Nonni, pitkään menikin ilman erityisempi ongelmia. Mutta, tänään.
- veto poissa
- tyhjäkäynti karkea
- vastaa huonosti kaasuun, jos ollenkaan
- kierroksilla käy ihan siististi
- nykii
- ryntäilee
Taulussa pyöri:
- Moottorin ohjausjärj. vaatii huollon
- Moottorin teho alentunut
Sattumalta oli lukija mukana, niin sain vauhdissa koodit P0068 ja P0121. Nämä siis ovat selkokielellä:
P0068 MAP/MAF - Throttle Position Correlation
P0121 Throttle Position Sensor/Switch A Circuit Range/Performance Problem
Joista obd-codes sivuston mukaan ekan tyypilliset syylliset ovat kaasuläppä, kaasupoljin ja MAP-anturi. Näistä läppä on putsattu toissa kesänä ja samaan aikaan vaihdettu myös MAP. Jälkimmäinen viittaa enemmin läppään.
Lopulta kotipihassa ei ollut enää mitään koodeja, lukijakaan tosin ei välillä saanut yhteyttä ECUun. Silti noita oireita oli edelleen. Eli, paaliin vai vieläkö kannattaa jotain yrittää? Ehkä tuota poljinanturia vois vielä tutkia, lienee jossain polkimen seutuvilla?