Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Aiheen aloitti: Kantti - 13.12.2010, 15:01:10

Otsikko: Paffia nokkaan.
Kirjoitti: Kantti - 13.12.2010, 15:01:10
Laitteleeko moni näin kylmillä nokkaa tukkoon. (bensakoneessa) Iltalehden foorumia lukiessa tuli vaan tämä mieleen.
Mietin jos kokeilisi laittaa maskin kohdan edes tukkoon.
Kyllähän vinokone nyt lämpiää mutta jos lämpiäisi nopeampaa näillä pakkasilla? Toki eikai sielä syylärissä vesi kierrä varmaan ennenkun on lämmöt korkealla.
Ylikuumenemisesta varmasti pakkasilla ei ole vaaraa vaikka vähän on nenä tukossa.

Mielipiteitä? Monessa autossa vaan näkee kylälläkin olevan jotain paffia nokalla.

Otsikko: Vs: Paffia nokkaan.
Kirjoitti: Hese_57 - 13.12.2010, 15:15:50
Kyllä olen laittanut. En sen tähden että sisälle tulis lämpösempää vaan että kone lämpenis nopeammin. Sisälämppärinkin pidän pienellä teholla siksi kunnes moottorin lämpö olis edes muutaman pykälän noussut. Sen jälkeen vasta isommalle. ::)
Otsikko: Vs: Paffia nokkaan.
Kirjoitti: Huikkoster - 13.12.2010, 16:00:31
En ole havainnut tarpeelliseksi 240:ssä, tälläinen on ollut useamman aamun rutiini:
Aamulla -20, avaimesta käyntiin ilman lohkolämppäriä. Nopea tuulilasin sekä sivuikkunoiden raappaus ja liikkeelle. Pidän ikkunan raollaan ensimmäiset sadat metrit ettei vedä tuulilasia huuruun ja noin 300-400 metrin päästä voi ikkunan laittaa kiinni kun alkaa tuulilasiin tulemaan puhdasta pintaa alalaitaan jolloin puhallin täysille ja puhallus vain tuulilasille.  Eikä mene minuuttiakaan niin tuulilasi on puhdas. 1km niin voi laittaa puhaltimen pienemmälle ja puhaltamaan käsille lämpöä ja hanskat pois. 2km ja tulen kaverin pihaan jossa siirrän lämmön jo reippaasti jalkatilaankin.
Ja lämpeämis nopeus on suoraan suhteessa käytettyyn polttoaineeseen. Eli reippaat kiihdytykset (ei tietenkään jääkylmällä koneella) lämmittää nopeammin kuin hiihtäen pintakaasulla, samalla kyllä bensaakin palaa.

Mutta sitten taas jos autossa on automaatti ja sille öljynjäähdytin keulalla tai moottoriöljynjäähdytin, kannattaa laittaa pahvi. Ja dieseleihin ehdottomasti pahvi.
Otsikko: Vs: Paffia nokkaan.
Kirjoitti: Kantti - 13.12.2010, 16:04:04
Itellä löytyy nuo molemmat lauhduttimet niin voisihan sitä harkita pahvin laittoa. Automaatti on ainakin hyvän kankea aluksi. Itse en yhtään poljeta yleensä ennen kun on vähintään 1/4 lämpömittari noussut. En tiiä mitä tuo turbo sanoo kun tulee kylmää öljyä ja on muutenkin kylmänä koko diskosämpylä.
Otsikko: Vs: Paffia nokkaan.
Kirjoitti: Huikkoster - 13.12.2010, 16:14:15
Juu, älä poleta turboa, se ei tykkää :) Tuota omaa viitsin sen verran polkaista että 800m ajon jälkeen kiihdytän 60 vauhtiin reippaasti (max kierrokset kuitenkin 4000). Sen jälkeen heti tuntuu lämpöä ja lämpömittari nousee pohjasta
Otsikko: Vs: Paffia nokkaan.
Kirjoitti: TT-V - 16.12.2010, 17:44:58
Ei volvo tarvi mitään pahvia. ainakaan oma kremtatorio vaikka ei olekkaan ees pohjapanssaria.

diisselit ja pikkukoneiset nipponit erikseen
Otsikko: Vs: Paffia nokkaan.
Kirjoitti: Valtra - 16.12.2010, 17:52:05
Reilu -20 asteen pakkasessa mitattiin huvikseen 240 sisälämpötila(+40,5) noin tunnin ajon jälkeen puhallin 2-nopeudella ja lämpö täysillä koko ajan, joten en usko että tarvii pahvia laitella keulaan
Otsikko: Vs: Paffia nokkaan.
Kirjoitti: Wolvis - 18.12.2010, 01:04:18
ei tuo oma volvokaan viime talvena paffia tarvinnut mihinkään, joten ilman mennään nyttenkin ja ei tuo kauaa kylmänä itteesä pidä  :D
Otsikko: Vs: Paffia nokkaan.
Kirjoitti: Tonskulii - 18.12.2010, 09:01:04
Ei noita paffia mihkään tarvi, jokainen lämmennyt hyvin.

Esimerkkitilanne: 20 astetta pakkasta, ei muuta kuin auto käyntiin ilman minkään sortin lämmittimiä, siinä välis rapaan kaikki lasit että näkee eteensä, ja puhallin on koko tämän ajan ollut noin 1/4 maksimitehosta, puhaltaen vain tuulilasille. Lämpömittari kun alkaa pikkuhiljaa kohota pohjasta niin voi tuolle katiskalle jo vähän kenkääkin antaa, ja alle vartissa jo tarkenee. KUUMAAN menee kuitenkin aika lailla kauemmin..
Otsikko: Vs: Paffia nokkaan.
Kirjoitti: Hese_57 - 18.12.2010, 11:27:53
Ei noita paffia mihkään tarvi, jokainen lämmennyt hyvin.
 Lämpömittari kun alkaa pikkuhiljaa kohota pohjasta niin voi tuolle katiskalle jo vähän kenkääkin antaa, ja alle vartissa jo tarkenee. KUUMAAN menee kuitenkin aika lailla kauemmin..
Tuossa vartissa olen jo melkein päässyt työpaikan pihaan ja puolet matkasta ollut jo norm. lämmöissä ja sisällä tarvii jo aukasta takkia kun on niin kuuma.  Pahvi tukevasti nokalla. :D
Otsikko: Vs: Paffia nokkaan.
Kirjoitti: Huikkoster - 18.12.2010, 11:45:40
Onko hesellä farmari vai sedan auto? Sillä tuon farkun tavaratilan lämmitämiseen menee hieman aikaa ;)
Otsikko: Vs: Paffia nokkaan.
Kirjoitti: Hese_57 - 18.12.2010, 11:52:54
V 50, mutta en ma siellä perällä istu siellä on kylmä. :D  Edessä tarkenee hienosti. ;)
Otsikko: Vs: Paffia nokkaan.
Kirjoitti: Tonskulii - 18.12.2010, 12:01:09
Tuossa vartissa olen jo melkein päässyt työpaikan pihaan ja puolet matkasta ollut jo norm. lämmöissä ja sisällä tarvii jo aukasta takkia kun on niin kuuma.  Pahvi tukevasti nokalla. :D

No jos nyt siitä lähdetään että jos pakkasta on se -20 tai enemmän, niin aluksi kun autoon istut niin sielähän on aivan saa*anan kylmä. Että tommosilla pakkasilla ei voi odottaa ton ikäseltä ja kokoselta autolta että on viides minuutis sauna. ;D
Otsikko: Vs: Paffia nokkaan.
Kirjoitti: skatt - 25.12.2010, 15:16:30
No tuossa D24T:ssä on ainaki pakko olla, jos pakkasta on yli 20. Ei se lämpiä sitte millään, mutta bensalla ei tarvi montaa kilometriä ajaa, ku on jo lämmin. (Jotaki hyötyä siitä hirviästä bensan syönnistä :)
Otsikko: Vs: Paffia nokkaan.
Kirjoitti: AUH - 26.12.2010, 12:01:24
Edellisessä mr2ssa  S* piti kyllä pitää pahvia nokalla ku syyläri edessä ja kone keskellä niin ei ollu oikein nopiaa lämpiäminen, mut sit ku lämpes niin kyllä sielläki tarkeni? Nykyseen s70 ei kyllä pahveja tarvi ku lämppäristä laittaa käymään niin ei kyl kovin montaa minuuttia tarvi käyä niin on lämmöt normaalissa. Oli jouluaattona mukava tienpäällä kattoa ku porukkaa tulee toppakamppeissa pipot päässä vastaan ja lasit ihan "läskissä" ku ite sai iliman takkia paita raollaan ajella lämppäri automaatti asennolla 23 ja pakkasta oli -15...-20.  :pomo:
Otsikko: Vs: Paffia nokkaan.
Kirjoitti: Wolvis - 26.12.2010, 13:51:22
Kyllä tota välillä huvittaa katella kun porukalla karvalakki päässä ja ite tarkenee lippiksellä autossa kun se lämpenee, vähän aikaa kun käyttää 2-3k kiekoilla ni ei men kauaa et hönkii lämmintä kabiiniin tolla omalla V70  :)
Otsikko: Vs: Paffia nokkaan.
Kirjoitti: 0yxxy0 - 02.01.2011, 08:15:36
Kyllä tota välillä huvittaa katella kun porukalla karvalakki päässä ja ite tarkenee lippiksellä autossa kun se lämpenee, vähän aikaa kun käyttää 2-3k kiekoilla ni ei men kauaa et hönkii lämmintä kabiiniin tolla omalla V70  :)

Niinhän ne on nuo ökymaasturitkin kylmiä, kattokaapa vaikka niin lähes poikkeuksitta mammat jotka niistä nousee on turkit päällä.
Otsikko: Vs: Paffia nokkaan.
Kirjoitti: 358 - 02.01.2011, 10:43:29
Wanhempin malleihin myivät muovista syylarin suojaa tarvikkeena, liekö näihin uudempiin enää edes saatavanakaan muuta kuin omia virityksiä.
Otsikko: Vs: Paffia nokkaan.
Kirjoitti: Silverfang - 03.01.2011, 04:57:38
Olutsalkusta saa erittäin tyylikkään pahvisuojan keulaan  :D Vaikka otson kuvaa jos siitä tykkää... Kestäähän tuon koneen lämpiäminen tovin n.10 km talvella. Mutta miksikäs auton sisällä tarvis olla kuin saunassa?  :o