Futurez  Kulkukoira

Vs: Herra Salarakas aka. Salkku / Volvo 850 2.5 20V GLT A *myyty*

  • 59 Vastauksia
  • 27782 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Tome-

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1681
Onhan tässä yksi asia tosiaan mikä häiritsee ja vaatii kyllä pikaisesti huomiota.

Sammuttaessa akun (laturin) valo vilahtaa ja joku summeri pitää vaimean alle sekunnin mittaisen äänimerkin. Nyt kun yleismittarikin on rikki, niin ei pääse sillä mittailemaan. Onko arvioita mistä tämä voisi kertoa tai mikä on todennäköisin aiheuttaja?
Menneitä ja nykyisiä Volvoja ~aikajärjestyksessä:
144 '72, 242 '79, 240 '85, 240 '86, 740 '85, 740 '89, 850 '96/97, 940 '95, S70 '99, S80 '07, V70 '05, 850 '95/96, V70 '00, V70 '07, V70 '05, V70 '07, XC90 '13 / 854R '96/ 855 T-5R '95 / XC60 T8 Inscription '19

Poissa Tome-

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1681
Onhan tässä yksi asia tosiaan mikä häiritsee ja vaatii kyllä pikaisesti huomiota.

Sammuttaessa akun (laturin) valo vilahtaa ja joku summeri pitää vaimean alle sekunnin mittaisen äänimerkin. Nyt kun yleismittarikin on rikki, niin ei pääse sillä mittailemaan. Onko arvioita mistä tämä voisi kertoa tai mikä on todennäköisin aiheuttaja?

Tuli äskettäin vaihdettua virtalukon pohja tähän. Kuviakin on, joten pitää raapustaa vähintään omaksi iloksi tästä FAQ tyylinen ohje myöhemmin tänään.

Itse pohjan vaihdossa ei mitään ihmeellistä, mutta kyllä siinä harmaita hiuksia meinasi tulla roppakaupalla... Se on mukavaa kun ruuvin päät on pitäny rikkoa ja osa kiinnikkeistä särkeä väkisin yrittämällä.

Ainakin eka startti meni ihan ok. Pitää nyt seurata että poistuiko edes osa ongelmista. Nimittäin aiemmin mainitsemani laturin valon vilahdus lopussa + pieni "summeriääni" ei poistunut ainakaan ekalla startilla. :( Ihan finaalissa akku ja laturi ei voi olla, sillä auto seisoi 2 tai 3 viikkoa pihassa ja eilen illalla kun olin menossa laittamaan laturiin kiinni, lähtikin yllätyksekseni ihan mukisematta käyntiin. Ei edes ollut "ylimääräistä" pyörittelyä vaan laakista käyntiin. Hämmentävää, mutta ei kyllä haittaa.

Vaihteistoöljyt oli suunnitteilla huuhtelemalla pistää uusiksi, mutta se pitää laittaa uudelleen harkintaan. Nimittäin tikusta kun vilkaisin, niin äkkiseltään oli kokolailla kirkkaan punaista öljyt! :) Pitää ajella vielä lämpöiseksi nuo öljyt tänään ja tarkastaa sitten lämpöisenä että mikä on öljyn taso. Tietysti, väri ei kerro öljynlaadusta mitään, jos siellä on vaikka väärät mehut sisässä...

Edellinen omistaja kertoi, että tää syö öljyä kohtuullisesti. Mä en tiedä onko se johtunut sitten noista 5W-40 mobileista, mutta nyt sitä ei ole kyllä hukkunut mun mielestä. Toki ajojakaan ei hirveästi ole ollut, mutta silti. Nyt sisässä on muistaakseni 0W-40 mobilit. Mikä tähän sitten paras vaihtoehto lienee?
Menneitä ja nykyisiä Volvoja ~aikajärjestyksessä:
144 '72, 242 '79, 240 '85, 240 '86, 740 '85, 740 '89, 850 '96/97, 940 '95, S70 '99, S80 '07, V70 '05, 850 '95/96, V70 '00, V70 '07, V70 '05, V70 '07, XC90 '13 / 854R '96/ 855 T-5R '95 / XC60 T8 Inscription '19

Poissa Tome-

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1681
Tuli se virtalukon pohjan vaihto tehtyä ja laitoin FAQ:iin siitä kuvallisen ohjeen.

Tuli päiviteltyä myös "hifit".

Alunperin auton mukana tuli blaukkarin soitin, muuten ihan ok. mutta mikään ei ollut ok. Ihan kuin olisi ollut pari surkeaa keskiääntä autossa 80-luvun corollan etukaiuttimien tapaan.


Muuttuihan tuo näkökin hieman, laitoin alkuperäisen SC-805 Premium Sound System soittimen paikalleen (otin ärrästä ja laitan sinne sen alkuperäisen Premiumin paikalleen jossain vaiheessa).



Tämän jälkeen äänentoisto parani merkittävästi, oikeasti jonkun olisi pitänyt olla todistamassa tuota muutosta :D Joku kaiutin kuitenkin antoi hieman särinää, joten vieressä kun oli varaosa-auto niin siitä kaiuttimia vaihtamaan. Siellähän olikin ihan hyvät setit paikallaan. :)

Tässä ei ole kojetaululla kajareita ollutkaan, mutta nyt ne sinne meni.


Tälläiset koaksaalit sieltä etuovista paljastui, älä välitä tuosta irtodiskantinpaskasta.


Nämä viritykset sai kenkää aika nopeasti.  :facepalm:


Tämmöiset oli varaosa-autossa.


Magneetti oli ainakin paljon isompi, kumpikohan näistä nyt oikeasti olis laadukkaampi?



Akun kiinnitys tuli uudistettua, tämä oli ensin.


Ja tässä uudistettuna, eli se orkkiskiinnike sinne minne kuuluukin.


Vaihteistöljyt tsekkailin, mutta en tiedä mitä tästä sanoisin?






Samalla tuli uusittua myös soittimen alle tuo tupakkilokero, entinen oli rikki.

Lämmityslaitteen puhallin tuli samoilla lämpöisillä irroitettua, kun piti erikoista ääntä. Sieltä löytyi sitten pieni pala jäätä sisältä... Vettä on päässyt jossain vaiheessa vähän väärään paikkaan.

Raitisilmasuodattimen heitin lepikkoon, en tiedä koska on vaihdettu?!?? Meni sormet läpi ja muutenkin aika järkyttävässä kunnossa.








Oikella puolen ovissa on jälkeä, mutta pohjamaalit paistaa vain. Etuovessa on listan luona vähän myös ruostetta, näille en aio tehdä mitään. Pitää seurailla jos jostain osuu kohdalle edullisesti samaa värisävyä olevat ehjät ovet, muutoin ei häiritse meikäläistä.

Takavaloihin meni uudet polttimot vilkuille ja eteen korkeudensäätömoottorikin sai korjauksen, oikealla ei säätynyt. moottori alkoi jännästi toimia kun liittimen pisti pohjaan asti kiinni. ::)
« Viimeksi muokattu: 14.03.2015, 19:15:50 kirjoittanut Tome- »
Menneitä ja nykyisiä Volvoja ~aikajärjestyksessä:
144 '72, 242 '79, 240 '85, 240 '86, 740 '85, 740 '89, 850 '96/97, 940 '95, S70 '99, S80 '07, V70 '05, 850 '95/96, V70 '00, V70 '07, V70 '05, V70 '07, XC90 '13 / 854R '96/ 855 T-5R '95 / XC60 T8 Inscription '19

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Sinne sudille pääsee mieluusti vesi lasin ja sen sudin päällä olevan muovinskäigäleen välistä. Pelimies vetää jonkun koriteipin tai muun vastaavan siihen väliin jotta tiivistyy, muuten sen kostealla kelillä ilmenevän huurreongelman kanssa ei kyl elä susikaan...
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Tome-

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1681
Sinne sudille pääsee mieluusti vesi lasin ja sen sudin päällä olevan muovinskäigäleen välistä. Pelimies vetää jonkun koriteipin tai muun vastaavan siihen väliin jotta tiivistyy, muuten sen kostealla kelillä ilmenevän huurreongelman kanssa ei kyl elä susikaan...

Joo, pitää kattoa toi paremmin lähiaikoina.

Yks harmillinen homma tuli huomattua tänään, ihan kuin tuulilasi olisi valunut alaspäin. Nimittäin sen yläreunan listan ja tuulilasin välissä on pieni rako ja näkyy että lista on siinä joskus ollut muutaman millin lasin päällä. Ihmettelin kun oli lasi yläreunasta kostea siltä kohdalta. :( Täytyy kattoa millä sen suojaa nyt ensihätään ja sitten lämpösemmillä keleillä kattoa mitä sille oikeasti pitää tehdä. Lasihan tossa on jo valmiiksi alareunasta rikki, mutta tähän ei kiinnosta kuitenkaan mitään ylimääräistä investoida.
Menneitä ja nykyisiä Volvoja ~aikajärjestyksessä:
144 '72, 242 '79, 240 '85, 240 '86, 740 '85, 740 '89, 850 '96/97, 940 '95, S70 '99, S80 '07, V70 '05, 850 '95/96, V70 '00, V70 '07, V70 '05, V70 '07, XC90 '13 / 854R '96/ 855 T-5R '95 / XC60 T8 Inscription '19

Poissa Tome-

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1681
Tuli haettua tänään motonetista tulkki ja nyt paljastuikin todennäköinen syy miksi latauksen merkkivalo vilahtaa sammuttaessa.

Tässä akun tilanne n. 150km ajon jälkeen, 2h oli paikallaan.


Tässä tilanne kun laitoin käyntiin.


Tässä taas tilanne kun annoin vähän kierroksia ja mm. jäähdyttimen puhallin lähti päälle + kuulu ilmastointikin naksuvan.


Samoja lukuja jäi näyttämään, kun jätin tyhjäkäynnille. Ilmeisesti jännitteensäädin rikki, pitänee tutkia millainen homma se on vaihtaa. Ellei sitten koko laturia, varaosa-autossa kun olisi samanlainen 100A laturi olemassa. Tai jopa uusia siihen varaosa-auton laturiin kilkkeet ja sitten heittää tohon paikalleen. Tällä kun ei ole nyt pakko ajaa. Mitä suosittelette? Tässä on kuitenkin mahdollisuuksia vaikka mihin, kun kaikkea on periaatteessa kaksin kappalein...

Ajelin tänään tosiaan vähän reilumman lenkin ja katsoin taas vaihdelaatikon öljyt. Kyllähän se selkeesti nousee yli sen rajan, missä öljyjen määrä tulisi olla. Positiivista siinä on se, että öljyt näyttää kohtuullisen hyvältä. Mistä/miten tuosta on helpoin ottaa vähän öljyjä pois? Katsoo sitten jos joskus kesällä laittaisi vaihtoon öljyt, mutta tässä vaiheessa tärkeintä olis saada se öljytaso oikeaksi.
Menneitä ja nykyisiä Volvoja ~aikajärjestyksessä:
144 '72, 242 '79, 240 '85, 240 '86, 740 '85, 740 '89, 850 '96/97, 940 '95, S70 '99, S80 '07, V70 '05, 850 '95/96, V70 '00, V70 '07, V70 '05, V70 '07, XC90 '13 / 854R '96/ 855 T-5R '95 / XC60 T8 Inscription '19

Poissa Tome-

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1681
Kävin aamusella hakemassa Jyväskylän Autostartilta jännitteensäätimen, hinta suolaiset 75€ (mobiletron). Alkuperäinen olis ollu +500€?!

Seuraavan kerran taidan tilata osia verkosta ja odottaa muutaman päivän... Voisikin sen varaosa-auton laturin jumpata irti jossain vaiheessa ja katsoa mitä on syönyt. Tarvittaessa vaikka kunnostaa se ja laittaa myyntiin tai hyllyyn omiin tarpeisiin odottamaan käyttöä.
Menneitä ja nykyisiä Volvoja ~aikajärjestyksessä:
144 '72, 242 '79, 240 '85, 240 '86, 740 '85, 740 '89, 850 '96/97, 940 '95, S70 '99, S80 '07, V70 '05, 850 '95/96, V70 '00, V70 '07, V70 '05, V70 '07, XC90 '13 / 854R '96/ 855 T-5R '95 / XC60 T8 Inscription '19

Poissa JoonasH

  • Hallituksen jäsen - Päivämääräspesialisti
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5700
  • Volvo R owners Finland / NordicR #315
Täytyy kyllä sanoa että oli kallis jännitteensäädin  :o Eihän ärrän laturiin jännitesäädin maksanut kuin ~40€ Mikkelin autosähkö Misrasta ja oli vielä boschin tekele  :idiot2: Tuo alkuperäinen taitaa käsittää koko laturin, ei nyt pelkkä jännitteensäädin voi +500€ maksaa vaikka miten olisi volvon leima :D

Poissa Tome-

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1681
Täytyy kyllä sanoa että oli kallis jännitteensäädin  :o Eihän ärrän laturiin jännitesäädin maksanut kuin ~40€ Mikkelin autosähkö Misrasta ja oli vielä boschin tekele  :idiot2: Tuo alkuperäinen taitaa käsittää koko laturin, ei nyt pelkkä jännitteensäädin voi +500€ maksaa vaikka miten olisi volvon leima :D

Tuolta Jyväskylän autostartista kattoi, niin boschin originelli 503€ jännitteensäädinpaketti... Mutta olihan tuo hinnakas, vieläkin ärsyttää moinen summa. Motonetissakin on 25-35e säätimet, mutta en tiedä olisko ne tähän passannut?

Kävisköhän kiikuttamassa takaisin ja sanois että en mä tarviikkaan.. :-\

edit: pitäs myös kehitellä nyt jostain värkki millä saisin imettyä laatikosta vähän tuota ylimääräistä öljyä pois. En oo kyllä vielä edes katsonut mitä maksaa ja mistä kannattaa hankkia tuohon imulaitetta.
Menneitä ja nykyisiä Volvoja ~aikajärjestyksessä:
144 '72, 242 '79, 240 '85, 240 '86, 740 '85, 740 '89, 850 '96/97, 940 '95, S70 '99, S80 '07, V70 '05, 850 '95/96, V70 '00, V70 '07, V70 '05, V70 '07, XC90 '13 / 854R '96/ 855 T-5R '95 / XC60 T8 Inscription '19

Poissa Tome-

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1681
En jaksanut alkaa palauttamaan tuota, joten tänään käärin hihat ja iskin pipon päähän.

Vaihdoin sen jännitteensäätimen kokolailla tämän ohjeen mukaisesti:
Lähes, mutta ei pakollinen :)

Tänään loppui akusta ruuti ja oli pakko hiilet vaihtaa.

- miinus kenkä irti akusta
- laturista piuhat irti
- moniurahihnan kiristin asentoon, tappi reiässä
- pultit irti ohjaustehostimen säiliön etupuolella olevasta raudasta, sekä laturista ja rauta pois haitolta
- laturin venkoilu siihen asentoon, että sai muovisen takakopan kolme ruuvia auki ja koppa pois
- hiilipaketti oli nyt näkösällä ja sen irroitus, parilla ruuvilla kiinni
- kollektorissa hyvät urat, mutta uusi paketti paikoilleen ja hihnapyörästä pyörittelyä jonkin aikaa, ikäänkuin sorvaten uudet hiilet uraiseen kollektoriin sopiviksi :)
- kasaaminen päinvastaisessa järjestyksessä (vittumaista ähräämistä laturin alapultin kans)
- auto käyntiin, latausvirran mittaus akunnavoista ja hyvin lataa

50 km ajoa rempan jälkeen ja hyvin toimii, mutta kuin kauan. Vähän nuo kollektorin urat mietityttää, jos vaikka haukkaavat hiilet päreiksi, mutta katellaan

Laturin pöydälle nosto ois mitä ilmeisimmin vaatinut ohjaustehostimen säiliön ja letkujen kanssa venkoilua ja sille linjalle en lähtenyt, koska juniorilla ois menny koulupäivä ylitöiksi

Aikaa hommaan meni 1,5 tuntia


PAITSI että tein näin:

akun kengästä piuha irti
ohjausyksikölle menevä ilmaputki boksilta irti ja käänsin pystyyn pois tieltä
lattaliittimestä piuha irti
johdon suoja irti ja 13mm räikällä parilla napsulla mutteri auki ja loput käsin
yksi johto kiinnikkeestään pois, että sai johdoille lisää tilaa liikkua
suojamuovista kolme ruuvia irti
suojamuovi kun ei mahtunut tulemaan järkevästi pois, niin käänsin sen laturin "eteen/alle"
säätimeltä 2 ruuvia auki ja vanha säädin pois
uus säädin paikalleen, 2 ruuvia paikalleen
muovikotelon taistelu paikalleen
3 ruuvia kiinni muovikoteloon
13mm mutterin alle piuha, ne kiinni ja tämän päälle suojakappale
lattaliitin kiinni ja yksi kiinnikkeestään irroitettu piuha paikalleen
akun kenkään piuhat takaisin

Ihan prseestä oli kyllä toi homma, kun ei mulla ollut valoa saati kunnon työkaluja. Tein käytännössä täysin käsikopelolla tuon homman, mutta mitään ei tarvinnut irroittaa. Tuo olisi ihan ok homma ja kohtuu helpolla tehtävissä valoisan aikaan tai valaisimen avustuksella ja sellainen lyhyt "kämmenen" sisällä pidettävä ristipääruuvimeisseli apuna, sellanen missä se meisselin varsi on n. 3cm.

Vanhasta säätimestä oli hiiletkin finaalissa, toinen vastinkappale (?) oli hyvä eikä siinä sormella tuntunut mitään pykälää. Toisessa sitten taas olikin selkeämpi ura. :(

Latauksen merkkivalo vilahtaa vieläkin sammuttaessa, mikä tämän nyt voi vielä aiheuttaa? Pitääkö odotella hetki että hiilet kuluu kohdalleen ja kaikki toimii 100%? Jotenkin tää meni kyllä persiilleen, nimittäin yhtään kirosanaa ei kaikunut pihapiirissä...

Tässä kaikki osat irrallaan ja yksi pirun viritelmä. Tällä sai hyvin ruuveja auki ja kiinni, kun tuo meisseli tuli kaasuläpän alle asti.


Tässä on paikka tyhjänä ja jos kuvan klikkaa isoksi niin saattaa erottaa vasemmalla puolen uraa...


Tässä uus säädin paikallaan.


Aiempi 15,2V -> nykyinen 13,8V


Onkos tuo lataus nyt kohdallaan? Näytti kokolailla samaa tyhjäkäynnillä ja jos antoi arviolta vajaa 2000rpm kierroksia.
« Viimeksi muokattu: 16.04.2015, 12:43:12 kirjoittanut Tome- »
Menneitä ja nykyisiä Volvoja ~aikajärjestyksessä:
144 '72, 242 '79, 240 '85, 240 '86, 740 '85, 740 '89, 850 '96/97, 940 '95, S70 '99, S80 '07, V70 '05, 850 '95/96, V70 '00, V70 '07, V70 '05, V70 '07, XC90 '13 / 854R '96/ 855 T-5R '95 / XC60 T8 Inscription '19

Poissa Verkku

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 327
Mulla lataa kylmänä 14.6, josta sitten tippuu kun paikat lämpiää sinne 14.00v. Mulla toki vedetty laturilta etu-akulle 50mm2 kaapeli ja maita lisää.

Poissa Tome-

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1681
Mulla lataa kylmänä 14.6, josta sitten tippuu kun paikat lämpiää sinne 14.00v. Mulla toki vedetty laturilta etu-akulle 50mm2 kaapeli ja maita lisää.

Tuossa mittauksessa toki voi vaikuttaa se, että vielä 3h aiemmin autolla on ajettu eli akku pitäis olla latingissa. Pitääpä seurata ja kattoa vielä tuota latausta.

Edit: ja toisaalta akku voi olla ihan *pska kun on ladattu reilulla volttimäärällä ja biltiimarin akku vielä kyseessä...
Menneitä ja nykyisiä Volvoja ~aikajärjestyksessä:
144 '72, 242 '79, 240 '85, 240 '86, 740 '85, 740 '89, 850 '96/97, 940 '95, S70 '99, S80 '07, V70 '05, 850 '95/96, V70 '00, V70 '07, V70 '05, V70 '07, XC90 '13 / 854R '96/ 855 T-5R '95 / XC60 T8 Inscription '19

Poissa Verkku

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 327
Muistuikin mieleen, ennen kun vedin paksumpaa piuhaa tuonne niin latasi tyhjäkäynnillä vajaa 14.00v, josta hetken ajon jälkeen tippui sinne 13.6-13.8v tienoille myös. Eli ihan normaali tuo 13.80v lataus! :)

Poissa Tome-

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1681
Näin kesäkuun kunniaksi ruuvasin tähän tänään alle kesärenkaat, ajoja ei siis ole ihan järkyttävästi ollut. :D

Ulkoa ei ole pesty, eikä putsattu...


Myöskin se, että tämän auton renkaat lähti ajatusvirheen eri paikkakunnalle muutamaksi viikoksi edesautti tätä kesärengasjumppaa. Tänään siis V70 sai alleen Pegasukset ja tämä sai taasen V70:n vanteet "lainaksi". Samalla tuli tehtyä kevyt siivous sisältä, sellanen 45min meni kun keräsi kamat kasaan, putsasi ja laitteli romut paikalleen. Kyseessä siis tosiaan vain kevyt putsaus sisätiloista, mutta yllättävän paljon se vaan vaikuttaa kun vähän paikkoja putsaa. :)


Kuva hämää tosi paljon, ei kyllä ole tälläinen kulahtaneen harmaa ollenkaan sisältä.


Niin ja tulihan se vaihdettua pakoputken pääkin siitä surkeasta alas sojottavasta käyrästä tälläseen ylijäämäpätkään.


Akun/latauksen valo vilahtaa edelleen sammuttaessa, ihme ettei ole kadonnut kun en ole mitään asialle tehnyt. Pitäisköhän sitä jaksaa akkujumppaa tehdä joskus, voihan se kuitenkin olla ihan vaan tuosta akustakin kiinni... Vaikka mielestäni kokeilin jo toisella akullakin jossain vaiheessa.
Menneitä ja nykyisiä Volvoja ~aikajärjestyksessä:
144 '72, 242 '79, 240 '85, 240 '86, 740 '85, 740 '89, 850 '96/97, 940 '95, S70 '99, S80 '07, V70 '05, 850 '95/96, V70 '00, V70 '07, V70 '05, V70 '07, XC90 '13 / 854R '96/ 855 T-5R '95 / XC60 T8 Inscription '19

Poissa Tome-

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1681
Bensaa on palanut ja kilometrejä on tullut jonkin verran lisää avopuolison toimesta. Viime viikon lopulla teki ekaa kertaa jotain ärsyttävää, ei kuulemma meinannut lähteä käyntiin. Ensin vaati pari starttia ja sitten seuraavalla stopilla piti useamman kerran startata.

Monta päivää meni, että mitään vikaa ei ollut. Nyt satunnaisesti vika on uusiutunut ja koneen tai ulkoilman lämmöt ei tunnu vaikuttavan millään tapaa. Tänään sitten se teki sen taas ja sit päätinkin että käytän muutaman kerran virrat vaan II-asennossa, en tiedä auttoiko mutta lähti ns. toisella käyntiin.

Vikakohteitahan voi olla vaikka kuinka paljon, mutta tässä nyt kun tutkin vaihtoehtoja niin potentiaalisin lienee bensapumpun rele? Auto siis hörähtää käyntiin sekunniksi-pariksi ja sitten sammuu. Muuten ei erikoista havaittavissa.

Vikavaihtoehtoja ainakin:
Virtalukon pohja
Bensapumpun rele
Bensapumppu
Nokka-akselin asentotunnistin
Avaimen siru viallinen
Avainkehä/rengas (mikä tää nyt oli nimeltään..) viallinen virtalukolla eikä tunnista sirua

Katsastus on ollut mahdollista viime viikosta alkaen, joten pitäs toi yrittää saada kuntoon ennen katsastusta. Muutenhan se tietysti hyytyy konttorin pihaan. :D

Varaosa-autostahan noita osia mun onneks on kohtuu helppo ottaa käyttöön ja testailla, varsin pienempiä kuin bensapumpun rele. Virtalukon pohjan siitä oonkin jo napannut tähän.

Edelleenhän tässä sammuttaessa vilahtaa se akun kuva pienen merkkiäänen kera, mutta sille en ole mitään järkevää vikaa löytänyt. Laturi lataa nyt nätisti ja kuten pitää, kun vaihdoin sen uuden hiilipaketin siihen.

Vasen umpio on hieman himmeä tai polttimo ehtoolla ja kuskin puolelta ovistoppari ei skulaa. Pitäis tässä lähiaikoina nuo kattoa, osat kun löytyy jo eikä kovin isoja ponnistuksia vaadi. Umpiota ei jaksais millään vaihtaa, joten toivottavasti on polttimossa vain vikaa. Omien kokemuksien mukaan kun umpiosta se yksi ruuvi/pultti on aina ruosteessa ja menee poikki irrottaessa. Millähän sen muuten saa kaivettua pois sieltä umpion kiinnikkeen sisältä?

Vikakoodit kun sais lukastua OBD-portista, niin vois selvitä useampikin homma. Harmi kun ei oo lukijaa tullu (vieläkään) hommattua. :(
Menneitä ja nykyisiä Volvoja ~aikajärjestyksessä:
144 '72, 242 '79, 240 '85, 240 '86, 740 '85, 740 '89, 850 '96/97, 940 '95, S70 '99, S80 '07, V70 '05, 850 '95/96, V70 '00, V70 '07, V70 '05, V70 '07, XC90 '13 / 854R '96/ 855 T-5R '95 / XC60 T8 Inscription '19

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron