Elekma  Autoracing

240 B230FT

  • 625 Vastauksia
  • 227276 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1997
  • Näpräilijä
Vs: puppetin Volvo 240 *b230ft kunnostusta*
« Vastaus #165 : 11.09.2014, 19:29:27 »
Eilen kävin hakemassa Tammerista uudet runkolaakerit, jotka olivat tällä kertaa oikeat. Samantien kotiin ja kasailemaan, tänään heitin vielä pari mäntää ja kasailin kannen paikoilleen. Kohtuu hurjan tuntunen se 90 asteen kiristys, mutta kyllä se siitä, tosin yksi muunnos kappale tuli tuhottua, luulin jo että uudesta kannenpultista meni kierteet, tai muuta katastrofaalista  :idiot2: ;D Imusarjan nakkasin paikoilleen, ompahan pölysuojana jos ei muuta. Lähes ongelmaksi on tullut löytää 12-kulmainen 10mm hylsy. Kiintoavaimella tuli kiertokangien ruuvit avattua, mutta kiinni pitäs laittaa ja siihen tuo 10mm+ jatkopätkä ei tunnu houkuttelevalta.

Ens viikolla ois tarkotus yrittää repiä vanha moottori irti, niin pääsee kaveri väsäämään Amatsooniinsa siitä uutta konetta ja minä pääsisin aina yhtä ihanaan pakorööri jumppaan  S*

240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1997
  • Näpräilijä
Vs: puppetin Volvo 240 *b230ft kunnostusta*
« Vastaus #166 : 14.09.2014, 20:05:56 »
Kävin ottamassa käytännön kokemusta moottorin irrotuksesta, kun purettiin työkaverin 244 raadosta b21a, m46 ja perä pois. Mulle tuli/tulee alatukivarret, vakaajat, panhardi, josta tulee säädettävä, reaktiotangot, joista voisi myös tehdä säädettävät (hyötyä vai ei?) ja iskari tolpat edestä. Vakaajat oli samat, kun mulla on kiinni, näistä aattelin rakennella tuplavakaajat. Samassa rytäkässä aattelin vaihtaa jouset, tällä hetkellä mulla on GTS performance 35\45 sarja, jotka on "vähän" pintakovat. Mitkähän ois pehmosemmat kuin nuo nykyiset, nehän on siis lesjöforsin tekeleet.

Toisista tolpista rakennan coiloverit ja toisen setin pidän tallessa, jos vaikka leimasetä ei mun coili kötöksistä tykkääkkään :D
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1997
  • Näpräilijä
Vs: puppetin Volvo 240 *b230ft kunnostusta*
« Vastaus #167 : 16.09.2014, 20:18:12 »
Tänään kävin ropsimassa vielä etutolpat ripustuksineen irti. Kovia osia, vaikka vähän rujon näköisiä ovatkin. Hyviä hiekkapuhallus/pinta käsittely puljuja Jämsän seudulta?



E: Tulihan sitä sisustan piste osaakin otettua, sekä ehjä musta etulippa. Josko rakentelis tämän alkuperäisestä ja siitä mustasta yhden vähän matalamman.
« Viimeksi muokattu: 17.09.2014, 10:03:24 kirjoittanut puppet »
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1997
  • Näpräilijä
Vs: puppetin Volvo 240 *b230ft kunnostusta*
« Vastaus #168 : 28.09.2014, 10:52:22 »
Päivitystä tännekin. Viime viikonloppuna tuli siinä aloitettua moottorin irrotusta purkamalla keula. Pitkin viikkoa kävin tallilla pari tuntia kerrallaan siivoilemassa ja repimässä osia irti. Eilen illalla nostin vanhan koneen yksin ja aloin valmistelemaan samantien osa osalta uutta nostoa ajatellen. Muuten menikin hienosti, paitsi silmälaakeri ei meinaa lähteä irti millään. Pitää liukuvasara rakennella siihen niin luulis lähtevän.

Siitä se etenee, pikku hiljaa. Kuvia sitten joskus.
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: puppetin Volvo 240 *b230ft kunnostusta*
« Vastaus #169 : 28.09.2014, 15:15:39 »
Ite otin silmälaakerin irti täyttämällä sen kolon vaseliinilla ja veistämällä sopivan puutapin mitä löin sinne sisään. Muutaman kerran kun lisäili rasvaa niin irtos
No kun halvalla sai.

Poissa injector

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2417
  • Tulevaisuuden Johtaja
Vs: puppetin Volvo 240 *b230ft kunnostusta*
« Vastaus #170 : 28.09.2014, 15:45:41 »

Liukuvasara paras, sillä otin itsekkin. Ei tartte kepulikonsteja käyttää
Oletan näin muistit ottaa lukitusjousen pois edestä, voi olla aika sitkaassa liukuvasarallakin muuten  :D

Volvoiliat vaativat kuvia  :nälkä:
940SE Pappakulta, 945 Turbo Sportwagon, 945 Turbo Lumivalkee Ja Sävsjö Euroline 5.6 CT -95

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1997
  • Näpräilijä
Vs: puppetin Volvo 240 *b230ft kunnostusta*
« Vastaus #171 : 28.09.2014, 17:25:40 »
Seuraavanlaisen vinkin löysin googlen avulla:

Lukkopultti silmälaakerin taakse, korialuslevy ja mutteri varrelle, lisäksi päähän kaksi mutteria joilla mahdollistetaan ruuvin ja sisemmän mutterin kiristys. Sitten puukalikka vauhtiksen ja sorkkaraudan väliin, johan läks. Liukuvasarankin rakentelin, mutta tuolla tavallakin lähti näppärästi.  :)

Äsken laskin turbokoneen keulalle, joten nyt voin sanoa, että autossani on ollut turbo muuallakin, kuin takakontissa  ;D
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa Fileman

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 852
  • högbacken garage
Vs: puppetin Volvo 240 *b230ft kunnostusta*
« Vastaus #172 : 28.09.2014, 17:33:00 »
Ite otin silmälaakerin irti täyttämällä sen kolon vaseliinilla ja veistämällä sopivan puutapin mitä löin sinne sisään. Muutaman kerran kun lisäili rasvaa niin irtos

tällä tavalla tullut itekin silmälaakeri irroitettua ja hyvin irtos. kaverin kanssa käytiin silloin motonetistä hakemassa vaseliinia ja joku harjan varsi niin myyjät vähä katto pitkään et mitäs poijat meinaa :D
Volvo 242 -77 B230
Garaget

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1997
  • Näpräilijä
Vs: puppetin Volvo 240 *b230ft kunnostusta*
« Vastaus #173 : 28.09.2014, 17:55:35 »
 ;D

Sitten niitä huonoja kuvia:




Kytkinhän on nyt alkuun se, mikä b200f:n perässä oli, eli nätisti ajeltava siihen asti kun pääsen uutta vaihtamaan. Jakopää vermeet on vielä haettava Motonetistä tai Tammerista, vanhan koneen Gates ei ollut mennyt miksikään kolmen vuoden aikana, joten sama remmi paketti sinne varmaan tulee  :)

E: Heittäkää ideoita, että mistä saisin hommattua Garretin tb03 ahtimeen öljy putkia/letkuja! Ebayssa olisi joitakin, mutta kuka sen tietää mitä sieltä taas tulee :D
« Viimeksi muokattu: 28.09.2014, 18:40:51 kirjoittanut puppet »
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa vellu_volvo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 408
  • www.vrcf.fi
Vs: puppetin Volvo 240//Out with the old, in with new
« Vastaus #174 : 29.09.2014, 08:34:03 »
Itse ostin nettiautosta garrettiin tulopuolen laipan ja siihen kävin hakemassa 1/4" npt hitsattavan nipan jonka hitsasin laippaan. Letkun teetätin paikallisessa hydrauliikka puljussa teflonista. Paluu puolelle tein laipan itse ja hitsasin perus mustasta putkesta laippaan sopivaan kulmaan pätkän joka yhdistyy kumiletkulla öljypohjan paluu putkeen.
240 b230fk, ex.740 b234f aw72, e39 530d, ex. 240 Turbo

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1997
  • Näpräilijä
Vs: puppetin Volvo 240//Out with the old, in with new
« Vastaus #175 : 29.09.2014, 11:02:58 »
Itse ostin nettiautosta garrettiin tulopuolen laipan ja siihen kävin hakemassa 1/4" npt hitsattavan nipan jonka hitsasin laippaan. Letkun teetätin paikallisessa hydrauliikka puljussa teflonista. Paluu puolelle tein laipan itse ja hitsasin perus mustasta putkesta laippaan sopivaan kulmaan pätkän joka yhdistyy kumiletkulla öljypohjan paluu putkeen.

Jotain ton tyylistä pyörinyt mielessä, mitsubishin paluuöljyputken laippa on sama kuin garretin tulo, siitä sais jo laipan näin alkuun. Pitääpä tuota nettiautoa alkaa kaluamaan! :hello:
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1997
  • Näpräilijä
Vs: puppetin Volvo 240//Out with the old, in with new
« Vastaus #176 : 29.09.2014, 20:19:36 »
Tuliphan näpräiltyä pari tuntinen auton parissa. Siirsin IMM:n johdot toiselle puolen moottoria. Purin siis johtosarjan kuonren pois ja erottelin johtimet. katkoin johtimet, vaikka ne olisi ilmeisesti voinut myös purkaa liittimestä? Liitoksen teen juotosholkilla, tai juottamalla ja sukkaa päälle. Oikein jos joskus innostuu niin voisi vaikka uudet kuoret vetästä koko johtosarjalle, sen verran vastenmielistä ja rikkoontunuttakin vanha kuori jo on.

Sähköjä ei tarvitse näillänäkymin ropata muutakuin laturille uudet johdot, TPS:n johdon katkaisu ja päättelyt, sekä pikku siistimistä. Kuulostipa taas helpolta  :D

Loppuun kökkö kuva irrallaan olevasta IMM:n johto''sarjasta''


Muutamia käynnistystä edeltäviä juttuja muistiin:

-Öljylinjat ahtimelle
-pakoputken meinasin rakennella 2,5'' alusta loppuun yhdellä Simonsin pöntöllä. Jos siitä ihan kauhee pörisiä tulee niin pitää sitten laittaa toinen.
-sähkö hommat
-jakopää
-apulaitteet
-keulan kasaus
 
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1997
  • Näpräilijä
Vs: puppetin Volvo 240//Out with the old, in with new
« Vastaus #177 : 02.10.2014, 20:41:18 »
Tänään kävin hakemassa JHT:ltä (ei kuitenkaan se paskahousu, aah) ahtimelle öljytarvikkeita. 3/8 ''hitsattavia'' hapon kestäviä liittimiä, teflonista letkua painepuolelle ja teräsvahvisteista paluuseen, joka oli n. 14,5mm sisähalkaisijaltaan. Kohtuu tyyristä tavaraa, öljylinjat maksoi samanverran kuin meikäläisen turbo ja pakosarja, jos korjaussarjaa ei oteta huomioon ;D

Kasasin vähän keulaa, vetelin johtoja ja laitoin startin kiinni. Sovittelin myös 940 kuuleria, 240 syyläriä ja kokeilin käykö kaikki ahtoputkilot paikoilleen, ja nehän kävi.

Hankintalistaa päivittääkseni:
-paisari
-jakopää
-öljynsuodatin
-pensasuodatin
-ilmanputsari
-putkitarpeet
-bensapumppu bilteman ''044''?
-020 IMM:kaan taida käydä ahdin käyttöön?  ???
-turbon etuvakaaja

Testistä otin fiilistely kuvaa:


240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1997
  • Näpräilijä
Vs: puppetin Volvo 240//Out with the old, in with new
« Vastaus #178 : 04.10.2014, 21:18:55 »
Tänään täräytin öljykuulerin paikoilleen ja vaihdoin imusarjat ristiin vanhan moottorin kanssa, vanhassa kun sattui olemaan kaikki kierteet ehjinä. Pitää maalata se joskus myöhemmin mustaksi, niinkuin alun perin suunnittelin. Öljynjäähdytin on vinoon asennettuna keulalla, suoraan lipan takana keräämässä kaikki pikkulinnut ja oravat, mutta olkoot, kun niin mukavasti siihen asettui. Kuvaa en muistanut ottaa. Jakopää setin, vesipumpun ja öljyn suotimen nappasin Tammerista, sen asennus olis melkein seuraava homma.

Mitäs LH gurut sanoo tuosta 020- immun toiminnasta turbo käytössä? 

Boksit, saako noihin teetettyä lastuja, vai pitääkö ostaa toiset?

« Viimeksi muokattu: 04.10.2014, 21:20:32 kirjoittanut puppet »
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2246
Vs: puppetin Volvo 240//Out with the old, in with new
« Vastaus #179 : 04.10.2014, 21:30:07 »
Bensapoksiin saa, mutta syttyyn ei ilman tytärkorttia. Kumma juttu että itellä jäi noi 940:n ahtoputket noin 2cm vajaaksi, niin piti laittaa pidemmät silarit. Liekö sitten mulla kone enemmän takakenossa tjsp. Paljon sulla on tilaa tulipellin ja kannen takaosan välissä?

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron