Carcom Oy  Ateho

240 B230FT

  • 625 Vastauksia
  • 227278 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa lassii

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1289
  • www.vrcf.fi
Vs: puppetin Volvo 240
« Vastaus #240 : 19.04.2015, 09:56:17 »
Niin, joku materiaalitekniikan nero osais varmaan selittää paremmin mut reiät lisää tukevuutta tiettyyn pisteeseen saakka. Vähän sama kuin et putki kestää rasitusta enemmän kun umpi tanko. Vois ajatella, että mitä enemmän on pinta-alaa joka ottaa vastaan rasitusta sitä tukevampi kappale on.

Tuollasen kappaleen olisin tehny kyllä ihan lattaraudasta ilman reikiä.
V70 TDI

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1997
  • Näpräilijä
Vs: puppetin Volvo 240
« Vastaus #241 : 19.04.2015, 10:12:22 »
:D
Ihan suoraan sanottuna mitä meinasit tuolla tukea ja miksi reiät auttaisi asiaa?

No ajatushan oli takapään "velttoutta" jäykistää  :D mutta asiaan parhaiten auttais ehkä reilummasta palkista/reilulla seinämä vahvuudella oleva kulma rauta auton alla. Itse en kyllä lattaa laittais, koska jos palkit elää sivuttais suunnassa eli toisiaan kohti, niin latta antaa periksi. Tajusin kyllä illalla itsekin makkaraa rillatessa, ettei tuo nyt tainnun kovin hyvä olla  :D enemmillä kiinnitys pisteillä ja oikeista materiaaleista vois toimia tuolla kontissakin. Mutta eiköhän se pidä auton alle jostakin U-palkista toinen kötöstys tehdä pelkillä kiinnitys reijillä  ;)

Se kanki juttu tais olla niin että se paino liikaa ja äijä poras siihen reikiä, mutta eipäs se enää vääntämistä kestänytkään?
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa lassii

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1289
  • www.vrcf.fi
Vs: puppetin Volvo 240
« Vastaus #242 : 19.04.2015, 10:28:25 »
Nimenomaan se latta olis paras vaihtoehto. Se ei anna periks koska jos se tarkotus on poistaa sivuttaisvoimat niin se on siinä välissä just sitä varten. 5mm vahva lattarauta tai ihan neliöputkikin ajaa saman asian. Neliöputki sen takia et on helpompi porata eikä tartte litistellä päitä välttämättä.  :)
V70 TDI

Poissa vellu_volvo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 408
  • www.vrcf.fi
Vs: puppetin Volvo 240
« Vastaus #243 : 19.04.2015, 10:30:55 »
Kyllä nuo reijät tuossa putkessa ei taida auttaa vaan päinvastoin.. Ootko miettiny perinteistä korisaumojen vahvistushitsausta vai meneekö sitten liian jäykäksi?
240 b230fk, ex.740 b234f aw72, e39 530d, ex. 240 Turbo

Poissa Sebbe

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 162
  • www.vrcf.fi
Vs: puppetin Volvo 240
« Vastaus #244 : 19.04.2015, 10:33:22 »
Latan lisääminen on aivan turhaa. Älä u profiiliakaan laita, avoin profiili ei juuri kanna vääntöä. Putki on paras. Ilman reikiä.
TL22 -58, L370 -61, Satellite -68, LM218TD -64, V70 -99

Niin pientä hintaa ei ole olemassakaan, etteikö volvoharrastaja siitä koettaisi tinkiä

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1997
  • Näpräilijä
Vs: puppetin Volvo 240
« Vastaus #245 : 19.04.2015, 10:38:20 »
No joo jos jotain 5mm paksua lähetään laittamaan nii varmasti toimii, kuten neliöputkikin :D itellä oli milessä perus marketti lattis, onko se nyt 2 vai 3mm? Mitään kiertoliikettähän tuo ei juurikaan estä eikä sitä tilannetta jossa toinen palkki pyrkisi liikumaan toisen edelle, koska kiinnityspisteitä on vaan yks per puoli.

Oikein tehtynä tollasen reiät vahvistaa monessakin paikassa,paitsi pyöreässä putkessa, koska se on ilmeisesti jo niin jäykkä valmiiksi? Tuo tuli luettua jälkikäteen :D Tuohon nuo tuli tehtyä enemmän kokeilu/aivopieru mielessä. Tulipahan kauppakassi teline tehtyä :D

E:lisää tekstiä
« Viimeksi muokattu: 19.04.2015, 10:53:48 kirjoittanut puppet »
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: puppetin Volvo 240
« Vastaus #246 : 19.04.2015, 11:12:42 »
Sulla ei enään sitä vetokoukkua ole?

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1997
  • Näpräilijä
Vs: puppetin Volvo 240
« Vastaus #247 : 19.04.2015, 11:17:15 »
Sulla ei enään sitä vetokoukkua ole?

On, 257km päässä :D

Suunnittelin, leikkaan sen alkuperäsen putken pois, ja hitsaan kiinnityspisteiden välille uuden, joka jää piiloon :) Tosiaan vahvikehitsaus ois paras, nyt vaan en ala tuota purkamaan ja hitsaamaan :) Eikai kori voi olla liian jäykkä? Mutta tuolla se ei vahvistunut, tai jäykistynyt :D
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa Spoileri

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 464
Vs: puppetin Volvo 240
« Vastaus #248 : 19.04.2015, 14:31:58 »
Nimenomaan se latta olis paras vaihtoehto. Se ei anna periks koska jos se tarkotus on poistaa sivuttaisvoimat niin se on siinä välissä just sitä varten.

Mistä tiedät, ettei tuohon poikkitukeen kohdistu lainkaan puristusta? Tasonurjahdus ei ilmeisesti ole tuttu käsite.

Vois ajatella, että mitä enemmän on pinta-alaa joka ottaa vastaan rasitusta sitä tukevampi kappale on.

No niinhän sitä äkkiseltään voisi kuvitella, mikäli yhtään on mekaniikkaa ja lujuusoppia vilkaissut.
Mercedes-Benz 190E 2.6 -89, Mercedes-Dents 190E 2.0 -83, 960 3.0 -95 "Silver Sand", 244GL B23E -75 "Andes Copper", Toyota AE86 r.F & KP62 r.SS, Välikotelo -78, BSA A65 Thunderbolt 650 -71, Triumph Spitfire 1500 -79 "Vermillion Red"

Loose Unsoldered Connections And Splices

Poissa lassii

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1289
  • www.vrcf.fi
Vs: puppetin Volvo 240
« Vastaus #249 : 19.04.2015, 15:09:42 »
Mistä tiedät, ettei tuohon poikkitukeen kohdistu lainkaan puristusta? Tasonurjahdus ei ilmeisesti ole tuttu käsite.

No niinhän sitä äkkiseltään voisi kuvitella, mikäli yhtään on mekaniikkaa ja lujuusoppia vilkaissut.

Tasonurjahdus on mulle uusi sana.

En ihan äkkiseltään keksi mikä vois olla tilanne et poikkitukeen kohdistuis suora puristusvoima. Melkosen omituiseen paikkaan saa kärrynsä ajaa että runkopalkkien välille syntyy puristusvoima.

Ideahan on tässä varmaan se, että korin vääntöjäykkyyttä lisätään. Pelkkä raudan kappale joka on kiinni vain pulteilla päistään kiinni ei ole ratkasu tähän ongelmaan vaan pitää olla useampi kiinnityspiste.

Enempää en ala vänkäämään enkä suunnittelemaan osaa udelleen.
V70 TDI

Poissa Sebbe

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 162
  • www.vrcf.fi
Vs: puppetin Volvo 240
« Vastaus #250 : 19.04.2015, 22:26:52 »
Latta on aivan turha. Suljettu profiili on paras. Tuolla vääntö lienee pääasiallinen kuorma, jolloin putki on tehokkain.
TL22 -58, L370 -61, Satellite -68, LM218TD -64, V70 -99

Niin pientä hintaa ei ole olemassakaan, etteikö volvoharrastaja siitä koettaisi tinkiä

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1997
  • Näpräilijä
Vs: puppetin Volvo 240 *muutos katsastus asiaa*
« Vastaus #251 : 23.04.2015, 17:58:11 »
Soittelin tuossa parille konttorille, joista ensimmäinen oli Mänttässä, ja lopettanut muutoskatsastukset kokonaan, ohjasivat soittamaan Jämsään. Jämsästä sitten kysyin, että mitä tarvitsee tuoda mukana leimalle, kun on moottori vaihdettu. Totesi että otat kopion varosaluetteloista, joista näkyy nykyiset osat, ja mallisarjan tehokkaimman moottorin omaavan korin alustan osat, sillä siihen aina verrataan moottori vaihdoissa.

Muutahan tuossa ei olekkaan epäselvää kun se etuvakaaja joka edelleen kummittelee takaraivossa.  :D Varaosa luettelossa on kolme viisi vaihtoehtoa:
1272104-9      19,5mm  4cyl
1228840-3      21mm     4cyl
1272778-0      23mm     4cyl
1272374-8      19,5mm  6cyl. dsl
1228839-5      21mm     6cyl. dsl

Mulla on siis kiinni tuo 21mm, ja tallissa jopa toinenkin. Listassa ei suoraan viitata turbo malliin, että eikö tuo nyt ole ihan sama mikä siellä on?  ;D  Göögleen laitoin hakusanaksi ''volvo 1272778-0'', eikä missään mielestäni mainittu turbo mallista, 2,3 litraisesta ainoastaan. Ja eikös se B21FT ole mallisarjan tehokkain? Meinasin kyllä tulostella nuo lappuset ja käydä näyttämässä kelpaako nämä, ja jos ei niin tehdään sitten vaativat muutokset papereihin.

Tuota kataloogia käytin: http://www.volvotips.com/parts-catalog/240/Volvo-240-260-1985-1987-parts-catalog.pdf
« Viimeksi muokattu: 23.04.2015, 18:04:09 kirjoittanut puppet »
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2388
  • www.vrcf.fi
Vs: puppetin Volvo 240
« Vastaus #252 : 23.04.2015, 18:16:09 »
Niin, joku materiaalitekniikan nero osais varmaan selittää paremmin mut reiät lisää tukevuutta tiettyyn pisteeseen saakka. Vähän sama kuin et putki kestää rasitusta enemmän kun umpi tanko. Vois ajatella, että mitä enemmän on pinta-alaa joka ottaa vastaan rasitusta sitä tukevampi kappale on.



Ei. Ei sinne päinkään.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa 460GLE

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1134
  • Boxy is sexy!
    • 200/700/900-s osia myytävänä
Vs: puppetin Volvo 240 *muutos katsastus asiaa*
« Vastaus #253 : 23.04.2015, 18:48:54 »
Mulla on omassa turbomallin vakaajat ja ne on 23/21mm.
Tiiä sit onko noita turbomalleja saanu ohuemmillakin?
Oon aina eläny siinä uskos että tuo 21mm oli just dsl-mallin vakaaja.
Pihassa: , XC70 2.5T AWD -06, S90 3.0 -98, V70 2.4 Classic -00 + kesäpirssit 242 TIC -84 & Camaro Z28 -91

Ex-Volvot: 460 GLE -91, 850 GLT 2.5 20V -94, 460 2.0 GL -93, V70 TDI -99, 240 2.3i -90, V70 2.4 -01, 960 16v turbo -91, V70 2.5 20v -97

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1997
  • Näpräilijä
Vs: puppetin Volvo 240 *muutos katsastus asiaa*
« Vastaus #254 : 23.04.2015, 18:51:46 »
Mulla on omassa turbomallin vakaajat ja ne on 23/21mm.
Tiiä sit onko noita turbomalleja saanu ohuemmillakin?
Oon aina eläny siinä uskos että tuo 21mm oli just dsl-mallin vakaaja.

Niin minäkin, ihmettelin vaan kun tuossa listassa ei ole mainintaa turbosta, muuten kun ihan alussa, jossa luetellaan moottori vaihtoehdot.  :o  KAtsuri ei käskenyt hommaamaan Volvolta papereita, eikä myöskään leimauttamaan muutospapereita millään korjaamolla. Taidan lyödä käteen vaan varaosa kirjan sivut netistä tulostettuna ja kysyä että käykö nämä  ;D
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy