Ateho  Elekma

Uusi XC90 (2016 ->)

  • 2197 Vastauksia
  • 592123 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5751
  • www.vrcf.fi
Vs: Uusi XC90 (2016 ->)
« Vastaus #1890 : 28.10.2019, 15:33:04 »
960 oli jo rajoitettu 210km/h
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8904
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Uusi XC90 (2016 ->)
« Vastaus #1891 : 28.10.2019, 16:25:28 »
Volvolta tuli uutiskirje XC90:n päivityksestä. Jotain ulkonäköviilausta, varustelumuutoksia (nelipaikkainen versio ilmeisesti poistuu kun jatkossa on aina 7 penkkiä).

T8:n akku kasvaa 26% ja sillä saa ajomatkaa lisää 15%.

Poissa RedBull

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: Uusi XC90 (2016 ->)
« Vastaus #1892 : 26.12.2019, 10:03:33 »
Rupesi auto vilkuttelemaan pitkiä. Ei vaikuttanut missä asennossa valokatkaisija oli.
Marmorilla hintaa tuli 510€ viiksien vaihdosta. :-\
Onko normaalia että 110tkm ajetussa -16 vuosimallin autossa viikset menee vaihtoon. Valmistaja ei tietenkään korvaa mitään.
Kesällä myös kattoantenni vuoti vettä taaimmaiseen sisävaloon, Volvo ei korvaa huonoa liimaustaan.

Edit. Näköjään viiksien korjauksen jäljiltä, navi näyttää sijainnin ihan mihin sattuu.
Ensi viikolla taas joku valmistajan korjaus moottoriin.
« Viimeksi muokattu: 28.12.2019, 11:40:54 kirjoittanut RedBull »
XC90 D5 Inscription -16

Poissa FamilyMan

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 94
  • www.vrcf.fi
Vs: Uusi XC90 (2016 ->)
« Vastaus #1893 : 01.01.2020, 15:59:48 »
Kyllä se näin taitaa nykypäivänä olla, että autoa ei juuri uskalla pitää takuupäivän jälkeen, ellei sitten ole henkisesti valmis kalliisiin korjaamokäynteihin.

Rehellisesti sanoen en ole uskaltanut yhtään Volvoani (5 kpl) pitää yli kahta vuotta, koska kaikissa on jo takuuaikana ollut paljon korjailtavaa. Volvolta on kyllä aina saanut ihan asiallisen sijaisauton korjausten ajaksi, joten siitä kehut!

Enkä nyt erityisesti moiti Volvoa. Uskon, että pitkälti samalla tavalla asiat ovat muillakin merkeillä.
« Viimeksi muokattu: 01.01.2020, 16:01:38 kirjoittanut FamilyMan »

Poissa RedBull

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: Uusi XC90 (2016 ->)
« Vastaus #1894 : 02.01.2020, 15:11:20 »
Kyllä se näin taitaa nykypäivänä olla, että autoa ei juuri uskalla pitää takuupäivän jälkeen, ellei sitten ole henkisesti valmis kalliisiin korjaamokäynteihin.
Näin tuntuu olevan.
Tuohon listaani voi vielä lisätä taas jäätyvät takaovet. Viime maaliskuussa lukot vaihdettiin valmistajan laskuun, nyt ne taas jäätyy.
Enää valmistaja ei korvaa, joten laskua tulisi 450€ / ovi. Todennäköisesti tämä pitäisi siis tehdä joka vuosi takaoviin. ;D
XC90 D5 Inscription -16

Poissa t-man

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
Vs: Uusi XC90 (2016 ->)
« Vastaus #1895 : 02.01.2020, 15:41:06 »
Kyllähän kuluttajalla on edelleen olemassa suojaa takuun päättymisenkin jälkeen nimeltä virhevastuu. Suomi on siinä mielessä hyvässä asemassa, että emme ole ottaneet ey-direktiiviä 1999/44/EY, mikä antaa kestokulutustuotteelle vihevastuurajan 2 vuoden ajaksi, vaan se yltää periaatteessa 4 vuoteen saakka. Kodinkoneissa esitapauksia on vaikka kuinka: 1 vuoden takuuajan jälkeen esim. jääkaapin kompura pettää 2 vuoden kohdalla; menee täysin virhevastuun piikkiin, sillä kompressorin oletettu "elinikä" on pitempi kuin kaksi vuotta. Näistähän toki aina väännetään kuluttaja-asiamiehen toimesta mikä on kuluttajan virheen seurausta, normaalia kulumaa ja mikä tuotevirheen alaista yms. Takuuhan on aina valmistajan myöntämä, eikä sitä edes edellytetä pakollisena millekään tuotteelle (käsittääkseni). Volvon jäätyneet ovet menee kyllä mielestäni virhevastuun piikkiin, sillä en tiedä miten oven lukkoa voisi edes käyttää väärin, ellei sinne tarkoituksen mukaisesti ruiskulla työnnä vettä :)
Xc60 T8 R-Design -18

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2692
Vs: Uusi XC90 (2016 ->)
« Vastaus #1896 : 02.01.2020, 15:49:47 »
Näin tuntuu olevan.
Tuohon listaani voi vielä lisätä taas jäätyvät takaovet. Viime maaliskuussa lukot vaihdettiin valmistajan laskuun, nyt ne taas jäätyy.
Enää valmistaja ei korvaa, joten laskua tulisi 450€ / ovi. Todennäköisesti tämä pitäisi siis tehdä joka vuosi takaoviin. ;D
Toisaalta näissä autoissa arvo laskee 20 k€/vuosi ensimmäisinä vuosina, joten arvonlaskulla vaihtaa jo aika monta kalliimpaakin komponenttia vähän vanhempaan autoon. 

Oven jäätymiseen kannattaa kokeilla sellaista niksiä, että ottaa yhden lukon ruuveista irti (Torx 35 tms.) ja suhauttaa ruuvin reiästä aseöljyä lukon vivustoihin. Itse juuri ihmettelin viime viikolla jäätynyttä takaovea V90:ssä. Purin lukon pöydälle ja se oli ihan läpensä märkä. Kylmään rautamötikkään kondensoi kivasti vettä, varsinkin jos käyttää autoa usein lämpimässä tallissa. Kuivasin ja rasvasin lukon. Ainakin nyt pikkupakkasessa on taas toiminut moitteetta.

Edit: Mulla on vielä takuukin voimassa, mutta arvelin pääseväni pienemmällä harmilla, kun hoitaa tällaisen asian itse pois päiväjärjestyksestä.
« Viimeksi muokattu: 02.01.2020, 15:54:18 kirjoittanut hessu80 »
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa t-man

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
Vs: Uusi XC90 (2016 ->)
« Vastaus #1897 : 02.01.2020, 16:24:51 »
Näissä ovissahan oli tehtaalla laitettu vääränlaiset rasvat (jäätyivät pakkasessa) pohjolan autoihin ja järjestelmä ilmeisen tiivis (aseöljyllä ei tuloksia ainakaan purkamatta). Eipä noista virhevastuista varmastikaan hirveästi huudella, mutta kuluttaja-asiamieheltä voisi asiaa kyllä tiedustella, että mitäs kun kaksi vuotta vanhassa autossa ei toimi ovet...
Xc60 T8 R-Design -18

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2692
Vs: Uusi XC90 (2016 ->)
« Vastaus #1898 : 02.01.2020, 17:09:35 »
Näissä ovissahan oli tehtaalla laitettu vääränlaiset rasvat (jäätyivät pakkasessa) pohjolan autoihin ja järjestelmä ilmeisen tiivis (aseöljyllä ei tuloksia ainakaan purkamatta). Eipä noista virhevastuista varmastikaan hirveästi huudella, mutta kuluttaja-asiamieheltä voisi asiaa kyllä tiedustella, että mitäs kun kaksi vuotta vanhassa autossa ei toimi ovet...
Jokainen toimii tietysti tyylillään. Toki 2 vuotta vanhassa autossa pitää ovet pelata, mutta epäilen vahvasti, että lukkojen vaihtamisella pääsee vain seuraavaan pakkasjaksoon saakka. Jos miettii erilaisia tapoja edetä asiassa:
  • valitus kuluttaja-asiamiehelle => kuluu aikaa vuosi
  • vienti suoraan siniselle => kuluu aikaa päivä + maksaa 450 €/ovi, jos itse maksumiehenä
  • harrastusta omassa tallissa muutama minuutti
Itse päädyn aika usein tuohon 3. vaihtoehtoon.

Itse lukkomekanismia voisi kuvailla siten, että se on yhtä tiivis kuin verkkopaita ja jouset tehokkaita kuin kuulakärkikynässä. En ihmettele yhtään, vaikka ei toimi pakkasessa.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa t-man

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
Vs: Uusi XC90 (2016 ->)
« Vastaus #1899 : 02.01.2020, 17:29:31 »
Lukkomekanismia uskaltaisin kokeilla korjata itsekin, mutta itseltä meni yksi ledi pimeäksi pitkistä juuri kun takuu oli mennyt umpeen ja huollosta tarjosivat ensin koko valopaketin vaihtoa hintaan muutamahko tonni, mutta olikin valon päässä ollut ohjausboksi tai mikälie saanut kosteutta ja hintaa hommalle pari sataa. Maahantuoja lupasi kustantaa puolet ilman kuluttaja-asiamiestäkin jota pidin kohtuullisena.
Xc60 T8 R-Design -18

Poissa FamilyMan

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 94
  • www.vrcf.fi
Vs: Uusi XC90 (2016 ->)
« Vastaus #1900 : 06.01.2020, 14:48:46 »
Onko kenelläkään vielä -20 vuosimallin T8:ia? Toimiiko navitietoihin perustuva ennakoiva sähkönkäyttö hyvin?

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12470
Vs: Uusi XC90 (2016 ->)
« Vastaus #1901 : 13.01.2020, 20:27:12 »
Onko kuinka monella kolinaa ollut etuakselilla? Videon autotohtorille sattunut jo kaksi kolisevaa XC90 eikä ole vikaa löytynyt
https://www.youtube.com/watch?v=6NLu2ao4luE
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Häätäjä

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 52
  • www.vrcf.fi
Vs: Uusi XC90 (2016 ->)
« Vastaus #1902 : 14.01.2020, 07:31:11 »
Onko kenelläkään vielä -20 vuosimallin T8:ia? Toimiiko navitietoihin perustuva ennakoiva sähkönkäyttö hyvin?
Mielestäni toimii hyvin. Heti kun on isompaa tietä edessä niin käytettävissä olevaa sähköreserviä tiputetaan alemmas ja polttomoottori tulee kuvioihin mukaan herkemmin. Auto on tosin vuotta vanhempi V90.

Poissa juppeli

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
Vs: Uusi XC90 (2016 ->)
« Vastaus #1903 : 14.01.2020, 08:12:57 »

Oven jäätymiseen kannattaa kokeilla sellaista niksiä, että ottaa yhden lukon ruuveista irti (Torx 35 tms.) ja suhauttaa ruuvin reiästä aseöljyä lukon vivustoihin. Itse juuri ihmettelin viime viikolla jäätynyttä takaovea V90:ssä. Purin lukon pöydälle ja se oli ihan läpensä märkä. Kylmään rautamötikkään kondensoi kivasti vettä, varsinkin jos käyttää autoa usein lämpimässä tallissa. Kuivasin ja rasvasin lukon. Ainakin nyt pikkupakkasessa on taas toiminut moitteetta.


Onko muistissa mikä olisi sijainniltaan hyvä ruuvinreikä suihkutteluun?
V90 D5 AWD

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2692
Vs: Uusi XC90 (2016 ->)
« Vastaus #1904 : 14.01.2020, 08:36:15 »
Onko muistissa mikä olisi sijainniltaan hyvä ruuvinreikä suihkutteluun?
Niitä on kolme vaihtoehtoa siinä lukon ympärillä, kun avaat oven. Ylemmistä ruuvinrei'istä suihkuttelulla on ehkä parempi onnistumisen todennäköisyys. Tämä on vähän sellainen "poppakonsti", mutta saattaa toimia eikä maksa paljon. Jotakin mahdollisimman hyvin kosteutta syrjäyttävää ja voitelevaa tavaraa vaan runsaasti lukkoon. Kannattaa suihkutella myös suoraan lukon kielen väliin.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

 

Proturbo  Autodiagnoosi