Kulkukoira  Proturbo

Start stop-automatiikka: haitta dieselissä?

  • 46 Vastauksia
  • 20781 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Peeveli.

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 77
  • Nakeissa on vitamiineja ja hivenaineita
Start stop-automatiikka: haitta dieselissä?
« : 27.08.2012, 10:39:55 »
Uusissa dieselvolleissa on jo se start stop-automatiikka eli kone sammuu liikennevaloissa jne ellei sitä erikseen poista päältä nappulasta.

Mitä haittaa moottorille tuosta voisi olla? Tietenkin, kun kone on käyntilämmin, ei liene haittaa lainkaan vaan säästää hitusen polttoainetta. Mutta, entäs vaikkapa kylmä/puolilämmin moottori? Ruuhkissa ja valoissa moottorin lämpeneminen hidastuu entisestään tuota käytettäessä vaikka se webasto onkin. Entä hiukkassuodattimen polttotapahtuma; vaikuttaakohan siihen? Ja entä sitten se klassinen turboautoissa varoitettu asia: kova moottoritieajo ja sen jälkeen vaikkapa taajamassa ekat liikennevalot joissa automattiikka sammuttaa koneen heti, ellei ajaja muistanut poistaa automatikkaa käytöstä. Tuosta tilanteestahan on aina puhuttu turboa vaurioittavana, etenkin jos on ajettu jossain saksanmaan baanalla isoa kovaa.

Liekö nuo asiat otettu tehtaalla huomioon, vai onko tuo systeemi vain virallisten päästölukujen kaunistamiseksi?
« Viimeksi muokattu: 27.08.2012, 10:49:33 kirjoittanut Fuse »
V40 D4 A Business Inscription MY17

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12503
Vs: Star stop-automatiikka: haitta dieselissä?
« Vastaus #1 : 27.08.2012, 10:48:47 »
Start stop juttu ei toimi kylmillä keleillä eikä ennen kuin kone on lämmin.

 Turbo vaurio harvemmin tulee kerta laakista. Silloin pitää olla jo jotain muutakin vikaa. Tietty 300tkm jälkeen on eroa miten on sammuteltu.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: Star stop-automatiikka: haitta dieselissä?
« Vastaus #2 : 27.08.2012, 10:49:52 »
Se start stop on yleensä tehty niin että sammuttaa koneen vaan ideaalitilanteissa, eli:
-Kone on bensakoneissa ainakin ajolämpöinen (70ast+) ja eikä varmasti saa olla liian kuumakaan (just turbon ja kannentiivisteen takia)
-Ilmastointia ei tarvita (jos siellä EI ole sähkökompressoria, vaan käytetään moottorin apulaitehihnalta)
-Akku latingissa

Hiukkassuodattimen polttotapahtumaahan EI voi tyhjäkäynnillä suorittaa, vaan kierroksia pitää olla 2-3000rpm ja tarpeeksi rasitusta koneella, että on mahdollisuus polttaa ylimääräinen polttoaine, eikä tukkia moottoria.

Itse sammuttelen omia moottoreita kaupunkiajossa, tosin toisella ilmoitettu kulutus 20,2L/100km (6,0L W12) ja toisella 16L (S90 3,0), tuossa tulee jo säästöä jos viitsii sammutella pidemmiksi stopeiksi, kun bensaa palaa tyhjäkäynnillä isommassa 4,6L/h :D
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa Mariini

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 240
  • www.vrcf.fi
Vs: Star stop-automatiikka: haitta dieselissä?
« Vastaus #3 : 27.08.2012, 10:52:59 »
Et sä löydä mistään sellasta paikkaa, että moottoritie päättyy suoraan taajamaan, aina on hetki maantienopeutta ja alennettua kuuttakymppiä, kyllä se siinä ehtii jäähtyä. Eikä suomalainen moottoritieajo nyt niin kovin kovalle vedä. S/S ei kytkeydy tietääkseni kylmällä moottorilla, eikä se hiukkaspolton keskeytyminenkään haittaa mitään, kyllä sen ehtii. TM mukaan Volvon hiukkaspoltto toimii kaupunkinopeuksissakin jo.

Ainoa paikka missä voisin ajatella turbovauriota voisi olla tyyliin helteellä täyteenlastattu V70 iso telivaunu perässä, motarilla riskillä 120km/h tai yli ja siitä suoraan vaikka kolmostiellä Linnatuuleen tai Pirkanhoviin ja heti sammuksiin, siinä ei välttämättä ramppien ja piha-alueen pituus vielä saisi lämpöjä asettumaan. Välttämättä.
BMW 530xd Touring -15
Ducati 999S
Ex:Volvo S80 D5 AWD Executive -11
Ex:Volvo S80 D5 AWD Summum -08

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Star stop-automatiikka: haitta dieselissä?
« Vastaus #4 : 27.08.2012, 10:55:37 »
Se start stop on yleensä tehty niin että sammuttaa koneen vaan ideaalitilanteissa, eli:
-Kone on bensakoneissa ainakin ajolämpöinen (70ast+) ja eikä varmasti saa olla liian kuumakaan (just turbon ja kannentiivisteen takia)
-Ilmastointia ei tarvita (jos siellä EI ole sähkökompressoria, vaan käytetään moottorin apulaitehihnalta)
-Akku latingissa

Tuo korostettu osuus ei pidä paikkaansa, koska muuten ko. toiminto olisi aika turha EURO-kulutussyklissä!

Kone sammutetaan, jos ulkolämpötila on yli tietyn rajan, vaikka autolla olisi ajettu startin jälkeen vasta 100m.

Eli lyhyellä ajorupeamalla kone ei lämpene niin paljon kuin ilman start/stoppia, jos on liikennevalopysähdyksiä. Toisaalta eipä diesel paljon lämpene muutenkaan tyhjäkäynnillä.

Ainakin BMW:llä automaatillakin voi ajaa valoihin siten, että start/stop ei aktivoidu, eli liu'uttaa ne viimeiset metrit todella kevyesti ja pitää jarrua todella kevyesti. Sitten jos haluaa ennakoida auton käyntiin ennen valojen vaihtumista, voi kääntää rattia hivenen, niin auto starttaa.

Poissa Live

  • Aluevalvoja markkinapaikka
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 626
  • www.vrcf.fi
Vs: Star stop-automatiikka: haitta dieselissä?
« Vastaus #5 : 27.08.2012, 11:12:11 »
Et sä löydä mistään sellasta paikkaa, että moottoritie päättyy suoraan taajamaan, aina on hetki maantienopeutta ja alennettua kuuttakymppiä, kyllä se siinä ehtii jäähtyä. Eikä suomalainen moottoritieajo nyt niin kovin kovalle vedä. S/S ei kytkeydy tietääkseni kylmällä moottorilla, eikä se hiukkaspolton keskeytyminenkään haittaa mitään, kyllä sen ehtii. TM mukaan Volvon hiukkaspoltto toimii kaupunkinopeuksissakin jo.

Ainoa paikka missä voisin ajatella turbovauriota voisi olla tyyliin helteellä täyteenlastattu V70 iso telivaunu perässä, motarilla riskillä 120km/h tai yli ja siitä suoraan vaikka kolmostiellä Linnatuuleen tai Pirkanhoviin ja heti sammuksiin, siinä ei välttämättä ramppien ja piha-alueen pituus vielä saisi lämpöjä asettumaan. Välttämättä.
Kuopiossa kaikki moottoritien rampit päätyy suoraan taajamaan ja liikennevaloihin.....

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12503
Vs: Star stop-automatiikka: haitta dieselissä?
« Vastaus #6 : 27.08.2012, 11:46:06 »
Kuopiossa kaikki moottoritien rampit päätyy suoraan taajamaan ja liikennevaloihin.....
Sama on Oulussa.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa sjvirt

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 418
  • www.vrcf.fi
Vs: Star stop-automatiikka: haitta dieselissä?
« Vastaus #7 : 27.08.2012, 12:57:28 »
Kuopiossa kaikki moottoritien rampit päätyy suoraan taajamaan ja liikennevaloihin.....

Niin ja rampillako luukutetaan kaasu pohjassa?

En millään usko, että suomalaisilla moottoriteillä ja suomalaisilla lämpötiloilla voi tulla mitään ongelmia. Pakkohan siellä on olla sellaiset varmuuskertoimet, ettei härmässä voi tulla ongelmia. Näitä autoja kun myydään Espanjassakin, jossa viime viikolla näytti auton lämpömittari 45 astetta ja on sielläkin moottoriteitä.  :pomo:

Aivan sama kun jotkut keskieurooppalaiset hyppivät seinille kun pakkasta on jäätävät 10 astetta..

Poissa Fuse

  • Rommiahdettu
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 521
  • Volvo R-Sport - Equipment for the car enthusiast.
    • Volvo300Mania.com
Vs: Start stop-automatiikka: haitta dieselissä?
« Vastaus #8 : 27.08.2012, 13:06:51 »
Bensaturboilla jos ahtopaine on muuta kuin ajoviima, saa sen pakoarjan moottoritieajossa helposti punahehkuun ja pakopesän myös, ei se ihan minuutissa-parissa siitä jäähdy. Itse tulee tuota turbollista kalustoa jäähdyteltyä joutokäynnillä vähintään se 5min moottoritieajon jälkeen, kun ei ole keskipesän vesijäähdytystäkään.

Tehdasvehkeet kyllä luulisi olevan suunniteltu niin, että ei vaurioita tapahdu. Eihän tuossa olisi muuten mitään järkeä. Dieseleissä pakolämmöt on muutenkin bensakoneita paljon pienemmät. Ahtoja jos menee nostelemaan tai muuten ruuvailemaan, saattaa tilanne tietysti muuttua. ;)
« Viimeksi muokattu: 27.08.2012, 13:14:04 kirjoittanut Fuse »
“Buy land, they're not making it anymore” - Mark Twain

Poissa Live

  • Aluevalvoja markkinapaikka
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 626
  • www.vrcf.fi
Vs: Star stop-automatiikka: haitta dieselissä?
« Vastaus #9 : 27.08.2012, 13:21:12 »
Niin ja rampillako luukutetaan kaasu pohjassa?

En millään usko, että suomalaisilla moottoriteillä ja suomalaisilla lämpötiloilla voi tulla mitään ongelmia. Pakkohan siellä on olla sellaiset varmuuskertoimet, ettei härmässä voi tulla ongelmia. Näitä autoja kun myydään Espanjassakin, jossa viime viikolla näytti auton lämpömittari 45 astetta ja on sielläkin moottoriteitä.  :pomo:

Aivan sama kun jotkut keskieurooppalaiset hyppivät seinille kun pakkasta on jäätävät 10 astetta..
Eikös tuossa oltu juuri tulossa sieltä motarilta ja ramppia muutama satametriä ..eikös sitä poistuta täydestä vauhdista eikä jarrutella siellä motarilla...


Poissa sjvirt

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 418
  • www.vrcf.fi
Vs: Star stop-automatiikka: haitta dieselissä?
« Vastaus #10 : 27.08.2012, 13:28:11 »
Eikös tuossa oltu juuri tulossa sieltä motarilta ja ramppia muutama satametriä ..eikös sitä poistuta täydestä vauhdista eikä jarrutella siellä motarilla...

Siltikin, ei suomalaisella moottoriväylällä ajeta sellaisilla nopeuksilla tai pitkiä ylämäkiä, joissa moottori kävisi putkipunaisena. Edelleen ilman lämpötila on kesähelteilläkin korkeintaan lämmintä, ei kuumaa.

En millään myöskään jaksa uskoa, etteikö tuota olisi otettu huomioon start - stopin -parametreissä eli kone alkaisi kiehumaan ja ahdin leikkaisi kiinni liikennevaloissa.. Ei se niin voi mennä..

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Star stop-automatiikka: haitta dieselissä?
« Vastaus #11 : 27.08.2012, 16:25:43 »
Siltikin, ei suomalaisella moottoriväylällä ajeta sellaisilla nopeuksilla tai pitkiä ylämäkiä, joissa moottori kävisi putkipunaisena. Edelleen ilman lämpötila on kesähelteilläkin korkeintaan lämmintä, ei kuumaa.

En millään myöskään jaksa uskoa, etteikö tuota olisi otettu huomioon start - stopin -parametreissä eli kone alkaisi kiehumaan ja ahdin leikkaisi kiinni liikennevaloissa.. Ei se niin voi mennä..

Varsinkin kun esimerkiksi Saksassa tilanne voi olla, että ajat 200km/h pari tuntia ja sitten totaali stoppi, eli stau. Ei mitään jäähdyttelyä vaan suoraan pysähdys. Jos siinä auto start/stop sammuttaa ja kone käy punaisena, niin onhan tuo selvä virhe auton valmistajalta. Ja Saksassa on kuitenkin monen päämarkkina, vaikea kuvitella ettei olisi otettu huomioon.

hevonen

  • Vieras
Vs: Start stop-automatiikka: haitta dieselissä?
« Vastaus #12 : 27.08.2012, 16:25:52 »
..Nooh, ite ajelen turbolla pikkureittejä kotio ja yleensä flekti lähtee siinä päälle. Jos ei lähde, odotan parkkipaikalla sen 20 sek jolloin menee päälle ja annan puhaltaa+ pikkusen laitan välillä kierroksia(alle 2000).
Kun flekti sammuu, se on siinä.

Tuohon start/stop hommaan vähän, onko joku laskenut starttimoottorin ikää tuollaiselle autolle kaupunkiliikenteessä, esim. taxit?
Voipi mennä pian se saavutettu ekoteko elikä se polttoaineensäästö siihen starttiremppaan.
Ite en tuossa usko mihinkään säästöön, ituhippien propagandaa.
Maksaa se meinaan sen uuden startin tekeminenkin jonkun verran, erona vaan meneekö raha suoraan valtiolle vai osafirmoille.
Laske nyt siitä sit...

Mulla motti käy aina niin ei tule niitä odottamattomia nestekierron pysäyksiä.
Kiitos ja kuulemiin.

Ei mitään jumalan siunauksia tähän loppuun, en kuulu kirkkoon.

Poissa Quality

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 100
  • www.vrcf.fi
Vs: Start stop-automatiikka: haitta dieselissä?
« Vastaus #13 : 29.08.2012, 18:05:07 »
Lainaus
Tuohon start/stop hommaan vähän, onko joku laskenut starttimoottorin ikää tuollaiselle autolle kaupunkiliikenteessä, esim. taxit?
Voipi mennä pian se saavutettu ekoteko elikä se polttoaineensäästö siihen starttiremppaan.
Ite en tuossa usko mihinkään säästöön, ituhippien propagandaa.

hepan linjoilla mennään. Ei mitään tolkkua tuossa s-s:ssa. Onneksi omassa XC60ssä sitä ei vielä ole. Mutta jos olisi, niin kääntäisin jokaisen kiven saadakseni off-asennon oletukseksi. Enkä usko, että nappi milloinkaan käväisis on:lla >:( .
A4 1.8 T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum autom.

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Start stop-automatiikka: haitta dieselissä?
« Vastaus #14 : 29.08.2012, 19:32:05 »
En oikein tiedä onko aidosti merkittävä haitta edes sille tarkoitukseen tehdylle startille. Toki kaikki liikkuva kuluu. Omat kokemukset start-stop automatiikasta on pelkästään positiiviset, kun oppi uuden rytmin lähtemiseen ja ennakoimaan järjestelmää huijaamalla koneen käyntiin etukäteen.

Muutenhan noi huomioi koneen ja sisätilan lämpötilaheitot ja kone käynnistyy tarvittaessa.

 

Samppasport  Futurez