Samppasport  Futurez

142 pyyhkijät

  • 11 Vastauksia
  • 1890 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Weccu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 91
  • www.vrcf.fi
142 pyyhkijät
« : 21.01.2020, 18:33:28 »
142 pyyhkijät polttavat jatkuvasti sulakkeita. Olisiko ainoa vaihtoehto moottorin vaihto ? Pitäisikö sulake korvata 6"
naulalla ? Tällä hetkellä 15A sulake ei kestä kuin hetken.
Kulkuneuvo on seissyt ainakin 15v. Otettu käyttöön -70.

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: 142 pyyhkijät
« Vastaus #1 : 21.01.2020, 19:01:23 »
Ei välttämättä moottorissa ole vikaa vaan pyyhkijät jumittaa. Ota vivusto irti moottorista ja tutki toimiiko kaikki kevyesti.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Weccu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 91
  • www.vrcf.fi
Vs: 142 pyyhkijät
« Vastaus #2 : 21.01.2020, 19:15:58 »
Joo, kyllä vivustojen ja moottorin puhdistus varmaan auttaisi asiaa, mutta olen tässä haaveillut vähän yksinkertaisemmasta ratkaisusta asiaan. Ovat sen verran hankalasti irroitettavissa.
Ovat monet muutkin paikat hiukan hapettuneet vuosien saatossa. Juuri juhlittiin auton viiskytvuotis päiviä.

Poissa astonmartin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 417
  • www.vrcf.fi
Vs: 142 pyyhkijät
« Vastaus #3 : 21.01.2020, 22:48:07 »
Moottori voi jumittaa siksi että moottorin sisällä on toinen magneetti päässyt irtoamaan ja näin ahdistaa "sopivasti" moottoria pyörimästä. Moottori on tämän jälkeen aika lämmin jos näin on vikana.

Tavallisesti tuollainen on kyllä ongelma 240 sarjassa ja 140 sarjan -74 vuosimallissa jossa tuulilasinpyyhkijän moottori on siellä moottoritilan puolella ja siten sinne pääsee sisälle kosteutta ja se ruostuttaa magneetin irti.

Magneetin voi kyllä liimata takaisin moottorin sisälle osien puhdistamisen jälkeen ja homma pelittää taas.

Huom. moottorin musta kuori, jossa kiinni ne magneetit on sama 140- ja 240 -sarjoissa vaikka muuta samaa ei näiden lasinpyyhkijöiden moottorissa olekaan ja siis vaihtokelpoinen keskenään.

Itse olen laittanut 140-sarjalaisen tuulilasinpyyhkijöiden vivustoon jollain hammastikulla yms. jotain vaseliinia joka auttaa sen pysymistä sujuvammin liikkeessä.

Poissa Weccu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 91
  • www.vrcf.fi
Vs: 142 pyyhkijät
« Vastaus #4 : 21.01.2020, 23:23:27 »
Kyllä auto on ollut runsaasti kosteissa olosuhteissa, kun on säilytetty sekä ulkona että ladossa monia vuosia.
Olen kyllä itsekin sitä mieltä, että ainoa keino on purkaa moottori ja vivustot, jos haluaa saada kunnolla toimivan pyyhkijän.
240 sarjan pyyhkijän moottorin osat varmaan käyvät ko. moottoriin.
Olen joskus käyttänyt moottoripyöriin tarkoitettua ketjuspraytä, kun on ollut tarve saada vaseliinia hankaliin paikkoihin.

Poissa astonmartin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 417
  • www.vrcf.fi
Vs: 142 pyyhkijät
« Vastaus #5 : 22.01.2020, 14:40:12 »
Kyllähän moottorin voisi ottaa irti ja katsoa mitä se on syönyt. (Älä päästä hiiliä karkuun kun avaat) Ja joskus pelkkä puhdistaminen avatessa jo auttaa kun osia puhaltaa.

Sitten kun se moottori on irti niin voisi kokeilla kuinka hyvin vivusto liikkuu. Ei sinne mielestäni kovin vaikeaa ole katsoa ja rasvata (kokemukset  1970 ja 1969 malleista). Liikaa ei kannata laittaa rasvaa.

Se ratas millä on se moottori kiinni vivustossa on alumiinia ja se meni kerran minulta 500 000km:n kohdalla väljäksi takavuosina ja hommasin uuden moottorin.

Se vanha moottori jäi tutkimuskappaleeksi ja hiilet lensi kun avattiin ja ovat melko haastavia laittaa takaisin.

Se musta moottorin runko, jossa on ne magneetit oli kuin eilen tehty silloin. Se laitettiin jokunen vuosi sitten erään 80-luvun loppupuolen 240 Volvon pyyhkijämoottoriin kun se 240:n oli siinä jumissa ja karun näköinen sisältä ja magneetit ruostuneet irti.


Poissa Weccu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 91
  • www.vrcf.fi
Vs: 142 pyyhkijät
« Vastaus #6 : 22.01.2020, 16:43:01 »
Ei noita pyyhkijän laitteistoja ole varmaankaan ikinä tarkoitettu huollettaviksi ja siksi siis ovat hankalia.
Minulla on muutama varaosa "raato", joilla voin harjoitella, mutta ne kaikki on korissa kiinni ja siis irroitettava ensin.
Mikähän olisi se "suorin" reitti irroitustoimenpiteiksi ? Pitääkö puhallin irrottaa ? Lämppärin kenno ? jne.

Poissa astonmartin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 417
  • www.vrcf.fi
Vs: 142 pyyhkijät
« Vastaus #7 : 22.01.2020, 21:08:13 »
Itse en ole irroittanut pyyhkijöiden vivustoja tähän mennessä. (Paitsi 240-sarja)

Ehkä olisi hyvä aloittaa siitä pyyhkijän moottorin irroittamisesta joka pitää joka tapauksessa ensin irroittaa jos vivustotkin ottaa irti. Moottorin irroittamisen jälkeen voi käsin vapaasti koittaa vivustojen liikettä ja huomata mikäli jumittaa.

Moottorin irroittaminen on hieman hankalampaa kuin 240 Volvossa, kun 140-sarjassa (1966-73) se on siellä kojetaulun takana piilossa kiinni.

Turhaa kai vivustoja on heti ottaa pois, jos vika saattaa olla moottorissa. Voihan siellä moottorissa hiiletkin olla ihan finaalissa?

Itsellä ei ollut 140-sarjan pyyhkijän vivustoissa mitään vikaa 600tkm jälkeenkään (1970 malli)

Toki kannattaa harjoitella jos on varaosa-autoja.

Jos vivustot irroittaa, niin tulisivatkohan apukuskin puolelta helpoiten pois?

Itse asiassa tuli mieleeni vielä yksi pyyhkijöiden vika, jossa ne liikkuivat tahmeasti. Tämä oli 240-sarjassa tosin. Se pyyhkijän moottorissa oleva jakopäärattaisto oli sellaisessa kai tehtaan rasvassa, joka oli aikojen kuluessa muuttunut todella jämäkäksi siirapiksi ja näin hankaloittanut kovastikin pyyhkijöiden liikettä. Sen rasvan kun tikulla pyyhki pois ja pesi jollain Bräkleenillä yms. ja vaihtoi uudet rasvat niin jopas jo lähti toimimaan hyvin. Saattaahan olla 140-sarjassakin samaa "vikaa"?

Poissa Weccu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 91
  • www.vrcf.fi
Vs: 142 pyyhkijät
« Vastaus #8 : 22.01.2020, 22:45:31 »
Joo, irroitetaan moottori ensin ja vivustot tarvittaessa.
Joka paikka siellä on ollut jumissa ja hapettunut. Tuolla ulkona kosteus ja kondensivesi tunkeutuu joka paikkaan, varsinkin kun auto ei lämpene kuin kesäisin. Jos olisi edes lämmin moottori hiukan kuivannut, mutta kun se on ollut muutaman metrin päässä, onneksi lämpimässä varastossa.

Poissa leka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 692
  • www.vrcf.fi
Vs: 142 pyyhkijät
« Vastaus #9 : 23.01.2020, 20:00:06 »
Ota vaan kokonaan se pyyhkijävivusto/moottori pois, ei muistaakseni vaadi ihan älytöntä duunia jos työkalut pysyy käsissä.

Lämppärin voi myös laittaa "roikkumaan" kun ottaa neljä ruuvia irti...

Jos sulla on noita monta niin voit treenata ensin toisilla.  ;)
144-70

Poissa Weccu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 91
  • www.vrcf.fi
Vs: 142 pyyhkijät
« Vastaus #10 : 23.01.2020, 22:39:14 »
Lämppärin liikuttelu voi vaatia letkujen irroituksen ja jäähdytysnesteen poiston (minulla on siellä hieman erilainen hana, jossa ei ole juurikaan liikkumavaraa) ja puhaltimen koppaan on kiinnitetty sulakerasia jonka johdot ovat aika lyhyet, joten suht. yksinkertaisesta hommasta voi tulla melko työläs urakka. Tosin tehtävä se on joka tapauksessa.
Työkalujen käsissä pysymisestä en osaa sanoa mitään, mutta ehkä näin pakkasella ne pysyvät paremmin käsissä.

Poissa Weccu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 91
  • www.vrcf.fi
Vs: 142 pyyhkijät
« Vastaus #11 : 24.01.2020, 19:27:08 »
Nyt on moottori irroitettu.Lämppäriin eikä puhaltimeen tarvinnut koskea, mutta mittari ja ilmaletkuja piti irrottaa.(Helpointa olisi ilmeisesti irrottaa kojelauta). Vivustot liikkuvat suht. notkeasti, mutta moottori pyöri kankeasti ja pysähteli välillä. Purin moottorin, eikä siinä varsinaisesti ollut mielestäni suurempaa vikaa, ainoastaan melko runsaasti kulunut (Hiilet ja roottori). Nyt yritän löytää varaosaautoista toimivaa Electrolux merkkistä moottoria. (Toinen käytetty vaihtoehto on ilmeisesti SWF, mutta siinä on erilainen vivuston kiinnitys).

 

RallyBaron  Samppasport