Kulkukoira  Proturbo

Millä pidät automaattilaatikkosi kunnossa?

  • 49 Vastauksia
  • 7795 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Vs: Millä pidät automaattilaatikkosi kunnossa?
« Vastaus #30 : 29.07.2020, 12:37:35 »
Vaikka öljyt on säntillisesti vaihdettu niin laatikko voi noilla kilsoilla silti porsia. Neljännesmiljoona kilometriä ei ole ihan vähän.

Ainut huoleton peli on polkupyörä..eikä nekään nykyään ole niin huolettomia kuin ennenmuinoin :-\
Tämä. 200tkm on jo sen verta paljon että alustassakin on mennyt nuppi jos toinekin vaihtoon. Iskarit alkaa olemaan ehtoo puolella, jne... Laatikko on yks kalleimmista osista mitä voi mennä, mutta kannattaako siitä panikoida. Yhtälailla volvoissa ollut tapana porsia remmejä jolloin moottori tai pelkkä kansi on entinen. Itsellä meni edelliseen S80 viimeisen 6kk aikana kaikkeen pieneen kuluvaan osaan melkein uuden laatikon verran rahaa. Mm. turbon säätö alkoi jänkkyilemään. Sitä arvottiin tonnilla. Yhden korjaamon mukaan turbo entinen, turbo huolto sanoi että ahdin on kunnossa. Itse insinöörinä päättelin että silloin säätimessä vikaa. Itse osa ei olisi pahan hintainen netistä tilattuna, mutta työt päälle.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Kojontti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1396
  • www.vrcf.fi
Vs: Millä pidät automaattilaatikkosi kunnossa?
« Vastaus #31 : 29.07.2020, 13:49:50 »
Kojontti: mitä suuttimien korjausarvojen nollauksella saavutettiin?

Harmaakoppaisissa Deevitosissa on jonkinlaisena tyypillisenä oireena esiintynyt epätasaista /rynkyttävää tyhjäkäyntiä varsinkin kun ilmastointi eikä laturi kuormita moottoria. Siihen auttaa tuo nollaus. Toisaalla keskusteluissa on volvon varaosanumerokin tuolle koodinpätkälle. Kulutus laski jonkun verran tuon jälkeen meillä.

E: https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=95396.0 tuolla juttua siitä.
« Viimeksi muokattu: 29.07.2020, 13:56:33 kirjoittanut Kojontti »
V70 D5A AWD -08, S60 2.5Ta -03
142 -71 (wannabe something...)
Purkurivissä 940-91 ,855 Tdi -96, 855 2,5 20v
ex:V70 Classic 2,4D -07, V70-98, 142-69

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Millä pidät automaattilaatikkosi kunnossa?
« Vastaus #32 : 29.07.2020, 14:32:33 »
Tämä. 200tkm on jo sen verta paljon että alustassakin on mennyt nuppi jos toinekin vaihtoon. Iskarit alkaa olemaan ehtoo puolella, jne... Laatikko on yks kalleimmista osista mitä voi mennä, mutta kannattaako siitä panikoida. Yhtälailla volvoissa ollut tapana porsia remmejä jolloin moottori tai pelkkä kansi on entinen. Itsellä meni edelliseen S80 viimeisen 6kk aikana kaikkeen pieneen kuluvaan osaan melkein uuden laatikon verran rahaa. Mm. turbon säätö alkoi jänkkyilemään. Sitä arvottiin tonnilla. Yhden korjaamon mukaan turbo entinen, turbo huolto sanoi että ahdin on kunnossa. Itse insinöörinä päättelin että silloin säätimessä vikaa. Itse osa ei olisi pahan hintainen netistä tilattuna, mutta työt päälle.

Joo. Hölmöintä mitä voi tehdä on ostaa käytetty auto ilman minkäänlaista korjausbudgettia. 200tkm ajetulle olisi syytä varata pari tonnia IMHO. Siis heti eka vuodelle
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Vs: Millä pidät automaattilaatikkosi kunnossa?
« Vastaus #33 : 29.07.2020, 15:08:25 »
Joo. Hölmöintä mitä voi tehdä on ostaa käytetty auto ilman minkäänlaista korjausbudgettia. 200tkm ajetulle olisi syytä varata pari tonnia IMHO. Siis heti eka vuodelle
Mulla meni 3 vuodessa reilu 10t siihen S80 Volvoon. Tietty osa oli semmoista ei niin järkevää kuten uusi ratti ja uusi vaihdekepin nuppi. Myös iskarit ko. autossa oli kalliit. Auton ostin 199tkm ajettuna ja vaihtoon taisi mennä 270tkm ajettuna.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6022
Vs: Millä pidät automaattilaatikkosi kunnossa?
« Vastaus #34 : 29.07.2020, 16:11:12 »
Joo. Hölmöintä mitä voi tehdä on ostaa käytetty auto ilman minkäänlaista korjausbudgettia. 200tkm ajetulle olisi syytä varata pari tonnia IMHO. Siis heti eka vuodelle

Juuri näin, touhutonneja menee alussa ja uudet renkaatkin yleensä joutuu hankkimaan. Toki asiantuntemus autoa valitessa ja varsinkin useamman samanmallisen kokeileminen auttaa löytämään ehjän yksilön.

Kojontti: kiitos, mielenkiintoista.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Kaldonia1

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1010
  • www.vrcf.fi
Vs: Millä pidät automaattilaatikkosi kunnossa?
« Vastaus #35 : 29.07.2020, 16:40:20 »
Kieltämättä 200-250 tkm ovat melkoisia kilometrimääriä.

Sitä on vaan Volvojen kanssa tottunut, että eipä tuo ole paljon mitään.  8) 8)
Toki pitää näköjään muistaa onko automaatti- vai manuaalivaihteinen.

Nyt on alla 223 tkm ajettu, ajolleen lähes uudelta (?!) tuntuva V70 bensavapari vm. 2006. Automaatti vaihtaa hienosti, tasaiseen eikä paikallaan ollessa isommin rytkähtele vaihdekeppiä siirreltäessä.

Edellinen oli S80 bensavapari oli 2005 ja muistaakseni 228 tkm ajettu ostaessa.
Ensimmäinen automaatti-Volvo oli vm. -03 S80 2,4 D jolla oli 289 tkm mittarissa, kun sen 9 vuotta sitten ostin.

Tuolla dieselillä ajettiin meillä yli 200 tkm ja hyvin pelasi. Automaattilaatikon öljyt vaihdettiin 3-4 kertaa. Ja mikä parasta, niin niitä oli vaihdettu tasaisesti noin 80 tkm:n välein ennen kuin auton ostin.

Alkupään öljynvaihto näyttää olevan todella merkittävä keston kannalta - samoin kuin kaikki alkupään, keskivaiheen ja loppupään huollot!  :) :)

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Millä pidät automaattilaatikkosi kunnossa?
« Vastaus #36 : 29.07.2020, 20:45:10 »
Alkupään öljynvaihto näyttää olevan todella merkittävä keston kannalta

Juuri ne on yleensä (tai liki aina) jätetty tekemättä. Uuden auton ostajaa ei kiinnosta / ei tiedä kun ei vaikuta auton vaihtoarvoon ja leasing autoilijaa asia ei voisi vähempää kiinnostaa. Sitten kolmen tai neljän vuoden iässä auto vaihtaa omistajaa ja öljyt vaihdetaan kiireen vilkkaa..

En ole koskaan ostanut 200tkm tai sitä enemmän ajettua autoa. Aiemmalla jyristelin mittariin yli 300tkm ja jokainen murheeton päivä oli lahja. 200tkm kohdalla olin liki varma että laatikko ei kauaa kestä kunnes tajusin että se toimiikin normaalisti -H- 6v geartronic kun on mikä on. Monenlaista ihmettelyä mahtui yhteiseen taipaleeseen mutta niin vain nitkutettiin mittariin jotain 330tkm. Nykyinen XC60 parempi mutta laatikkohan on sama töksijä..eikä sitä enää tule ihmeteltyä.

Kyllähän se on niin että ainut tapa autoilla huolettomasti on ostaa mahdollisimman vähän ajettu, mielellään uusi. Kaikkein huolettomin on liisari. Silloin koko auto on EVVK :D
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6022
Vs: Millä pidät automaattilaatikkosi kunnossa?
« Vastaus #37 : 29.07.2020, 21:28:58 »
Nojoo omilla vanhoilla autoilla en ole jäänyt tielle mut lapsena vanhempien uusissa autoissa tämä tapahtui monesti vaikkei he niin paljon ajaneetkaan. Osasyy kyllä että ostivat Saabeja mut oli mukana myös yksi Volvo 740 josta jakohihna petti puolen vuoden ajon ja 8tkm jälkeen ja Mazda 626 jonka akku petti koeajolla. Autoharrastaminen kyllä opettaa huoltamaan autoaan ennakoivasti niin monesti osaa vaihtaa osat jotka taviksella hajoaisivat pian tien päällä. Tää vm. 2003 D5 on kyllä enimmäkseen itse huoltavalle ollut halvin hyvä auto pitää 200tkm ajan. Jos pitäisi vaihtaa niin katsoisin mielelläni nimenomaan autoharrastajien myymiä autoja.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Vs: Millä pidät automaattilaatikkosi kunnossa?
« Vastaus #38 : 30.07.2020, 11:20:25 »
Juuri ne on yleensä (tai liki aina) jätetty tekemättä. Uuden auton ostajaa ei kiinnosta / ei tiedä kun ei vaikuta auton vaihtoarvoon ja leasing autoilijaa asia ei voisi vähempää kiinnostaa. Sitten kolmen tai neljän vuoden iässä auto vaihtaa omistajaa ja öljyt vaihdetaan kiireen vilkkaa..

En ole koskaan ostanut 200tkm tai sitä enemmän ajettua autoa. Aiemmalla jyristelin mittariin yli 300tkm ja jokainen murheeton päivä oli lahja. 200tkm kohdalla olin liki varma että laatikko ei kauaa kestä kunnes tajusin että se toimiikin normaalisti -H- 6v geartronic kun on mikä on. Monenlaista ihmettelyä mahtui yhteiseen taipaleeseen mutta niin vain nitkutettiin mittariin jotain 330tkm. Nykyinen XC60 parempi mutta laatikkohan on sama töksijä..eikä sitä enää tule ihmeteltyä.

Kyllähän se on niin että ainut tapa autoilla huolettomasti on ostaa mahdollisimman vähän ajettu, mielellään uusi. Kaikkein huolettomin on liisari. Silloin koko auto on EVVK :D
Jos miettii että autolla ajettaisi keskimäärin 25tkm vuodessa ja pari ekaa omistajaa vaihtaa 3v välein autoa niin kahta ekaa omistajaa ei voi vähempää kiinnostaa tehdä mitään extra huoltoja jotta auto olisi luotettavampi +200tkm kilsoilla.

Itse olen yhden S60 Volvon ajanut 96tkm -> 250tkm lukemaan 6 vuodessa. Silloinkaan en mitenkään erikoisemmin teetättänyt huoltoja. Kaikki meni Volvon suositusten mukaan. Öljyt vaihtui kerran vuoteen, jne... Tuolla välillä ei ollut mitään semmoista joka olisi voitu välttää tiheämmällä huoltamisella.  Viimeisenä vuotena autosta porsi nokka-akselin stefat ja kun autoa ajoin viemään Wetterille vaihtoon syttyi vikavalo. Seuraava omistaja oli joutunut myös heti vaihdattamaan VVT pyörät. Laatikkoon vaihdoin suosituksen mukaan öljyt. Auto oli softattu, vedin satunnaisesti jarrutonta kuomukärryä sillä ja auto sai todella paljon sikaa eli kaikki virityksen tuomat tehot oli käytössä.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Volv0 S80

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 470
  • www.vrcf.fi
Vs: Millä pidät automaattilaatikkosi kunnossa?
« Vastaus #39 : 30.07.2020, 13:05:04 »
Mulla menee auton käynnistys yleensä näin:

Kun tiedän milloin olen lähdössä liikkeelle niin viittä tuntia ennen nostan autotallin sisälämpöä viidellä asteella.

Kahta tuntia ennen kytken lohkolämmittimen ja öljypohjan säteilylämmittimen päälle.
Lohkolämmitin lämmittää nestettä ja säteilylämmitin lämmittää öljyt valmiiksi.

Puoli tuntia ennen lähtöä laitan webaston päälle.

Varttia ennen lähtöä käynnistän moottorin ja ajan auton ulos tallista.
Samalla notkistelen vaihteistoöljyjä kokeilemalla vaihteita läpi.

Pari kertaa lievästi kokeilen miten auto ottaa kierroksia vapaalla.

Kun moottorin lämpötila on 90 astetta ja sisätilat ovat lämmenneet ja automaatti-ilmastoinnin puhallus on tasaantunut lähden varovasti liikkeelle ensin pienillä vaihteilla pienillä kierroksilla iskunvaimentimia herkistellen ja loivia mutkia tehden että öhjaustehostimen öljyt lämpenevät.

Noin puolen tunnin ajon jälkeen kytken automaatin D-asentoon ja nostan maantielläkin nopeuden 80-km/h -tasoon.

Näillä toimilla olen autoilla selvinnyt ilman että on tarvinnut sylinterejä porailla ylikokoihin.

Poissa Volv0 S80

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 470
  • www.vrcf.fi
Vs: Millä pidät automaattilaatikkosi kunnossa?
« Vastaus #40 : 30.07.2020, 16:06:21 »
Jos pitäisi vaihtaa niin katsoisin mielelläni nimenomaan autoharrastajien myymiä autoja.

Autoharrastajiakin on monenlaisia...

Olen läheltä seurannut aikoinaan autoharrastajalta ostettua helmeä joka oli täynnä purkkapatentteja ja rautalankavirityksiä. Aluksi ne kuulemma nauratti, mutta ei kuulemma enää muutaman löydön jälkeen.

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6022
Vs: Millä pidät automaattilaatikkosi kunnossa?
« Vastaus #41 : 30.07.2020, 16:28:50 »
Mulla menee auton käynnistys yleensä näin:

Kun tiedän milloin olen lähdössä liikkeelle niin viittä tuntia ennen nostan autotallin sisälämpöä viidellä asteella.

Kahta tuntia ennen kytken lohkolämmittimen ja öljypohjan säteilylämmittimen päälle.
Lohkolämmitin lämmittää nestettä ja säteilylämmitin lämmittää öljyt valmiiksi.

Puoli tuntia ennen lähtöä laitan webaston päälle.

Varttia ennen lähtöä käynnistän moottorin ja ajan auton ulos tallista.
Samalla notkistelen vaihteistoöljyjä kokeilemalla vaihteita läpi.

Pari kertaa lievästi kokeilen miten auto ottaa kierroksia vapaalla.

Kun moottorin lämpötila on 90 astetta ja sisätilat ovat lämmenneet ja automaatti-ilmastoinnin puhallus on tasaantunut lähden varovasti liikkeelle ensin pienillä vaihteilla pienillä kierroksilla iskunvaimentimia herkistellen ja loivia mutkia tehden että öhjaustehostimen öljyt lämpenevät.

Noin puolen tunnin ajon jälkeen kytken automaatin D-asentoon ja nostan maantielläkin nopeuden 80-km/h -tasoon.

Näillä toimilla olen autoilla selvinnyt ilman että on tarvinnut sylinterejä porailla ylikokoihin.

Kuulostaa rolls roycen käynnistämiseltä, ei sovi työmatkalaiselle :)

Ja harrastajia tosiaan on monenlaista
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Vs: Millä pidät automaattilaatikkosi kunnossa?
« Vastaus #42 : 30.07.2020, 16:58:29 »
Autoharrastajiakin on monenlaisia...

Olen läheltä seurannut aikoinaan autoharrastajalta ostettua helmeä joka oli täynnä purkkapatentteja ja rautalankavirityksiä. Aluksi ne kuulemma nauratti, mutta ei kuulemma enää muutaman löydön jälkeen.
Tätä kun miettii niin moni harrastaja tekee itse eikä vie ammattilaiselle. Eli ei aina ole takuita miten hoidettu. Tottakai on harrastajia jotka oikeasti peittoaa mekaanikot, mutta ei aina.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Millä pidät automaattilaatikkosi kunnossa?
« Vastaus #43 : 30.07.2020, 17:49:56 »
Tätä kun miettii niin moni harrastaja tekee itse eikä vie ammattilaiselle. Eli ei aina ole takuita miten hoidettu. Tottakai on harrastajia jotka oikeasti peittoaa mekaanikot, mutta ei aina.

Harrastajille oem varaosa on kirosana. Mutta minä -ja varmaan 99.9% kaikista autonostajista- ostaa mieluiten käytetyn jossa käytetty vain oem varaosia. Autoharrastaminen on kivaa ja tykkää itsekin rassailla. Mutta valtaosaksi touhu on nuukailua samoin kuin se että tykätään enemmän niistä wanhoista kunnon autoista kuin uusista ::)
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Millä pidät automaattilaatikkosi kunnossa?
« Vastaus #44 : 30.07.2020, 18:27:47 »
Mulla menee auton käynnistys yleensä näin:

Kun tiedän milloin olen lähdössä liikkeelle niin viittä tuntia ennen nostan autotallin sisälämpöä viidellä asteella.

Kahta tuntia ennen kytken lohkolämmittimen ja öljypohjan säteilylämmittimen päälle.
Lohkolämmitin lämmittää nestettä ja säteilylämmitin lämmittää öljyt valmiiksi.

Puoli tuntia ennen lähtöä laitan webaston päälle.

Varttia ennen lähtöä käynnistän moottorin ja ajan auton ulos tallista.
Samalla notkistelen vaihteistoöljyjä kokeilemalla vaihteita läpi.

Pari kertaa lievästi kokeilen miten auto ottaa kierroksia vapaalla.

Kun moottorin lämpötila on 90 astetta ja sisätilat ovat lämmenneet ja automaatti-ilmastoinnin puhallus on tasaantunut lähden varovasti liikkeelle ensin pienillä vaihteilla pienillä kierroksilla iskunvaimentimia herkistellen ja loivia mutkia tehden että öhjaustehostimen öljyt lämpenevät.

Noin puolen tunnin ajon jälkeen kytken automaatin D-asentoon ja nostan maantielläkin nopeuden 80-km/h -tasoon.

Näillä toimilla olen autoilla selvinnyt ilman että on tarvinnut sylinterejä porailla ylikokoihin.
Onko sulla Ferrari :o? Ihan hyvä että pidät autosta huolta mutta on hieman liioittelua. Lähinnä tuo vaiheittainen lämmittäminen.

Ja toisaalta jos varttia ennen lähtöä laitat webaston pöhisemään, lopputulos on sama. Kone ei kulu käynnistyksessä.

Tuo autotallin lämpötila. Onko siellä riittävän lämmin että talvella kaikki lumi ja jää kuivuu pois? Kaikkein pahin mitä voit tehdä auton korille, on pitää se haaleassa tallissa talvella. Jatkuvasti paikat märkänä vaikka ulkona olisi pakkasta.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

 

RallyBaron  Samppasport