Vaihdoit rasian 7-napaisen 13-napaiseksi, mutta vaihdoitko vetokoukun modulin ja käytitkö auton ohjelmoitavana uudelleen ? Jos et, niin ei auto tiedä että siellä on 13-napainen rasia.
Releellä voi toki ohjata virtaa vaikka suoraan akulta paksulla johdolla napaan 10, jolloin virta riittää jääkaapille jne vaunussa. Tarvitset releelle kuitenkin ohjauksen jostain ja se voi olla hankalaa, koska tämän ikäisisä autoissa valvotaan virtapiirejä. Saattaa tulla herjoja näytölle kun auto tunnistaa outoja virran kulutuksia. Huomaa että tarvitset myös lisää maajohtoja 13-napaiselle, että lisävirta saadaan maadoitettua oikein.
Varminta on hankkia oikea 13-napainen johtosrja moduuleineen ja ohjelmoituttaa auto, niin se toimii kuten kuuluukin.
Aisapaino, tavaroiden kuormaus, yhdistelmän olo vaaterissa kun sitä katsoo sivulta, ajonopeus ja renkaat riittävine paineineen vaikuttavat todella paljon ajonvakauteen asuntovaunun aknssa. Täytyy pitää mielessä että tälläisissä yhdistelmissä EI OLE oikeasti minkäänlaisia ajo-ominaisuuksia, niitä ei siis ole tarkoitettu vedettäväksi yhtään kovempaa kun se 80km/h.
C-renkaat ovat aina kannattava sijoitus vaunuun, vankempi runkorakenne, ei lämpene eikä myöskään kulu samoin kun tavallinen. Niitä saa myös matalaprofiilisena jos tarpeen esim 2-akselisessa vaunussa. Muuten profiililla ei ole niin väliä C-renkaan kanssa, koska runko on niin paljon tukevampi, että se vakavoittaa menoa merkittävästi vaikka se olisi vähän korkeampikin.
Myös matalampi profiilinen C-rengas vakavoittaa menoa vielä lisää jos muuten mahdollista siirtyä vaikka 80:sta 70-sarjaan.
Rengaspaineina pitäisin sen 3 - 3.5 bar, tulevampi, ei lämpene, ei kulu ja rullaa kevyesti.
Isä oli kova karavaanari yli 40 vuotta. Vetoautoina 144, 240, 740 ja 940 Volvoja. Ilmaiskarit yleensä autossa, vaunun aisapaino muistaakseni tarkalleen 75 kg, eikä koskaan kahta kaasupulloa pullokotelossa ja se ainoakin alumiinia, muutenkin mahdollisimman vähän turhaa rojua siellä. Vaunussa yleensä C-renkaat vähintäin 3 bar paineilla, yhdistelmä lastattu aina vaateriin, aisapaino kohdallaan ja sitä muutettiin tarpeen mukaan matkallakin. Loppuaikoina oli vielä vararengas akselin takana vaunussa omassa telineessään. Kierti Norjat ja Lapit joka kesä, veti tuhansia kilometrejä vuodessa sen 40 vuotta, enkä koskaan kuullut mistään ajovakauden ongelmista. Itekin olen vetänyt tuhansia kilometrejä, vaikken mikään karavaanari olekaan. Ajonopeus oli isällä yleensä 80 - 90 km/h, ei koskaan yli, syystä ei näitä ole tarkoittettukaan vedettäväksi kovempaa.
Takana tulevan aiheuttama heiluminen on harvinaisempaa, muttei mahdotonta. Toisen ajoneuvon aiheuttama turbulenssi saattaa aiheuttaa heilumista joskus oudollakin tavalla. Sitä aiheutuu ajoneuvon koosta riippumatta ja esiintyy rekoissakin. Edellä ajavan turbulenssi tuntuu heilumisena jopa 34.5m HCT yhdistelmässäkin (jotka erittäin vakaita), kun ajaa lähelle edellä ajavaa rekkaa tai valmistautuu vaikka ohittamaan toisen motarilla. Jos se toinen osapuoli on vielä merikonttia kuljettava, niin aina vaan pahenee, sillä merikontti aiheuttaa järkyttävää ilmanpyörteilyä aaltopeltisen kylkirakenteensa vuoksi.
Tälle ei oikein voi muuta kun ottaa lisää välimatkaa ja koittaa välttää joutumasta siihen tilanteeseen, päästää se takana ajava suosiolla ohi tai muuttaa vaikka hieman omaa ajonopeuttaan tms.