Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

V40 akun vaihto

  • 9 Vastauksia
  • 1379 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa avj

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
V40 akun vaihto
« : 18.11.2022, 21:08:24 »
Heps
Kyseessä V40 Cross Country Diesel -17
Voiko uuden akun vaihtaa itse, niin että virta katkeaa kokonaan, ettei tule mitään akun tietojen syöttämistä auton tietokoneelle ....tms ?

Poissa Axu85

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1054
  • Mitä pienempi vika, sitä suurempi leka.
Vs: V40 akun vaihto
« Vastaus #1 : 05.10.2023, 12:27:25 »
Jos joku miettii akun vaihtoa itse näihin niin kyllä vaatii testerin että auto ymmärtää akun vaihdon. Muuten tulee ongelmia tai aikasemmatkin sähköiset ongelmat jatkuvat. Vaihdoin yhdestä ja opetin autolle sen että akku vaihdettu niin sähköisiä ongelmia poistui. Esim:start & stop alkoi toimimaan kuin myös pa-lämmitin.
Nykyiset:V70 mk2 -04 D5 (Man.)
Ex:744 2,4 TD (Aut.) -91,  C70 2.3 T5 (Aut.) -98, ja 855 (Man.) -95  (Moottori swap B5254FS).

Poissa jak900

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2233
  • www.vrcf.fi
Vs: V40 akun vaihto
« Vastaus #2 : 05.10.2023, 14:41:10 »
Ennen akun irroittamista odottelet virrattomana sen 10-15 minuuttia. Useista on akkuja irroiteltu muiden hommien yhteydessä ja ongelmitta on menty, vidalla tietenkin saa uuden akun ohjelmoitua tuohon mutta oppii se auto itsekkin uudet jännitteet ajan kanssa.

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2698
Vs: V40 akun vaihto
« Vastaus #3 : 05.10.2023, 18:20:19 »
Ennen akun irroittamista odottelet virrattomana sen 10-15 minuuttia. Useista on akkuja irroiteltu muiden hommien yhteydessä ja ongelmitta on menty, vidalla tietenkin saa uuden akun ohjelmoitua tuohon mutta oppii se auto itsekkin uudet jännitteet ajan kanssa.
Tämä. Alhaisen varauksen herja poistuu irrottamalla akkuvahdin piuha hetkeksi, kun autossa on sytytysvirta päällä. Kyseinen ohut piuha yhdistää akunnavat ja siinä on liitin irrottamista varten. Ei tarvita välttämättä tietokoneita tuohon hommaan.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa remes

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3469
Vs: V40 akun vaihto
« Vastaus #4 : 06.10.2023, 18:23:27 »
Mä kävin laiskana tänään kysymässä hintaa molempien akkujen vaihtoon Debilistä, lupasivat laittaa sähköpostiin. Viime keväästä herjannut välillä alhaista akkujännitettä ja start/stop toimii 2 kertaa kuukaudessa, alkuperäisiä niin alkaa olla hyvinkin kaput. Webastokausi aluillaan niin pakko tehdä pois aika piakkoin.
V40 T2 -17
Kuvat

Poissa JykäD5

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 50
  • www.vrcf.fi
Vs: V40 akun vaihto
« Vastaus #5 : 05.11.2023, 19:32:08 »
Pidin alkaa vaihtamaan vaimon V40CC, vm-2014 uutta Bilteman 80 Ah AGM akkua mutta akkukotelon suojamuovien alta paljastui sellainen johtoviidakko että en moiseen hässäkkään törmännyt esim. vuosi sitten vaihtaessani akkua omaan XC60 joka vm-2015.
Mitähän lukuisista akun päällä olevista johdoista on välttämätöntä ja viisasta irroittaa jotta akun vaihto onnistuu?
Voiko ottaa tuosta akun päällä olevasta osasta vasemman puolen mustan johtimen (teipattu mustaksi, vaaleanpunainen alkuosaltaan) ja oikealla puolella olevan punaisen johdot irti?
Tuon akun päällä olevan osan päissä olevat ruuvit eivät vielä vaikuttaneet mitenkään osan tukevuuteen, onko jotkut klipsit joilla se on kiinni?
Ilmeisesti tuon osan on saatava ylöspäin ja sitten akkua vähän eteenpäin ja ylös?
Sitä ennen tietysti akun etureunan kiinnitys auki?
Onko muut laittaneet tuota akkua tähän autoon?


« Viimeksi muokattu: 05.11.2023, 20:08:19 kirjoittanut JykäD5 »

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2698
Vs: V40 akun vaihto
« Vastaus #6 : 06.11.2023, 15:36:33 »
Olen vaihtanut, eikä siinä ollut muistaakseni mitään ihmeellistä. Ilmanputsari käännetään sivuun ja sitten akun kiinnike irti. Akku tulee ikään kuin eteen päin pois paikaltaan. Muistaakseni tuota johtohässäkkää ei tarvinnut erityisesti purkaa, nostetaan ehkä vähän ylös, jos sitäkään.

Siihen ei minusta mahdu kuin 70 Ah akku eli juuri samanlainen kuin alkuperäinen eikä yhtään suurempi. On tosin jo muutama vuosi aikaa omasta operaatiosta, että aika voi tehdä muistikuviin tepposet.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa JykäD5

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 50
  • www.vrcf.fi
Vs: V40 akun vaihto
« Vastaus #7 : 06.11.2023, 18:16:30 »
Olen vaihtanut, eikä siinä ollut muistaakseni mitään ihmeellistä. Ilmanputsari käännetään sivuun ja sitten akun kiinnike irti. Akku tulee ikään kuin eteen päin pois paikaltaan. Muistaakseni tuota johtohässäkkää ei tarvinnut erityisesti purkaa, nostetaan ehkä vähän ylös, jos sitäkään.

Siihen ei minusta mahdu kuin 70 Ah akku eli juuri samanlainen kuin alkuperäinen eikä yhtään suurempi. On tosin jo muutama vuosi aikaa omasta operaatiosta, että aika voi tehdä muistikuviin tepposet.
Kiitos vinkistä. Aloin illalla ajatellakin että tulisiko akku eteenpäin jos ottaa ilmanputsarin edestä pois. Hyvä että vahvistit asian enkä purkaa mitään turhaan.
Tässä on alkuperäisenä juuri 315 mm pitkä akku eli 80 Ah, vähän yllätti kun XC60:ssä oli alkuperäisenä pienempi.

Poissa JykäD5

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 50
  • www.vrcf.fi
Vs: V40 akun vaihto
« Vastaus #8 : 09.11.2023, 20:48:06 »
Kiitos vinkistä. Aloin illalla ajatellakin että tulisiko akku eteenpäin jos ottaa ilmanputsarin edestä pois. Hyvä että vahvistit asian enkä purkaa mitään turhaan.
Tässä on alkuperäisenä juuri 315 mm pitkä akku eli 80 Ah, vähän yllätti kun XC60:ssä oli alkuperäisenä pienempi.
Akku vaihdettu, onnistui juuri kuten hessu80 kertoi. Ilmanputsarin kotelo sivuun  ja akku tulee eteenpäin. Bilteman 80 Ah AGM sopii täsmälleen ja väitän että on samasta tehtaasta kotoisin kuin alkuperäinen Volvon akku (samaa muovimuottia ainakin kantokahvojen osalta käytetty vaikka oli akuilla 9v ikäeroa).

Poissa McCloud

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 77
Vs: V40 akun vaihto
« Vastaus #9 : 29.11.2023, 23:34:24 »
Tämä. Alhaisen varauksen herja poistuu irrottamalla akkuvahdin piuha hetkeksi, kun autossa on sytytysvirta päällä. Kyseinen ohut piuha yhdistää akunnavat ja siinä on liitin irrottamista varten. Ei tarvita välttämättä tietokoneita tuohon hommaan.

Tai - laitat ovet lukkoon ja odottelet yli 8 tuntia, niin BMS oppii itse

Tai - esim. iCarsoft CR Max:illa tai vastaavalla kuittaat homman BMS:lle

Kaiketi tämäkin toimii ainakin osassa vuosimalleissa - laitat sytytysvirran päälle + lähivalot + 5 (vai olikohan se 6) painallusta takasumuvalokytkimestä + 3 painallusta hätävilkkukytkimestä -> mittaristossa valo vilkkuu kuittauksen merkiksi


Ainakin 2017 mallinen D2 sekoaa ja vikakoodeja tulee vähän joka puolelta jos vain pelkästään akun vaihtaa - eberi ei toimi, S/S ei toimi, rengaspaineista hälyttelee yms. kivaa
« Viimeksi muokattu: 29.11.2023, 23:41:04 kirjoittanut McCloud »

 

KL-varaosat  Race.fi