Autodiagnoosi  Carcom Oy

Millä pidät automaattilaatikkosi kunnossa?

  • 49 Vastauksia
  • 7792 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kaldonia1

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1010
  • www.vrcf.fi
Millä pidät automaattilaatikkosi kunnossa?
« : 28.07.2020, 09:11:14 »
Nyt on (taas) tullut vastaan aika uusia - vuosimallin 2011 ja 2012 - autoja, joissa on vaihdettu automaattilaatikko. Kilometrejä ei ole kertynyt vielä kuin vähän päälle 200 tkm. Se on aika vähän.

Millä pidät Volvosi automaattilaatikon kunnossa: varovaisella ajolla, normaalilla vai rasakalla ajolla + säännöllisellä öljynvaihdolla? Vai kuinka?

Onko olemassa joitakin erityiskeinoja? Mitä?

Uudemmat laatikot vaativat tiheämpää 60 tkm:n välein hoidettavaa öljynvaihtoa. Aiemmat AW:t selviävät 80 tkm:n vaihtovälillä Sinisen mukaan.

Onko kuitenkin syytä vaihtaa automaattiöljyt reilusti suosituksia tiheämmin, ettei matka katkea?

Entä uskaltaako edes harkita 200-250 tkm ajettua vaihtoautoa, johon on vaihdettu automaattiöljyt vain kerran?
« Viimeksi muokattu: 28.07.2020, 12:16:46 kirjoittanut Chall »

Poissa Dave

  • Museopainotteinen
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1330
Vs: Millä pidät automaattilaatikkosi kunnossa?
« Vastaus #1 : 28.07.2020, 09:18:11 »
Öljy on pieni mutta todella tärkeä asia. Ikuisesti kestävät litkut ovat markkinamiesten ja fantasiamaailman juttuja. Varmasti myös ajotapa, miten usein vedetään ymv. vaikuttavat ajan kanssa.

Jos edes kerran vaihdettu, ehkä voisin uskaltaa ostaa. Jos ei tietoa yhdestäkään vaihdosta niin jäisi heti ostamatta. Keppivaihteisiinkin kannattaa joskus öljyt vaihtaa...
a car you can believe in

Poissa Kaldonia1

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1010
  • www.vrcf.fi
Vs: Millä pidät automaattilaatikkosi kunnossa?
« Vastaus #2 : 28.07.2020, 09:45:02 »
Noilla laatikkovaivaisilla autoilla on todennäköisesti vedetty raskasta taakkaa ja paljon.

Yksi hyvä tuttu korjaamomies sanoi jo kymmenisen vuotta sitten, että henkilöautolla ei pitäisi vetää juuri mitään ja että varsinkaan automaattivaihteisella ei ollenkaan! Saattoi olla mies oikeassa.

Poissa Gazza

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 539
  • www.vrcf.fi
Vs: Millä pidät automaattilaatikkosi kunnossa?
« Vastaus #3 : 28.07.2020, 10:12:27 »
Tuskinpa tuolla ajotyylillä (pl. vetohommat) on normalissa liikennekäytössä vaikutusta automaattilaatikon kestoon. Itselläni ei ole ainakaan missään Volvossa ollut ikinä laatikon kanssa ongelmia, kun on vaan vaihdattanut öljyt ajallaan.
Tällä hetkellä tallista löytyy:
Volvo V90 D5 R-design 
Volvo S80 V8 
Volvo 240 GL ja Volvo C70 2.5T

Poissa Kaldonia1

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1010
  • www.vrcf.fi
Vs: Millä pidät automaattilaatikkosi kunnossa?
« Vastaus #4 : 28.07.2020, 10:55:26 »
Tuskinpa tuolla ajotyylillä (pl. vetohommat) on normalissa liikennekäytössä vaikutusta automaattilaatikon kestoon. Itselläni ei ole ainakaan missään Volvossa ollut ikinä laatikon kanssa ongelmia, kun on vaan vaihdattanut öljyt ajallaan.

OK.

Mutta tuo "öljynvaihto ajallaan" taitaa edelleenkin olla ongelma Volvojen kanssa.

Mistä sofistikoitunut, uudella tai uudehkolla luxuskärryllään cruisaileva, mittaristoon ja merkkihuoltoon luottava (city)ihminen tietää milloin on oikea öljynvaihtoaika? Hän kun ei yleensä muilta mitään kysele.  :)

Rasvanäpit kyllä sen tietävät, samoin tällaiset puoliurbaanit tontunpuoleiset kyselijät. Ehkä Sinisen pitäisi lisätä yleistä tietämystä automaattilaatikoiden huollosta eli tiheämmästä öljynvaihdosta... 8) 8)

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2882
Vs: Millä pidät automaattilaatikkosi kunnossa?
« Vastaus #5 : 28.07.2020, 13:17:54 »
Itselläni on XC70:ssä täysin uusi loota, niin sitä tulee nyt varjeltua kaikin keinoin.

- Öljynvaihto laatikkoon kerran vuodessa. Käytännössä siis 30-40tkm välein nykyisellä ajovauhdilla.

- Annan laatikon lämmetä aina hiukan, ennenkun lähden liikkeelle. Ehdoton alaraja on laatikon öljyille 20 astetta, että lähden liikkeelle. Ajan myös korostetun rauhallisesti, ennen kuin laatikko on lämmennyt normaaliin lämpötilaan.

- En anna laatikon lämmetä turhan paljoa. 100 astetta on ehdoton yläraja, jos öljyn lämpötila uhkaa kohota tuosta hellesäillä kaupunkiajossa, niin mieluusti pysähdyn muutamiksi minuuteiksi jäähdyttelemään. Lämpöhän on tunnetusti laatikon pahin vihollinen.

- Jos ajan hiukan sahaavaa nopeutta, jossa laatikko joutuisi jatkuvasti vaihtelemaan vaihdetta tai avaamaan/lukitsemaan turbiinilukkoa, niin laitan manuaalipuolelta pykälän pienempää vaihdetta silmään, jolloinka laatikko pysyy kiltisti lukossa. Luulisi, että pitkällä aikavälillä päästää laatikkoa helpommalla.

- En vedä kärryä autolla ja yleisestikkin ajotyyli on melko rauhallinen.

Tässä nyt muutamia keinoja. Taisin saada itselleni taas autismin leiman.  :D :D

Poissa Kaldonia1

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1010
  • www.vrcf.fi
Vs: Millä pidät automaattilaatikkosi kunnossa?
« Vastaus #6 : 28.07.2020, 13:33:00 »
Ajotottumuksesi vaikuttavat järkeviltä, vaikka kaikki eivät ehkä täällä niitä allekirjoitakaan.

Hmm. Tarkoittaako "Itselläni on XC70:ssä täysin uusi loota, niin sitä tulee nyt varjeltua kaikin keinoin" että olet vaihtanut tai vaihdattanut autoosi uuden laatikon?

Miksi?

Paljonko autolla oli ajettu, kun se vaihdettiin?

 

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2882
Vs: Millä pidät automaattilaatikkosi kunnossa?
« Vastaus #7 : 28.07.2020, 14:01:38 »
Vaihdatin viime syksynä autoon tehdaskunnostetun laatikon. Kilometrejä oli silloin noin 370 000km. Laatikko toimi normaalissa ajossa täysin OK, mutta vähänkin rivakammassa kiihdytyksessä 2-3-4-5-6 väliset ylösvaihdot tapahtuivat ns. vapaan kautta. Vaihtohetkellä kierrokset karkasivat täysin vapaasti sekunnin tai pari ja sitten lopulta vaihde kytkeytyi järkyttävän pamauksen kera. Toki tämän oppi hyvin nopeasti ja sitten osasi vapauttaa kaasun, jos huomasi että kierrokset karkaavat. Oli vähän siinä ja siinä, että olisiko vika korjaantunut pelkällä venttiilipöydän vaihtamisella. Tulin kuitenkin lopputulokseen, että laitetaan varmuuden vuoksi koko laatikko uusiksi, niin toivottavasti kestää maailman tappiin asti sitten. Vanhan laatikon huoltohistoria ei ainakaan ollut mairitteleva. Ensimmäinen öljynvaihto oli tehty 180 000km lukemalla ja siitä eteenpäin sitten 70-100tkm välein.

Poissa Leo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1121
  • www.vrcf.fi
Vs: Millä pidät automaattilaatikkosi kunnossa?
« Vastaus #8 : 28.07.2020, 15:12:49 »
Onko kukaan näihin V70:iin laittanut lisälauhdutinta laatikkoöljylle syylärilauhduttimen kaveriksi tai jättänyt syylärikierron kokonaan pois? Vanhempiin ysisatkuihin noita ilmeisesti enempi tehty kun niissä lämmöt nousee varsinkin piristyksen jälkeen. Sillä ainakin elinikää saisi lisää kun laatikko pysyisi hieman viileämpänä.
Ex: Volvo V70 D5 -02, Volvo V40 T4 -98, Toyota Yaris T-Sport -05 Flexfuel, Volvo V70 T6 AWD -09, Volvo V50 1.6D Drive -11, Volvo 940 B230FT aut. -97, Volvo V40 1.8 ph 1.5 -00, Toyota Celica ST182 GTi -91

Poissa Kakspuoltee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 23
  • www.vrcf.fi
Vs: Millä pidät automaattilaatikkosi kunnossa?
« Vastaus #9 : 28.07.2020, 15:32:34 »
Huh kieltämättä oireet viittaa mainitsemasi leiman mahdollisuuteen. Miksi hankkia laitteita joihin ei ole varaa? Tarkoitan sitä, että ajaa ja käyttää autoja niinkuin on suunniteltu ja vaihtaa jos hajoaa? Toivottavasti tuo rauhallinen ajotapa ei tarkoita sentään tientukkona olemista, muullahan ei sitten olekaan merkitystä muille kanssakulkijoille eli varjella kannattaa jos tuo mielenrauhaa. Olisi kyllä kieltämättä erikoinen fiilis olla kyydissä "Nyt nousi laatikkoöljyn lämpötila liikaa, mennäämpäs hetkeksi tiensivuun jäähdyttelemään". Tai jos liikkeelle lähtöä pitäisi talvella vaikkapa odotella 10 minuuttia.

Öljyt taidat vaihtaa itse? Jos tuolla laatikolla ja autolla nyt sattuisi pääsemään vielä toiset 370tkm niin olisit käyttänyt liikkeessä öljynvaihtoihin sellaiset 2500e.

Mutta meille Pertti Perusautoijoille hyvä neuvo on öljyn vaihto 60tkm ja jätä softaaminen välistä. Sitten ei muutakun normaalia ajoa.

Poissa Kaldonia1

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1010
  • www.vrcf.fi
Vs: Millä pidät automaattilaatikkosi kunnossa?
« Vastaus #10 : 28.07.2020, 16:30:21 »

Tässä taitaa olla ainakin osaselitys aiemmin todettuihin laatikkovaivoihin - tuomaril: "Vanhan laatikon huoltohistoria ei ainakaan ollut mairitteleva. Ensimmäinen öljynvaihto oli tehty 180 000km lukemalla ja siitä eteenpäin sitten 70-100tkm välein."

Onneksi on niitäkin, jotka vaihdattavat laatikkoöljyt jopa tiheämmin kuin Sininen suosittelee. Liekö sitten niin suurta merkitystä? Uskoa laatikon kestoon se ainakin parantaa.


Poissa gubbe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 392
Vs: Millä pidät automaattilaatikkosi kunnossa?
« Vastaus #11 : 28.07.2020, 20:12:04 »
Onkohan mitään vaikutusta kestävyyteen, tai juurikin kovaan nykäisyyn jos esim. aikaisempi omistaja on tehnyt vaihdot R-->D tai toisin päin, kun auto hieman liikkuu esm. parkkiin laitettaessa tai kun muuten käännellään ahtaissa tiloissa.  Käyttöohjekirjassa lukee ihan nyky Volvoissakin, että auton oltava paikallaan kun tehdään vaihto asennosta R asentoon D tai toisin päin.

Vai heitäääkö joku sensori turvamoodin päälle ja suojelee vaihdelaatikkoa, vaikka vauhdissa heittä D-- >R kuten linkissä olevassa videossa kokeillaan, tosin kyseessä ei ole Volvo.


https://www.kauppalehti.fi/uutiset/katso-mita-tapahtuu-kun-kuski-laittaa-pakin-paalle-vauhdissa/b5ddaf8e-5e69-380f-aca9-82579f6ceddb

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2882
Vs: Millä pidät automaattilaatikkosi kunnossa?
« Vastaus #12 : 28.07.2020, 20:21:33 »
Onkohan mitään vaikutusta kestävyyteen, tai juurikin kovaan nykäisyyn jos esim. aikaisempi omistaja on tehnyt vaihdot R-->D tai toisin päin, kun auto hieman liikkuu esm. parkkiin laitettaessa tai kun muuten käännellään ahtaissa tiloissa.  Käyttöohjekirjassa lukee ihan nyky Volvoissakin, että auton oltava paikallaan kun tehdään vaihto asennosta R asentoon D tai toisin päin.

Vai heitäääkö joku sensori turvamoodin päälle ja suojelee vaihdelaatikkoa, vaikka vauhdissa heittä D-- >R kuten linkissä olevassa videossa kokeillaan, tosin kyseessä ei ole Volvo.


https://www.kauppalehti.fi/uutiset/katso-mita-tapahtuu-kun-kuski-laittaa-pakin-paalle-vauhdissa/b5ddaf8e-5e69-380f-aca9-82579f6ceddb
Tämä kiinnostaisi itseänikin, että mikä on vaikutus lootan kestävyyteen tällä. Itse liikuttelen keppiä vain, kun auto on paikallaan. Mitä tulee tuohon turvamoodiin, niin jopa P2 Volvot ovat sen verran fiksuja, että eivät anna kytkeä R-vaihdetta kun auto liikkuu vauhdilla eteenpäin. Villi veikkaus, että tuon suojatoiminnon raja menee jossain 20km/h paikkeilla.

Poissa Dee_Vitone

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 23
  • www.vrcf.fi
Vs: Millä pidät automaattilaatikkosi kunnossa?
« Vastaus #13 : 28.07.2020, 20:23:06 »
Itselläni on XC70:ssä täysin uusi loota, niin sitä tulee nyt varjeltua kaikin keinoin.

- Öljynvaihto laatikkoon kerran vuodessa. Käytännössä siis 30-40tkm välein nykyisellä ajovauhdilla.

- Annan laatikon lämmetä aina hiukan, ennenkun lähden liikkeelle. Ehdoton alaraja on laatikon öljyille 20 astetta, että lähden liikkeelle. Ajan myös korostetun rauhallisesti, ennen kuin laatikko on lämmennyt normaaliin lämpötilaan.

- En anna laatikon lämmetä turhan paljoa. 100 astetta on ehdoton yläraja, jos öljyn lämpötila uhkaa kohota tuosta hellesäillä kaupunkiajossa, niin mieluusti pysähdyn muutamiksi minuuteiksi jäähdyttelemään. Lämpöhän on tunnetusti laatikon pahin vihollinen.

- Jos ajan hiukan sahaavaa nopeutta, jossa laatikko joutuisi jatkuvasti vaihtelemaan vaihdetta tai avaamaan/lukitsemaan turbiinilukkoa, niin laitan manuaalipuolelta pykälän pienempää vaihdetta silmään, jolloinka laatikko pysyy kiltisti lukossa. Luulisi, että pitkällä aikavälillä päästää laatikkoa helpommalla.

- En vedä kärryä autolla ja yleisestikkin ajotyyli on melko rauhallinen.

Tässä nyt muutamia keinoja. Taisin saada itselleni taas autismin leiman.  :D :D

Milläs sitten vedät kärryä, jos et autolla?

Poissa Dee_Vitone

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 23
  • www.vrcf.fi
Vs: Millä pidät automaattilaatikkosi kunnossa?
« Vastaus #14 : 28.07.2020, 20:25:43 »
Jaahas jäi pois vastaukseni jatko. Olen vetänyt d5:lla vaunua kesäisin n. 1000-2000 km. Autossa kilsoja 253 tkm. Laatikon öljyt vaihdettu kolmesti. Eiköhän sitä voi luottaa laatikon kestävän kun vaihtaa öljyt 60-80 tkm välein ja vetää sellaista kuormaa joka tulee ilman suurta vaivaa perässä.

 

Proturbo  Autodiagnoosi