Samppasport  Futurez

745 Turbo #oldiebutgoldie

  • 12 Vastauksia
  • 6573 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa skokk

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 45
  • www.vrcf.fi
745 Turbo #oldiebutgoldie
« : 30.01.2020, 19:47:46 »
Iltaa.
Noin 5v tullut foorumia seurattua ja pitkään pitänyt alkaa kirjoittelemaan omista rakennelmista, Volvoja tullut ja mennyt luokkaa toistakymmentä.
No yksi ylitse muiden itselle jäänyt pidempiaikaisemmaksi harrasteeksi tälläinen vuoden -87, 745 turbo ic.

Tekniikka autossa oli B230ET + M46 + tiensä päässä ollut 1031 kemppi.
Varusteita autossa oli perus beige suht hyväkuntoinen mutta homeinen puolinahkasisusta, sähkökattoluukku, keskuslukitus, joskus ollut myös sumarit / huomiovalot ja vetokoukku. Auto tuotu suomeen -89 ilmeisesti ruotsista, penkkien alta löytyneiden kruunujen perusteella. Olen muistaakseni auton 14 omistaja  ;D Kilometrejä minulle tullessa mittarissa oli 394tkm.
Auto tuli ostettua 9/2016 ja oli silloisessa kunnossa täysin puristusvalmis peli, no sitä kun kerran lähti kunnostamaan huolellisesti ja korjaamaan edellisten omistajien törkyjä niin paluuta ei enään ollut ja tulihan autosta maksettua aivan liikaa  :idiot2:
Noh se siitä, kuvia lähtökohdasta on heikonlaisesti syystä että puhelimet joissa kuvia on, on näyttölukkojen koodit unohtuneet vuosien saatossa :-\ (kyseessä siis Windows phone jossa ei ole muistikorttipaikkaa)
Jokatapauksessa auto on käytännössä jokakolkkaa myöten läpikäyty, ja esimerkiksi kardaanitunneli on ollut pientä poikkeusta lukuunottamatta ainoa paikka jossa ei ollut mätää tai ratsupaikkoja. Eli pohja oli niinsanotusti valmis.
Päivitän alotusviestiä sitä mukaa jos jollainkeinolla saisin em.puhelimista kaivettua kuvia kansan nähtäväksi.
Auto seisoi metsässä kuusen alla vuodet 2012-2016.
Katsastettua auton sain 11/2018 ja noin 1tkm ajoa tuli silloin. Pohja oli täysin läpikäyty, hitsattu kauttaaltaan, epoximaalattu ja massattu, alustan osiin epoxit ja uretaanimaalit pintaan. Tekniikka silloin ajamattomaan b230f lohkoon rakennettu b230et + m46 + 1030 spartan lockerilla.
Kivikautinen Motronic moottorinohjaus ei kumminkaan kauaa miellyttänyt ja voimaa piti saada lisää.








2019 alkuvuodesta oli osia haalittu uuteen tekniikkaan kuten vaihteisto, ahdin, hukkaportti sekä pakosarjan valmistukseen tarvittavat palikat.
Autosta piti saada katuräppäilyyn sopiva laite, myös radalle oli suunnitelmissa mennä harrastedrifting meiningillä sillä kaaria ei ollut tarkoitus vielä tehdä.

Uusi ja toistaiseksi nykyinen tekniikka pitää siis sisällään:

-B230F std lohko, vm. 85 valu, pienillä runkolaakereilla. N. 1000km ajettu
-B230F ajamattomat männät, joista sorvattu yläpäistä kymmenys pois
-H veivit
-Vaparin öljypumppu jonka jousta kiristetty
-Öljypaluu öljypohjaan
-531 kansi perus rempattuna k-linereillä
-Jäykät tuplajouset
-Vx3 nokka
-Säädettävä nokkapyörä
-12.9 kansipultit
-Vakio kansinahka + itseruskettava (kuparispray ;D)
-Alu hihnapyörät kampuralla, apuakselilla ja laturilla
-PO-metallin teräs vp
-4 lapanen sintteri
- 765 asetelma
-Pieni 6v zf aski
-Rälläkällä liu'usta lyhennetty M47 kardaani
-Itsetehty pulssipakosarja
-HX40 super #16
-Bilteman hukkis vastapaineohjauksella
-3.5" Putki alusta loppuun yhdellä vaimentimella.
-Kartiosuodatin
-LH2.4 imusarja
-Bosch EV14 2200cc sumut
-Alu suutintukki
-Säädettävä PA-säädin
-50mm Tial kopio dumppi
-AN8 polttoainelinjat ja teflonteräspunoletkut
-Kontissa itsetehty 1.6l keruusäiliö
-Kopio -044 pumppu ja vakio siirtopumppu
-AN10 öljy ja huohotinletkut
-Itsetehty huohotinpönttö
-Öljynsuodattimen siirtosarja
-Öljynjäähdytin 7rivinen (tulossa 15 rivinen)
-Bilteman isoin kuuleri
-960 syyläri ja flekti
-Moottorinohjauksena atecu v3 4bar mapilla
-Vag hukkakipinäpuola
-Accel tulpanjohdot
-E85 tankissa

Alusta:

-Bc racing BR coilit
-Turbon vakiojarrut satulat huollettuina
-Hydraulikäsijarru omilla satuloilla
-Tuplavakaaja takana
-Säädettävä panhard tanko
-Takahäkki "boksattu"
-1030 kemppiperä
-18" vanteet 215/35 rengastuksella (taakse tarpeen mukaan 16" ja 17" mustia ja pyöreitä)

Sisusta:

-Beige täysnahkasisusta (etupenkit vaihtuu FK:n kuppeihin)
-Rintapelti ja lattiat äänieristetty STP matolla
-Ralliratti
-Laajakaistalambda, ahtopaine, öljynpaine ja öljynlämpö mittarit keskikonsolissa
-2 vipukytkintä (launchcontrol ja toinen varuilla)
-Itsetehty vaihdekeppi
-Hydraulikäsijarru
-Kattoverhous verhoiltu uudestaan mustalla kankaalla
-Päävirtakatkaisija takakontissa

Muuten autoon on laitettu paljon osia muista autoista esim. Jenkkivalot, sivuvilkkujen peitelaatat, nahkasisusta, 960 takavalot, 855 spoileri (tulossa), 850 302mm etujarrut ja 960 helmamuovit (tulossa).
Myös ylä ja alapoikkituet ovat itse tehtyjä, kylkiputkisto mukailee pohjan muotoja ja näinollen ei raavi maata vaikka kokoa onkin.





Talven aikana olisi suunitelmissa tehdä itse plenum imusarja, leveät etutukivarret teräslevystä (cad + plasma) sekä alsa keruu ja huohotinsäiliöt. Muuten kaikkea pientä päivitystä ympäri auton olisi tulossa.











Tälläistä tälläerää, päivitellään...

« Viimeksi muokattu: 12.11.2023, 15:20:23 kirjoittanut skokk »

Poissa skokk

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 45
  • www.vrcf.fi
Vs: 745 Turbo DriftBrick
« Vastaus #1 : 31.01.2020, 02:00:46 »
Penkissäkin tuli käytyä Kansisetillä marraskuussa pikkusen ennenkuin leima meni kylmäksi. Autoa säädettiin pari kertaa kadulla noin 2bar ahdoille joten pitihän sitä käydä kokeilemassa paljon tämä voimaa luovuttaa, ennenkuin tekniikkaa taas päivitetään.

Ekana tankki täyteen sinisestä pistoolista







 
Melkoisen rakennelman sai tehdä ::)



Eli moottorilta 417hp/576nm 5295rpm.
Fillarilta 395hp/547nm.
2bar ahdot.
Ihan tyytyväinen olin tulokseen ottaen huomioon vakio imusarjan ja vakiokuntoisen kannen. Säätöajoakin tosiaan suoritettiin kaksi kertaa.
Muutaman kannentiivisteen tuo on jo vaatinut, ensimmäisellä taisi olla kannenpultit kiristetty päin persettä ja toisella kerralla hukkaportti sekoili.

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 717
  • www.vrcf.fi
Vs: 745 Turbo DriftBrick
« Vastaus #2 : 19.02.2020, 06:14:19 »
Ei muuta kuin kansi kunnolla portattuna ja vaikka 46/38 venoilla, jyrkempää nokkaa ja parempaa imusarjaa.
Vaikka onhan tuossa potkua jo nytkin aika lailla.

Poissa skokk

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 45
  • www.vrcf.fi
Vs: 745 Turbo DriftBrick
« Vastaus #3 : 20.02.2020, 22:52:09 »
Ei muuta kuin kansi kunnolla portattuna ja vaikka 46/38 venoilla, jyrkempää nokkaa ja parempaa imusarjaa.
Vaikka onhan tuossa potkua jo nytkin aika lailla.

Kannen laitto uusiksi olisi suunnitelmissa, enemin nokkakeppi ja plenum siinä samalla.
Nokka akselin asentoanturi olisi tarkoitus myös lisätä niin saa tuon ruiskun muutettua sekventaaliseksi, jos olisi apua osakaasu/ alipainealueen polttoaineseoksen hallintaan.
Samalla tyhjäkäynnin sais hereemmäks ja ehkä sais päästötkin kohdilleen katsastukseen. Viinaa tämä vie kumminkin sen 20-30l vähintään pelkästään nätillä ajolla :idiot2:
Uskoisin että nuo tehot saisi em. muutosten jälkeen pienemillä ahtopaineilla.

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: 745 Turbo DriftBrick
« Vastaus #4 : 20.02.2020, 23:19:13 »
Kunnioitettava kulutus. 8) jenkkimiehet arvostaa
Onko ennakkoa minkä verran osakaasulla / ongelmia ollut osakaasualueiden säädön kanssa?

Sekventiaalinen ruiskutus auttaa käytännössä lähinnä päästöjen kanssa.
Varsinkin reilummalla overlapilla (ei ruutata polttoainetta pienillä kierroksilla overlapin aikaan, kun voidaan muuttaa ajoitusta)

Onhan siinä hyvin potentiaalia jo lähteä reilummin voimaa hakemaan.
Laatikosta plussaa, ei tarvii heti (ikinä?) päivittää.

En tiedä onko 531 tehdaskuntoisena miten huonosti "viimeistelty" erityisesti imukanavan sisäkurvista.. ainakin suurinosa 530 mitä pyöritellyt  käsissäni, on ollu sisäkulma siinä. Osassa ollu joku about 45 viiste (tehtaalla koneistettu).
 Jotku sanoo että A -nokalla menisi tyhjäkäynti vähän epätasaisemmaksi..ainakin jos jättää sen sinne 700-750rpm.
Portatulla 530 hatulla tuntui ettei mitään eroa tullut tyhjäkäyntiin M nokkaan verrattuna (B200F kellari+LH2.4), mut vääntö vaan nous reippaasti paitsi ihan pienillä kierroksilla +/-0 sekä veti iloisesti rajoittimelle.. niinkin iloisesti että harmitti ezk vakio rajoitin (tehokäyrä nouseva rajoittimelle asti).  :facepalm:
 Päästöt hyvät, melkein ilman kattiakin sai katillisen raja-arvoihin - pikkuse laihemmalle kun ois saanu säädettyä..

Uskaltaisin siis väittää, että tehdyllä kannella - mikäli ei hulluttele kanavien koon kanssa, saattaa tyhjäkäynnistä lähtien parantua vaan.

Ei muuten ole maavaran suhteen ongelmia kylkiputken takia?
Ainakin 3" kylkiputki tuntuu vievän maavaraa tolkuttomasti vaikka helmaa olisi kevyesti "muotoiltu."
 Helmasta läpi vaan seuraavaks, ja katsuri tykkää. :D
« Viimeksi muokattu: 20.02.2020, 23:22:43 kirjoittanut Juho_ »
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1035
    • Lateo.kuvat.fi
Vs: 745 Turbo DriftBrick
« Vastaus #5 : 21.02.2020, 09:07:03 »
Kauheesti tuntuis toi yläpää tulppaavan. Mulla oli vastaavalla setupilla AMW penkissä koneelta 472hp 1.35bar ahdoilla. Tietty mulla imari tehty,kansi tehty ja järeenpi nokka. Senverran on tymäkkä nokka mulla että vaatii 1100rpm tyhjäkäynnin. Mutta kulutus on kohtuullinen, 5v zf+3.54 perävälläri yhdistelmällä meni motari/matka-ajossa 17-18L /100km vaikka kierrokset yli 3000. Nyt 6v zf motin perässä ja menee varmaan vielä pienemmällä. Ei oo tosin tullu laskettua.

Mutta laita nyt ainakin imusarja vaihtoon ja nokka myös samalla jos meinaa kantta tehdä. Kyllä noilla paineilla ja tolla ahtimella pitäis tulla koneelta 520-560hp kun yläkerta ja säädöt abaut kohdillaan.

Edit: näköjään olitkin jo kirjoittanut että imari ja nokka menee vaihtoon  :)
« Viimeksi muokattu: 21.02.2020, 10:01:23 kirjoittanut Likonen »
Vw Amarok DC BiTdi 4motion -13. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

Poissa skokk

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 45
  • www.vrcf.fi
Vs: 745 Turbo DriftBrick
« Vastaus #6 : 29.02.2020, 11:59:38 »
Kunnioitettava kulutus. 8) jenkkimiehet arvostaa
Onko ennakkoa minkä verran osakaasulla / ongelmia ollut osakaasualueiden säädön kanssa?

Ei muuten ole maavaran suhteen ongelmia kylkiputken takia?
Ainakin 3" kylkiputki tuntuu vievän maavaraa tolkuttomasti vaikka helmaa olisi kevyesti "muotoiltu."
 Helmasta läpi vaan seuraavaks, ja katsuri tykkää. :D

Ei pysty muistamaan mitä säätöjä siellä oli mutta osakaasualueella ois ollu kyllä vielä säädettävää aika paljonkin... Senverta paksulla käy että ainakin kaksi pakokanavaa oli kirkkaita, ja huohotinpönttöön kiertyy aikas paljon viunaa, eli vielä enemmän menee pakoputkesta pellolle.

Maavaran kans ei oo ongelmia kun putki kulkee niin lähellä pohjaa kun mahdollista ja loppupäästä putkistoa on hieman lytätty, kokoahan oli 3.5".

Kauheesti tuntuis toi yläpää tulppaavan. Mulla oli vastaavalla setupilla AMW penkissä koneelta 472hp 1.35bar ahdoilla. Tietty mulla imari tehty,kansi tehty ja järeenpi nokka. Senverran on tymäkkä nokka mulla että vaatii 1100rpm tyhjäkäynnin. Mutta kulutus on kohtuullinen, 5v zf+3.54 perävälläri yhdistelmällä meni motari/matka-ajossa 17-18L /100km vaikka kierrokset yli 3000. Nyt 6v zf motin perässä ja menee varmaan vielä pienemmällä. Ei oo tosin tullu laskettua.

Mutta laita nyt ainakin imusarja vaihtoon ja nokka myös samalla jos meinaa kantta tehdä. Kyllä noilla paineilla ja tolla ahtimella pitäis tulla koneelta 520-560hp kun yläkerta ja säädöt abaut kohdillaan.

Edit: näköjään olitkin jo kirjoittanut että imari ja nokka menee vaihtoon  :)

Tuollaset lukemat olisi itselläkin hakusessa, vielä kun saisi niin että polttoaineenkulutuskin laskisi ::)
Itsellä tais olla 3.91 välitys ja motarivauhdeissa kierroksia on muistaakseni 3000-3500 eli sais olla pidempi välitys kyllä.


Imusarjan työstöä alotellu, kuvaa ei tähänhätään oo mutta LH kakspistenelkku imarista tuli laippa katkastua heti suutinreikien jälkeen isolla laikkakoneella ja tämän jälkeen jyrsimessä oikastua leikkuujälki jotta runnerit saa hitsattua suoraan linjaan. Myös imutorvien valmistusta ruvennu miettiin ja kokeileen.
Kaikki tehdään pitkälti ilman mitään suurempia mitotuksia  ::)
Joskus olin täältä lukevinani että plenumin kokoa voi hahmotella asettamalla neljä maitotölkkiä konehuoneeseen  8)

Poissa skokk

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 45
  • www.vrcf.fi
Vs: 745 Turbo DriftBrick
« Vastaus #7 : 20.04.2020, 23:40:22 »
Terse,
Plenumi vielä työstön alla, mutta jospa lähiviikkoina sais valmiiks ja auton käyntiin.
Pakosarja käväs jyrsimessä ja vedettiin pinnat suoriks, sit parempaa käärettä päälle.
Plenumiin tosiaan oottelee suppilokötöstys osat tuohon kotelon päätyyn ja 70mm kaasuläppä.
Jännä nähdä miten tuon kokonen plenumi ja iso kaasuläppä vaikuttaa tuohon moottorin käytökseen kun muita muutoksia ei nyt ainakaan alkuun tule (kansityöt ja rajumpi nokka).









Saiskohan näitä kuvia isoiks  ???

Poissa skokk

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 45
  • www.vrcf.fi
Vs: 745 Turbo DriftBrick 395whp | diy plenumia
« Vastaus #8 : 05.05.2020, 15:21:10 »
Imusarja tuli saatettua loppuun.
Tilavuutta 10l.







Tämä vaatisi vielä 302mm jarruille länkiraudat, saa nähdä joutaako tilaamaan saksasta kun ei tunnu löytyvän käytettyinä suomesta :-\ Lisäksi cherryn hall anturin asennus ja vähän sähköjen vetelyä imusarjan alle piiloon jne pientä hommaa niin pääsisi ajokautta alottelemaan  :)

Tuli myös väsättyä itse shifteri ja hieman modattua hydraulikäsijarrua, eli tuolla tavalla sai pääsylinterin pois viemästä tilaa vaihdekepin seudulta.


Poissa Tico

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 378
  • www.vrcf.fi
Vs: 745 Turbo DriftBrick 395whp | diy plenumia
« Vastaus #9 : 06.05.2020, 09:00:41 »
Mulla lojuu hyllyssä S80:stä purettu 305mm jarrusetti. Jonkinlaiset levyt, palat, satulat ja tietty länget. Lähtee edullisesti pois viemästä tilaa - laita YV jos kiinnostaa.

EDIT: tämähän olikin 740 ja varmaankin hakusessa 850 302mm setti. My bad  :idiot2:
« Viimeksi muokattu: 06.05.2020, 11:02:54 kirjoittanut Tico »
960 -95 D5252T+ AW30/43
960 -96 B6284T + 722.643

Poissa skokk

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 45
  • www.vrcf.fi
Vs: 745 Turbo DriftBrick
« Vastaus #10 : 12.06.2020, 15:01:50 »
Jarrupäivitys tuli tehtyä, eli 302mm jarrut paikalleen.
Skandixilta joutui tilaamaan länkiraudat.
Autodocilta uudet satulat, palat ja levyt.
Mätänetistä letkut.
Prikkoja länkirautojen ja navan väliin niin muuten bolt on setti.





Imusarja asennettu ja koeponnistettu jo ajossakin, pääs sauma halkeemaan joko backfiren takia kun oli säädöt vähän hakusessa tai ahtopaineen (1.8bar). No samana päivänä piti vielä päästä tienpäälle säätämään joten äkkiä soittoa luisulle joka kerkes hitsaamaan sauman ja pienet vahvikkeetkin.





Päivittelen myös IG:n puolella autohommia @skokkos
« Viimeksi muokattu: 14.06.2020, 03:56:13 kirjoittanut skokk »

Poissa skokk

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 45
  • www.vrcf.fi
Vs: 745 Turbo DriftBrick
« Vastaus #11 : 12.11.2023, 15:19:04 »
Iltaa. Muutama vuosi tuossa vierähtänyt, autoa edelleen kehitetään ja tällähetkellä ilman tekniikkaa ja sisustaa.
Uusi moottori jo hankittu ja siitä lisää myöhemmin, kumminkin turbokuus linjalle siirrytään. Rautalohko  :)

Mitäluultavammin häkki tulee myös tekaistua.

Tässä kaikenlaisia kuvia, tuolta mm. Konehuone näytti juuri ennen kun tekniikka lähti myyntiin ja viimeisimmistä ajoista vinokoneella hyvinkään vauhtipuistossa makosastreetoboys ss endereissä.

Tälläinen 945 classic b230ft+m90+g80 on tullut tuossa myös rakenneltua ja on vielä hieman vaiheessa.

Kaanaa driftmadness 2022:

Kaanaa makosastreetoboys ss ender 2020:

Vuodelta 2016 löytyi kontenttia ennen auton ostoa:







Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1612
  • It's Hip To Be Square
Vs: 745 Turbo DriftBrick
« Vastaus #12 : 12.11.2023, 16:33:25 »
Ei muuten ole maavaran suhteen ongelmia kylkiputken takia?
Ainakin 3" kylkiputki tuntuu vievän maavaraa tolkuttomasti vaikka helmaa olisi kevyesti "muotoiltu."
 Helmasta läpi vaan seuraavaks, ja katsuri tykkää. :D

Ei varsinaisesti mikään amerikantemppu... Kesällä oli helmanteon yhteydessä aikomuksena hitsata takarenkaan eteen tunneli jostain ~4 tuuman halkaistusta teräsputkesta, valmiiks 60° kulmaan, vaan jäi aikataulullisista syistä toteuttamatta.

Muutenhan näihin saa kyllä sopimaan semmosen hormin, mitä tekniikka ikinä tarvitsee...
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

 

Samppasport  Futurez