Elekma  Autoracing

960 automaattilaatikko oireilee kylmänä

  • 15 Vastauksia
  • 3792 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Ville K

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 585
  • Oikeissa autoissa on tuumapultit ja kromipuskurit
960 automaattilaatikko oireilee kylmänä
« : 15.08.2014, 12:29:13 »
Mikähän mahtaa vaivata 960:n automaattia? Kylmänä ei meinaa vaihtaa kolmosta, kierrokset vaan pysyy ylhäällä. Jos vähän vielä nostaa kierroksia ja nopeesti nostaa kaasun niin vaihtuu, nelonen vähän samanlainen, mutta ei yhtä paha. Heti kun on vähän aikaa ajanut, niin toimii ihan normaalisti, tämä oire siis vaan kylmillä öljyillä. Öljyt on tarkastettu kuumana, kaavio läpi käytynä, P-asennossa moottorin käydessä. Oli ylämerkkiin ja ihan normaalin väriset, eikä haisseet pahalta.
Auto on vm. 1995, eli facelift, 2.5 litranen. Laatikko taitaa olla AW43??
Volvo PV&Duett

Poissa Rivipumppu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 124
  • www.vrcf.fi
Vs: 960 automaattilaatikko oireilee kylmänä
« Vastaus #1 : 15.08.2014, 14:15:55 »
Öljypuoli tökki, onko suodatinta putsattu?
Toki jos intoa riittää, niin mittarilla testaamaan meneekö sinne kolmosvaihteen solenoidille edes käskyä.

vaihteiston kytkentäkaavio
vaihdot
turbiinilukko
« Viimeksi muokattu: 15.08.2014, 14:17:31 kirjoittanut Rivipumppu »
Audi A6 4.2

Poissa Ville K

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 585
  • Oikeissa autoissa on tuumapultit ja kromipuskurit
Vs: 960 automaattilaatikko oireilee kylmänä
« Vastaus #2 : 15.08.2014, 16:17:43 »
Ei mitään hajua koska olis suodatinta putsattu tai öljyjä vaihdettu, auto on mulle suht uus tuttavuus. Olis tarkoitus vaihtaa öljyt huuhtelemalla ja putsata öljypohja/suodatin. Tosiaan lämmettyään toimii ihan kuten pitääkin.
Kiitos vastauksesta.
Volvo PV&Duett

Poissa Ville K

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 585
  • Oikeissa autoissa on tuumapultit ja kromipuskurit
Vs: 960 automaattilaatikko oireilee kylmänä
« Vastaus #3 : 18.08.2014, 11:29:44 »
Nyt olis hommattuna 12 litraa Mobilin ATF320:stä. Ensiapuna jo kokeilin vaihtaa öljypropun kautta sen 2.5 litraa mitä sieltä tuli ulos, mutta ei auttanut ongelmaan, lämpimänä toimii ehkä vieläkin nätimmin mitä ennen, mutta kylmänä edelleen ei oikein halua kolmosta vaihtaa. Mites toi laatikon suodatin, kun oon googletellut aiheesta, niin aika monessa paikassa sanotaan ettei sitä tarvitsisi vaihtaa, puhdistus/pesu riittäisi? Eikä sitä tunnu olevan edes kovin helppo saada, volvolta sais parin päivän varotusajalla, mutta hintaa 89e..
Ja huuhtelemalla tosiaan tarkoitus vaihtaa, että sais kaikki pihalle, ja tähän neuvotaan irroittamaan syyläristä ylempi linja ja laittamalla letku syyläriin, laskea litra kerrallaan pihalle ja litra tuoretta tilalle. Osaiskos kukaan heittää mikä se kierre on siinä linjassa, niin vois rakennella jonkun nipan letkua varten, jos ei sitten ihan niin paljoa sottaisi?
EDIT: Laatikon suodatin ja öljypohjan tiiviste tilattu motonetistä, kun sain verkkokaupan myyjän käymään hyllyssä tarkastamassa tuotteen, heidän sivuillaan kun on tuotteen tiedot kaikki vähän pielessä; laatikon tyyppi aw30-340 ja öljypohjan muoto "neliö", oikeasti paketissa oli suorakaiteen muotoinen öp-tiiviste kuten kuuluikin, ja myyjä kuvaili suodattimen, vaikuttaa samalta kuin tuossa aw30-43LE laatikossakin.. joten sellainen nyt tulossa. Raportoidaan vaikuttiko vaihto mitään, miltään sähkövialta tuo ei vaikuta kun lämpimänä toimii kuin unelma.
« Viimeksi muokattu: 18.08.2014, 12:21:56 kirjoittanut Ville K »
Volvo PV&Duett

Poissa hss

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 203
  • www.vrcf.fi
Vs: 960 automaattilaatikko oireilee kylmänä
« Vastaus #4 : 20.08.2014, 15:49:02 »
Laatikon vikakoodit voisi myös katsoa. Ei sytytä ainakaan kaikista mielestäni vikavaloa. Joskus nimittäin painelin E- ja S-nappeja niin, että ei ollut kumpikaan päällä muutamaan sekuntiin ja tästä oli jäänyt vikakoodi muistiin.

Poissa Ville K

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 585
  • Oikeissa autoissa on tuumapultit ja kromipuskurit
Vs: 960 automaattilaatikko oireilee kylmänä
« Vastaus #5 : 21.08.2014, 22:06:30 »
Rakentelin syyläriin letkulähdön, hydraulikkafirmasta sai sopivan nipan 10mm letkulle, metrin pätkä letkua ja letkun pää mitta-asteikolla varustettuun kanisteriin. Ekalla yrittämällä tuli pihalle 3 litraa melko tummaa ja pahanhajuista kuraa. Öljyproppu pois, ja sieltä vielä puolisen litraa ulos, öljypohja irti ja suodatin käteen. Metallihiukkasia suodattimessa, ja öljypohjassa liejua, kaikki magneetit metallihilua täynnä. ei oo varmaan koskaan vaihdettu laatikkoöljyjä.. No, öljypohja pesuun, uus suodatin paikalleen, ja öljypohja mukana toimitetulla tiivisteellä paikalleen (mukavampi noin kuin pelkällä liimalla), täytin 3,5 litraa ja auto käyntiin; ulos tuli 2.5 litraa samanlaista kuin ekat 3 litraakin. Täytin 2.5 litraa ja auto käyntiin, nyt tuli jo punaisempaa ulos, taas 2.5 litraa sisään ja auto käyntiin, nyt ulos tuli samanlaista kuin kaadoin sisään. Vielä viimeiset 2.5 litraa laatikkoon ja viritykset pois, öljyjen tarkastus (oli kylmän alueen puolivälissä, eli ihan ok) ja koeajolle. Selvästi parani toiminta, mutta ihan kylmänä en vielä päässyt kokeilemaan, se saa odottaa huomisaamua. Ja tsekkaan huomenna ne vikakooditkin, jos niitä on.
Volvo PV&Duett

Poissa Ville K

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 585
  • Oikeissa autoissa on tuumapultit ja kromipuskurit
Vs: 960 automaattilaatikko oireilee kylmänä
« Vastaus #6 : 22.08.2014, 08:48:38 »
Eipä auttanut öljyn/suodattimen vaihto mitään, ainakaan vielä. Pahensi ongelmaa kylmänä, nyt ajettiin jo 500m kakkosella, ennenkuin kolmonen suostui vaihtumaan. Positiivista että laatikko ei luista yhtään, se kolmonenkin kytkeytyy ihan normaalisti sitten kun vaan on sen aika, ja lämpimänä toimii ihan normaalisti. Täytyy nyt ne vikakoodit vielä tsekata, mutta kyllä tää oli taas hyvä muistutus siitä, että ne automaattilaatikon öljyt kannattaa vaihdella, eikä kannata välttämättä ostaa autoa johon niitä ei koskaan oo vaihdettu.. :(
Volvo PV&Duett

Poissa Ville K

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 585
  • Oikeissa autoissa on tuumapultit ja kromipuskurit
Vs: 960 automaattilaatikko oireilee kylmänä
« Vastaus #7 : 23.08.2014, 13:25:08 »
Ei saa mitään vikakoodeja ulos, se ledilamppu ei syty ollenkaan missään tilanteessa. Missä vika? Ledi pimeenä?
Volvo PV&Duett

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: 960 automaattilaatikko oireilee kylmänä
« Vastaus #8 : 23.08.2014, 20:49:45 »
Toimiiko se led moottorin vikakoodeilla?

Poissa Ville K

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 585
  • Oikeissa autoissa on tuumapultit ja kromipuskurit
Vs: 960 automaattilaatikko oireilee kylmänä
« Vastaus #9 : 23.08.2014, 20:51:35 »
Ei toiminu johto missään reijässä.
Volvo PV&Duett

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: 960 automaattilaatikko oireilee kylmänä
« Vastaus #10 : 24.08.2014, 20:18:22 »
Se mittajohto saattaa olla poikki. Sen boksin pystyy purkamaan helposti ja juottamaan piuhan kiinni uusiks. Yleismittarilla sit selviää onko LED ja etuvastus ehjä.

Poissa Ville K

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 585
  • Oikeissa autoissa on tuumapultit ja kromipuskurit
Vs: 960 automaattilaatikko oireilee kylmänä
« Vastaus #11 : 26.08.2014, 01:47:08 »
Se mittajohto oli kyllä kiinni boksin sisältä. Täytyypäs mittailla lediä ja vastusta.
Volvo PV&Duett

Poissa hss

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 203
  • www.vrcf.fi
Vs: 960 automaattilaatikko oireilee kylmänä
« Vastaus #12 : 28.08.2014, 11:00:25 »
Pitäisikö tuossa faceliftissäkin toimia lediviritys? Omasta sain katsottua koodit VOL-FCR:llä. VOL-FCR osaa näyttää myös laatikon anturien tietoja jos siellä olisi vaikkapa jokin lämpötila-anturi sökö. Jos auto on Tampereen läheisyydessä niin voidaan kyllä katsoa ne koodit.

Poissa Ville K

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 585
  • Oikeissa autoissa on tuumapultit ja kromipuskurit
Vs: 960 automaattilaatikko oireilee kylmänä
« Vastaus #13 : 28.08.2014, 11:42:40 »
Tuli faceliftissä vasta '96 obd, tässä on tosiaan ledisysteemi vielä. Tampereen vieressähän tässä ollaan, ja tampereella käyn töissä :hello:
Volvo PV&Duett

Poissa hss

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 203
  • www.vrcf.fi
Vs: 960 automaattilaatikko oireilee kylmänä
« Vastaus #14 : 29.08.2014, 20:05:55 »
Enpäs muistanut että 1995 faceliftissä on vielä Motronic 1.8 yms. Oma on 95 tehty mutta vm. 96 niin en tajunnut.

Katselin noilla oireilla Vidasta niin vaihtoehtoja on laatikon lämpötila-anturi, kaasuläppäanturi tai nopeussignaali. Lämpötila-anturin pitäisi olla:

Celsiusta        Ohmia
0 ................ 2000
20 ................ 900
40 ............... 400
80 ............... 125
100 ............... 75
150 ............... 27

Lisää laatikon toiminnasta löytyy täältä (section 4->transmission diagnosis). Kannattanee ainakin nuo liittimet irroitella ja puhdistaa.

 

Samppasport  Futurez