RallyBaron  Samppasport

Millä pidät automaattilaatikkosi kunnossa?

  • 49 Vastauksia
  • 7793 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8955
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Millä pidät automaattilaatikkosi kunnossa?
« Vastaus #45 : 30.07.2020, 18:39:20 »
Kaikkein pahin mitä voit tehdä auton korille, on pitää se haaleassa tallissa talvella. Jatkuvasti paikat märkänä vaikka ulkona olisi pakkasta.

Kaupungissa saman saa ilman talliakin kun vähän käy suolaravassa ajamassa.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Millä pidät automaattilaatikkosi kunnossa?
« Vastaus #46 : 30.07.2020, 20:12:39 »
Kaupungissa saman saa ilman talliakin kun vähän käy suolaravassa ajamassa.
Ei saa. Kun lumi sulaa tallin lattialle vedeksi nousee ilmankosteus reilusti. Koska auto on vielä kylmä, niin kosteus tiivistyy kylmille pinnoille ihan joka paikkaan.
Eli myös koteloiden ja luukkujen sisälle. Ulkona tai kylmässä tallissa säilöessä ilmiö on harvinainen.

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Millä pidät automaattilaatikkosi kunnossa?
« Vastaus #47 : 30.07.2020, 20:14:52 »
Onko sulla Ferrari :o? Ihan hyvä että pidät autosta huolta mutta on hieman liioittelua.

No vitsihän se oli..
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa Volv0 S80

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 470
  • www.vrcf.fi
Vs: Millä pidät automaattilaatikkosi kunnossa?
« Vastaus #48 : 31.07.2020, 08:47:47 »
Onko sulla Ferrari :o? Ihan hyvä että pidät autosta huolta mutta on hieman liioittelua. Lähinnä tuo vaiheittainen lämmittäminen.

Ja toisaalta jos varttia ennen lähtöä laitat webaston pöhisemään, lopputulos on sama. Kone ei kulu käynnistyksessä.

Tuo autotallin lämpötila. Onko siellä riittävän lämmin että talvella kaikki lumi ja jää kuivuu pois? Kaikkein pahin mitä voit tehdä auton korille, on pitää se haaleassa tallissa talvella. Jatkuvasti paikat märkänä vaikka ulkona olisi pakkasta.

No vitsihän se oli..

Joo, kyllä, ihan itseironiaa tässä tavoittelin...

Tosiasia on että kylmillä ilmoilla (lämpötila alle nollan) pyrin jo lämmittämään auton moottorin jollakin tavalla ennen starttia ja käynnistyksen jälkeen yleensä koetan oikeasti autoa hieman verrytellä ennen kovempaa kuormittamista.

Mutta tuohon kirjoitukseen jo kokeilin ajatusleikkinä että miten tuo lämmittely pitäisi tehdä hi-fi -menetelmänä.

Vain yhdessä autoistani on webasto ja niinpä yleensä lämmitys tapahtuu sähköllä.
Sähkölämmityksessä etuna webastoon on että lähtöhetki ei ole niin tarkka, ei haittaa vaikka lähtö menisi puolella tunnilla yli suunnitellun.
Huono puoli on että pitää muistaa käydä laittamassa johto paikoilleen tai jos on ollut niin fiksu että johdon laittoi jo etukäteen niin kuitenkin napsauttamassa katkaisijasta päälle.
Toinen huono puoli on että teho on paljon webastoa heikompi.

Webasto lämmittää nopeasti ja tehokkaasti, toisaalta kun lämmitysaika on käytetty niin jäähtyykin nopeasti, pitää lähteä silloin kun suunnittelikin.
Toisaalta myös kuluttaa akkua ja yleensä pitää pitää kotona laturissa ja siitä taas päästään edellisen kohdan piuhasulkeisiin...

Ja siksi siis useinkin varsinkin kovemmilla pakkasilla on lohkolämmitin ja akkulaturi toiminnassa ja niiden vaikutuksen viimeistelen vartin webaston käytöllä ennen lähtöä.
Muuten lämmittäisin tuon webastollisen auton pelkästään webastolla mutta akkulaturi ja sähkölämmitin on kytketty samaan pistokkeeseen niin en ole viitsinyt erotellakaan toisistaan.

...joo, taidan olla hifistelijä, ainakin autoharrastajaksi itseni luokittelisin.
Pyrin pitämään autoni moitteettomassa kunnossa koko ajan.
Nykyisin en enää osta uusia autoja, käytettyyn autoon tullut pienikin virhe ei kaivele niin paljoa kuin virheettomään autoon tullut roso. Siis: niin paljoa...

Edit:
Autotallini on ilmatilaltaan varsin suuri ja n.s. puolilämmin.
Vesi ei siellä seiso lätäkköinä eikä muutenkaan, siitä pitää huolen tehokas ilmanvaihto.
Jos auto on tallista lähdössä niin sitä ei tarvitse lämmitellä, nuo lämmitykset jne. tulee kysymykseen jos auto on ulkosalla.

Muutenkin korjailin tekstiä mielestäni paremmin luettavaksi.


Meni paljon ohi alkuperäisen aiheen, bannia on luvassa...
« Viimeksi muokattu: 31.07.2020, 10:02:05 kirjoittanut Volv0 S80 »

Poissa Kaldonia1

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1010
  • www.vrcf.fi
Vs: Millä pidät automaattilaatikkosi kunnossa?
« Vastaus #49 : 31.07.2020, 09:45:14 »
Joo, kyllä, ihan itseironiaa tässä tavoittelin...

Tosiasia on että kylmillä ilmoilla (lämpötila alle nollan) pyrin jo lämmittämään auton moottorin jollakin tavalla ennen starttia ja käynnistyksen jälkeen yleensä koetan oikeasti autoa hieman verrytellä ennen kovempaa kuormittamista mutta tuohon kirjoitukseen jo kokeilin että miten tuo lämmittely pitäisi tehdä hi-fi -menetelmänä.

Vain yhdessä autoistani on webasto ja niinpä yleensä lämmitys tapahtuu sähköllä.
Etuna webastoon on että lähtöhetki ei ole niin tarkka, ei haittaa vaikka lähtö menisi puolella tunnilla yli suunnitellun, toisaalta pitää muistaa käydä laittamassa johto paikoilleen tai jos on ollut niin fiksu että johdon laittoi jo etukäteen niin kuitenkin napsauttamassa katkaisijasta päälle. Toinen huono puoli on että teho on paljon webastoa heikompi.

Webasto lämmittää nopeasti ja tehokkaasti, toisaalta kun lämmitysaika on käytetty niin jäähtyykin nopeasti, pitää lähteä silloin kun suunnittelikin. Toisaalta myös kuluttaa akkua ja yleensä pitää pitää kotona laturissa ja päästään edellisen kohdan piuhasulkeisiin taas...

Ja siksi siis useinkin varsinkin kovemmilla pakkasilla on lohkolämmitin ja akkulaturi toiminnassa ja niiden vaikutuksen viimeistelen vartin webaston käytöllä ennen lähtöä.

...joo, taidan olla hifistelijä, ainakin autoharrastajaksi itseni luokittelisin.
Pyrin pitämään autoni moitteettomassa kunnossa koko ajan.
Nykyisin en enää osta uusia autoja, käytettyyn autoon tullut pienikin virhe ei kaivele niin paljoa kuin virheettomään autoon tullut roso. Siis: niin paljoa...

Meni paljon ohi alkuperäisen aiheen, bannia on luvassa...

Toivottavasti ei tule bannia!

Mielenkiintoisia kommentteja - vaikka se ensimmäisesi oli mukavasti yliampuvaa vinoilua. Aluksi luin, että ei helvetti kukaan tee noin... Ehkä kolmannella tai neljännellä rivillä ymmärsin vitsisi. Reginan vangit ehkä huomaavat tsoukin.  8) 8)

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo