenä pienempi.
Akku vaihdettu, onnistui juuri kuten hessu80 kertoi. Ilmanputsarin kotelo sivuun ja akku tulee eteenpäin. Bilteman 80 Ah AGM sopii täsmälleen ja väitän että on samasta tehtaasta kotoisin kuin alkuperäinen Volvon akku (samaa muovimuottia ainakin kantokahvojen osalta käytetty vaikka oli akuilla 9v ikäeroa).
-
Tämä. Alhaisen varauksen herja poistuu irrottamalla akkuvahdin piuha hetkeksi, kun autossa on sytytysvirta päällä. Kyseinen ohut piuha yhdistää akunnavat ja siinä on liitin irrottamista varten. Ei tarvita välttämättä tietokoneita tuohon hommaan.
Tai - laitat ovet lukkoon ja odottelet yli 8 tuntia, niin BMS oppii itse
Tai - esim. iCarsoft CR Max:illa tai vastaavalla kuittaat homman BMS:lle
Kaiketi tämäkin toimii ainakin osassa vuosimalleissa - laitat sytytysvirran päälle + lähivalot + 5 (vai olikohan se 6) painallusta takasumuvalokytkimestä + 3 painallusta hätävilkkukytkimestä -> mittaristossa valo vilkkuu kuittauksen merkiksi
Ainakin 2017 mallinen D2 sekoaa ja vikakoodeja tulee vähän joka puolelta jos vain pelkästään akun vaihtaa - eberi ei toimi, S/S ei toimi, rengaspaineista hälyttelee yms. kivaa