Proturbo  Autodiagnoosi

240 B230FT

  • 625 Vastauksia
  • 227163 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1997
  • Näpräilijä
Vs: puppetin Volvo 240
« Vastaus #300 : 21.01.2017, 13:57:43 »
Puoleen vuoteen en ole topicia edes vilkaissut, auto on edelleen ja työn alla. Elring/reinz/Fixuksen tiivisteet porsiintuneet yksitellen, ja huonosti tehdyt pohjatyöt mätälistojen poiston jälkeen työllistää kevääseen. Tarkoitus ottaa Volvo tallista ulos keväällä.

Megasquirt alkanut kiinnostaa enemmän ja enemmän vakiojohtosarjalla ja vanhoja boksien kuoria hyödyksi käyttäen. 
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa Joni-

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 473
Vs: puppetin Volvo 240
« Vastaus #301 : 21.01.2017, 14:31:32 »
Ei se uuden johtosarjan teko nii paha rasti oo, melkei kovempi homma viritellä mega käyttään vanhaa johtosarjaa :D
Volvo 245DL -88, Volvo 242L -75, Volvo 245SE -91, 340DL -89 + nippu muita..

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1997
  • Näpräilijä
Vs: puppetin Volvo 240
« Vastaus #302 : 21.01.2017, 14:50:48 »
Ei se uuden johtosarjan teko nii paha rasti oo, melkei kovempi homma viritellä mega käyttään vanhaa johtosarjaa :D

Saishan siinä toki uudet johdot, edelliset on kummikin kohta 30 vuotiaat  :D
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa JVEEM

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 284
  • www.vrcf.fi
Vs: puppetin Volvo 240
« Vastaus #303 : 21.01.2017, 21:30:36 »
Protopartsiltahan saa johtosarjaa megalle. Saa puoli valmiina tai täydellisen johtosarjan (sisältää anturit.)

Ja tosiaan pääsee eroon 30v vanhoista johdoista.  :)
Volvo 242DL -79

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1997
  • Näpräilijä
Vs: puppetin Volvo 240
« Vastaus #304 : 27.01.2017, 20:52:15 »
Tulipahan tuossa tehtyä kauppaa isommasta ahtimesta  V:>

Protopartsiltahan saa johtosarjaa megalle. Saa puoli valmiina tai täydellisen johtosarjan (sisältää anturit.)

Ja tosiaan pääsee eroon 30v vanhoista johdoista.  :)

Noita tulikin katseltua ennen ja jälkeen kommentointiasi, siihen varmaan päädyn jos megaan siirryn  :)
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa Wompatti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 514
  • www.vrcf.fi
Vs: puppetin Volvo 240
« Vastaus #305 : 28.01.2017, 09:29:53 »
Olisko reilu kuukausi kun laitettiin mega -90 245:seen. Lh:n johtosarjan saa irroitettua kokonaisena pois varsin helpolla, siksi ei tullut mieleenkään käyttää sitä.

Protopartsilta meille tuli puolivalmistejohtosarja eli boxin puoli valmiina, konehuoneen puolella kuljetellaan johdot ja lyhennetään mieleiseksi ja sitten anturien johdot ja suuttimien liittimet tinataan kiinni. Saa helposti tehtyä juuri niin siistiä tai epäsiistiä kuin haluaa. Yhteen aiempaan 240 megaamiseen otettiin valmis johtosarja, kyllä siitäkin hyvä tuli kun lyhensi johdot oikeaan mittaan, siksi viimeisin puolivalmisteena.

Keskikonsolin kupeesta apparin puolelta lh:n johtosarjan liittimestä löytyy paikat suoraan megan ohjaukselle ja bensapumpuille, tämä liitin siis jää autoon kun lh:n johtosarja irroitetaan.

Orkkis 60-2 vr-anturi jäi käyttöön ja mittariston lämötilannäytön anturi, 850 tps, imuilma ja megan lämpöanturi ns. gm antureina niin ei tarvitse turata kalibrointien kanssa. Ja tietysti laitettiin laajakaista säätämistä varten.

No kannattiko parin päivän turaaminen yhden vkl aikana, KYLLÄ :) 500tkm ajetun B200f uumeniin oli piilotettu toimiva moottori alkuperäisen moottorinohjauksen taakse ;D Lisäksi tehty muutos helpottaa ja mahdollistaa kaikenlaisen hulluttelun koneosastolla jos niin haluaa...

Moottorinohjaus voi olla merkiltään mikä vaan, samat hommat siinä teettää kuitenkin. Meillä siksi mega kun kahdessa muussakin on sellainen ja se tullut jollakin tapaa tutuksi. Säätö helppoa ja vertaistukea paljon saatavilla.

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1997
  • Näpräilijä
Vs: puppetin Volvo 240
« Vastaus #306 : 28.01.2017, 11:43:34 »
Olisko reilu kuukausi kun laitettiin mega -90 245:seen. Lh:n johtosarjan saa irroitettua kokonaisena pois varsin helpolla, siksi ei tullut mieleenkään käyttää sitä.

Protopartsilta meille tuli puolivalmistejohtosarja eli boxin puoli valmiina, konehuoneen puolella kuljetellaan johdot ja lyhennetään mieleiseksi ja sitten anturien johdot ja suuttimien liittimet tinataan kiinni. Saa helposti tehtyä juuri niin siistiä tai epäsiistiä kuin haluaa. Yhteen aiempaan 240 megaamiseen otettiin valmis johtosarja, kyllä siitäkin hyvä tuli kun lyhensi johdot oikeaan mittaan, siksi viimeisin puolivalmisteena.

Keskikonsolin kupeesta apparin puolelta lh:n johtosarjan liittimestä löytyy paikat suoraan megan ohjaukselle ja bensapumpuille, tämä liitin siis jää autoon kun lh:n johtosarja irroitetaan.

Orkkis 60-2 vr-anturi jäi käyttöön ja mittariston lämötilannäytön anturi, 850 tps, imuilma ja megan lämpöanturi ns. gm antureina niin ei tarvitse turata kalibrointien kanssa. Ja tietysti laitettiin laajakaista säätämistä varten.

No kannattiko parin päivän turaaminen yhden vkl aikana, KYLLÄ :) 500tkm ajetun B200f uumeniin oli piilotettu toimiva moottori alkuperäisen moottorinohjauksen taakse ;D Lisäksi tehty muutos helpottaa ja mahdollistaa kaikenlaisen hulluttelun koneosastolla jos niin haluaa...

Moottorinohjaus voi olla merkiltään mikä vaan, samat hommat siinä teettää kuitenkin. Meillä siksi mega kun kahdessa muussakin on sellainen ja se tullut jollakin tapaa tutuksi. Säätö helppoa ja vertaistukea paljon saatavilla.

Olipas siinä hyvä ja tyhjentävä paketti niihin kysymyksiin mitkä tällähetkellä on mietityttänyt. Tämän foorumin mega keskustelu on tullut luettua pätkissä läpi, mutta puolet unohtuu kun väli lukemisen välillä venähtää :D Mega olisi omaan tulossa ihan suoraan hinnan takia, ja tuntuu teknistä tukea löytyvän Suomesta ja tältä foorumilta, työkaveri on noita parit kasannut ja säätänyt, joten kynnys vaihdoksen madaltuu.

Tämän "projektin" tai auton on tarkoitus toimia kesä/viikonloppu viihdykkeenä ja talven rasitteena itselle, ja varmaan joku on aistinutkin että kaikki yritän tehdä halvalla ja itse  :D lopputuloksesta en sitten tiedä...

Aasillr en löytänyt siltaa, mutta Brossin lippaa tuli taas sovitettua keulalle, tällä kertaa mustaksi dipattuna. Varastossa on myös Brossin helmat, näitä ajattelin myös mustana ja ilman mätälistoja. Rubbercomp on aika kätevää värejä kokeillessa.

 Maski tuli kesällä tehtyä flathoodin ruutumaskista ja pappa versio yhdistämällä. Dipattu mustalla ja kirkkaalla, joka mattaantuu näköjään likaantuessaan.



Vanteista tulee varmaan tummat, niinkuin entisetkin oli.
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa Joni-

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 473
Vs: puppetin Volvo 240
« Vastaus #307 : 28.01.2017, 12:32:02 »
Olisko reilu kuukausi kun laitettiin mega -90 245:seen. Lh:n johtosarjan saa irroitettua kokonaisena pois varsin helpolla, siksi ei tullut mieleenkään käyttää sitä.

Protopartsilta meille tuli puolivalmistejohtosarja eli boxin puoli valmiina, konehuoneen puolella kuljetellaan johdot ja lyhennetään mieleiseksi ja sitten anturien johdot ja suuttimien liittimet tinataan kiinni. Saa helposti tehtyä juuri niin siistiä tai epäsiistiä kuin haluaa. Yhteen aiempaan 240 megaamiseen otettiin valmis johtosarja, kyllä siitäkin hyvä tuli kun lyhensi johdot oikeaan mittaan, siksi viimeisin puolivalmisteena.

Keskikonsolin kupeesta apparin puolelta lh:n johtosarjan liittimestä löytyy paikat suoraan megan ohjaukselle ja bensapumpuille, tämä liitin siis jää autoon kun lh:n johtosarja irroitetaan.

Orkkis 60-2 vr-anturi jäi käyttöön ja mittariston lämötilannäytön anturi, 850 tps, imuilma ja megan lämpöanturi ns. gm antureina niin ei tarvitse turata kalibrointien kanssa. Ja tietysti laitettiin laajakaista säätämistä varten.

No kannattiko parin päivän turaaminen yhden vkl aikana, KYLLÄ :) 500tkm ajetun B200f uumeniin oli piilotettu toimiva moottori alkuperäisen moottorinohjauksen taakse ;D Lisäksi tehty muutos helpottaa ja mahdollistaa kaikenlaisen hulluttelun koneosastolla jos niin haluaa...

Moottorinohjaus voi olla merkiltään mikä vaan, samat hommat siinä teettää kuitenkin. Meillä siksi mega kun kahdessa muussakin on sellainen ja se tullut jollakin tapaa tutuksi. Säätö helppoa ja vertaistukea paljon saatavilla.
Ite on tullu käytettyä volvon omaa vedenlämpöanturia, pitää vain olla tarkkana että onko lh2.2 vai 2.4 anturi. Imuilman anturina oon käyttäny 1.8t volsun anturia, eikä se niiden kalibrointikaa oo mikää mahdoton tehtävä jos vaan ohjeita osaa lukee. :)
Volvo 245DL -88, Volvo 242L -75, Volvo 245SE -91, 340DL -89 + nippu muita..

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1997
  • Näpräilijä
Vs: puppetin Volvo 240
« Vastaus #308 : 29.01.2017, 17:16:43 »
Mites VAG antureiden kierteet käy Volvon lohkoon?  ??? 850 TPS vaati vissiin pientä muokkausta ja adapteria kun käytetään orkkis kaasuläppää.

Ahdinta, maaleja ja hionta motivaatiota odotellessa tuli dipattua tuo koko Brossin etu lippa mustaksi. Näyttää livenä omaan silmään paljon paremmalta kuin kuvissa. Keulapelti hässäkkää vetäsin mustaa teippiä testatakseni Gr-A tyylistä mustaa ja taidan sen mustaksi vetää kuhan siihen asti ruostealkujen korjailussa pääsen.


"Piano white"  :D


« Viimeksi muokattu: 29.01.2017, 17:26:57 kirjoittanut puppet »
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa Makru

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 599
Vs: puppetin Volvo 240
« Vastaus #309 : 31.01.2017, 14:56:57 »
Mites VAG antureiden kierteet käy Volvon lohkoon?  ??? 850 TPS vaati vissiin pientä muokkausta ja adapteria kun käytetään orkkis kaasuläppää.
Joni- varmaan tarkoitti, että Volvon oma vedenlämpötila anturia pystyy käyttämään. Volkkarin imuilmanlämpöanturilla tarkoitti tätä: https://www.motonet.fi/fi/tuote/373999/imuilman-lampotila-anturi-vag-aito-bosch

Vedenlämpötila anturina olen käyttänyt: https://www.motonet.fi/fi/tuote/373309/lampotilananturi-bosch-i-musta
Boschin tuotteisiin löytyy kalibrointi tiedot googlaamalla. Näin ainakin itse olen tehnyt.
Volvo 855 T5 -95
Volvo 744 T5  Holset & Eaton -86
Volvo 745 -86

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1997
  • Näpräilijä
Vs: puppetin Volvo 240
« Vastaus #310 : 31.01.2017, 16:27:57 »
Joni- varmaan tarkoitti, että Volvon oma vedenlämpötila anturia pystyy käyttämään. Volkkarin imuilmanlämpöanturilla tarkoitti tätä: https://www.motonet.fi/fi/tuote/373999/imuilman-lampotila-anturi-vag-aito-bosch

Vedenlämpötila anturina olen käyttänyt: https://www.motonet.fi/fi/tuote/373309/lampotilananturi-bosch-i-musta
Boschin tuotteisiin löytyy kalibrointi tiedot googlaamalla. Näin ainakin itse olen tehnyt.

 :facepalm: Pitäs lukee ja sitte miettiä eikä toisinpäin :D Selvästihän se tuossa viestissä luki.

Vedenlämpötila-anturi on kolmisen vuotta vanha LH-yhteensopiva Motonet tarvike, joka on pitänyt hyllyyn tilata aito Bosch osana. On kuitenkin toiminut niin jäänyt hommaamatta. Parempi varmaan vaihtaa niin on osanumero tiedossa kun hommiin joskus alkaa.

Käytännössä mulla ei vielä muuta ole, kun kunnon kolvi, ja ajatus aiheesta. Tuskin ennen seuraavaa leimaa saan Megan osalta mitään tehtyä, kun on tässä tätä talo rojektia yms.  >:(
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa miikel

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1017
  • www.vrcf.fi
Vs: puppetin Volvo 240
« Vastaus #311 : 31.01.2017, 19:47:03 »
Tuo edellämainittu imuilmanlämpötilatunnari on oikein hyvä! On nepea toiminen ja ei johdu lämpö runkoa myöden, suosittelen. Veden lämpötila-anturiksi käy oikeastaan mikä vain lämpötila-anturi mikä kanteen kierteisiin sattuu käymään. Kalibrointi sitten aina noille vaikka olisi sama malli kaverilla, niin antureissa on heittoja. Minullakin on noille kalibrointikäyrät kyllä, mutta en suosittele muiden arvoja käyttämään. Lämpötila-antureina olen volvon omia käyttänyt ja joskus yhdessä hipo kannessa mersun anturia, kun oli vähän modailtu niin orkkis ei käynyt.

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1997
  • Näpräilijä
Vs: puppetin Volvo 240
« Vastaus #312 : 04.02.2017, 12:27:45 »
Tuosta pitäs sopiva tehä. Mk1 v70R kotoisin, ja muokkausten lisäksi pitää huoltaa. 13c on ollut ilman vesi kiertoa, mutta tähän voisi putket laittaa.




Etulipan ammottavan aukon tulen tukkimaan tollasella levyllä, johon päästelin 73mm rasiaporalla reiät.


Tulikin tuolta mega topicista luettua läppärieistä, onko sarjaportti->USB adaptereissa tapahtunut kehitystä, tai onko selvää parasta mallia löytynyt  ???
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa miikel

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1017
  • www.vrcf.fi
Vs: puppetin Volvo 240
« Vastaus #313 : 04.02.2017, 13:02:48 »

Tulikin tuolta mega topicista luettua läppärieistä, onko sarjaportti->USB adaptereissa tapahtunut kehitystä, tai onko selvää parasta mallia löytynyt  ???


On löytynyt,Tälläinen tuo on ainut mikä itselläni toiminut moitteetta useassa megassa ja kavereillakin. Muitakin hyviä varmaan on, mutta muistelen olleen foorumillakin puhetta, että on hyvä tuo.

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1997
  • Näpräilijä
Vs: puppetin Volvo 240
« Vastaus #314 : 07.05.2017, 09:07:36 »
Jotain päivittämistä tännekin. Tuppaa vapaa-aika mennä pojan, talon ja tähän joista vähiten jää aikaa tietysti tälle. Ottaakin välillä päähän kun "joutuu" aikaa vastaan parissa tunnissa rykäsemään. Tarkoitus kumminkin ajaa tällä joka kesä, kun auto on kunnossa.  Korisarja saa jäädä tälle kesälle mustaksi rubbercompin alle, katotaan jos ensi talvena saa aikaiseksi korjattua, kitattua ja maalattua korin väriseksi. Etenkin oikea helma, sekä etuosa on niin huonoja että töitä riittää  :(

Megan asennus jää ensi talvelle, kuten 18t ja ruskeat suuttimetkin. Sitten alkaakin m47 ja kytkin olla kovilla ;D




« Viimeksi muokattu: 07.05.2017, 16:08:55 kirjoittanut puppet »
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

 

Carcom Oy  Ateho