KL-varaosat  Race.fi

Lisävaloista juttua

  • 2281 Vastauksia
  • 786929 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Lisävaloista juttua
« Vastaus #2160 : 19.09.2020, 23:24:32 »
Ehkäpä näillä näkee. 5v vanhat X-Vision Dominatorit ja sain edullisemmin kuin wave paneelin :P



Älyttömän kokoisethan nuo on mutta tässä kyseisessä autossa ihan sama :D
« Viimeksi muokattu: 19.09.2020, 23:26:15 kirjoittanut Huikkoster »
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1872
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Lisävaloista juttua
« Vastaus #2161 : 20.09.2020, 12:24:34 »
Noita pitkälle näyttäviähän on vaikka mitä.
Laki ei salli parantaa lyhkäsiä valoja.
Näin syksyllä taajamassa pimeällä/vesisateessa tarvi lisää lähivaloja.
Suurinosa suomalaisista kulkee taajamissa tummissa vaateissa ja ilma heijastinta.
Välillä tulee noita ylläri fillareitakin pimeessä.

Itseasiassa kyllä laki sallii niiden parantamisen, mutta se helpoin, eli kahdentaminen on kielletty alle 40 vuotiailta autoilta.

Mulla on duuniautossa tosin sen valojen parantamisen kannalta harvinaisen hankalat valot, 25W xenonit. Perus halogeenivalot on käytännössä helpot parantaa ihan laillisestikin, jonka lisäksi laittomia keinoja on paikat pullollaan. Ainoa mitä tuohon 25W xenoniin löytyy on jotain led virityksiä, ja nuo erilaiset ledlamput ei mun kokemusten mukaan ole vielä koskaan olleet xenonin veroiset.

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Lisävaloista juttua
« Vastaus #2162 : 20.09.2020, 23:09:02 »
Aivan täydelliset S*.

300m suora on kuin päivällä ajaisi mutta ei liian kirkasta. Valoa on paljon ja just siellä missä pitää. :)
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Lisävaloista juttua
« Vastaus #2163 : 21.09.2020, 06:35:41 »
Aivan täydelliset S*.

300m suora on kuin päivällä ajaisi mutta ei liian kirkasta. Valoa on paljon ja just siellä missä pitää. :)

Ainoa vika on tuos syttyminen ja värisävyn lämpeäminen. Jos saa vain ajaa pitkät päällä, niin yhdet parhaista lampuista jotka minullakin olleet keulalla. Toki tuo syvyys on järkyttävä.

Sitten jos vielä vaihtaa paremmat polttimot kannuihin  ;).
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Lisävaloista juttua
« Vastaus #2164 : 21.09.2020, 12:56:17 »
Joo, tykkään lämmitellä xenonit vielä katuvalojen aikaan. Kyllähän ne sitten syttyy nopeasti ja vissiin isommilla ballasteilla sitä pystyy nopeuttamaan. Pärjään kyllä.

En vaiha ennenkuin alkavat olla loppu ja silloinkin vakiopolttimoa kelvini asteikon alapäästä.
 Mitä pienempi kirkkausero pitkillä ja lyhkäsillä niin sen parempi.

Lähivaloille saisin relesarjalla melkein voltin lisää ja se on seuraava vaihe.

Ps.
Tajusin tuossa että todennäköisesti ajan avensiksen paaliin asti. Tai ei siitä kummoisia rahoja saa myydessä.

Eli tukitangot kiinni siihen mihin helpoimmalla saa :D

« Viimeksi muokattu: 21.09.2020, 13:01:07 kirjoittanut Huikkoster »
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Makke123

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
  • www.vrcf.fi
Vs: Lisävaloista juttua
« Vastaus #2165 : 24.09.2020, 21:04:22 »
Onko kukaan täällä laittanut paneelia 850 kilven alle? Minkälaisella toteutuksella olette tehneet? Samoten kiinnostaisi miten olette laittaneet tukirautoja kilven yläpuolelle niin, että saa pellin auki ja ei jäisi näkyvään paikkaa reikiä?

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1872
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Lisävaloista juttua
« Vastaus #2166 : 26.09.2020, 19:37:33 »
Eihän se väri/kirkkausmuutos tapahdu kuin ekalla kerralla kun xenonpitkät lyö päälle.

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Lisävaloista juttua
« Vastaus #2167 : 26.09.2020, 20:02:52 »
Eihän se väri/kirkkausmuutos tapahdu kuin ekalla kerralla kun xenonpitkät lyö päälle.
Ei pitäisikään mutta kyllä noissa huomaa jo alle puolen minuutin lyhkäsillä ajon jälkeen että joutuu lämpiämään uudestaan. Ei tietty niin selkeästi kuin ekalla kerralla.

Olisiko jo hieman antiikkiset polttimot/ ballastit?

Onko kukaan täällä laittanut paneelia 850 kilven alle? Minkälaisella toteutuksella olette tehneet? Samoten kiinnostaisi miten olette laittaneet tukirautoja kilven yläpuolelle niin, että saa pellin auki ja ei jäisi näkyvään paikkaa reikiä?
https://www.jussinmaki.net/ajoneuvovalaisimet/tuote/tukitankosarja-pyorea-musta-(pikakiinnitys)/8HG116750801/

Tuollaiset voisi piilottaa maskin taakse jotenkin. Napsauttaa irti lisävaloista kun nostaa pellin ylös.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa R70AWD

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 703
Vs: Lisävaloista juttua
« Vastaus #2168 : 26.09.2020, 20:12:32 »
https://www.jussinmaki.net/ajoneuvovalaisimet/tuote/tukitankosarja-pyorea-musta-(pikakiinnitys)/8HG116750801/

Tuollaiset voisi piilottaa maskin taakse jotenkin. Napsauttaa irti lisävaloista kun nostaa pellin ylös.

Oli juuri tuollaiset Hellan pikairrotettavat tukitangot edellisessä Mk1 V70R:ssa XC-maskin kanssa. Pitelivät kiinni 3 kpl NBB ALPHA 225 Xenon lisäpitkää. Tangot sai näppärästi kiinni itse XC-maskiin ja ovat todella kätevät käytössä. Yhden klipsin hukkasin pesureissulla, mutta onneksi kahdesta tankopaketista jäi yksi ylimääräinen tanko varalle  ;)
Nykyiset : 2009 V70 T6 AWD * 1998 940 2.3 Turbo Classic
Exät : 1998 V70R AWD * 1997 960 2.5  * 1989 740 Turbo Intercooler * 1983 240 DL

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1872
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Lisävaloista juttua
« Vastaus #2169 : 28.09.2020, 09:28:46 »
Ei pitäisikään mutta kyllä noissa huomaa jo alle puolen minuutin lyhkäsillä ajon jälkeen että joutuu lämpiämään uudestaan. Ei tietty niin selkeästi kuin ekalla kerralla.

Olisiko jo hieman antiikkiset polttimot/ ballastit?

Voihan se olla, xenonlamppu ei ainakaan erityisesti nauti jatkuvasta päälle-pois räpsyttelystä jota se väkisin joutuu kaukovalossa kokemaan. Omakohtaista kokemusta ei ole, mutta olen kuullut että huomiovaloautomatiikalla varustetut autot syövät xenon lähivaloja nopeammin kuin vanhemmat joissa valot olivat aina päällä ajaessa.

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Lisävaloista juttua
« Vastaus #2170 : 28.09.2020, 10:55:07 »
Mutta se on sanottava (ellen ole sanonutkin jo aiemmin) että ledvalot + rankka lumisade ei ole hyvä yhdistelmä. Enkä tarkoita nyt valojen umpeen muurautumista.

Ledien valohan ei ole tasaista vaan korkeataajuuksista värähtelyä. Taustapeilistä ja videoista tuon joskus näkee. Lumisateessa tuon huomaa silmäkin jollain tavalla ja se on häiritsevää. Kuten myös valkoinen valo joka heijastuu siitä lumesta takaisin.
 Koin tämän kun ajoin pari vuotta sitten MB Vitolla jossa pelkät ledvalot. Näkyvyys oli tavallistakin surkeampi.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1872
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Lisävaloista juttua
« Vastaus #2171 : 28.09.2020, 15:13:14 »
Mutta se on sanottava (ellen ole sanonutkin jo aiemmin) että ledvalot + rankka lumisade ei ole hyvä yhdistelmä. Enkä tarkoita nyt valojen umpeen muurautumista.

Ledien valohan ei ole tasaista vaan korkeataajuuksista värähtelyä. Taustapeilistä ja videoista tuon joskus näkee. Lumisateessa tuon huomaa silmäkin jollain tavalla ja se on häiritsevää. Kuten myös valkoinen valo joka heijastuu siitä lumesta takaisin.
 Koin tämän kun ajoin pari vuotta sitten MB Vitolla jossa pelkät ledvalot. Näkyvyys oli tavallistakin surkeampi.

Se ledin tuottama valovirta seuraa täsmälleen sähkövirtaa, jos lediä ohjataan liian hitaalla kanttiaallolla, sen väreilyn voi nähdä, yleensä halpojen kiinalaistuotteiden ominaisuus, mutta sieltä kiinasta ne taitaa tulla autojenkin ledohjaimet. Halvin tarjous voittaa tietysti.

Poissa Makke123

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
  • www.vrcf.fi
Vs: Lisävaloista juttua
« Vastaus #2172 : 28.09.2020, 20:38:33 »
Tuollaiset voisi piilottaa maskin taakse jotenkin. Napsauttaa irti lisävaloista kun nostaa pellin ylös.
[/quote]

Täytyykin pistää tuollaiset tilaukseen. Kiitoksia vaan!

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2247
Vs: Lisävaloista juttua
« Vastaus #2173 : 28.09.2020, 20:54:10 »
Sellaset motonetin littanatangot mahtuu konepellin ja puskurin väliin ruuveineen päivineen. Ruuvireiät jää sitten kesäaikaan piiloon sinne väliin. Näin oli mullla kasipätkässä.

Poissa insinörtti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 164
  • www.vrcf.fi
Vs: Lisävaloista juttua
« Vastaus #2174 : 29.09.2020, 09:27:53 »
Voihan se olla, xenonlamppu ei ainakaan erityisesti nauti jatkuvasta päälle-pois räpsyttelystä jota se väkisin joutuu kaukovalossa kokemaan. Omakohtaista kokemusta ei ole, mutta olen kuullut että huomiovaloautomatiikalla varustetut autot syövät xenon lähivaloja nopeammin kuin vanhemmat joissa valot olivat aina päällä ajaessa.
Yleinen purkauslamppujen ominaisuus. Monimetallilampuista (mitä nämä "xenonit" oikeasti ovat) ei dataa käsillä, mutta esim. loisteputkilla homma voi mennä niin, että 24/7 poltettaesss elinikä 20 000 h ja tunti päällä, tunti pois, tyylillä 10 000 h. Lyhyillä polttojaksoilla lampun voi tappaa hyvinkin nopeasti.

Jokainen sytytys siis lyhentää elinikää, mutta kaikkein murhaavinta on, ainakin loistelampuilla, lyhyet polttojaksot. Sytytetyn lampun pitäisi antaa palaa niin kauan, että se saavuttaa täyden toimintalämpötilansa. Loistelampuilla 10 min luokkaa, autojen valot tietty pienempiä ja aika lyhyempi. Mutta selvähän se, että valojen räpsäyttäminen päälle 5 s ajaksi joka kerta, kun ajetaan sillan ali, ei ole hyvä juttu.

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo