Samppasport  Futurez

Piiroisen pikku projekti

  • 2 Vastauksia
  • 1319 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Inahall

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • Ehkä se tuosta vielä paranee
Piiroisen pikku projekti
« : 02.07.2022, 20:56:29 »
Okei, eli siis tarina menee näin: viime syksynä tuli hommattua käyttöautoksi jo aiemmin omassa suvussa liikkunut, mutta yhden omistajan verran karkuteillä pyörinyt vuoden 1988 240, johon nyt oli jo kertynyt hiukan turhankin monta kilometriä. Auton parissa käytetty aika tähän mennessä on mennyt lähinnä perushuoltoihin, mm. iskunvaimennuksen, hutiloiden korjattujen sähköjen ja pohjasta löytyneiden reikien korjailuun. Nyt kuitenkin alkaa olla aika vaihtaa kulahtanut, mittarin mukaan yli 650 000 kilometriä avaamatta ajettu B200E pois uudemman, alle 200 000 ajetun B230F:n alta.

Hieno idea, kone on jo hommattu, ja ylimääräinen, vähemmän ajetusta 900-sarjalaisesta nurkkiin pyörimään jäänyt M47 laatikkokin olisi tarkoitus samalla vaihtaa tämänhetkisen, hengenhädässä ujeltavan yksilön tilalle. Ainut ongelma vaan on, että tarkoitus olisi lähteä autolla täältä Etelä-Karjalasta kohti Lappia 24.7.
Mikä voisi mennä pieleen.







Poissa Inahall

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • Ehkä se tuosta vielä paranee
Vs: Piiroisen pikku projekti
« Vastaus #1 : 04.07.2022, 19:55:46 »
Noniin, pientä päivitystä. Turbon öljypohja nyt vaihdettu koneeseen, samalla tuli huomattua että lohkosta löytyy jo valmiiksi öljyruiskut. Kätevää.
Myös toinen M47-laatikko on nyt haettu, ja samalla käteen tarttui puuttuva lambda-anturi. Aikataulua ja sähkökaaviota lukuunottamatta kaikki näyttää nyt melko hyvältä.

Poissa Inahall

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • Ehkä se tuosta vielä paranee
Vs: Piiroisen pikku projekti
« Vastaus #2 : 24.08.2022, 15:14:45 »
Juu, tässähän kesti pitkään että tuli jatkoa näille postauksille. Tosiaan auto saatiin sillon ennen reissua käyttövalmiiksi vastoin kaikkia odotuksia. Vaihdelaatikko jäi lopulta siinä kiireessä vaihtamatta, mutta koneena pyörii nyt aiemmin mainittu B230F. Edellinen B200E oli irti 16.7, ja tuo kone paikallaan samana päivänä. Seuraavana päivänä jäähdytysjärjestelmä ja putkisto tarvittavine muokkauksineen, jonka jälkeen arkipäivinä töiden ohessa hoidettavaksi jäivät enää sähköt. Auto oli ensimmäisen kerran käynnissä tiistain ja keskiviikon välisenä yönä, keskiviikkona kävin sillä jo töissä ja torstaina viimeisetkin pikkujutut kuten VSS-signaali olivat käytössä. Autoa kerettiin koeajaa ennen noin kolmesataa kilometriä vaihtelevaa ajoa, ennen lähtöpäivää sunnuntaita.

Selvisimme reissusta ilman suurempia teknisiä vaikeuksia. Etummainen äänenvaimennin lakkasi toimimasta reissun puolivälissä, Saariselällä, säikäyttäen meidät melko hyvin kolinallaan. Kotimatka Lappeenrantaan Oulun kautta ajettiin perjantaina ilman ongelmia.




 

Ateho  Elekma