Proturbo  Autodiagnoosi

Veteraani-Volvojen vanteet ja renkaat

  • 123 Vastauksia
  • 61839 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Diudi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 845
  • www.vrcf.fi
Vs: Veteraani-Volvojen vanteet ja renkaat
« Vastaus #30 : 02.03.2012, 12:54:47 »
Ok, no ei sillä väliä. Jätin myymättä ne, veli halus ne vanteet. Sillä oli viel omat renkaat peltivanteilla aika sakkorajoilla jo..noilla mun kumeilla ajelee viel yhen kesän. Toi veljen pirssi on katsastettu talvirenkailla, joten koskaan ei ees tuu eteen kesäkumeilla museotarkastusta. :P
MB SLK 230 Kompressor -97 (R170)

Poissa Kupru

  • Kaidemestari
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2326
  • www.vrcf.fi
Vs: museoautojen rengas- ja vannekeskustelu
« Vastaus #31 : 03.03.2012, 10:52:18 »
Nostan tän vielä ylös uudelleen, olis kiva saada tähän pian vastaus etten mee myömään vanteita pois, jos ne passais veljen autoon. :)

Eli siis tarkotan nuita Corona 14" vanteita, että käykö ne 142 -73 alkuperäisistä.
Noi tuli vasta 240-sarjaan. 140 -sarjaan oli joku oma 15" turbiinivanne,semmoiset muistelisin nähneeni kovan Volvomiehen tallissa -79 vuonna. Raimo R.I.P. :'(  Hän aivopesi mut Volvoilijaksi...
V70 Classic ja S80 T6 Executive, Tyttärellä S40
Apina ei tunne ketään, mutta apinan tuntee kaikki.
Nyt apina ajaa talven Jeepillä V8 eco...

Poissa sempalo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 166
  • www.vrcf.fi
Vs: Renkaat PV Volvoon
« Vastaus #32 : 11.03.2012, 18:54:35 »
Mitä tarkoitat väitteellä, että osaavat ottaa tuosta rengaskoosta myös hyvän hinnan? Itse ostin muutama vuosi takaperin omaan Amukkaani uuden setin Hankookin 165/80-15 kokoa ja kärsin siitä sen 200 euroa. Tietenkin jokainen menetetty euro tekee kipeää, mutta kohtuuhinta mielestäni uusista renkaista, joilla ajaa monta kesää.

Edittiä: Niin ja ihan normi toimituksena läheisestä rengasliikkeestä nuo rinkulat silloin löytyivät.

yli 400e (+ asennus 50e)oli minulta vaille noista alkuperäis kokoisista renkaista... ja minusta se oli hieman liikaa.
Mb c180 -18
Volvo PV -64
Ford Fairlane/mainline 1956

Poissa InlineFour

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1324
  • Toiset käy töissä, toiset käy kotona
Vs: Veteraani-Volvojen vanteet ja renkaat
« Vastaus #33 : 14.03.2012, 20:34:30 »
Minkälevyinen vanne mahtuu viimisen mallivuoden 144:sen takakaaren
sisään koskematta kaariin? Halkaisija sama 15"

Kysymys siksi että haluan edessä pitää normaalit sirkkelinterät,
mutta taakse tarkoitus levittää alkuperäisistä vanteista leveämmät
( on ylimääräinen sarja) että olisi jotain muutakin iloa eräästä
moottoriprojektista kuin sen täydellinen savuna-ilmaan haihtuminen.

Tarkoitus siis säilyttää mahd. originaali look.

Kysymys siis sisältää sen että passataan et-luku niin ettei ota ulkokaareen.
Tietysti katsotaan senkin mukaan että saa saman säteistä rengasta kuin 165/80/15 mitkä nyt on alla.
Meneekö esim 7" vanne ET:n passaamalla renkaineen kaaren sisään?
Siihen jos laittaisi 215/65/15 päälle, niistä on tarjotaakin.
« Viimeksi muokattu: 14.03.2012, 20:43:37 kirjoittanut InlineFour »
Oikeissa autoissa on kolme poljinta;
kaasu, jarru, seisontajarru

Poissa TwistOla

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 276
  • www.vrcf.fi
Vs: Renkaat PV Volvoon
« Vastaus #34 : 14.03.2012, 20:47:43 »
Mitä tarkoitat väitteellä, että osaavat ottaa tuosta rengaskoosta myös hyvän hinnan? Itse ostin muutama vuosi takaperin omaan Amukkaani uuden setin Hankookin 165/80-15 kokoa ja kärsin siitä sen 200 euroa. Tietenkin jokainen menetetty euro tekee kipeää, mutta kohtuuhinta mielestäni uusista renkaista, joilla ajaa monta kesää.

Jos sinulla on vielä ne kapeat 4 tuumaa "leveät" vanteet, niinkuin minulla, niin niihin ei kannata kovinkaan leveitä renkaita asennella. Itselläkin oli entiset renkaat 185/65-kokoa ja jonkinlaista pykimää kyljissä havaittavissa. Rengasasentaja totesikin kivasti, että ei olisi pitkään tarvinnut ajella, niin olisi todennäköisesti ainakin yksi rengas pullahtanut vanteelta sopivassa tilanteessa  :o

Edittiä: Niin ja ihan normi toimituksena läheisestä rengasliikkeestä nuo rinkulat silloin löytyivät.

yli 400e (+ asennus 50e)oli minulta vaille noista alkuperäis kokoisista renkaista... ja minusta se oli hieman liikaa.

Kyllähän tuollainen kuulostaa aikas tyyriiltä. Itselläkin kohta taasen nuo rinkulat vaihtokunnossa yhden kesän nyt vielä ajelee, täytyypä sitten vertailla tarkkaan netistä mitä löytyy.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Veteraani-Volvojen vanteet ja renkaat
« Vastaus #35 : 14.03.2012, 21:09:41 »
Meneekö esim 7" vanne ET:n passaamalla renkaineen kaaren sisään?
Siihen jos laittaisi 215/65/15 päälle, niistä on tarjotaakin.
Helposti menee. Kevyesti madallettuna, 205/55/16 renkaalla ja Gemineillä/Galaxyilla joutui ottamaan vain pikku siivun sisäkantin takaosasta pois.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa InlineFour

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1324
  • Toiset käy töissä, toiset käy kotona
Vs: Veteraani-Volvojen vanteet ja renkaat
« Vastaus #36 : 14.03.2012, 21:23:42 »
Helposti menee. Kevyesti madallettuna, 205/55/16 renkaalla ja Gemineillä/Galaxyilla joutui ottamaan vain pikku siivun sisäkantin takaosasta pois.

Selvä. Siinä tapauksessa tuon varmaan saa passattua et:llä ettei tarvi koskea.
No mut tää on hieno homma, saa rengastuksenki kohillee.
Oikeissa autoissa on kolme poljinta;
kaasu, jarru, seisontajarru

Poissa -JS-

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 351
  • www.vrcf.fi
Vs: Veteraani-Volvojen vanteet ja renkaat
« Vastaus #37 : 10.07.2012, 20:33:56 »
Ruotsin foorumilta sain käsityksen että 17x7 0ET vanne mahtuisi amazoniin raapimatta ainakin 205/50/17 renkain :) Oiskohan tuohon vahvistusta suomenkielellä?
Trade partsilla ois hienoja 5 puolaisia kromivanteita noilla mitoilla mitä nyt vakavasti harkitsen jos vain mahtuisi kaariin raapimatta alle.

Poissa Jyrki87

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 69
  • www.vrcf.fi
volvo pv 544 vanteet
« Vastaus #38 : 11.02.2013, 18:37:13 »
Tervehdys.

Omistan volvo pv 544 vuosimallia 61-62. Olen suunnitellut ostaa volvoon uudet alumiini vanteet joko 17" tai 18". Kysyisinkin että tietääkö kukaan minkäkokoiset, levyiset ja millä et:llä vanteet mahtuvat pyörimään? En meinaa levittää lokasuojia ainakaan vielä.
Vanteet olisivat ehkä American Racing Torq Thrust II. Jakohan on 5x114,3 mielellään en alkaisi muuttamaan jakoa niillä jaon muutos adaptereilla. Mutta tuolla jaolla ei ole oikein tarjolla mitään tyyliin sopivia vanteita.

Taakse olen kokeillu 17X7 et muistaakseni 40 ottivat reilusti kiinni sisäpuolelle.

Toivottavasti jollain olisi tietoa/apua että ei taritsisi ihan tyhjästä alkaa metsästämään oikean kokoisia vanteita.

Volvo s40 d3 classic 2012
(entiset: Mb c220 cdi avantgarde, Volvo s40 2.0d -07, Seat ibiza 1.9 tdi sport -03 ja Toyota corolla -89)

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6329
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: volvo pv 544 vanteet
« Vastaus #39 : 11.02.2013, 18:44:29 »
Alkuperäisen umpinaisen peltivanteen et on noin 25. Siitä on helppo laskea ja mitata miten minkäkin kokoinen vanne sopii. Esim. tuo Torq Thrust II on 17x7" koossa yleensä 0 et:llä. Siispä vanne tulee ulkoreunastaan noin 63mm alkuperäistä ulommas. Sisäreuna puolestaan menee noin 13mm sisemmäs.

Poissa macro

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 503
  • Volvo se olla pitää...
Vs: volvo pv 544 vanteet
« Vastaus #40 : 11.02.2013, 19:14:26 »
Nyt kun kulmamies kertoi alkup. et:n niin netin paras rengaskokolaskuri käyttöön (tai en ole parempaa löytäny)
http://www.1010tires.com/tiresizecalculator.asp

Tuolla on hyvä vertailla eri et ja leveyskombinaatioiden eroja, ja mittanauhan kanssa auton luona loput...

Edit: Tämähän on siis rengaskokolaskuri, mutta sehän se kiinni ottaa, jos ottaa... Muistelin, että myös et:n vaikutuksen ois voinu huomioida, mutta ilmeisesti ei enää nykyisin. Jokatapauksessa varmasti apua tuostakin...
Edit2: http://www.1010tires.com/WheelOffsetCalculator.asp tuolla selviää vanteiden vaikutus...
« Viimeksi muokattu: 11.02.2013, 19:18:28 kirjoittanut macro »

Poissa p131

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 73
  • www.vrcf.fi
    • Automatic Overdrive
Vs: volvo pv 544 vanteet
« Vastaus #41 : 11.02.2013, 23:57:54 »

Poissa Jyrki87

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 69
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo pv 544 vanteet
« Vastaus #42 : 08.03.2013, 10:34:05 »
Alkuperäisen umpinaisen peltivanteen et on noin 25. Siitä on helppo laskea ja mitata miten minkäkin kokoinen vanne sopii. Esim. tuo Torq Thrust II on 17x7" koossa yleensä 0 et:llä. Siispä vanne tulee ulkoreunastaan noin 63mm alkuperäistä ulommas. Sisäreuna puolestaan menee noin 13mm sisemmäs.

Olen jostain lukenut että kyseisessä koossa et 0:lla tulisivat liikaa ulos. Meinaan madaltaa myös auto reilusti.

Olisiko jollain kuvia tai omia kokemuksia pv:n vanne hommasta. Olen tilaamassa vanteita mutta kun ei tuohon et hommaan ei saa mistään varmuutta.
Volvo s40 d3 classic 2012
(entiset: Mb c220 cdi avantgarde, Volvo s40 2.0d -07, Seat ibiza 1.9 tdi sport -03 ja Toyota corolla -89)

Poissa InlineFour

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1324
  • Toiset käy töissä, toiset käy kotona
Vs: volvo pv 544 vanteet
« Vastaus #43 : 08.03.2013, 10:41:44 »
ARE Torq Thrust II's, 15X6, 4.5X5 bolt pattern, 3 3/8" backspacing. Bolted them right on. had to very, very lightly roll the rear fenders, but that was with the slightly fatter tires on in this old pic, now it has some slightly lower profile tires.

The good news is that the 4.5" bolt pattern is very common, there's a huge range of wheels that will bolt onto the car. The (slightly) bad news is that it can be a little picky when it comes to fitment, because of the front suspensino. The stock wheels already come very close to a couple of suspension items - the outer tie rod ball joint, and the upper/outer suspension pivot. Any backspacing more than ~3.5 and you'll be rubbing on those. And unfortunately, 15X6 wheels made for the real main market (old Mustangs, Mopars) seem to have 3 3/4 backspacing. However, some wheels are made with 3 3/8", such as the TTII's above.

As for the width, assuming you want to be able to rotate the tires F to R, you're limited to about 6, maybe 6.5. because of the front suspension design, all the added width needs to go outward, and on the rear, the tires tuck inside the fenders so there's a limit to how far out the tires can go (unless you want to really start stretching on them).

_________________________________________________ _____________________________________

Suora lainaus minkä oon itelle netistä tallentanu- kirjottaa turbobricksissä en nyt muista millä nimimerkillä. Hällä o PV
itellänsä. Oisko ollu JohnLane  ???
Oikeissa autoissa on kolme poljinta;
kaasu, jarru, seisontajarru

Poissa komu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 10
  • www.vrcf.fi
Amazonin vanteet
« Vastaus #44 : 16.03.2013, 10:22:38 »
mikä keskireikä ja ET olisi sopiva -69 Amazoniin vanteisiin jos halkaisija 15" ja 7 tai 8" levyiset. ajattelin US-partsista tilata uudet vanteet kun aika edullisia näyttäisi olevan ainakin jos käytettyihin vertaa. ET noissa on 0 tai
 merkkinen ja keskireikä 3,3" joka luulisi riittävän.
Ilman peltimuutoksia pitäisi saada alle sopimaan.

 

Autoracing  KL-varaosat