Proturbo  Autodiagnoosi

VEA koneiden kesto

  • 28 Vastauksia
  • 11751 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Paikalla Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Vs: VEA koneiden kesto
« Vastaus #15 : 17.05.2020, 21:38:09 »
Ei nämä VEAt kuluta uutena öljyä, niin kuin ei kuluta mikään muukaan kunnossa oleva moottori. Öljynkulutuksesta voi alkaa puhua, jos täytyy lisätä huoltovälillä.
sitten voin omakohtaisesti sanoa että esim volvon bensa vitonen on huono. 150tkm jälkeen saa olla lisäämässä öljyä

Edit: niin ja nykyinen D5 halusi öljyä kesken huoltovälin
« Viimeksi muokattu: 18.05.2020, 07:09:48 kirjoittanut Ribbe »
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: VEA koneiden kesto
« Vastaus #16 : 17.05.2020, 22:12:24 »
Eihän VEA moottorissa mitään vikaa ole. Pääsee yhtä pitkälle kuin 5-mukisellakin, kunhan päästöjen vähennyslaitteet on otettu pois käytöstä jo elinkaaren alkupuolella.

Minun logiikalla moottori on täysi susi jos sitä on loppukäyttäjän muokattava laittomaksi että saa kestämään.
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa zombiland

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 370
  • www.vrcf.fi
Vs: VEA koneiden kesto
« Vastaus #17 : 18.05.2020, 14:14:23 »
Moro! Kiinnostaisi minkälaisia kilometrejä olette ajaneet VEA koneilla, kun olen lukenut etteivät kestä samalla tavalla kuin viisi pyttyiset  ::)
Lähinnä sen vuoksi olen kiinnostunut asiasta, kun oma on ollut ensimmäiset kolme vuotta taksissa, nyt on ajettu 233tkm ei kylläkään vielä vaadi öljyn lisäystä huoltojen välillä !Taksissahan on huolto väli  20tkm kolmen kympin sijaan voisi olla ehkä vaikuttava tekijä  ::)

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2697
Vs: VEA koneiden kesto
« Vastaus #18 : 18.05.2020, 17:16:43 »
Minun logiikalla moottori on täysi susi jos sitä on loppukäyttäjän muokattava laittomaksi että saa kestämään.
Monen (muun) valmistajan moottorit eivät ole olleet laillisia uutenakaan. Eivät silti välttämättä sen kestävämpiäkään.

Tämä on vähän samanlainen asia, kun maratoonarilla menee kivi kenkään. Ottaako mieluummin kiven heti pois ja jatkaa iloiten eteenpäin vai antaako kiven olla, kunnes rakko jalkapohjassa on niin suuri, että juoksu keskeytyy. Kaikille VEA koneille ei mene kivi kenkään missään vaiheessa, mutta kannattaa se ottaa heti pois, jos alkaa ilmetä kipua.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2697
Vs: VEA koneiden kesto
« Vastaus #19 : 18.05.2020, 17:23:32 »
Lähinnä sen vuoksi olen kiinnostunut asiasta, kun oma on ollut ensimmäiset kolme vuotta taksissa, nyt on ajettu 233tkm ei kylläkään vielä vaadi öljyn lisäystä huoltojen välillä !Taksissahan on huolto väli  20tkm kolmen kympin sijaan voisi olla ehkä vaikuttava tekijä  ::)
Öljynvaihtovälin lyhentäminen on varmasti hyvä juttu elinkaaren kannalta. Taksejakin on vain niin monenlaisessa ajossa. Pääsääntöisesti maantiellä ajavalle tuo kilometrimäärä on vasta sisäänajo. Tyhjäkäyntiä päivästä toiseen raksuttavalle alkaa olla jo suuri määrä käyttötunteja takana. 
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Paikalla 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2282
Vs: VEA koneiden kesto
« Vastaus #20 : 18.05.2020, 20:59:06 »
Pääsääntöisesti maantiellä ajavalle tuo kilometrimäärä on vasta sisäänajo. Tyhjäkäyntiä päivästä toiseen raksuttavalle alkaa olla jo suuri määrä käyttötunteja takana.

Tuo tyhjäkäynti on aika myrkkyä näille nykyisillä saastelaitteilla varustetuille moottoreille. Kylmään vuodenaikaan riittävä esilämmitys webastolla ja sitten ajamaan moottori mahdollisimman nopeasti normaaliin käyttölämpötilaansa. Jos tarvitsee jäädä autoon odottelemaan jotain niin ei muuta kuin webasto tuhisemaan ja kone seis. Auton liikuttamiseen se moottori on tarkoitettu eikä suinkaan lämmittämiseen.
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 784
  • www.vrcf.fi
Vs: VEA koneiden kesto
« Vastaus #21 : 19.05.2020, 08:59:43 »
Eihän VEA moottorissa mitään vikaa ole. Pääsee yhtä pitkälle kuin 5-mukisellakin, kunhan päästöjen vähennyslaitteet on otettu pois käytöstä jo elinkaaren alkupuolella.

Varsinkin parin ensimmäisen vuoden EGRrät puskevat turhan paljon pakokaasua koneeseen.

Kaverin puolesta kyselen.. ::):

Onkohan näistä EGR-ongelmista varmempaa tietoa, miten toimii esimerkiksi S/V90 -malleissa? Niihinkin näkyy nykyisin olevan tarjolla EGR-poistoa, mutta lieneekö tarpeen? Ihan ongelmattomia nämä eivät virallisestikaan ole, koska ensimmäiset vuosikerrat kuuluvat takaisinkutsun piiriin. Onko näitä hajonnut merkittävissä määrin, vai puhutaanko yksittäistapauksista? Vai ollaako "Esson baarin" tasolla otannassa? Ja mita moottorille tapahtuu? Pilaako noki öljyn > moottorivaurio vai mitä on odotettavissa?

Jos EGR poistetaan ohjelmallisesti, mitä tapahtuu koneelle, jos toiminnan palauttaa katsastuksen ajaksi? Entä ellei palauta, näkyykö arvoissa testerin näytöllä? Entä jos kilometrit alkavat olla 180 tuhannen nurkilla, onko peli jo menetetty? Ongelmia ei ole, ja autolle tie maittaa. Ecolla ajetaan, mutta nurkka-ajoa ei ole ja varmuuden vuoksi huollatan "taksitahtiin" eli 2kympin välein. Auttaako asiaa, jos vaihtaa öljyt kympin välein?

Entä jos jättää koneen alkuperäiseksi, voiko sen terveyttä edistää esimerkiksi omatoimisella puhdistuksella vaikkapa kerran vuodessa?

Pieni epäluuloisuus vaivaa, koska esimerkiksi Saab-foorumilla kerrottiin BSR:n softan olevan varma tuho. BSR ei valmistajana tiennyt ongelmista ja tarjoaa moottoritakuuta.

Mutta tosiaan, kaverin puolesta...
 

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6021
Vs: VEA koneiden kesto
« Vastaus #22 : 19.05.2020, 10:02:28 »
Egr ei näy katsastuksessa mitenkään, kun sehän on enemmän kylmäkäynnistykseen liittyvä juttu, kunhan vikakoodia ei näy ruudulla. Dpf sitten on jotain mitä uusissa autoissa katsastuksessa enemmän jatkossa kyttäävät. Vähiten ongelmia kaikilla nykydieseleillä tulee, kun esilämmittää autoa kylmillä keleillä, välttää turhaa tyhjäkäyntiä, ajaa pitkää matkaa ja vaihtaa öljyt joka vuosi ja n. 15tkm välillä sekä pitää auton akut kunnossa.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Paikalla Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Vs: VEA koneiden kesto
« Vastaus #23 : 19.05.2020, 10:49:28 »
Egr ei näy katsastuksessa mitenkään, kun sehän on enemmän kylmäkäynnistykseen liittyvä juttu, kunhan vikakoodia ei näy ruudulla. Dpf sitten on jotain mitä uusissa autoissa katsastuksessa enemmän jatkossa kyttäävät. Vähiten ongelmia kaikilla nykydieseleillä tulee, kun esilämmittää autoa kylmillä keleillä, välttää turhaa tyhjäkäyntiä, ajaa pitkää matkaa ja vaihtaa öljyt joka vuosi ja n. 15tkm välillä sekä pitää auton akut kunnossa.
Mitä se esilämmitys auttaa kun webasto ei lämmitä moottoria.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2697
Vs: VEA koneiden kesto
« Vastaus #24 : 19.05.2020, 11:23:27 »
Kaverin puolesta kyselen.. ::):

Onkohan näistä EGR-ongelmista varmempaa tietoa, miten toimii esimerkiksi S/V90 -malleissa? Niihinkin näkyy nykyisin olevan tarjolla EGR-poistoa, mutta lieneekö tarpeen? Ihan ongelmattomia nämä eivät virallisestikaan ole, koska ensimmäiset vuosikerrat kuuluvat takaisinkutsun piiriin. Onko näitä hajonnut merkittävissä määrin, vai puhutaanko yksittäistapauksista? Vai ollaako "Esson baarin" tasolla otannassa? Ja mita moottorille tapahtuu? Pilaako noki öljyn > moottorivaurio vai mitä on odotettavissa?

Jos EGR poistetaan ohjelmallisesti, mitä tapahtuu koneelle, jos toiminnan palauttaa katsastuksen ajaksi? Entä ellei palauta, näkyykö arvoissa testerin näytöllä? Entä jos kilometrit alkavat olla 180 tuhannen nurkilla, onko peli jo menetetty? Ongelmia ei ole, ja autolle tie maittaa. Ecolla ajetaan, mutta nurkka-ajoa ei ole ja varmuuden vuoksi huollatan "taksitahtiin" eli 2kympin välein. Auttaako asiaa, jos vaihtaa öljyt kympin välein?

Entä jos jättää koneen alkuperäiseksi, voiko sen terveyttä edistää esimerkiksi omatoimisella puhdistuksella vaikkapa kerran vuodessa?

Pieni epäluuloisuus vaivaa, koska esimerkiksi Saab-foorumilla kerrottiin BSR:n softan olevan varma tuho. BSR ei valmistajana tiennyt ongelmista ja tarjoaa moottoritakuuta.

Mutta tosiaan, kaverin puolesta...
Vuosimallien 2014-2016 VEA moottoreissa EGR:t saattavat hajota 40 tkm välein. Toki ongelmattomia autojakin on paljon. Vuosimallista 2017 alkaen EGR:n rakenne on erilainen eikä niitä ole enää hajonnut läheskään samaan tahtiin. 

Katsastuksessa mitataan nokiarvo, joka mittaa karkeasti ottaen näkyvän savun määrää. EGR ei vaikuta tähän testiin mitenkään jo yksistään sen takia, että kun tehdään täyskaasupolkaisu, EGR on joka tapauksessa silloin kiinni. EGR on toiminnassa ainoastaan osakaasulla ajettaessa.

EGR:n toimintaperiaate on syöttää pakokaasua sylinteriin, jossa pakokaasu toimii inerttinä (palamisreaktioon osallistumaton kaasu), jonka tavoitteena on laskea palamislämpötilaa. Tällä tavoitellaan sitä, että polttoaine poltetaan ilmassa olevalla hapella ja vähemmässä määrin typellä, jonka palaminen tuottaa haitallisia typen oksideja (NOx, näkymättömiä hiukkasia). Kun tarvitaan hetkellisesti suurempaa tehoa esim. ohituksessa, EGR menee kiinni ja polttoainetta poltetaan puhtaalla ilmalla. Samalla syntyy enemmän myös päästöjä.

Perussääntö on tietysti, että ehjää ei kannata korjata. Jos omassa tulisi EGR vaiva vastaan, niin silloin se saisi luvan lähteä pois ohjelmasta.

Mikä on lopulta EGR:n rooli öljynkulutusongelmiin? Siihen ei ole kenelläkään tyhjentävää vastausta. Öljynvaihtovälin lyhentämisestä tuskin on haittaa. Uuden auton omistaja ei toisaalta näe tiheämmän huoltovälin hyötyä, koska hyödyn korjaa luultavasti vasta toinen tai kolmas omistaja. Jos öljynkulutusongelma on jo olemassa, siihen ei enää auta huoltovälin tihentäminen. 
 
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2697
Vs: VEA koneiden kesto
« Vastaus #25 : 19.05.2020, 11:26:21 »
Mitä se esilämmitys auttaa kun webasto ei lämmitä moottoria.
Tämä ominaisuus tuli vasta 2019 => autoihin. Vanhemmissa toki lämpiää myös moottori.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 784
  • www.vrcf.fi
Vs: VEA koneiden kesto
« Vastaus #26 : 19.05.2020, 12:02:14 »
Öljynkulutus on ainakin toistaiseksi normaalia, näytössä pinta laskee, mutta lisätä ei vaihtovälillä tarvitse. Moottori myös esilämpiää Webastolla, joten taidan jatkaa entiseen malliin. Käyn EGR:n kimppuun, mikäli aihetta ilmenee.

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6021
Vs: VEA koneiden kesto
« Vastaus #27 : 19.05.2020, 12:21:14 »
Tämä ominaisuus tuli vasta 2019 => autoihin. Vanhemmissa toki lämpiää myös moottori.

Ja letkulämmittimenkin saa.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Leo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1121
  • www.vrcf.fi
Vs: VEA koneiden kesto
« Vastaus #28 : 19.05.2020, 23:14:20 »
Tämä ominaisuus tuli vasta 2019 => autoihin. Vanhemmissa toki lämpiää myös moottori.
Saako mitenkään ohjelmoitua lämmittämään myös moottoria vai vaatiiko mekaanisia muutoksia? Eikös saksalaisiin autoihin tehdä jotain ohjelmia, jotta alkaa myös moottori lämpeneen webastolla niin onko sama tyyli uusissa Volvoissa mahdollinen?
Ex: Volvo V70 D5 -02, Volvo V40 T4 -98, Toyota Yaris T-Sport -05 Flexfuel, Volvo V70 T6 AWD -09, Volvo V50 1.6D Drive -11, Volvo 940 B230FT aut. -97, Volvo V40 1.8 ph 1.5 -00, Toyota Celica ST182 GTi -91

 

KL-varaosat  Race.fi