Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: n0ke - 05.07.2023, 14:06:20

Otsikko: 2.4T Kaasuläppä
Kirjoitti: n0ke - 05.07.2023, 14:06:20
Tervehdys!

Ostin tuossa taannoin mk1 v70 2.4t kulkineen itselleni, myyjä kehuskeli että kaasuläppä on likainen ja sen takia oireilee. Asiasta enempää tietämättä uskoin myyjän valheet  ;D

Putsaus kyllä auttoi tyhjäkäyntiin huomattavasti, ei sammu enää jokaiseen risteykseen eikä kierroksetkaan humppaa jatkuvasti.

Autolla kuitenkin ajettu jo 350tkm, eikä Volvon korjaamon ukkojen mukaan koskaan ole kaasuläppää vaihdettu, eli ehtoopuolella varmaan alkaa jo olla.

Nyt siis olisi tarkotus fiksailla tuota kaasuläppäkoteloa Sacerin kontaktittomalla tunnistimella, mutta monet myyjät varottelee, ettei se korjaa rikkinäistä kaasuläppää  ??? Eli, mistä tiedän täyttääkö tuo kaasuläppä vielä "rikkinäisen" kriteerit? Kovasti olen tietoa täältä(kin) yrittänyt etsiä aiheeseen liittyen, mutta ei löydy.

Kiitokset jo etukäteen niille, ketkä kehtaa vastata!

Otsikko: Vs: 2.4T Kaasuläppä
Kirjoitti: belem - 06.07.2023, 22:19:39
kyllä vaatii ihan Wetterin huoltoo. Vaikka sais ite vaihdettua tms niin reitittäminen ei onnistu. Mulla teki koko homma osineen ja töineen Roissa 699 euroa.
Otsikko: Vs: 2.4T Kaasuläppä
Kirjoitti: Mustalaatikko - 06.07.2023, 22:44:06
Niin mitä oireita siinä autossa nyt on puhdistuksen jälkeen?
Otsikko: Vs: 2.4T Kaasuläppä
Kirjoitti: n0ke - 07.07.2023, 12:05:35
kyllä vaatii ihan Wetterin huoltoo. Vaikka sais ite vaihdettua tms niin reitittäminen ei onnistu. Mulla teki koko homma osineen ja töineen Roissa 699 euroa.

Ei pitäne paikkaansa, jos koko kaasuläpän uusii niin sitten Wetterille???

Niin mitä oireita siinä autossa nyt on puhdistuksen jälkeen?

Ei aina lähde ekalla käyntiin, joskus saattaa kierrokset humpata käynnistyksen jälkeen vähän aikaa ja auto on melko laiska, alkaa vetämään vasta 5k jälkeen.


Otsikko: Vs: 2.4T Kaasuläppä
Kirjoitti: Mustalaatikko - 07.07.2023, 12:20:25
Lukisin melkein koodit jos siellä on muitakin ongelmia, ihan vaikka polttoaineen saannissa, tämä on näköjään mk1 niin sopivat lukijat toki on vähän harvinaisia.
Otsikko: Vs: 2.4T Kaasuläppä
Kirjoitti: n0ke - 07.07.2023, 12:44:41
Lukisin melkein koodit jos siellä on muitakin ongelmia, ihan vaikka polttoaineen saannissa, tämä on näköjään mk1 niin sopivat lukijat toki on vähän harvinaisia.

Jees, on mulla kiinalainen obd lukija, sen mukaan yks koodi löytyi viitaten vvt solenoidiin ymmärtääkseni, vaan sen sai poistettua ja samalla sammui check engine. Mutta kunhan tuon saa taas kasaan niin pitää volvon korjaamolla käydä lukemassa koodit. Kertaalleen jo kävin Wetterin mekaanikon kanssa jutustelemassa aiheesta, sekin ihmetteli, että miten ihmeessä tällä on ajettu 350tkm ilman kaasuläppäkotelon vaihtoa/ohjelmointia  :D
Otsikko: Vs: 2.4T Kaasuläppä
Kirjoitti: laatikkovika - 07.07.2023, 14:00:48
Kyllä toi 350 ihan mahdollista on. Vielä jos on automaatti niin kestää pitempään kun ei tule sitä kaasupolkimen pumppausta vaihdetta vaihtaessa.
Tota saceria ovat laitelleet, toisilla toimii ja toisilla ei. Uusioläppä volvolta siinä 450€ paikkeilla.
Onko jako kohdillaan?

Joo, vidalla vikaluku. Esim. Icarsoft ei pääse marelliin kiinni.
Otsikko: Vs: 2.4T Kaasuläppä
Kirjoitti: n0ke - 07.07.2023, 14:07:07
Kyllä toi 350 ihan mahdollista on. Vielä jos on automaatti niin kestää pitempään kun ei tule sitä kaasupolkimen pumppausta vaihdetta vaihtaessa.
Tota saceria ovat laitelleet, toisilla toimii ja toisilla ei. Uusioläppä volvolta siinä 450€ paikkeilla.
Onko jako kohdillaan?

Joo, vidalla vikaluku. Esim. Icarsoft ei pääse marelliin kiinni.

Okei, automaattihan tuo rotisko on :D
En tiedä onko jako kohdillaan, aikaisemmin autoon tehty kaikki remontit merkkiliikkeessä vaan viikko sitten pyöräytin itse jakopääremontin ilman kokemusta ja ihan samalla tavalla toimii kun aikasemmin.  ;D

Pitää varmaan kokeilla sitä Saceria, huohotinsysteemi pitää vaihtaa muutenkin niin samallahan sitä pääsee vähän kaasuläppää näpräämään.
Otsikko: Vs: 2.4T Kaasuläppä
Kirjoitti: Lankku - 07.07.2023, 19:46:58
Turboihin on helppo vaihtaa käytettykin läppä. Samalla numerolla oleva toimii normaalisti suoraan, eikä tarvitse ohjelmointeja tai muuta veivaamista kuten Magneti Marellin läpällä varustetussa vaparissa.
Otsikko: Vs: 2.4T Kaasuläppä
Kirjoitti: laatikkovika - 07.07.2023, 19:57:44
Mikäs noissa läpissä sen sopivuuseron vapari/turbo oikeen tekee jos molemmat on marelleja?
Siis mikä vaparissa teettää niitä hommia jos saman numeroisen laittaa?
Miksi taas turbo menee heittämällä. ???
Otsikko: Vs: 2.4T Kaasuläppä
Kirjoitti: n0ke - 07.07.2023, 20:06:05
Turboihin on helppo vaihtaa käytettykin läppä. Samalla numerolla oleva toimii normaalisti suoraan, eikä tarvitse ohjelmointeja tai muuta veivaamista kuten Magneti Marellin läpällä varustetussa vaparissa.

Magneti Marelli on tässäkin vaikka on turbo. Käytettyä en mielellään laita tilalle kun meikäläisen tuurilla se on viikon päästä sökö.  :2funny:
Otsikko: Vs: 2.4T Kaasuläppä
Kirjoitti: laatikkovika - 07.07.2023, 20:51:04
Joo se läppä vaihtu possilaiseen 2001----->
En tiiä tarkka kuukautta mutta 2002 on jo bosch.
Otsikko: Vs: 2.4T Kaasuläppä
Kirjoitti: Mustalaatikko - 07.07.2023, 22:44:09
Mun kiinavida tosiaan sanoo että ei ymmärrä jos auton vuosimalli on alle 1999. Milloin toi magneetti marelli tuli näihin, mun v70mk1 vm. 1998 sisältää fyysisen kaasuvaijerin?
Otsikko: Vs: 2.4T Kaasuläppä
Kirjoitti: Juzi - 07.07.2023, 23:00:09
Jees, on mulla kiinalainen obd lukija, sen mukaan yks koodi löytyi viitaten vvt solenoidiin ymmärtääkseni, vaan sen sai poistettua ja samalla sammui check engine.
viallinen vvt solenoidi kyllä aiheuttaa kaikkea kaasuläpän tapaista vikaa.
jos mikään koodi ei viittaa kaasuläppään niin siinä tuskin on ongelma.
Otsikko: Vs: 2.4T Kaasuläppä
Kirjoitti: laatikkovika - 08.07.2023, 09:36:44
Mun kiinavida tosiaan sanoo että ei ymmärrä jos auton vuosimalli on alle 1999. Milloin toi magneetti marelli tuli näihin, mun v70mk1 vm. 1998 sisältää fyysisen kaasuvaijerin?
-99 on jo marellia, varmaan kesken vuoden vaihtunu niinkuin konetyyppikin vaihtui.
-98 siis viimeinen vuosi vaijerikaasua ja virranjakajaa.
Otsikko: Vs: 2.4T Kaasuläppä
Kirjoitti: Mustalaatikko - 08.07.2023, 14:32:22
Kiitti tiedosta, tsägällä sain tämän vanhan läpän joka on kai aika kestävä
Otsikko: Vs: 2.4T Kaasuläppä
Kirjoitti: Lankku - 08.07.2023, 22:17:45
Mikäs noissa läpissä sen sopivuuseron vapari/turbo oikeen tekee jos molemmat on marelleja?
Siis mikä vaparissa teettää niitä hommia jos saman numeroisen laittaa?
Miksi taas turbo menee heittämällä. ???
Vapareissa taisi olla kolmea eri ohjelmistoversiota ja niiden läpät on muutenkin tarkempia.

viallinen vvt solenoidi kyllä aiheuttaa kaikkea kaasuläpän tapaista vikaa.
jos mikään koodi ei viittaa kaasuläppään niin siinä tuskin on ongelma.
Voi olla tämäkin.
Otsikko: Vs: 2.4T Kaasuläppä
Kirjoitti: seiskakymppitdi - 13.07.2023, 21:33:06
Jos kaasuläppä samanvuotisesta samaisesta moottorista, niin onko mahdollista ohjelmoida se toimivaksi?
Otsikko: Vs: 2.4T Kaasuläppä
Kirjoitti: seiskakymppitdi - 13.07.2023, 21:33:39
Vaikka numerot ei täsmäisikään.
Otsikko: Vs: 2.4T Kaasuläppä
Kirjoitti: RILLUV70 - 15.07.2023, 00:04:15
Multa löytyy sacereita, Volvon logolla ja ilman, 80€ kpl nolnelviis 1234700 Tikkurilassa
Otsikko: Vs: 2.4T Kaasuläppä
Kirjoitti: n0ke - 04.08.2023, 10:22:50
Nyt on sacerin putikka asennettu, ei anna kaasyläpältä vikakoodia vaikka miten päin ajelisi. Youtubesta katoin ohjevideon missä ei jostain syystä sanallakaan mainittu sitä jännitteen mittausta, eli eka yritys epäonnistui :D Auto kävi pari sekuntia hyvin kunnes sekosi eikä enää käynnistynyt.

Loota uudelleen auki ja magneettia pyörittelemään kohdilleen, piti hioa magneetin kolo isoksi että mahtui vapaasti pyörimään akselilla. Sain jännitteen 1.47V ja hyvin on toiminut jo parisataa km. Kertaus on opintojen äiti.

Nyt vielä odotellaan vpartsilta vvt solenoidia jos lähtis viimenenkin vikakoodi...
Otsikko: Vs: 2.4T Kaasuläppä
Kirjoitti: belem - 04.08.2023, 14:09:16
mullakin automaatti turbo ja 1999 vm ja Magneti Marelli ja Wetterillä Roissa 699,- osat vaihtoineen ja reitittämisineen, kallis, mutta toimii.
Otsikko: Vs: 2.4T Kaasuläppä
Kirjoitti: n0ke - 04.08.2023, 22:25:29
mullakin automaatti turbo ja 1999 vm ja Magneti Marelli ja Wetterillä Roissa 699,- osat vaihtoineen ja reitittämisineen, kallis, mutta toimii.

Itsellä meni 80e, pari tuntia aikaa ja kädet likaantui. Ja toimii
Otsikko: Vs: 2.4T Kaasuläppä
Kirjoitti: wikke - 11.08.2023, 18:26:49
Mulla on vm. 2000, kylläkin vapari 2.4. Sain täältä jostain ketjusta vinkkiä ATECH2 AB firmasta Malmössä. Tekevät "parannettuja" versioita Marelleista, ilmeisesti vaihtavat hall-anturit ja jotain muuta. Lähetin vanhan sinne, ottivat siitä ohjelman ja paluupostissa tuli vaihto-osa sillä minun vanhalla ohjelmalla. 2v. takuu tuolla osalla ja hyvin alkoi toimimaan. Hintaa tuli 370 euroa.
Otsikko: Vs: 2.4T Kaasuläppä
Kirjoitti: n0ke - 14.08.2023, 14:47:21
Mulla on vm. 2000, kylläkin vapari 2.4. Sain täältä jostain ketjusta vinkkiä ATECH2 AB firmasta Malmössä. Tekevät "parannettuja" versioita Marelleista, ilmeisesti vaihtavat hall-anturit ja jotain muuta. Lähetin vanhan sinne, ottivat siitä ohjelman ja paluupostissa tuli vaihto-osa sillä minun vanhalla ohjelmalla. 2v. takuu tuolla osalla ja hyvin alkoi toimimaan. Hintaa tuli 370 euroa.

Okei, hyvä tietää :) Itse tutkiessani löysin vaan tietoa Xemodexistä, jolla hinta reilusti yli 500e ja sijaitsee käsittääkseni Jenkeissä, eli rahtimaksuakin tulisi siis vielä päälle.
Otsikko: Vs: 2.4T Kaasuläppä
Kirjoitti: eepo - 17.08.2023, 12:45:18
Sen kaasuläpän vois saada korjattua silläkin että taivuttaa hieman sivuun niitä "laahaimia" mitkä laahaa sitä kuluvaa vastusfoliota vasten. Siis taivuttaa niin että ne laahaa eri kohtaan siihen folioon.

Vaihdoin omaan kans sacerin aikoinaan ja katoin silloin että folio oli kulunut puhki ja leveyssuunnassa foliossa olisi varaa jos taivuttais niitä "juttuja".
Otsikko: Vs: 2.4T Kaasuläppä
Kirjoitti: n0ke - 17.08.2023, 13:00:31
Sen kaasuläpän vois saada korjattua silläkin että taivuttaa hieman sivuun niitä "laahaimia" mitkä laahaa sitä kuluvaa vastusfoliota vasten. Siis taivuttaa niin että ne laahaa eri kohtaan siihen folioon.

Vaihdoin omaan kans sacerin aikoinaan ja katoin silloin että folio oli kulunut puhki ja leveyssuunnassa foliossa olisi varaa jos taivuttais niitä "juttuja".

Ymmärtääkseni saa myös ohjelmoitua niin, että siirtyy kuluneesta kohdasta ehjään. Mutta sehän on vaan väliaikainen korjaus :P
Otsikko: Vs: 2.4T Kaasuläppä
Kirjoitti: Roope92 - 26.01.2024, 03:34:56
Turboihin on helppo vaihtaa käytettykin läppä. Samalla numerolla oleva toimii normaalisti suoraan, eikä tarvitse ohjelmointeja tai muuta veivaamista kuten Magneti Marellin läpällä varustetussa vaparissa.

Mulla on 2,4Turbo vm 2000 ja siinä just vaihdettiin kaasuläppäkotelo 800€, ja oli nimenomaan magneti marelli
Otsikko: Vs: 2.4T Kaasuläppä
Kirjoitti: n0ke - 23.02.2024, 11:06:42
Mulla on 2,4Turbo vm 2000 ja siinä just vaihdettiin kaasuläppäkotelo 800€, ja oli nimenomaan magneti marelli

Kyllä on kallista lystiä...  :'( Harmillisen paljon on väärää tietoa tällä foorumilla liikkeellä, ettei sitä voisi itse korjata, kun todellisuudessa voi, ja vielä yllättävänkin helposti.
Otsikko: Vs: 2.4T Kaasuläppä
Kirjoitti: Juzi - 23.02.2024, 13:45:03
Niin ja oikeesti tuohon olis saanut 50-80e purkuosan ja turbo malleissa on mennyt aina ilman ohjelmointia komeesta keskenään.
Otsikko: Vs: 2.4T Kaasuläppä
Kirjoitti: n0ke - 11.03.2024, 13:41:28
Niin ja oikeesti tuohon olis saanut 50-80e purkuosan ja turbo malleissa on mennyt aina ilman ohjelmointia komeesta keskenään.

Purkuosa on aina purkuosa, varsinkin kun kyseessä on epäluotettavuudestaan kuuluisa Magneti Marellin valmistama elektroninen kaasuläppäkotelo..
Otsikko: Vs: 2.4T Kaasuläppä
Kirjoitti: far960 - 11.03.2024, 18:48:27
Huh.
Vielä P kakkosiin? käyttivät Magneti Marelli koteloa.
Ongelmaa oli merkittävästi,muistelen Bilia Kaivoksela mekaanikon silloin joskus maininneen.
Itellä olevassa rotiskossa P1 kuulemma se antaa koodia.
Sen-kin esiin kaivaminen huohotin pöntön ohessa on agendana.
Otsikko: Vs: 2.4T Kaasuläppä
Kirjoitti: n0ke - 12.03.2024, 11:28:25
Huh.
Vielä P kakkosiin? käyttivät Magneti Marelli koteloa.
Ongelmaa oli merkittävästi,muistelen Bilia Kaivoksela mekaanikon silloin joskus maininneen.
Itellä olevassa rotiskossa P1 kuulemma se antaa koodia.
Sen-kin esiin kaivaminen huohotin pöntön ohessa on agendana.

P kakkosissa ymmärtääkseni jo "vähän" parempi Boschin kaasuläppä. Tämä meikäläisen kottero on P80.
Otsikko: Vs: 2.4T Kaasuläppä
Kirjoitti: laatikkovika - 12.03.2024, 14:14:09
Bosch tuli vasta 2002 P2 koppasiin. Sitä ennen marelli.
Otsikko: Vs: 2.4T Kaasuläppä
Kirjoitti: far960 - 12.03.2024, 17:49:03
Bosch tuli vasta 2002 P2 koppasiin. Sitä ennen marelli.
Tämä.
Silti niissäkin oli mainitsemisen arvoista ongelmaa.