Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Veteraanit => Aiheen aloitti: make84 - 12.05.2021, 22:31:41

Otsikko: Su hs6
Kirjoitti: make84 - 12.05.2021, 22:31:41
Kertokaa tyhmälle neulojen keskitys säätö su hs6 kaasuttimissa. Ja missä vaiheessa neulat joutuu vaihtaa ja mitkä neulat on vakiona. Kiitos.
Otsikko: Vs: Su hs6
Kirjoitti: timant - 17.05.2021, 09:40:37
Kertokaa tyhmälle neulojen keskitys säätö su hs6 kaasuttimissa. Ja missä vaiheessa neulat joutuu vaihtaa ja mitkä neulat on vakiona. Kiitos.

https://youtu.be/Ds4lTQNXfis?t=430

tuon videoista katselin neuvoa kun huolsin omat kaasarit

neulat vaihdetaan jos ne ovat kuluneet tai taittuneet

https://www.glenngoodspeed.com/volvo/NEEDLES.HTM (https://www.glenngoodspeed.com/volvo/NEEDLES.HTM) tuossa esimerkiksi mitä neuloja volvossa käytetty, googlettamallahan näistä löytyy enemmän kuin tarpeeksi infoa..
Otsikko: Vs: Su hs6
Kirjoitti: Automasentaja - 17.01.2023, 20:37:46
Onko kukaan tilannut esimerkiksi vp-autopartsilta kunnostettuja su kaasuttimia? Oliko hyvät?
Kuinka romut kaasarit ne hyväksyy runkopantteina?
Kelailin että hinta ei ole paha jos ne toimii.
Otsikko: Vs: Su hs6
Kirjoitti: Automasentaja - 06.04.2023, 18:23:36
Joissain varhaisissa b18b koneissa on toisessa hs6 kaasarissa nippa virranjakajan alipaineelle, ymmärtääkseni niitä ei kuitenkaan hyödynnetty kun ei jakajassakaan yleensä ollut alipainekelloa. Yhet aihiot olisi mutta ennenkuin alan niitä hieromaan kuntoon olisi kiva kuulla kokemuksia että toimiiko se käytännössä kuinka hyvin? Luulisin että joku on piruuttaan kokeillut joskus.
B20b kaasareissa on myös nippoja mutta niissä on reikä väärällä puolen kaasuläppää(imusarjan puolella) eli ihan turha käytännössä.
Otsikko: Vs: Su hs6
Kirjoitti: Kulmamies - 07.04.2023, 08:50:57
Meillä on -63 malliset kaasarit alipainenipalla ja B18A jakaja alipainekellolla. Jakajasta on kokonaisennakkoa pienennetty ja erinäisten epätieteellisten testailujen jälkeen päädyin ottamaan alipainesäädön pois toiminnasta. Kone toimi paremmin isommalla perusennakolla, mutta sitten kevyessä ylämäessä alkoi herkästi nakuttamaan, jos oli alipaine toiminnassa. Puristuksia noin 11.
Otsikko: Vs: Su hs6
Kirjoitti: Automasentaja - 07.04.2023, 12:35:10
Kiitos, jotain tuollaista arvelinkin, selittää miksi myöhemmissä malleissa nipat on jätetty pois. Omassa autossa vain 10 puristus niin ollaan siinä rajoilla toimiiko. Oon huomannu että 10° perusennakko tyhjäkäynnille on tarpeeksi, muuten jää kierrokset leijumaan.
Otsikko: Vs: Su hs6
Kirjoitti: Automasentaja - 06.07.2023, 17:27:09
Kokeilin piruuttani tuon alipaine-ennakon kanssa. Siinähän kävi juuri niinkuin pitikin eli pienellä kaasulla nypyttää ja ylämäessä kilisee. Mitään parannusta en havainnut. Mutta onpahan kokeiltu.
123tune jakajan kanssa oli helppo testailla kun nappulasta saa kaksi eri ennakkoa päälle.
Otsikko: Vs: Su hs6
Kirjoitti: Automasentaja - 09.07.2023, 09:04:03
Mulla on pv:ssä sellainen vaiva että moottorijarrutuksessa ja pintakaasulla varsinkin alamäessä nypyttää. Seoksen rikastaminen auttaa mutta ei poista ongelmaa. Nyt alle 1000 kierrosta tyhjäkäynti, aiemmin oli 1200 ja ei tosin ollut kovin kummoinen moottorijarrutus eikä nykinyt niin paljon.
Synkkamittari mulla on.

Sytkää oon hieronut sillä sai tyhjäkäyntiä alemmas. Alipaine ei enää käytössä. 8° 800 18° 1500 kierroksella, max 28° 2500.
B20, k nokka. Rempattu viimesen päälle 3v sitten.
Su läppäakselit uudet, ei holkitettu. Pieni välys.
Uudet kd neulat. Bensaa menee kivasti.
Kaasuvivustossa uudet osat.

Tässä oli bandvagnin kaasarit joissa oli tiivisteet läppäakseleissa. Ei käynyt millään tyhjää alle 1000.
Vaihdoin tilalle pyhimyksen kaasarit ja nyt toimii aavistuksen paremmin mutta alkoi tuo häiritsevä nypytys.

Järki loppuu.



Otsikko: Vs: Su hs6
Kirjoitti: Kulmamies - 09.07.2023, 09:09:25
Mä laitoin Amazonin Su kaasareihin RR merkityt neulat ja toiminta parani merkittävästi. Ne taitavat kyllä enemmän lisätä soppaa ylemmille kierroksille, joten en tiedä olisivatko ne ratkaisu tässä tapauksessa. Kormu niitä on kuulema käyttänyt rallivehkeissä.

http://volvo-122s.blogspot.com/2014/07/dyno-machining-su-carb-needles.html (http://volvo-122s.blogspot.com/2014/07/dyno-machining-su-carb-needles.html)
Otsikko: Vs: Su hs6
Kirjoitti: Automasentaja - 22.08.2023, 13:32:34
Nypytys muuttui siedettävälle taajuudelle kun laittoi holkit läppäakselille. Ei täysin poistunut kuitenkaan.

Huomasin myös että 3° aikaisella oleva nokan ajoitus vaikeuttaa kaasareiden säätöä aika lailla. "Nolla" ajotuksella tyhjäkäynti paljon helpompi saada kohdalleen.