Futurez  Kulkukoira

Akku keskustelu

  • 563 Vastauksia
  • 196311 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa V70 A 4D 2016

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 676
  • www.vrcf.fi
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #195 : 08.01.2017, 22:52:27 »
Kolme tuttavaani, kaikilla Volvo XC 70 Taksiajossa siis ovat autojen omistajia, kertoivat että ovat ajaneet Volvoilla taksiajoa noin 10-30 vuotta ja uusimmissa autoissaan eli viimeisen 5 vuoden aikana on mennyt akku/vuosi jopa 2 akkua vuodessa, kirosivat tuon start & stop järjestelmän kun monessa autossa sen saa päälle tarvittaessa mutta Volvoissa se on kuitattava aina erikseen pois ja se kuulemma on ollut heidän havaintojensa mukaan varsinainen akkusyöppö? Kaikkien autoissa on niin sanottu Volvon tehoakku.

Poissa Modifier

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 826
  • XC90 T8 TwinEngine
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #196 : 08.01.2017, 23:52:02 »
Jännä sinänsä, kun tuolle S&T systeemille on ihan oma akkunsa ja sen ei pitäisi kuluttaa omaa akkua juurikaan.

Poissa Wehgi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1163
  • www.vrcf.fi
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #197 : 09.01.2017, 08:34:04 »
Jännä sinänsä, kun tuolle S&T systeemille on ihan oma akkunsa ja sen ei pitäisi kuluttaa omaa akkua juurikaan.

Eikös tuo S/S lisäakku ole sitä varten, että auto sammuksissa se ylläpitää sähkölaitteita? Radiota ja puhallusta ja valoja sun muita. Jatkuva käynnistys ottaa sitten virrat pääakulta.
Volvo S60 -15 T3 R-Design
Ex Volvo S60 -11 T3
Ex Volvo S60 -06 2.5T

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #198 : 09.01.2017, 09:28:08 »
Ihmettelen että onko ne nuo ctekit jotka ne akut tuhoaa kun tosiaan mulla kestää akut no problem enkä niitä lataile kuin ajamalla :idiot2:
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa Modifier

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 826
  • XC90 T8 TwinEngine
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #199 : 09.01.2017, 12:39:56 »
Eikös tuo S/S lisäakku ole sitä varten, että auto sammuksissa se ylläpitää sähkölaitteita? Radiota ja puhallusta ja valoja sun muita. Jatkuva käynnistys ottaa sitten virrat pääakulta.
Näin oon käsittänyt.

Poissa B30A

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1051
  • www.vrcf.fi
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #200 : 09.01.2017, 15:07:48 »
Ei saa kehua, siitä seuraa problems. Pitkäkatossa näyttää vanha Bosch AGM vaan kestävän, ostettu ja asennettu 2009/2010 ja vieläkin se pyöräyttää tdi:n tulille tuosta vaan.
Tällä akulla ollut se sellainen helppo elämä, hyvin käyntiinlähtevässä ja pitkää siivua lähes päivittäin kulkevassa autossa ollut.
Ei ole akkuun koskettu muutoin kuin muun remontin yhteydessä.

Se on kyllä sanottava että jatkoajallahan tuo alkaa jo varmasti olemaan ja uuden hankintaa on jo mietitty ennenkuin ryytyy jonnekkin välille...

Tuli mieleen yksi pitkäikäinen lentokoneakku tuolta yleisilmailupuolelta. Näissä akut pääasiassa ihan tavallisia lyijyakkuja, aika pienillä ah:lla. Yhden asiakkaan koneesta löytyi 12 vuotta käytössä ollut akku, näiden yleinen elinikä on 2-3v.
Muuten toimi vielä mutta oli semmoinen ekan käynnistyksen akku, eli jos ei ekalla lähtenyt niin peli oli menetetty.
Omistaja sanoi jo ostaneensa uuden akun mutta pitäneensä sitä vielä kuivana kun vanhakin toimi omassa käytössä ja oli oireillut vasta viimeisenä vuotena.
Selitys akun pitkälle iälle tuurin lisäksi lieni se että omistaja on erittäin pedantti. Kone talvet sisätiloissa, akku muualla säilössä ja
latailtu tasaisin väliajoin. Talvisin myös silloin tällöin kuormitettu kun kävi konetta käyttelemässä seisonta-ajalla.
Kesällä lennelty yksityiskoneeksi aika paljon, ja kunnon reissuja. Omistaja tuntee koneensa ja aina lähtee käyntiin ensimmäisestä.

Meikäläinen sen akunvaihdon kypsytti kun huollonjälkeinen koekäyttö meni sillai että lähti laakista käyntiin kun sinänsä tuttu laite, mutta parin sekunnin käynnin jälkeen pääs sammahtamaan kun käsi ei ollut tarpeeksi nopeasti ryyppypumpulla.
Nämä kun on sellaisia että saattavat vielä käynnistyksen jälkeen tarvita apuja sähköpumpulla, yksilökohtaisia eroja.
Omistaja oli vieressä istumassa ja meinas , no nyt se ei lähde enää...
Eikä lähtenyt, lapa vähän nytkähti mutta ei mennyt puristuksen yli.  S*

Onneksi omistaja oli mukava ukko ja kiitteli vaan, hän olisi sitkutellut sillä vanhalla vielä vaikka kuinka ja sitten pahimmillaan jäänyt jonnekkin jumiin sen kanssa.


RR P38A -97 4.x V8 CNG bi-fuel käyttöWC, RRC 3,9SE -90, Jaguar S-Type 3.0 Sport -01 RHD (UK), RR P38A -95 raato, Rover P6 2000TC -72 varaosiksi, Rover P6 3500Efi -72 "pikkuauto", Volvo V70 2,5tdi A -99 629tkm(nyt lentää manuaalina), Jaguar XJ-S V12 -89 "Kisu", Clean car, sick mind.

Poissa V70 A 4D 2016

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 676
  • www.vrcf.fi
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #201 : 09.01.2017, 17:37:20 »
Tuli tossa mieleen kun katsoin vanhaa valokuva kansiota. Tuttavilla oli 70-luvun alussa ostettu Toyota Corolla ja siinä uutena ostaessa oli muistaakseni GS merkkinen akku, kun vaihtoivat sen autonsa 12 vuoden kuluttua oli alkuperäinen akku edelleen ihan kunnossa, no Corollassa oli ehkä vähemmän sähköä kuluttavia laitteita kuin nykyisissä autoissa, niin sillä Corollalla oli ajettu noin 170000km kun siitä luopuivat?

Paikalla dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1639
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #202 : 09.01.2017, 18:02:04 »
Minullapa oli -04 pösössä Fiamm-akku "04"-leimalla varustettuna vielä vuonna -14. Tuonkin jälkeen vuoden verran jaksoi käynnistellä B230F:ää. Ranskalaisessa autossa italialainen akku..

Noissa maissa kun tunnetusti ei ikinä ole tehty eikä tulla tekemään ainuttakaan toimivaa sähkölaitetta, niin otan lähtökohdaksi että 11 vuotta on akun kestoksi pohjanoteeraus. Sanotaan vaikka että 20 vuotta on jatkossa oletukseni akun kestoiäksi  ;)

Exidestä sen verran vielä, että Corollassani oli muistaakseni -08 leimattu Exide, kun auto meni vaihtoon keväällä -12. Pieni japanialainen bensakone lienee kuitenkin akun kannalta helppo tapaus.

Poissa Slowman

  • Mr. Kanttari
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4016
  • www.vrcf.fi
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #203 : 09.01.2017, 18:13:33 »
Miten muilla on exidet kestäny? Eilen laitoin 77Ah/760A exide premiumin volvoon ja starttaa tosi iloisesti kylmänkin koneen.

Tämmöisen taisivat Lieksassa mulle lauantaina myydä, jäädään odottelemaan kestotestin tuloksia :)
Forester XT -06    Symmetrical AWD
760 Turbo -90 Ikuisuusprojekti
V70R -98 Paali vai mahdollisuus?

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #204 : 09.01.2017, 23:44:39 »
Corollassani oli muistaakseni -08 leimattu Exide, kun auto meni vaihtoon keväällä -12. Pieni japanialainen bensakone lienee kuitenkin akun kannalta helppo tapaus.

Eikai neljä vuotta ole mikään ihme kun tästä mun Volvostakin heivasin 2005 leimatun akun mäkeen vasta vuonna 2014. Itse asiassa akku palvelee vieläkin käynnistysakkuna jos vaikka sattuu joskus tarttee. Nuuka ajelisi sillä varmaan vieläkin mutta ehkä ardicia ei enää kantsisi käyttää..
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1997
  • Näpräilijä
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #205 : 10.01.2017, 08:39:37 »
 Täräytin 2008 ostetun exiden täyteen ennen joulua kunnon laturilla, siitä lähtien pyöritellyt paljon iloisemmin, myös tuolla kovemmalla pakkasella mikä oli. Ei lisälämmittimiä, eikä ctekiä   :)
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Paikalla dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1639
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #206 : 10.01.2017, 17:27:17 »
Eikai neljä vuotta ole mikään ihme kun tästä mun Volvostakin heivasin 2005 leimatun akun mäkeen vasta vuonna 2014. Itse asiassa akku palvelee vieläkin käynnistysakkuna jos vaikka sattuu joskus tarttee. Nuuka ajelisi sillä varmaan vieläkin mutta ehkä ardicia ei enää kantsisi käyttää..

Niin, ei olekaan, halusin vain tuoda esille tuon toisenkin Exide-kokemukseni. Se toinen siis tsippasi kahden vuoden ikäisenä totaalisesti, ja toinen oli neljän vuoden jälkeenkin ihan täydessä iskussa. Jos vaikka 4-5 vuoden välein ostaisi uuden akun ihan vain varmuuden vuoksi, ei kyseessä liene mikään kynnyskysymys autoilun kokonaiskustannuksiin verrattuna. Itse asiassa vaikka joka vuosi voisin akun uusia ihan mielenrauhan kannalta, ei ne nyt niin kalliita ole näihin tavan kinnereihin.

Hieman huvittavaa muuten, jos henkilöauton myynti-ilmoituksessa on mainittuna positiivisena puolena uusi akku. Ei ainakaan minulla ole ihan kärkipäässä listalla jos autoa olisin ostamassa. Esim. "99% ruosteeton" on paljon pahempi, sitä 1% saanee sitten hitsata muutaman viikonlopun  :P

Poissa Juice

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 134
  • www.vrcf.fi
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #207 : 11.01.2017, 09:24:21 »
Niin, ei olekaan, halusin vain tuoda esille tuon toisenkin Exide-kokemukseni. Se toinen siis tsippasi kahden vuoden ikäisenä totaalisesti, ja toinen oli neljän vuoden jälkeenkin ihan täydessä iskussa. Jos vaikka 4-5 vuoden välein ostaisi uuden akun ihan vain varmuuden vuoksi, ei kyseessä liene mikään kynnyskysymys autoilun kokonaiskustannuksiin verrattuna. Itse asiassa vaikka joka vuosi voisin akun uusia ihan mielenrauhan kannalta, ei ne nyt niin kalliita ole näihin tavan kinnereihin.

Hieman huvittavaa muuten, jos henkilöauton myynti-ilmoituksessa on mainittuna positiivisena puolena uusi akku. Ei ainakaan minulla ole ihan kärkipäässä listalla jos autoa olisin ostamassa. Esim. "99% ruosteeton" on paljon pahempi, sitä 1% saanee sitten hitsata muutaman viikonlopun  :P

Exiden akut näyttää enemmän ja vähemmän sippaavan kerralla eli tyyliin edellispäivänä toimii ja seuraavana ei lähden käyntiin. Kaksi exideä mennyt jo näin! Vartan bluedynamic 74Ah alkoi hiipumaan 5 vuoden iässä, puolet mehuista kadonnut kun testattiin.
Volvo V70 Classic  2.4 20V aut. -00
Ford Focus 1.6 aut. -00

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #208 : 11.01.2017, 22:49:37 »
Kolme tuttavaani, kaikilla Volvo XC 70 Taksiajossa siis ovat autojen omistajia, kertoivat että ovat ajaneet Volvoilla taksiajoa noin 10-30 vuotta ja uusimmissa autoissaan eli viimeisen 5 vuoden aikana on mennyt akku/vuosi jopa 2 akkua vuodessa, kirosivat tuon start & stop järjestelmän kun monessa autossa sen saa päälle tarvittaessa mutta Volvoissa se on kuitattava aina erikseen pois ja se kuulemma on ollut heidän havaintojensa mukaan varsinainen akkusyöppö? Kaikkien autoissa on niin sanottu Volvon tehoakku.

Onpa todella laiskoja kuskeja kun ottaa huomioon että taksit on joko liikkeellä tai surraa tyhjäkäyntiä läpi vuoron. Nappia ei luulisi tarvivan monesti painaa vuoron aikana. Onhan niitä vielä manuaalitaksejakin joissa keppiäkin on jaksettava heiluttaa ;D
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa V70 A 4D 2016

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 676
  • www.vrcf.fi
Vs: Akku keskustelu
« Vastaus #209 : 11.01.2017, 22:52:14 »
Onpa todella laiskoja kuskeja kun ottaa huomioon että taksit on joko liikkeellä tai surraa tyhjäkäyntiä läpi vuoron. Nappia ei luulisi tarvivan monesti painaa vuoron aikana. Onhan niitä vielä manuaalitaksejakin joissa keppiäkin on jaksettava heiluttaa ;D

Kyllä ne autot on suuren osan vuorosta moottori sammuksissa. Manuaalivaihteiset taksit lienee noin 3-5% koko taksien määrästä? :P

 

Kulkukoira  Proturbo