Futurez  Kulkukoira

Volvo 744 turbo++ ic -90 FL

  • 246 Vastauksia
  • 91294 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa P11S1

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1446
Vs: Volvo 744 turbo++ ic -90 FL
« Vastaus #240 : 18.06.2020, 00:10:39 »
Kerkes taas aikaa vierähtämään tuon kannen takia, mutta nyt olis ajokausi viimein startattu tälle vuodelle ilman epämääräsiä kilinöitä ja kolinoita venakopan alta. :sundaydriver:

Kanteen tuli nyt sitten uudet venttiilit, jäykemmät jouset, ohjurit, venavarrenkumit ja myös kanavia siistittiin.

Katin nappasin putkesta vielä pois tuossa ennen ajoon ottamista ja laitoin H nokan testiin, K olisi toinen vaihtoehto tai sitten ihan vaan V nokka.

Tiivistettynä nyt tekniikka muutokset verraten edelliskesän kokoonpanoon.

-Vakio 530 kansi vx3 nokalla ----> 531 46/38 venttiileillä ja H nokalla kanavat siistittynä
-Hx 35 ahdin 12 pesällä ----> ahdin pysyi muuten samana mutta testiin 16 pesä
-säädettävä nokkapyörä
-Pässi venttiilin siirto coolerin ja kaasuläpän väliin
-Katti pois putkesta

Pieniä muutoksia, mutta aina vähän kerrallaan eteenpäin  :) Laitetaas joku kuva vielä tuohon perään.

744turbo ic++ -90 / 764turbo jenkki -85 / 945GL -95 / V70 2.5 20v -99 / Hilux LN110 -89
Purussa 700/900 volvoja

Poissa P11S1

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1446
Vs: Volvo 744 turbo++ ic -90 FL
« Vastaus #241 : 26.06.2020, 11:44:57 »
Seuraavaksi oli asennus vuorossa reilun vuoden vuoroaan odotellut hyvin vähällä käytöllä ollut käytettynä ostettu Bc Racing BR alustasarja. Sarjaan kuullui etutolpat camberin säätö yläpäillä ja takapäähän jouset sekä iskarit. Kierreholkit piti uudet asentaa nykyisiiin tolppiin kun sarjan mukana tulleet navat olivat ilman abs antureiden paikkaa.

Nyt parinsadan kilometrtin kokeilemisella ihan hyvän oloinen sarja. Etupää on varsin hyvän tuntuinen ainakin noilla säädöillä mitä sinne laittelin. Takapään tuntumakin on ihan ok, jouset on ehkä vähän turhan jäykät ainakin sedan malliin. 


Sarjan mukana tuli myös ne suojahuput tolppien ympärille, mutta tämä on pääsääntöisesti kesäkäytössä niin luulisi pärjäävän ilman.


Takapäässä jousen säätö on ihan toimiva, mutta iskarin vaimennuksen säätö vaatii aina iskarin irroituksen sillä säätö jää runkopalkin sisälle tuonne yläpäähän. Tai ei ainakaan sormet sinne tahdo mahtua.


Muokkasin vähän iskaritorneja niin camberin säätö sujuu tarvittaessa paremmin. Harvemmin siihen tulee pideltyä, mutta onpa nyt kuitenkin. Jos cambeeria meinaa pitää noin paljon kuin kuvassa niin täytyy joku kumilätkän pätkä viritellä tuohon väliin tai muuten voi sadekelillä käydä kiva vesisumu konetilassa tuolta.


Kesäinen kuva loppuun  *W->



Bilsteinin iskarit ja lesjön jouset jäivät nyt tämän päivityksen myötä joutilaaksi niin ne lähti myyntiin. Suomesta ostettuna pelkät iskarit maksoi sillon (2017) noin 650e sarja. Nykyään taitaa ulkoa saada jo lähemmäs 500e toimituksineen. Laitoin nyt hintaa 500e, mutta saa tarjota. Sarjalla ei tosiaan paljoa ole ajettu...
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=118339.msg1061512610#msg1061512610


« Viimeksi muokattu: 26.06.2020, 11:52:19 kirjoittanut P11S1 »
744turbo ic++ -90 / 764turbo jenkki -85 / 945GL -95 / V70 2.5 20v -99 / Hilux LN110 -89
Purussa 700/900 volvoja

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2381
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Volvo 744 turbo++ ic -90 FL
« Vastaus #242 : 26.06.2020, 20:36:46 »
Mulla ei ainakaan ole roiskinut vettä tai rapaa konehuoneeseen  :)
Ihan ok sarja juu, mukavempi tollanen Bilsteinin alusta on ajella omasta mielestä.
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa P11S1

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1446
Vs: Volvo 744 turbo++ ic -90 FL
« Vastaus #243 : 28.06.2020, 20:07:09 »
Mulla ei ainakaan ole roiskinut vettä tai rapaa konehuoneeseen  :)
Ihan ok sarja juu, mukavempi tollanen Bilsteinin alusta on ajella omasta mielestä.
Okei ehkä se ei sitten pyöritä sitä sumua tuonne asti, pitää seurailla tilannetta :)

Joo on se bilstein mukavuus painotteisempi alusta kun on lähempänä oem ratkaisua mitä tämä bc. Mulla on tässä samassa autossa ollut jo kaikki mahdolliset alustavaihtoehdot: Oem, rälläkkä, lesjön madallusjouset, sitte oli yhden kesän j-spec jonka jälkeen tuli bilstein ja nyt sitten taas säädettävää kehiin.  :idiot2:

Nyt aloittelinkin seuraavana projektina akun siirtämisen takakonttiin. Saa samalla tilaa konetilaan ja saa asennettua oem pesunestesäiliön pumppuineen kuljettajan puolelle akun tilalle. Alunperin se on hanttarin puolella putsarikotelon alla.
744turbo ic++ -90 / 764turbo jenkki -85 / 945GL -95 / V70 2.5 20v -99 / Hilux LN110 -89
Purussa 700/900 volvoja

Poissa P11S1

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1446
Vs: Volvo 744 turbo++ ic -90 FL
« Vastaus #244 : 03.07.2020, 21:46:01 »
Akku tuli siirrettyä kontin puolelle muutamat kuvat siitä hommasta.

Kiinnitykseen käytin s,v,c70 akkutelinettä kun sellainen sattui olemaan sopivasti nurkissa.





Tuolta lisää kuvia: https://jmpiisi.kuvat.fi/kuvat/Volvo+744+turbo+ic+-90+FL/Akun+siirto+taakse/
744turbo ic++ -90 / 764turbo jenkki -85 / 945GL -95 / V70 2.5 20v -99 / Hilux LN110 -89
Purussa 700/900 volvoja

Poissa P11S1

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1446
Vs: Volvo 744 turbo++ ic -90 FL
« Vastaus #245 : 23.08.2020, 22:41:33 »
Pientä puuhastelua taas kesän mittaan.

Säätöreissua tehtiin Orivedelle
Bensapumppu systeemit muuttui ja nykyään on yksi Bilteman 044 pumppaamassa
Vanteita vaihtelin taas ja pistin 215/45 renkaat noille vanteille.
960 tukirautoja etuakselipalkkiin
Sekä yleistä siistimistä ajamisen lisäksi.  :3/4 jättää sen:









744turbo ic++ -90 / 764turbo jenkki -85 / 945GL -95 / V70 2.5 20v -99 / Hilux LN110 -89
Purussa 700/900 volvoja

Poissa P11S1

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1446
Vs: Volvo 744 turbo++ ic -90 FL
« Vastaus #246 : 28.10.2020, 17:00:51 »
Ajokausi olis päätetty tälle vuotta nytten, auto pesty sekä imuroitu ja laitettu talvisäilöön. Mittariin kertyi kesän aikana aika tarkalleen 4000km vaikka ajokauden alku venahti melko pitkälle erään moottorikoneistamon hölmöilyn takia.

Penkissä käytiin vielä viikko sitten kokeilemassa onko parannusta tullut entiseen verrattuna (2016) 300whp/431nm 1.5bar

Lappuun tuli lukemat: 354whp 5031rpm ja 527nm 4587rpm ahtopaineiden käydessä 1.4bar. Hukkaportti vaatii erillaisen ohjauksen kun paineet ei pysyneet eikä niitä saanu nostettua ylemmäs. Mutta ihan ok lukemat kuitenkin. Tästä on hyvä jatkaa taas keväällä!  :)
744turbo ic++ -90 / 764turbo jenkki -85 / 945GL -95 / V70 2.5 20v -99 / Hilux LN110 -89
Purussa 700/900 volvoja

 

Carcom Oy  Ateho