Futurez  Kulkukoira

ruostepaikan maalaus

  • 44 Vastauksia
  • 26432 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa temle

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 428
  • www.vrcf.fi
Vs: ruostepaikan maalaus
« Vastaus #30 : 02.07.2015, 22:23:57 »
Laita 2k epoxia demadur 3l 70 ekee .häivytys .. suht jäykkä pahvi laita kaarelle vähän kauemmas maalialueesta niin maaliraja häipyy , toinen on talouspaperirulla  noin täysnäinen saa pidettyä kiinni kun maalaa .

Poissa tuomee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 252
  • www.vrcf.fi
Vs: ruostepaikan maalaus
« Vastaus #31 : 03.07.2015, 12:44:26 »
Juu,Epoksi on paras,Temaduriakin(demadur?) on sitten montaa sorttia,Temadur GPL-S primer on hyvä koska sisältää myös sinkkiä ;)Sitä kannattaa kysellä metalliverstaista saa niitten kautta huomattavasti edukkaammin kuin kaupasta,minä maksoin siitä pari vuotta sitten viimeksi ostaessani n.150e./20L ;)
Oho,muistihärö iski eli siis se Epoksi on Temacoat eikä Temadur,Temadur taasen on Polyuretaani pintamaali jota on useana kiiltoasteena ja jota muistaakseni on myös yhdistettynä pohja/pintamaalina,eli piti sanoman että Temacoat GPL-S Primer on hyvä Epoksi ;)
« Viimeksi muokattu: 03.07.2015, 13:37:36 kirjoittanut tuomee »
MM.PV544 -65(ikuisuus projekti),242 B21ET -78(Jäärata).
+useita Vauxeja ja Bedfordeja mm.HC Viva 1256 -74,HC Magnum 2300 -74,CF 250,2.3TD -78,jne.

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: ruostepaikan maalaus
« Vastaus #32 : 03.07.2015, 20:32:37 »
Hiukan OT mutta, eikös tommonen happopohjamaali ole erinomainen alumiinipinnalle(?). Mitä sen päälle kantsis vetää kun karkeapintainen venttiilikoppa kyseessä? Luulisi että normi spray on liian ohutta peittämään kunnolla(?)
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa ||Nixu||

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 62
  • www.vrcf.fi
Vs: ruostepaikan maalaus
« Vastaus #33 : 04.07.2015, 09:48:33 »
Osaisko joku neuvoa miten sais häivytettyä sumurajan?
Kävin maalaamossa teettämässä ppg sävytetyn maalin spray purkkiin ja 2k kirkaslakka. Eilen maalasin ja tuli tosi hyvä, mutta sumujen poisto.. Kiillotuskoneella hioma aineella yritin sekä tinnerillä pyyhkäisemällä, ei tuu kun pahemmaks. :/ Tekis mieli hommata ruiskuvehkeet ja maalata koko auto, mut sekin vaatisi opettelua. Ja projekti kun kyseessä niin kaikki pitäs tehä ite.  ;D
Volvo S40 T4 -98

s73

  • Vieras
Vs: ruostepaikan maalaus
« Vastaus #34 : 04.07.2015, 10:02:53 »
Osaisko joku neuvoa miten sais häivytettyä sumurajan?
Kävin maalaamossa teettämässä ppg sävytetyn maalin spray purkkiin ja 2k kirkaslakka. Eilen maalasin ja tuli tosi hyvä, mutta sumujen poisto.. Kiillotuskoneella hioma aineella yritin sekä tinnerillä pyyhkäisemällä, ei tuu kun pahemmaks. :/ Tekis mieli hommata ruiskuvehkeet ja maalata koko auto, mut sekin vaatisi opettelua. Ja projekti kun kyseessä niin kaikki pitäs tehä ite.  ;D
Sumuraja pitää ehdä ennen maalausta, hiomatahnalla vaalentaa alkuperäisen ja maalattavan kohdan rajaa esim. Fareclan 3 tahnalla.

Poissa ||Nixu||

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 62
  • www.vrcf.fi
Vs: ruostepaikan maalaus
« Vastaus #35 : 04.07.2015, 11:06:18 »
Ok. Fareclan g10 käytössä kun g3 loppu. Tuossa nyt käsin hioin tahnalla niin ihan hyvältä vaikuttaa, tosin on työlästä ja toisen käden haba jää pieneksi.  ;D koneella tuli herkästi maali lakan alta ja jäi ilkeä raja. Vedin kyllä lakan kauemmas maalirajasta.
Volvo S40 T4 -98

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: ruostepaikan maalaus
« Vastaus #36 : 04.07.2015, 11:06:46 »
Sumuraja pitää ehdä ennen maalausta, hiomatahnalla vaalentaa alkuperäisen ja maalattavan kohdan rajaa esim. Fareclan 3 tahnalla.
Olen käsittänyt että värimassaa ei kannata hinkkailla. Ainakaan metalli/efekti väriä. Mutta anyways, ammattilaiset käyttää kuulemma häivytyslakkaa joka imeisesti on sitä samaa lakkaa mutta enemmän ohenninta mukana(?). Ilmeisesti helpompi kiillottaa ja ennen kaikkea saada aikaan hienojakoinen sumu. Kuivunut sumu ilmeisesti saattaa lähteä jopa savella mutta en ole kokeillu. Hienolla vesihiomapaperilla kun varovasti aloittaa (2000 tjsp) ja sitten karkeaa tahnaa ja lopulta kiilloitustahnaa niin luulisi että jonkinmoisen lopputuloksen saa kun on maltti mukana eikä kuumenna hinkatessa lakkaa liikaa eikä puhkaise vanhaa lakkaa..

Itselläkin kiilloitus vielä tekemättä. Kannattaa antaa itselle hieman armoa ja muistaa että nuo häivytykset on ammattimaalarien bravuurinumeroita. Heillä on huippuvehkeet ja piitkä kokemus. En taida pihamaalarina päästä heti eka yrittämällä samaan laatutasoon ;)
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa tuomee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 252
  • www.vrcf.fi
Vs: ruostepaikan maalaus
« Vastaus #37 : 04.07.2015, 12:43:23 »
Hiukan OT mutta, eikös tommonen happopohjamaali ole erinomainen alumiinipinnalle(?). Mitä sen päälle kantsis vetää kun karkeapintainen venttiilikoppa kyseessä? Luulisi että normi spray on liian ohutta peittämään kunnolla(?)
Juu kyllä,happomaali on alumiini ja rosteri pinnoille melkeimpä välttämätön jotta saadaan kunnon tartunta(syöpyy kiinni),hiontapohjamaali päälle ja hionta sileeksi tavalliseen tapaan,mikään pintamaali ei pohjan epätasaisuuksia poista ennemminkin korostaa,tai tietty jos pirusti vetää ja sit vesihioo ja kiillottaa ;)
Olen käsittänyt että värimassaa ei kannata hinkkailla. Ainakaan metalli/efekti väriä. Mutta anyways, ammattilaiset käyttää kuulemma häivytyslakkaa joka imeisesti on sitä samaa lakkaa mutta enemmän ohenninta mukana(?). Ilmeisesti helpompi kiillottaa ja ennen kaikkea saada aikaan hienojakoinen sumu. Kuivunut sumu ilmeisesti saattaa lähteä jopa savella mutta en ole kokeillu. Hienolla vesihiomapaperilla kun varovasti aloittaa (2000 tjsp) ja sitten karkeaa tahnaa ja lopulta kiilloitustahnaa niin luulisi että jonkinmoisen lopputuloksen saa kun on maltti mukana eikä kuumenna hinkatessa lakkaa liikaa eikä puhkaise vanhaa lakkaa..

Itselläkin kiilloitus vielä tekemättä. Kannattaa antaa itselle hieman armoa ja muistaa että nuo häivytykset on ammattimaalarien bravuurinumeroita. Heillä on huippuvehkeet ja piitkä kokemus. En taida pihamaalarina päästä heti eka yrittämällä samaan laatutasoon ;)
Juurikin näin ;)
MM.PV544 -65(ikuisuus projekti),242 B21ET -78(Jäärata).
+useita Vauxeja ja Bedfordeja mm.HC Viva 1256 -74,HC Magnum 2300 -74,CF 250,2.3TD -78,jne.

Poissa ||Nixu||

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 62
  • www.vrcf.fi
Vs: ruostepaikan maalaus
« Vastaus #38 : 04.07.2015, 12:46:16 »
Jees otin koneen käyttöön ja kierrokset niin pienellä että jaksaa pyörittää. Ihan hyvin hävis sumut, eikä tullu vahinkoa. Harmittaa vain kun alussa meni ihan perseelleen niin joutuu lakkaamaan ellei maalaamaankin pikku alueen uudestaan. :/
Volvo S40 T4 -98

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: ruostepaikan maalaus
« Vastaus #39 : 05.07.2015, 15:56:26 »
Juu kyllä,happomaali on alumiini ja rosteri pinnoille melkeimpä välttämätön jotta saadaan kunnon tartunta(syöpyy kiinni),hiontapohjamaali päälle ja hionta sileeksi tavalliseen tapaan,mikään pintamaali ei pohjan epätasaisuuksia poista ennemminkin korostaa,tai tietty jos pirusti vetää ja sit vesihioo ja kiillottaa ;)Juurikin näin ;)

Mun venakoppa on valukappale jossa erittäin karkea pinnanlaatu. Se ei siis ole syöpyny vaan luonnostaa karhea. Ei taida voida muuta ku vetää hiomattoman pohjamaalin päälle väri. Pitääköhän tuohon jotain lämpöä kestävää laittaa? Bensakone, kyllähän se hieman lämpösänä käy se koppa
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa tuomee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 252
  • www.vrcf.fi
Vs: ruostepaikan maalaus
« Vastaus #40 : 05.07.2015, 18:50:59 »
En tarkoittanut että että sitä happomaalia sen takia että se sun koppa ois syöpynyt,vaan sitä että se happomaali vedetään sen takia siihen että se happomaali syöpyy siihen alumiiniin kiinni(etsaa pinnan) jotta siinä maali varmasti pysyy kiinni ;)Toki siinä saattaa maalit pysyä jos se on muutenkin jo karhea ja puhdas,esim.lasikuulapuhallettu,mutta eihän siihen nyt suoraan voi mitään maalia vetää jos ei sitä oo puhdistettu joko hiomalla tai puhaltamalla tai hapottamalla koska aina käsittelemättömässä alumiinipinnassa on vähän hapettumaa ;)
Mitä tarkoitat tuolla ettei taida voida kuin vetää hiomattoman pohjamaalin päälle väri?Sehän on ihan haluuko karheen vai sileen pinnan,jos haluu sileen niin hioo vaikka sen alumiinin sileeksi ennen happomaalia tai sitten vetää reilusti hiontäväriä jonka hiomalla silottaa pinnan ennen väriä ;)
Ei se venttiilikoppa niin paljoa lämpiä ettei normaalit maalit kestä,ainakin mulla on kestäny ;)   
MM.PV544 -65(ikuisuus projekti),242 B21ET -78(Jäärata).
+useita Vauxeja ja Bedfordeja mm.HC Viva 1256 -74,HC Magnum 2300 -74,CF 250,2.3TD -78,jne.

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: ruostepaikan maalaus
« Vastaus #41 : 05.07.2015, 19:20:08 »
olen aina hionut pohjamaalipintaa ennen värimassaa. Edes hiukan. Nyt kun tossa kopassa on karkea pinta niin eipä tuota pysty hieraisemaan. Kuluu heti puhki. Kaippa se värimassa pysyy kiinni siinä päällä.

Onko muuten alumiinille mitään poppakonsteja ennen happopohjamaalia? Rasvat pois ja kilikolit suhisemaan vain?
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: ruostepaikan maalaus
« Vastaus #42 : 13.07.2015, 22:18:43 »
No niin, nyt kun tuota alkoi tarkemmin syynäämään tuota koppaa niin se onkin ryppymaalilla maalattu. Siis alumiinipinta siellä alla onkin sileä ja karkea pinta tehdään maalilla joka vetää itsensä kuivuessaan ankarasti kurttuun. Aika fiksua mutta ei näytä auton elinikää kestävän. Vht on yksi valmistaja ja nettikirjoitusten mukaan kuulemma toimivaa ainetta. Väitetysti voi vetää puhtaalle alumiinille mutta minulla kun on tuota happopohjaa jäljellä niin haluttais vetää sitä pohjiksi. Jos vaikka kestäiskin sitten jonku vuoden irtoamatta. Vaan mitä tapahtuu kun jonkun pohjmaalin päälle vetää tollaista ryppymaalia. Tietääkö kukaan et toimiiko yhdistelmä vai kiehuuko, irtoileeko tai tuleeko jotain muuta vekkulia ilmiötä..?
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: ruostepaikan maalaus
« Vastaus #43 : 19.07.2015, 13:55:13 »
Jatkuu..eli sain lopulta homman hoidettua. 2 vuotta tuon venttiilikopan maalausta olenkin jo ehtinyt suunnitella..

Muovit kun purki pois tieltä ja kopan irroitti niin selvisi että todella rankasti hapettunut tietyistä kohdista. Paksua "hometta".. Ensin annoin hiukan teräsharjaa ja sitten rk maalinpoistoa päälle. Ihan käypää tavaraa motonetistä ja puolet halvempaa ku esim nitromors. Maalit kun sain veks niin hemmetinmoinen teräsharjaus ja hionta -ähinä käyntiin. Oli pakko lopuksi pestä koppa läpikotaisin kun epäilytti että pelkkä imurointi ei enää riitä (rasvat oli poistettu kopan sisäpuolelta tarkasti ettei pöly tarttuisi siihen). Sitten vielä rasvan ja silkoonin poisto ja happopohjamaali äkkiä ettei ehdi oksidoitua. Vht ryppymaalia ei kuluttajille enää myydä niin ostin pahamaineista biltema ryppyä. Etukäteen tiesin että se ei ryppyynny kuivuessaan vaan antaa heti "huonon pinnan". Ensi ruiskaisu oli heti katastrofi sillä suuttimesta tuli serpentiiniä..jonka annoin hetken kuivahtaa ja hioin pois. Sitten alkoikin maalia suuttimesta tulemaan ihan sumuna ja sitä kun asteittain suhautteli niin alkoi näyttää hyvältä. Lopulta olin ulkonäköön hyvin tyytyväinen ja aloin siirtämään koppaa kuivatukseen niin huomasin alupaperin maalisumun irtoavan ihan sormella pyyhkäisemällä :facepalm: kokeilin varovasti itse koppaa niin siitäkin varisi pinnasta vähän maalitomua. Laitoin kiroillen kuivumaan lämpimään ja menin venttiilisäätöhommiin. Koska happopohja oli liki täydellinen värimätsi ryppymaalin kanssa ja koska oli kiire niin päätin että harjaan ja imuroin kopan kevyesti ja laitan paikoilleen. Lähtekööt vaikka kaikki veks jos niin on käydäkseen. Better luck next time. V-mäinen vain asennella venttiilikoppaa josta irtoaa maalitomua. Noh, harjaamalla ja imuroimalla pinnasta itseasiassa tuli vielä paremman näköinen eikä siitä lopulta irronnut asennuksessakaan enää mitään. Ilmeisesti ihan viimeset kerrokset onnistuin vain jotenkin ryssimään. Omasta mielestäni en suihkinut liian kaukaa ja lämpötilakin oli noin 20deg.

Mutta MITÄ tekee hän ihan loppusuoralla? Onnistuu saamaan neljä mustaa moottorisilikooni sormenjälkeä paraatipaikalle. Vaikka varmaan kolmet kertakäyttöhanskat käytin juurikin välttääkseni sottausta kopan asennusvaiheessa. Kädet täristen räpläsin silikoonipoistoaineen kanssa ja sain sormenjäljet suurimmaksi osaksi veks. Yllättävästi maalia ei irronnut lainkaan, huh. Nyt sitten jännitetään että onko syksyllä muuta kuin happopohjat enää kiinni kopassa. Kuumaksi on kertaalleen ajettu eikä ainakaan heti irronnut

Edit: ai niin, kohokuvioidun logon yläpinnan ajattelin hioa maalista puhtaaksi jahka se on tuossa muutaman päivän tuo koppa muhinut. Eikai ne tehtaallakaan niitä maskaa vaan tekevät juuri näin(?). Itse en millään jaksanu alkaa pipertämään teippien kanssa. Tuntuu että hionta kai se n ainut oikea tapa
« Viimeksi muokattu: 19.07.2015, 14:13:32 kirjoittanut mulugren »
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: ruostepaikan maalaus
« Vastaus #44 : 21.05.2016, 12:00:59 »
On muuten kestänyt hämmästyttävän hyvin tuo ketjussa aiemmin mainittu ruostepaikan korjaus vaikka onkin pahassa paikassa (etulokarin takaosa mukaanlukien roiskeläpän alue). Tämähän oli se johon käytin annitrol+happopohja+pohja+värimassa +2k lakka. Käyttämäni "systeemi" oli täysin kilikali. Pelkäsin että roiskeläppä hankaa maalit rikki ja alkaa jotain ikävää tapahtumaan. Mulla kun roiskeläpät ottaa tuon tuosta maahan kun katukivetysten yli könyää. Tars lyhentää vaan ku ei jaksa

Ruoste joka pilkkua myöten pois ja sit ku käyttää happopohjaa ja kunnon lakkaa (eli 2K) ni näköjään pihamaalarikin onnistuu :)

Edit: läppien kohta on tarkasti teipattu kyllä mutta kun läppä rusahtaa tonttiin kiinni niin kyllähän siinä kuormitusta tulee aikalailla
« Viimeksi muokattu: 21.05.2016, 12:05:59 kirjoittanut mulugren »
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron