RallyBaron  Samppasport

Ensimmäistä dieseliä hankkimassa.

  • 20 Vastauksia
  • 7215 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Tossu

  • Vieras
Ensimmäistä dieseliä hankkimassa.
« : 06.04.2016, 22:42:45 »
Jeps, eli tulevaisuudessa siirryn diesel käyttikseen ja jätän bensaturbon nautiskelua varten. Vaihtoehtoja on muutaman, myös muita kuin Volvo. Rahaa n.2k€ käytettävissä.

Volvo 850/mk1 x70 TDI
Volvo 940 Tdic
Volvo V70 mk2/mk1 S80 TDI/D5
BMW E34 TDS
Mersu (hyi ;D) W124 250D-->

Kokemuksia näistä, plussia ja miinuksia sekä vinkkejä. P80 koristen Volvojen kanssa on bensana tullu pelattua. Mikä tuolla budjetilla mikä kannattaisi ostaa? Mitään pikkukippoa en halua, 76km suuntaansa joten saa olla  vähän mukavuuteenkin panostettu.

Poissa volvo nro 5

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 86
  • www.vrcf.fi
Vs: Ensimmäistä dieseliä hankkimassa.
« Vastaus #1 : 06.04.2016, 22:53:42 »
S 80 TDI saattais noista olla jonka valitsisin. Hiljainen ohjaamo ja mukava matka-ajossa. Turvallisin luultavasti. Noilla(kin) koneilla on päästelty isoja kilometrimääriä kun remmihommat kunnossa. Pieniruokainen. Jos pimeää taivalta niin hyvät lisävalot vain keulalle niin tuolla vehkeellä työmatkoja suorastaan odottaa  :)
Paljon näitä on tehty, mutta harvoin ne on onnistunu...

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Ensimmäistä dieseliä hankkimassa.
« Vastaus #2 : 06.04.2016, 22:59:15 »
Volvo 850/mk1 x70 TDI
Volvo V70 mk2/mk1 S80 TDI/D5

850 / x70 olis sulle hyvä valinta koska ovat autoina tuttuja. Ei ne nyt niin paljoa erilaisia ole bensoina tai dieseleinä...

Jos sitten kakkoskoppaan lähdet, niin mielummin D5 / 2.4D common rail -kone. On se sentään nykyaikaa verrattuna tähän VW-sepelimyllyyn (sanon näin vaikka itse TDI:llä ajankin! :D ). Plus huoltokustannukset remmienvaihdon muodossa paljon mukavammat noissa koneissa joissa ei syöttöpumppua ole.

99-01 TDI-koneiset ovat sitten kaikkein haastavimpia noiden vikakoodien luvun kanssa.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Ensimmäistä dieseliä hankkimassa.
« Vastaus #3 : 06.04.2016, 23:08:14 »
Eihän syöttöpumppu moottoreissa ole kuin 1 hihna enemmän nokka-akselin takapäässä (ainakin TDI/D24), verrattuna noihin Commonraileihin. Silloin ei ole sitäkään jos pumppu pyörii jakopäällä. Taitaa pumpun hihnakin maksaa jotain 10-15e ja vaihtoväli muistaakseni 80tkm.

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Ensimmäistä dieseliä hankkimassa.
« Vastaus #4 : 06.04.2016, 23:12:31 »
Eihän syöttöpumppu moottoreissa ole kuin 1 hihna enemmän nokka-akselin takapäässä (ainakin TDI/D24), verrattuna noihin Commonraileihin. Silloin ei ole sitäkään jos pumppu pyörii jakopäällä. Taitaa pumpun hihnakin maksaa jotain 10-15e ja vaihtoväli muistaakseni 80tkm.

Kyllä siinä vaan oma hommansa tuppaa olemaan, vaikkei hihna maltaita maksakaan. Plus että jotain ne rullatkin maksaa.

TDI:ssä jakohihnan vaihtoväli lähteestä ja vuosimallista riippuen on 90 tai 120 tkm, pumpun hihnan vaihtoväli puolet siitä.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Ensimmäistä dieseliä hankkimassa.
« Vastaus #5 : 06.04.2016, 23:25:59 »
Onko noilla TDI pumpun hihnan kiristimillä sama vaihtoväli kuin jakohihnalla ?. Melko hinnakkaita nuo kiristimet näkyy motonetissä olevan. Pumpun remmikin maksaa näköjään 25e TDI:ihin. Nähtävästi tuohon on pumpun hihna remontti vähän kalliimpi kuin D24:seen.

edit: TDI jakopään ja pumpun osat maksaa 60e enemmän kuin D5 jakopäänhihna-sarja.

Tuollainen W124 250D kuluttaa muuten vähän enemmän kuin 945 D24:sella. Joskus tullut ajettua 190 2.5 automaatti turbodieselillä niin enemmän se löpöä vie kuin 940 d24 koneella. Mersussa on kans huonommat sulakkeet kuin Volvossa. Samoin mersun ohjaus on kuin ladasta koska apusimpukka ja Volvossa raidetanko.
« Viimeksi muokattu: 06.04.2016, 23:54:24 kirjoittanut Kovalchuck33 »

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Ensimmäistä dieseliä hankkimassa.
« Vastaus #6 : 06.04.2016, 23:50:12 »
edit: TDI jakopään ja pumpun osat maksaa 60e enemmän kuin D5 jakopäänhihna-sarja.

Työtä menee sitten jokunen tunti enemmän TDI:n kanssa. Joko itse tehden tai teetettynä, mutta enemmän kuitenkin.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4104
Vs: Ensimmäistä dieseliä hankkimassa.
« Vastaus #7 : 07.04.2016, 05:27:45 »
Älä osta halvinta mahdollista V70N tai S80:ä, ennemmin kalliimpi 850/mk1.

Poissa Hiltsu

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2369
  • Volvo V70 2.5TDI 1999
Vs: Ensimmäistä dieseliä hankkimassa.
« Vastaus #8 : 07.04.2016, 07:03:35 »
Älä osta halvinta mahdollista V70N tai S80:ä, ennemmin kalliimpi 850/mk1.
Kyllä näin on.

Ite ostin vajaa kuukausi sitten -99 MK1 V70 tdi koneella, kilsoja ostaessa ol 385tkm. Hinta ol ehkä vähän kova, 2500€ mutta vain 3-omistajaa, huollettu mm. remmit, jarrut, ilmastoinnin kompura yms.

Ainut vaan että oikeasti hyvät yksilöt on harvassa :-\

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13389
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: Ensimmäistä dieseliä hankkimassa.
« Vastaus #9 : 07.04.2016, 07:25:03 »
halvat MB ja BMW diiselit kannattaa unohtaa niistä tulee kalliita... ja mersussa ehottomasti aina kolmelitranen jos kattelee... bemmin hyvät diiselit maksaa kuin tauti.

hintahaitariisi menee just edellä mainitut...
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Tossu

  • Vieras
Vs: Ensimmäistä dieseliä hankkimassa.
« Vastaus #10 : 07.04.2016, 11:03:31 »
Älä osta halvinta mahdollista V70N tai S80:ä, ennemmin kalliimpi 850/mk1.

Tätä vähän mietinkin, että tuolla rahalla kannattaa ehkä kallistua noihin vanhempiin :D

Tossu

  • Vieras
Vs: Ensimmäistä dieseliä hankkimassa.
« Vastaus #11 : 07.04.2016, 11:05:20 »
S 80 TDI saattais noista olla jonka valitsisin. Hiljainen ohjaamo ja mukava matka-ajossa. Turvallisin luultavasti. Noilla(kin) koneilla on päästelty isoja kilometrimääriä kun remmihommat kunnossa. Pieniruokainen. Jos pimeää taivalta niin hyvät lisävalot vain keulalle niin tuolla vehkeellä työmatkoja suorastaan odottaa  :)

S80 on kyllä mukava, joskus olen ajellut. Erimaata verrattuna esim. 850

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Ensimmäistä dieseliä hankkimassa.
« Vastaus #12 : 07.04.2016, 11:58:24 »
S80 on kyllä mukava, joskus olen ajellut. Erimaata verrattuna esim. 850

Eroa on kyllä kuin yöllä ja päivällä. :)

Budjettisi vaan tekee sikäli ongelmaa, että paljon ajettuja tai muuten huonokuntoisia on vain tarjolla. Eikä tarvi vielä haaveillakaan D5-koneisista...tonnin-pari tarvis lisää budjettiin.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa volvo nro 5

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 86
  • www.vrcf.fi
Vs: Ensimmäistä dieseliä hankkimassa.
« Vastaus #13 : 07.04.2016, 17:02:24 »
Monilla automerkeillä mallimuutoksen tai uuden mallin ensimmäinen vuosimalli tai pari vuosimallia lapsentautisia. Ikävä kyllä volvokin kompastunut tuohon välillä. Kaikenlaista kaasuläppä-, ilmamassamittari-, mittaristo-, ym sähkövikaa enemmän "uusissa" malleissa. Nämä tietenkin asioita joita jokainen näkee ja tulkitsee eri tavalla. Mutta jos itse olisin etsimässä samoilla ehdoilla autoa, päätyisin helposti ratkaisuun jonka laitoin ekaan vastaukseeni.

850/ 1 kopan V70:stä muuten sinun tapauksessa sinulle tuttuna autona ehdottaisin, mutta S80 on mukavampi kiesi, ja pitkillä matkoilla mukavuus ei ole haitta. Vaikka hyviä 850/ mk 1 V70 ovat ajaa.
Paljon näitä on tehty, mutta harvoin ne on onnistunu...

Poissa InlineFour

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1324
  • Toiset käy töissä, toiset käy kotona
Vs: Ensimmäistä dieseliä hankkimassa.
« Vastaus #14 : 07.04.2016, 17:40:22 »
Mul on ollu nuo kaikki versiot volvolta käyttiksinä, d24x, tdi ja nykyinen volvon ihan ekoja omia dieseleitä, 2.4d.
Kopista parashan on ollu nykyinen S80, ajettavuudeltaan. Korjaamiseen menny kyllä parit takavetovolvon ostohinnat. Toisaalta siinä ei o alustassa enää mitään vanhaa ku rakennettu koko läjä kohta uusiks, prkl..

Mut jos koneina vertaillaan, kaikki voittajavaihteiston eli automaatin kanssa, kun ei viitsi sotkeentua noihin sotkettaviin pula-ajan keksintöihin, niin tdi on selkeesti noista ripein. Jos voi niin sanoa 140 heppasesta, niin tuntuu jopa vähän "kisaselta". Tän automaattilootakin oli tosi terävä vaihtamaan eikä paljoa luistellu.

d24:set taas on hirveitä ronksottajia, laiskin nuista kolmesta moottorista, mutta hommansa tekee hyvin eli kuljetti paikasta toiseen, ja tosi pienin ylläpitokuluin. Ja paremmin kun hyvin sillä liikenteen seassa pärjää. Tän automaattiloota sitten oli näistä kaikista luistavin, mutta myös ehkäpä mukavinkin samasta syystä.

Nykyinen 2.4d on noista kaikista eleettömin, hiljainen käynniltään eikä mitenkään ihmeellisesti vedäkkään. Mutta sama juttu tässäkin, paremmin kun hyvin pärjää liikenteessä. Tän laatikko on kaupunki/taajama-ajossa vähän perberistä, omaan mieleen arpoo vähän liikaa vaihteitten välillä. Antais ennemmin vaikka luistaa vähän enempi.

Kaikissa noista on ollu kulutus käytännössä aivan sama, johtunee kyllä ihan omasta ajotyylistä kun dieseli on just siinä parhaimmillaan että kulutus ei kasva läheskään samassa suhteessa kun bensakoneella jos sille antaa happea. Alle 5.5ltr/100km työmatka-ajossa saannu nyk. S80 menemään kun kerran jaksoin ajella ku sokiat mummot. Semmonen 6,5-6,7ltr/100km on keskikulutus töissäkäydessä 89km/h keskinopeudella ( kulutus on itse laskettu ja keskinopeus otettu mittarista- mittarin mukaan kun keskikulutus on muka 4.8-4.9ltr ::) )

V70 tdi meni muistaakseni vielä vähemmällä, muttei mitään muistikuvaa luvuista.

Summa summarum; mistään noista ei ole oikeastaan pahaa sanottavaa, kaikki on toimineet kun junan kellot, mitä nyt deekusta joutu vaihtaan kaikki hehkut kun oli kerran keskellä yötä hirveessä pakkasessa ainoo mahis antaa sille 24 volttia apuvirtaa ::) :D
Että jos vaan saat käsiis toimivan yksilön niin ei nuista mihkään pety perus paikasta a paikkaan b-käytössä.
« Viimeksi muokattu: 07.04.2016, 18:02:02 kirjoittanut InlineFour »
Oikeissa autoissa on kolme poljinta;
kaasu, jarru, seisontajarru

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron