Kulkukoira  Proturbo

Viitosdieseleiden DPF-sielunelämästä.

  • 20 Vastauksia
  • 9215 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa kestosippi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 275
  • www.vrcf.fi
Vs: Viitosdieseleiden DPF-sielunelämästä.
« Vastaus #15 : 25.09.2020, 21:34:08 »
Miten havaitsette sen polttotapahtuman toimimisen? Itselläni on tollanen V70 viisisylinterinen 2010-malli nyt ollut 1,5 vuotta ja yli 30000km aikana vasta tänään huomasin ensimmäisen kerran tollasen polttotapahtuman sattumalta moottoritieajossa. Ajoin nimittäin noin 100km moottoritietä 120km/h ja sitten menin tankkaamaan moottoritien varren huoltsikalle. Nollasin kulutustiedot ja tripin ja lähdin jatkamaan matkaa. Nyt havaitsin lähes heti että hetkelliset kulutuslukemat olikin huomattavasti suuremmat kuin normaalisti. Siitä arvelin ensimmäistä kertaa tuon polttotoiminnon alkaneen. No matka jatkui ja kulutus oli koko loppumatkan 90km suurta. Luulin jo että näinköhän autoon tuli joku vika kun keskilukutuskin nousi yli 9litran/100km normaalin kuuden sijaan :( eikä kaasun nostokaan alamäissä tiputtanut kulutusta nollille vaan jäi kahden litran hujakoille.

Kuitenkin kun sitten jonkin ajan kuluttua lähdin taas liikkeelle oli kulutuslukemat ennallaan. Polttotoiminto tästä päätellen kesti noin 90km matkan. Onko normaalia?
(öljymäärämittari ei lisääntynyt tässä ajossa)
« Viimeksi muokattu: 25.09.2020, 21:37:07 kirjoittanut kestosippi »
V70 2,4d automaatti  vm.2010 (D5244T14)

Poissa jt4

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 189
  • www.vrcf.fi
Vs: Viitosdieseleiden DPF-sielunelämästä.
« Vastaus #16 : 25.09.2020, 22:29:38 »
Mulla suurin osa ajoista on 35km suunta työmatkaa ja polton huomaa joko pysähtyessä hajusta joka on kuin jarru laahaisi, tai sitten juurikin siitä että kulutus selvästi nousee ja ei mene nollaan moottorijarrulla.

Mulla poltto ei ole ikinä kestänyt arviolta 10-15km kauempaa.

Ja ymmärtääkseni lisääntynyt öljy kyllä palaa pois jos näillä ajetaan matkaajoa eikä vaan kaupungissa, kerran on mulla tullut ilmoitus öljyntasosta ja se oli kesälomalla kun tuli ajettua pelkkää pätkäajoa kaupungissa.
V50 d5 -10

Poissa Heikki75

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 305
  • V60 D4 AWD
Vs: Viitosdieseleiden DPF-sielunelämästä.
« Vastaus #17 : 27.09.2020, 19:53:46 »
Miten havaitsette sen polttotapahtuman toimimisen? Itselläni on tollanen V70 viisisylinterinen 2010-malli nyt ollut 1,5 vuotta ja yli 30000km aikana vasta tänään huomasin ensimmäisen kerran tollasen polttotapahtuman sattumalta moottoritieajossa. Ajoin nimittäin noin 100km moottoritietä 120km/h ja sitten menin tankkaamaan moottoritien varren huoltsikalle. Nollasin kulutustiedot ja tripin ja lähdin jatkamaan matkaa. Nyt havaitsin lähes heti että hetkelliset kulutuslukemat olikin huomattavasti suuremmat kuin normaalisti. Siitä arvelin ensimmäistä kertaa tuon polttotoiminnon alkaneen. No matka jatkui ja kulutus oli koko loppumatkan 90km suurta. Luulin jo että näinköhän autoon tuli joku vika kun keskilukutuskin nousi yli 9litran/100km normaalin kuuden sijaan :( eikä kaasun nostokaan alamäissä tiputtanut kulutusta nollille vaan jäi kahden litran hujakoille.

Kuitenkin kun sitten jonkin ajan kuluttua lähdin taas liikkeelle oli kulutuslukemat ennallaan. Polttotoiminto tästä päätellen kesti noin 90km matkan. Onko normaalia?
(öljymäärämittari ei lisääntynyt tässä ajossa)

Jos epäilyttää että poltot kestävät ajallisesti liian kauan, esim. selvästi yli puolituntia jne. kannattaa hommata testeri joka näyttää noita anturiarvoja.
Polton kesto riippuu täysin pöntön lämpötilasta polton aikana.
Jos se lämpötila junnaa esim. 550 asteen tienoilla, poltto kyllä etenee, mutta hitaasti. Kun lämpötilat nousevat yli 600, grammat vilistävät alaspäin edelliseen nähden varmaan kymmenkertaisella nopeudella.

Esim. jos viallinen dpf-lämpöanturi antaa 50-100 astetta todellista matalampia arvoja, pönttö kyllä tyhjenee hienosti, mutta poltto voi kestää juurikin tyyliin 100km.
Pöntön täyttöaste ja tyhjeneminenhän perustuvat täysin anturiarvojen mukaan laskettuun oletukseen.
Toki sitten, kun se pönttö on tukossa, paine-ero alkaa nousta suhteellisesti korkealle ja alkaa vaikuttaa osaltaan.

Omassani on sellainen tuo kuvio, että ensimmäisen viisi minuuttia se pyörii jossakin 550-580 välillä ja sitten vasta alkaa olla enimmäkseen yli 600 ja välillä vajaa 700. Poltto kestää sen n. 20min. jos se tekee sen tuosta 26g rajasta 5,5grammaan maantieajossa.

Poissa Korppi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 72
  • www.vrcf.fi
Vs: Viitosdieseleiden DPF-sielunelämästä.
« Vastaus #18 : 29.09.2020, 12:18:09 »
Pyrin katsomaan joka ajokerran lopulla moottorijarrutuksella, että hetkellinen kulutus 0.0. Auto on D3 -14 ja yleinen polttoväli 1400 km ja polttelee jonkun 20+ min. Reilu 160tkm mittarissa ja yleisin ajoreitti pk-seudun kehätiet.

Poissa allwinner

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 140
  • www.vrcf.fi
Vs: Viitosdieseleiden DPF-sielunelämästä.
« Vastaus #19 : 30.09.2020, 07:40:12 »
Miten näkeekö tämän start/stop toiminnosta joissain automalleissa toiminto putoaa pois päältä polton aikana

DiltWasney

  • Vieras
Vs: Viitosdieseleiden DPF-sielunelämästä.
« Vastaus #20 : 30.09.2020, 08:00:49 »
Start/Stop ei ole käytössä polton aikana, mutta on myös lukuisia muita syitä miksi S/S ei ole aina käytössä, vaatii monen parametrin olevan tietyissä arvoissa, joten ei voi suoraan päätellä polttoa pelkästään tuosta. Tyhjäkäynnin kulutuksen kohouma tai ettei mene nollaan rullatessa alamäkeä.

 

RallyBaron  Samppasport