KL-varaosat  Race.fi

Jarrujen herkistely

  • 31 Vastauksia
  • 38462 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jpajula

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1221
  • www.vrcf.fi
Vs: Jarrujen herkistely
« Vastaus #15 : 15.07.2012, 00:04:34 »
Nyt on uus satula paikoillaan. On toi satulan kiinnittely siihen letkuun kans oma taitolajinsa. Tein kuten ohjeet sano ja tosiaan pyöritin satulan siihen letkuun ja tiukkasin ja eihän se pitäny sitten kun kunnolla paineli jarrua. No, vajaa puol kierrosta lisää ja nyt pysyy mölyt mahassa. Ilmaaminen oli vähän yllätys, kun ne ilmakuplat tuntu loppuvan jotenkin liiankin nopeesti. Vai onko noissa uusissa satuloissa valmiina nestettäkin sisällä? Jarrut pelaa ja kuskin pyörä hyvä kun lämpenee. Repsikan pyörä lämpenee vähän enemmän, mutta kuitenkin siihen kärsii koskea. Jos se sitten rupeaa jumittamaan, niin onpahan noi korjauskumit valmiina ja sen luulis menevän puhdistamisella kohdilleen. Ostin muuten jotain ABS nestettä tuohon, kun myyjä sitä tyrkytti. Siinä lukee, että voi sekottaa DOT4:n kanssa. Vois vaihtaa vissiin noi nesteetkin, kun on aika tummaa tavaraa. Jarrunestesäiliössä on sihti - onko se tarkotettu irrotettavaksi, jotta sitä kautta saa imettyä nestettä pois ja uutta tilalle? Ja seuraavana hankintalistalla on muutama adapteri, että saa pienempiäkin hylsyjä isompaan momenttiavaimeen. Jarrusatulan pultti 12mm kannalla ja 34Nm momenttiin pitäs saada. Laitoin pikkuavaimella, joka loppuu 25Nm ja sitten rannemomentilla vähän lisää ja lukitteet on kierteissä.

Volvon kanssa kasvaa kyllä veetuutuksen lisäksi kuntokin. Uuteen jarrusatulaan oli 20km suuntaansa matkaa ja sen kävin fillarilla hakemassa - mennessä myötätuuli, takasin tullessa ei.
« Viimeksi muokattu: 15.07.2012, 00:07:00 kirjoittanut jpajula »
---
V70 2.5TA CrEd 2005, ex V70 2.4TA 2002, ex S40 1.6 2004, ex 850 T5 2.3A 1996, ex 940 B230FK 1997, ex 740GLE 2.3A 1990, ex 440 1.8i tulipharvester 1995
Kauniainen

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8980
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Jarrujen herkistely
« Vastaus #16 : 15.07.2012, 01:44:41 »
Nyt on uus satula paikoillaan. On toi satulan kiinnittely siihen letkuun kans oma taitolajinsa. Tein kuten ohjeet sano ja tosiaan pyöritin satulan siihen letkuun ja tiukkasin ja eihän se pitäny sitten kun kunnolla paineli jarrua. No, vajaa puol kierrosta lisää ja nyt pysyy mölyt mahassa.

Ei näin. Pitää löysätä jarruputken päästä mutteria, jotta letku pääsee pyörimään suhteessa putkeen. Sitten kierretään letku satulaan tiukkaan, satula hollille siihen asentoon mihin se tulee kiinni ja sitten tiukataan jarruputken mutteri letkuun kun letku ei ole kierteellä.

Sitä letkua ei saa yhtä aikaa tiiviisti satulaan ja kierteettömäksi muuten kuin putken mutterista löysäämällä. Kierteelle jäänyt letku ei ole pitkäikäinen.

Yksiletkuinen satula voi houkuttaa kiertää vaan letkuun, kaksletkusen kanssa se ei onneksi onnistu senkään vertaa.

Ilmaaminen oli vähän yllätys, kun ne ilmakuplat tuntu loppuvan jotenkin liiankin nopeesti. Vai onko noissa uusissa satuloissa valmiina nestettäkin sisällä?

Ei kai sentään. Itsekin kyllä ihmetellyt kuinka nopeesti se ilma loppuu satulasta.

Vois vaihtaa vissiin noi nesteetkin, kun on aika tummaa tavaraa. Jarrunestesäiliössä on sihti - onko se tarkotettu irrotettavaksi, jotta sitä kautta saa imettyä nestettä pois ja uutta tilalle?

Kannattaa vaihtaa jos edellisestä ei ole tietoa. Ohjehan on että parin vuoden välein saisi vaihtaa, harva tuota vaan tulee tehneeksi. Jarrunesteen vaihto on parasta suorittaa satuloiden ilmausnippojen läpi. Silloin vaihtuu neste myös jarruputkissa ja satuloissa, missä sillä enemmän on merkitystä kuin säiliössä. Kuten totesit, vanha jarruneste on tummaa, ja uusi on kirkasta. Satulan nipasta kun "ilmaa" nestettä ulos niin kauan että alkaa tulla kirkasta, silloin on vanha neste poistettu jarrulinjasta. Sama temppu jokaisen satulan kautta, ja vähän väliä lisäten uutta nestettä säiliöön ettei pääse tyhjäksi.

Ja seuraavana hankintalistalla on muutama adapteri, että saa pienempiäkin hylsyjä isompaan momenttiavaimeen. Jarrusatulan pultti 12mm kannalla ja 34Nm momenttiin pitäs saada. Laitoin pikkuavaimella, joka loppuu 25Nm ja sitten rannemomentilla vähän lisää ja lukitteet on kierteissä.

Meillä on 3/8 vääntiöllä oleva 19-110 Nm momenttiavain (halpisromu tosin) ja tuolle kannalle tuli hylsysarjassa 9 mm:stä alkaen hylsyt. Toki nuo vääntiöadapterit ovat hyvin käteviä usein. Kaupasta löytyi taannoin settinä 1/2 - 3/8 - 1/4 adapterit molempiin suuntiin, ei ole sen jälkeen tarvinnut miettiä millä voi mitäkin vääntää.

Volvon kanssa kasvaa kyllä veetuutuksen lisäksi kuntokin. Uuteen jarrusatulaan oli 20km suuntaansa matkaa ja sen kävin fillarilla hakemassa - mennessä myötätuuli, takasin tullessa ei.

Vanha Volvo on ekoteko  O0  Aattelepa jos olis ollut toisinpäin tuo tuuli ja olisit kerinnyt mennessä manata tuulen kääntymään...  Sitä mukavampaa sitten päästellä Volvolla menemään kun tietää millaista on ilman autoa  ;)

s73

  • Vieras
Vs: Jarrujen herkistely
« Vastaus #17 : 15.07.2012, 08:04:35 »
onko tuolla momentilla oikeasti mitään merkitystä? 20 vuoden aikana  olen kiristänyt aina rannemomenttiin ja aina on pysynyt paikallaan.

Poissa jpajula

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1221
  • www.vrcf.fi
Vs: Jarrujen herkistely
« Vastaus #18 : 15.07.2012, 10:03:58 »
Ei näin. Pitää löysätä jarruputken päästä mutteria, jotta letku pääsee pyörimään suhteessa putkeen. Sitten kierretään letku satulaan tiukkaan, satula hollille siihen asentoon mihin se tulee kiinni ja sitten tiukataan jarruputken mutteri letkuun kun letku ei ole kierteellä.
Sitä letkua ei saa yhtä aikaa tiiviisti satulaan ja kierteettömäksi muuten kuin putken mutterista löysäämällä. Kierteelle jäänyt letku ei ole pitkäikäinen.
Yksiletkuinen satula voi houkuttaa kiertää vaan letkuun, kaksletkusen kanssa se ei onneksi onnistu senkään vertaa.
No prkl, Alfamerista poimittuna: Mikäli autossa on ABS-jarrut, tulee jarrusatulaan vain yksi letku. Tässä tapauksessa letku irrotetaan jarrusatulasta eikä putkesta. Irrottaessasi letkua jarrusatulasta kierrä jarrusatulaa ja pidä letkua paikallaan, ei siis päinvastoin. Ja kasatessa sitten toisinpäin, joskin löytyihän tuolta (joku taas luki ohjeet loppuun asti... :facepalm:) "Varmista, etteivät jarruletkut jää kiertyneeseen asentoon", mutta putken päästä mutterin löysäämisestä ei ollu mitään puhetta. Nyt kun satulan päässä se letku on tiukalla, niin minunhan ei tartte muuta kun löystää sitä letkua sieltä putken päästä ja kääntää siten, ettei ole kierteellään?
---
V70 2.5TA CrEd 2005, ex V70 2.4TA 2002, ex S40 1.6 2004, ex 850 T5 2.3A 1996, ex 940 B230FK 1997, ex 740GLE 2.3A 1990, ex 440 1.8i tulipharvester 1995
Kauniainen

s73

  • Vieras
Vs: Jarrujen herkistely
« Vastaus #19 : 15.07.2012, 10:25:20 »
joo, noin sen pitäis mennä, kierteet niissä usein siinä kunnossa ettei onnistu kun uusimalla letku. :facepalm:

hevonen

  • Vieras
Vs: Jarrujen herkistely
« Vastaus #20 : 15.07.2012, 10:55:53 »
Jos vanha letku on paikallaan ja vanhan satulan laitat, eihän se letku kierteelle jää. Ei sitä tarvitse putkesta irroitella, ellei vaihda sitä letkua.
Nyt kun uusit satulan, on katsottava meneekö kierteelle. Jos menee, sitten pitää löysätä putki letkusta.
Tuurilla voi olla hyväkin... :)

Nestesäiliössä on se sihti, varmaan lähinnä estämässä roskien pääsyä jos nestettä lisää. Saahan sen kynsillä sieltä napsaistua ylös jos haluaa.

Poissa jpajula

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1221
  • www.vrcf.fi
Vs: Jarrujen herkistely
« Vastaus #21 : 15.07.2012, 13:19:56 »
Tota, minkäslainen liitos siellä putken ja letkun välissä on? En ny oikein saanu selville, kun sitä kattelin, putsailin ja laitoin jo valmiiksi irrotusöljyä, jos tarvetta kääntää sitä letkua. Onko siinä letkussa siis semmonen kiinteä liitin ja putkessa se mutteri? Tarttee kai kuitenkin hakea jarruputkiavain, kun itse tuunattu 14mm avolenkki letkua varten oli ihan hanurista - tosin sen lenkin kiintopääkään ei ollu ihan 14mm...
---
V70 2.5TA CrEd 2005, ex V70 2.4TA 2002, ex S40 1.6 2004, ex 850 T5 2.3A 1996, ex 940 B230FK 1997, ex 740GLE 2.3A 1990, ex 440 1.8i tulipharvester 1995
Kauniainen

s73

  • Vieras
Vs: Jarrujen herkistely
« Vastaus #22 : 15.07.2012, 13:34:43 »
jarruputken pää on litistetty kartioksi, jos se hajoaa on siihen tehtävä uusi pää tai vaihdettava putki.

Poissa Kupru

  • Kaidemestari
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2326
  • www.vrcf.fi
Vs: Jarrujen herkistely
« Vastaus #23 : 15.07.2012, 13:58:13 »
" Ostin muuten jotain ABS nestettä tuohon, kun myyjä sitä tyrkytti. Siinä lukee, että voi sekottaa DOT4:n kanssa. Vois vaihtaa vissiin noi nesteetkin, kun on aika tummaa tavaraa."

ABS-jarruihin aina ABS-jarrunestettä, DOT4 ei oo sitä.
Aina jarrurempan yhteydessä kannattaisi vaihtaa nesteet. On vääräpaikka säästää, vanhassa nesteessä on aina enemmän tai vähemmän kondesoitunutta vettä seassa. Yllätys yllätys, vesi ruostuttaa!
Ja aina rempan jälkeen kunnon koeajo, aikoinaan 164:lla vetäsin kunnon koeajon rempan jälkeen ja parkkiksella ihmettelin napsetta ja käryä etujarruista, syysillassa levyt hohtivat oransseina... ;D
V70 Classic ja S80 T6 Executive, Tyttärellä S40
Apina ei tunne ketään, mutta apinan tuntee kaikki.
Nyt apina ajaa talven Jeepillä V8 eco...

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8980
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Jarrujen herkistely
« Vastaus #24 : 15.07.2012, 14:34:42 »
Tota, minkäslainen liitos siellä putken ja letkun välissä on? En ny oikein saanu selville, kun sitä kattelin, putsailin ja laitoin jo valmiiksi irrotusöljyä, jos tarvetta kääntää sitä letkua. Onko siinä letkussa siis semmonen kiinteä liitin ja putkessa se mutteri? Tarttee kai kuitenkin hakea jarruputkiavain, kun itse tuunattu 14mm avolenkki letkua varten oli ihan hanurista - tosin sen lenkin kiintopääkään ei ollu ihan 14mm...

Putken päässä on mutteri. Jarruletkussa on sisäkierteet. Avataan silleen että pidetään jarruletkua paikallaan yhdellä avaimella (14 mm ja suositellaan jarruavainta eli "melkein kiintolenkki"), ja toisella avaimella (11mm ja sama homma) avataan jarruputken mutteri. Jarruletkun pää menee melkein läpi asti siitä autossa kiinni olevasta pidikkeestä ja jarruletkun mutterinkanta on siinä putken puolella pidikettä. Letkun päästä saa kuitenkin avaimella kiinni ihan siitä pidikkeen päältä kun putsaa moskat pois.

Tuota putken/letkun liitosta avatessa kannattaa olla välineet kunnossa, istuu monesti älyttömän lujassa ja jos menee reisille niin sitten on tosiaan jarruputken vaihtoa edessä... Teräsharjalla tms. rappaa ensin moskat pois (varoen jarruletkun kumiosia), jotain rostflash tms ruosteenirrottajaa suihkii sinne mutterille ja kokeilee lähteekö. Jos avain meinaa muljahtaa niin ei kannata vääntää kantaa pyöreäksi, vaan kuumailmapuhaltimella tai pikku töhöllä kuumentaa sitä jarruletkun päätä ja mutteria. Kunhan kattoo ettei alustamassat, absin letkut tai mikään muukaan syty palamaan niin kestää antaa reilustikin lämpöä.

Noihin kierreliitoksiin voi sitten kootessa pistää kierteisiin kiinniruostumisen estävää ainetta, esim. CRC tekee metallitonta tahnaa. On myös kuparitahnaa mutta kemiasta ymmärtävien mukaan siitä on enempi haittaa tiettyjen metallien välisissä liitoksissa. Metalliton pitäisi käydä joka paikkaan...

Poissa Kupru

  • Kaidemestari
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2326
  • www.vrcf.fi
V70 Classic ja S80 T6 Executive, Tyttärellä S40
Apina ei tunne ketään, mutta apinan tuntee kaikki.
Nyt apina ajaa talven Jeepillä V8 eco...

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8980
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Jarrujen herkistely
« Vastaus #26 : 15.07.2012, 15:10:46 »
Tuossahan voisi muuten oikaista sen verran, ettei sitä letku-putki liitosta varsinaisesti tarvitse irtiauki avatakaan. Jos siellä on nyt satula paikallaan ja ainoa ongelma on kiertymä jarruletkussa, niin sen saa oikaistua kun rumplaa ainoastaan sitä jarruputken mutteria välittämättä jarruletkusta. Kun jarruputken mutteria avaimella vääntäen saa homman sen verran liikkumaan että jarruletku kääntyy mukana, niin kääntää sitä mutteria sen verran että letku ei ole kierteellä ja jättää siihen. Huolehdittava vain että jos se mutteri löystyi letkunpäästä kierteiltä niin kirraa takas.

Tai vaihtoehtoisesti voi kiertää siitä jarruletkun päästä kiinni ottaen sen verran että kiertymä oikenee...
« Viimeksi muokattu: 15.07.2012, 15:12:36 kirjoittanut TOK »

Poissa jpajula

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1221
  • www.vrcf.fi
Vs: Jarrujen herkistely
« Vastaus #27 : 15.07.2012, 20:56:00 »
Nojuu, tuo putken hajoaminen tässä meikäläisen tuurilla just on se, miks en oikeastaan haluaisi koskea niihin putkiin millään tavoin, jos ei ole totaalisen pakottava tarve. Katon nyt ensteks, että miten paljon se on kierteellään - ei ainakaan paljon pitäs olla. Mutterin rumplaaminenkin on jo siinä ja tässä, mutta ehkä se on se eka lähestymistapa. Tommosen 14mm jarruavaimen (josta se letku menee läpi) tekasin, mutta se tosiaan ei oo "ihan" 14mm :)
Onko tosta loctitesta käytännön kokemusta, että olis apua? Itse olen vaan putsannu teräs tai messinkiharjalla (semmosella pienellä) noita paikkoja ja sen jälkeen irrotusöljyä ja sitten antaa sen öljyn olla siellä.
---
V70 2.5TA CrEd 2005, ex V70 2.4TA 2002, ex S40 1.6 2004, ex 850 T5 2.3A 1996, ex 940 B230FK 1997, ex 740GLE 2.3A 1990, ex 440 1.8i tulipharvester 1995
Kauniainen

s73

  • Vieras
Vs: Jarrujen herkistely
« Vastaus #28 : 15.07.2012, 21:18:17 »
melkein 14mm. Avain ei ole hyvä,  joko mutteri menee pyöreäksi tai avain hajoaa. Käytän vanhaa inkkari keinoa letkun vaihtoon, hion letkun kierreosan niin ohueksi että putken nippa jää ehyeksi eikä kierteet vaurioidu ja laitan irrotusöljyä.

Poissa jpajula

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1221
  • www.vrcf.fi
Vs: Jarrujen herkistely
« Vastaus #29 : 16.07.2012, 09:27:57 »
melkein 14mm. Avain ei ole hyvä.
Joo tämän minä totesinkin jo ja kyseessä oli siis uusi halpa lenkkiavain, johon sahasin letkun mentävän reiän. Satulasta käänsin sen letkun liittimen sitten tosiaan vata-merkkisellä kiintopäällä auki, eikä se niin tiukassa ollu. Näköjään noissa on jopa toleransseissa eroa, kun ostaa halvan. Mut jollainhan niitä kalliimpiakin pitää saada myytyä :)

ABS-jarruihin aina ABS-jarrunestettä, DOT4 ei oo sitä.
Aina jarrurempan yhteydessä kannattaisi vaihtaa nesteet. On vääräpaikka säästää, vanhassa nesteessä on aina enemmän tai vähemmän kondesoitunutta vettä seassa. Yllätys yllätys, vesi ruostuttaa!
Ja aina rempan jälkeen kunnon koeajo, aikoinaan 164:lla vetäsin kunnon koeajon rempan jälkeen ja parkkiksella ihmettelin napsetta ja käryä etujarruista, syysillassa levyt hohtivat oransseina... ;D
Jarrunestesäiliön korkissa lukee DOT4, mutta tuli nyt sitten ostettua oikeat :) Vaihtohan menee sitten oikeastaan fiksuiten siten, että vaihtaa sinne säiliöön ensteks mahdollisimman paljon puhdasta nestettä ja sitten jarrusatuloiden nipoista pumpataan pihalle putkissa oleva törky.
Testiajoa on ajettu ja jotenkin tuntuis, että taajama-ajossa vähän ottaa se repsikan satula kiinni - ainakin tuolleen jarrutellessa lämpenee enemmän. Sitten motarilla vähän reilua 120 ajettaessa ja siitä stoppiin, niin eipä ole kumpikaan pyörä juurikaan edes lämmin.

Huomasin muuten semmosen oudon jutun tossa kuskin jarrulevyssä, että siinä on ihan kuin leikattu viiste ulommassa kappalessa siellä jäähdytyskolojen puolella. Se on niin tasanen, että vaikee uskoo sen syntyneen ihan itestään sinne. Onkohan mahdollista, että joku on koittanu tasapainottaa levyä tuolla tavoin? Toisessa levyssä semmosta ei ollu.
---
V70 2.5TA CrEd 2005, ex V70 2.4TA 2002, ex S40 1.6 2004, ex 850 T5 2.3A 1996, ex 940 B230FK 1997, ex 740GLE 2.3A 1990, ex 440 1.8i tulipharvester 1995
Kauniainen

 

KL-varaosat  Race.fi