Autodiagnoosi  Carcom Oy

Volvo v40 2.0turbo, mistä aloittaa?

  • 39 Vastauksia
  • 7750 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 717
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo v40 2.0turbo, mistä aloittaa?
« Vastaus #15 : 13.05.2021, 07:23:31 »
Löysin imusarjasta nipan, josta lähtee alipaineletku johonkin, ilmeisesti semmosesta voi t-kappaleella ottaa mittarille painetiedon.

Yks juttu rupes kans kiinnostaan, minkä turbon tarvin, joka sopisi suoraan paikoilleen, mutta riittäisi vähän pidemmälle kuin tuolla alkuperäisellä turbolla. Ihan 240hp riittää, kunnon turbolla kone jaksaisi kiertää paremmin ku pakopaineet ei kasvais niin älyttömäksi. tuo turbo on kyllä järettömän pieni ku on ollu gt45:ta ja hx40superia. Mulla oli joskus 240 turbo volvo niin siinäkin oli isompi turbiinikotelo.

Miten noissa ic ja downpipe riittää?

Entä suuttimet, ehkä stage 1 vireinä vois kuitenkin mulla olla se 200hv, mitä kaikkia mä tarvin siihen, ahtopaineiden nosto 0.7-0.8bar huiteille ja lastu? Riittääkö suuttimet sinne 200hp asti?

« Viimeksi muokattu: 13.05.2021, 07:27:33 kirjoittanut Jopas_Jotakin »

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 717
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo v40 2.0turbo, mistä aloittaa?
« Vastaus #16 : 13.05.2021, 09:26:59 »
Nyt asensin ahtopainemittarin ja alipaineet menee tyhjäkäynnilläkin pohjaan, siinä ei tosin ollu asteikko ku 30 mitä yksiköitä ne nyt onkaan elehopeapatsaita tjsp.

Mutta kyllähän se kuutta psitä ahtaa ja ahdot on tapissa vähän alle 3000rpm kakkosella ja aiemmin kolmosella.

Mutta mikähän siinä vois olla kun polttaa lambdan valoa ja on hankala käynnistää ilman että antaa kaasua...

Toinen on tietty että asennanko mä ton kiinalaisen bleed valveni siihen keltaiseen letkuun sinne sulakeboksin päätyyn, ajattelin nostaa 9psi:hin paineet, onko liikaa jo? :idiot2:

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: Volvo v40 2.0turbo, mistä aloittaa?
« Vastaus #17 : 13.05.2021, 09:35:26 »
Lainaus
Lambda merkkivalo on moottorin häiriövalo, eli kertoo moottorinohjauksen tallentaneen vikakoodin; joko päällä tai vikamuistissa.
Se mistä se herjaa, selviää vaan obd vikakoodinlukijalla.
Eli vikakoodeja lukemaan jollain testerillä, sillä pääsee alkuun.

9psi on n. 0,62bar, eli ei ole liikaa.
Joko vikatilan vuoksi ei ahda sitä noin 0,5bar, tai sit siinäkin on hukkaportin jousi kuoleentunut tai esijännitys romahtanut. Toki voin olla väärässäkin, että täysin ehjässä yksilössäkin voisi olla noin 0,4bar ahdot (6psi).
 Muistaakseni omassa jäi sillo alle 0,5bar vakiona, ja hukkaportin esijännitystä piti tiukata ettei hukkaportti hiipinyt auki esim. jo ylämäkeen ajaessa osakaasulla.. (piti rasittavaa vihellystä sen vuoksi)
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Volvo v40 2.0turbo, mistä aloittaa?
« Vastaus #18 : 13.05.2021, 19:25:07 »
Mikäli tuossa on samat nokka-akselit kuin B4194T (T4 mallin moottori), niin se millää HX40 ala kiertää sen paremmin. Koska ne on aika laimeat nokat ja ei T4 kanssa ole senkään takia kierroskone. Ainakin omasta mielestä tuo T4 kone on ihan riittävän hyvä tavalliseen ajoon vakionokilla. Onhan noihin T4 laitettu tietääkseni 2.0 vaparikoneen nokkia, mutta ne tarvitsee ECU uudelleenohjelmoinnin muistaakseni.

Itse kyllä laittaisin sinne mielummin T4 moottorista Mitsubishi 14T ahtimen, eikä mitään Holsetteja joka herää millään kierroksilla ja saa vain moottorin rikki nopeammin. Tuon auton vakioturbo on muuten Mitsubishi 12T. Tuollainen 14T menee sinne suoraan paikalleen mielestäni.

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 717
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo v40 2.0turbo, mistä aloittaa?
« Vastaus #19 : 13.05.2021, 22:42:47 »
Kuka tässä on holseteista ja virinokista puhunut?

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Volvo v40 2.0turbo, mistä aloittaa?
« Vastaus #20 : 14.05.2021, 00:09:08 »
Sitä vain, että eipä T4 B4194T moottorikaan ole miksikään kierroskoneeksi tehty. Joten se yläpään vetokaan ei parane paljoa vaikka 14T ahtimella, johtuen vakio nokka-akseista jos ne on samat kuin T4 koneessa tässä 2.0T mallissakin.

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 717
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo v40 2.0turbo, mistä aloittaa?
« Vastaus #21 : 14.05.2021, 15:05:09 »
Nyt ahtoja on sen 11psi ja kyllähän auto kulkee ihan eri tavalla kuin ostaessa, pitää vielä hommata se vikakoodinlukija.

Onko tuossa pakoputkessa missä suurin vastus, downpipessä, katissa, äänenvaimentimissa jne. Jos vähän modailis putkistoa niin sillä yleensä saa turboautoissa aika ison vasteen aikaseksi.

Mutta kyllä tuo nytkin kulkee aika hyvin. ::) ::)

Poissa kupari s40

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1331
  • Hi Tech, Low Life
Vs: Volvo v40 2.0turbo, mistä aloittaa?
« Vastaus #22 : 14.05.2021, 18:12:25 »
Takapönttö joka ei vakiona ole läpivirtaava on ahistavin  kuten aikaisemmin jo kirjoitin. Vakio 12t et saa uloskaan niin paljoa tehoa että dp, katti, tai välipönttöä tarvitsisi isontaa.

 2.0T ja T4 ero on ahdin ja softa, muut ic, suuttimet, putkisto, nokat jne ovat molemmissa malleissa samat. T4 mitsu t14 käy täysin bolt on tuon 12t tilalle.

Ahtopaineen mekaanista nostoa liian ylös ei ecun vakiosofta sitten oikein tahdo ymmärtää niin mäntäpistiäis porsimus herkemmin edessä. Ecun äly riittää korjaamaan sinne 0.8 bar tasolle, siitä yli menee herran hallussa. Näin ainakin bensalla, etanolilla ei hajua.
« Viimeksi muokattu: 14.05.2021, 18:19:20 kirjoittanut kupari s40 »
Volvo S40 2.0T (0,65bar)  -00
Saab 9-5 Aero sedan man -03 biopoweroitu stg2
Emännällä Volvo S60 T5 aut  -01
Imatralla apuja saa icarsoft vol2 Volvo/Saab obd-lukijalla

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Volvo v40 2.0turbo, mistä aloittaa?
« Vastaus #23 : 14.05.2021, 19:16:55 »
Olikos se vakioputki 2,5" muistaakseni näissä, eikös se riitä lastutetussa T4 sinne 230hv vielä hyvin. Eli antaisin sen pakoputkiston kyllä olla.

Poissa kupari s40

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1331
  • Hi Tech, Low Life
Vs: Volvo v40 2.0turbo, mistä aloittaa?
« Vastaus #24 : 14.05.2021, 20:50:43 »
On 2,5" putkisto.
Takapönttö kannattaa mm x40.fin mukaan joko omaan muokata sisältä linja uusiksi eli suoraksi tai uusia läpivirtaava pönttö niin ainut todella hyödyttävä viritys pakoputkeen vakioromuilla. Takapönttö näissä on tehty puhtaasti vaimentamaan ääntä niin virtaa aikasen huonosti läpi.

Noita T4 on pelkällä softamuutoksella omilla vakioromuilla penkitetty softasta riippuen 215hv -235hv välille.
2.0T saanee viisaasti softattuna noin 190hv ulos, yli sen jos haluaa mieluiten vaihtaa sovinnolla tuon T4 ahtimen.

Volvo S40 2.0T (0,65bar)  -00
Saab 9-5 Aero sedan man -03 biopoweroitu stg2
Emännällä Volvo S60 T5 aut  -01
Imatralla apuja saa icarsoft vol2 Volvo/Saab obd-lukijalla

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2277
Vs: Volvo v40 2.0turbo, mistä aloittaa?
« Vastaus #25 : 14.05.2021, 22:53:10 »
Kannattaa muistaa myös se porauksen ero 83mm vs 81mm kun virityshommia suunnittelee. Noita 83 lohkoja vissiin puhjennut jo 60hv per sylinteri.

Joku syy siihen epäilemättä on ollut että nuo vakavammat tehdasturbot on kaikki 81mm porauksella.
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 717
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo v40 2.0turbo, mistä aloittaa?
« Vastaus #26 : 15.05.2021, 13:18:18 »
Kuinkahan kauhea pörisijä siitä tulis, jos vaihtais tuon takapöntön mallia itse muokattuun...
Kun en halua mitään pörisijää tosiaankaan, eikös itse ahdinkin vaimenna ääntä...

On tuo tuolla 11psi ahdoilla jo ainakin yksin ajaessa ihan ripeä, tosin vääntöä ei alta kolmentonnin mahdottomia ole, vaikkakin kone vetää ja käy tosi tasaiseen.

Pitää vaan tuo vikakoodi saada nollatuksi ja luetuksi...

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: Volvo v40 2.0turbo, mistä aloittaa?
« Vastaus #27 : 15.05.2021, 16:10:37 »
Oiskohan halvimmat testerit olleet 30-40€ luokkaa.
Joku jossa livedata ominaisuus, niin sellasen hommaa ja alkuun voi lukea vikakoodit ja tarvittaessa nollata.
Se vikakoodin nollaus kun ei korjaus ole. ;)
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa kupari s40

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1331
  • Hi Tech, Low Life
Vs: Volvo v40 2.0turbo, mistä aloittaa?
« Vastaus #28 : 15.05.2021, 16:48:11 »
Vm raja näissä lukemisessa menee 96-00 ja 01-04 eli uudemmissa saa lukijoilla kunnolla tietoa ulos koneesta sekä myös abs, srs jne.. Oma kun -00 niin pääsee esim icarsoftilla tai palikka ja torque pro vain moottoriin ja koodit voi lukea sekä nollata eikä sielläkään montaa kohtaa löydå mitä voi livenä seurata. Voi olla että jollain muulla kuin orkkis vol fcr noihin pääsee mutten ole jaksanut etsiä.
Volvo S40 2.0T (0,65bar)  -00
Saab 9-5 Aero sedan man -03 biopoweroitu stg2
Emännällä Volvo S60 T5 aut  -01
Imatralla apuja saa icarsoft vol2 Volvo/Saab obd-lukijalla

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 717
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo v40 2.0turbo, mistä aloittaa?
« Vastaus #29 : 31.05.2021, 15:28:42 »
Näytti vikakoodinlukija että kampiakselin asentoanturi olisi rikki.
Sen lisäksi lambda-anturin esilämmitys ei toimi.

Voisiko olettaa, että kun vaihdan tuon asentoanturin niin aina kun lambda on lämmin niin kone toimii kunnolla vai pitääkö lambdakin vaihtaa. :idiot2:

 

KL-varaosat  Race.fi