Osaisko joku valottaa millä tavalla tämä nyt on sitten ympäristöystävällisempää lämmittää webastolla pelkkä kabiini mutta ei moottoria? Sitten moottori lyödään kylmänä käyntiin jolloin päästöt alkumetreillä moninkertaset. Ja kulutus myös. Onko tässä päästövouhotuksessa siis mitään tolkkua ja perustuuko se edes yhtään mihinkään?
Käsittääkseni moottorin esilämmittämättömyys liittyy ennen kaikkea saksalaismerkkien liian hyvään, tai huonoon, moottorin itsediagnostiikkaan. Uusimpien päästönormien täyttämiseksi moottorinohjauksen täytyy lukea moottorin eri antureiden lukemat 6-8 tunnin kuluttua auton sammuttamisen jälkeen. Jos moottoria esilämmitetään tuolloin, ecu tuumii jonkin anturin olevan rikki ja sytyttää vikavalon.
Tämä ongelma pystytään kiertämään monella eri tavalla ja ilmeisesti Volvon järjestelmä ei ole yhtä tarkka kuin muilla merkeillä. Ehkä jopa softaan on jätetty tahallaan mahdollisuus esilämmitykseen, vaikka virallisesti niin ei saisi tehdä.
Tässä on mennyt lapsi pesuveden mukana, kun kukaan ei ole ollut lobbaamassa pohjoismaisen toimintaympäristön puolesta. Melkein uskaltaisin väittää, että kokonaispäästöt ovat ainakin kovan pakkasen aikaan pienemmät, kun moottori on hyvin esilämmitetty. Nollakelillä webasto saattaa kylläkin tuottaa enemmän päästöjä kuin kylmällä moottorilla ajo.