Carcom Oy  Ateho

V40 vm01 TDI 1.9 hyytyy

  • 7 Vastauksia
  • 6686 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa weikka

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
V40 vm01 TDI 1.9 hyytyy
« : 08.07.2012, 10:32:18 »
No niin.. aika monella täällä tuntuu olevan samanlaista ongelmaa auton kanssa elikkäs historiaa:
Auto alka hyytymään toissapäivänä ihan 120km/h veto tahto hävitä ihan kokonaan huomasin kun olin ajanut pitkää matkaa vakkari päällä.. noh vaihdoin polttoaine suodattimen ja tyhjensin veden erottimen. Tämän jälkeen auto pelas sen eilisen päivän kunnes alko vedot hävitä myös ylemmillä kieroksillä ja kun matalilla kierroksilla yritti kaasua antaa niin mustaa savua vaan työnti (ei sinistä vaan mustaa). Veto tuntu häviävän että ei jaksa vetää vaikka ois 3000 kierrosta lasissa. Noh tänään nyt putsasin uudestaan veden erottimen että jos ois vielä jäänyt vettä tms. ei auttanut asiaan nyt ei jaksa vetää 500-2500rpm tuntuu että ei mitään puhtia ole mutta kun saavuttaa ton 2.5k niin sen jälkee oikeen repäisee.. :o ja tänään auto taas ei savuttanut.  Sen verran vielä että n. kuukais sitten meni turbon ahtoletku halki ja vaihdoin siihen uuden , turbossa tuntuu ihan ihan pieni poikittais välys mutta en usko että turbossa ois vikaa.. vaikka voihan sekin mahdollista olla..  ??? autolla on kuitenkin rullattu jo 370 tkm.

Suraavaksi varmaan lukemaan vikakoodit ja mahdollisesti suuttimi vaihtamaan? ja varmaan EGR tutkaileen??
Kaikki vinkit on nyt avuksi asian suhteen.

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13480
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: V40 vm01 TDI 1.9 hyytyy
« Vastaus #1 : 08.07.2012, 11:41:18 »
370 tkm ilman turbon huoltoa/vaihtoa on hyvin ahtopuolelta letkun halkeeminen ei tuo sontaa ahtimeen mutta kyllä tuo on tod näk jo ihan finaalissa tuo ahdin... onko sulla ahtopaine mittaria?

tosin suuttimetkin on jo tuolla ajomäärällä huollon tarpeessa.... vois olla suuttimien tarkistuksen paikka se ei ole kallis operaatio...
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Poissa weikka

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
Vs: V40 vm01 TDI 1.9 hyytyy
« Vastaus #2 : 08.07.2012, 11:48:19 »
370 tkm ilman turbon huoltoa/vaihtoa on hyvin ahtopuolelta letkun halkeeminen ei tuo sontaa ahtimeen mutta kyllä tuo on tod näk jo ihan finaalissa tuo ahdin... onko sulla ahtopaine mittaria?

tosin suuttimetkin on jo tuolla ajomäärällä huollon tarpeessa.... vois olla suuttimien tarkistuksen paikka se ei ole kallis operaatio...

Ei oo itellä ahtopaine mittaria, mutta saan varmaan jostain lainaan sen verran että onnistuu katsoa ahdot.. tai sitten ostan. ei varmana montaa kymppiä maksa..

Poissa weikka

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
Vs: V40 vm01 TDI 1.9 hyytyy
« Vastaus #3 : 09.07.2012, 16:06:51 »
Vikakoodit luettu 6kpl:
-pakokaasunkierrätys anturi
-Ilmamassa mittari
-ABS anturin vika
-turbon painevika
-airbag anturi
-Hehkutulppien ylijännite.

En muista ihan tarkalleen oikeita nimiä mutta tuollisiin viitaavia. Ilmamassa ja turbo vika varmaan tullut ihan siitä kun se ahto letku oli rikki. Muuten kaikki nuo anturit näytti mittaus hetkellä ihan järkeviä arvoja. Asentaja suositteli että kokeilla ensin dieselin puhdistus ainetta, ja sitä varmaan pitää lähtee ostaan ja kokeileen... katotaan sit taas lisää..

Edit: Lisäsin aineen ja kävin heittämässä n 20km lenkin ja auto tuntu pelavaan taas ihan normaalisti, mutta jotenkin on tunne että hetken vain.....
« Viimeksi muokattu: 09.07.2012, 17:50:01 kirjoittanut weikka »

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13480
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: V40 vm01 TDI 1.9 hyytyy
« Vastaus #4 : 11.07.2012, 11:11:20 »
tarkastuta ne suuttimet diisel-huollossa, jos on ok niin ultraäänipesu tekee niistä taas hyvät mutta jos on kuluneet niin saatpa senkin selville..

jos se kone on tdi D4192T2 eikä T3tai T4 niin uudet suuttimen kärjet on noin 60€ kipale... siihen asennus ja säätö päälle.
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Poissa weikka

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
Vs: V40 vm01 TDI 1.9 hyytyy
« Vastaus #5 : 29.07.2012, 10:49:29 »
Jooo.
Tähän mennessä vaihdettu ilmamassa anturi, liikkeessä testeri näytti selvää vikaa siihen. Mutta ongelma ei kuitenkaan korjautunut, sama peli ei jaksa vetää alakierroksilla kunnes nousee päälle 2000 kierrokset ja turbo lähtee kaveriksi.

Ongelma kohdaksi näyttäs olevan EGR, se jäi OBD nollauksen jälkeen päälle siihen. Ähräsin auki sen EGR:n ja näytti siellä karstaa ihan hyvästi olevan. EGR ite näyttää olevan tiukassa niin en alkanut sitä aukasemaan koska tarviis tiivisteen siihen väliin ja se näyttää väkisillä särkyvän jos käyttää auki asti. Jotenka otin pelkän moottorin päältä irti ja kokeilin että se toimii ihan ok, painu vaivatta pohjaan ja palautu normaalisti. Putsailin vähän karstoja mitä sain siitä nyt. Jätin kuitenkin EGR tulevan piuhan irti, tällöin EGR on ilmeisti kokoajan kiinni. Ja vola ongelmat hävis, auto toimii taas kun normaalistikkin. Eli ilmeisesti tuo sähkömoottori on rikki joka painaa EGR:ää? Mitäs hyötyä/haittaa siitä on kannattaako sitä uusia vai saako se olla ihan irtikytettynä?? tietysti ajan kanssa varmaan se EGR jumittaa kiinni kun karstottuu.

Edit: Tuossa vielä linkki x40 foorumilta: http://www.x40fin.com/index.php?topic=11827.0
« Viimeksi muokattu: 29.07.2012, 10:51:10 kirjoittanut weikka »

Poissa volvo s60

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Vs: V40 vm01 TDI 1.9 hyytyy
« Vastaus #6 : 15.08.2012, 18:35:22 »
Moi. Justiin vaihdoin egr venttiilin ja samanliset ongelmat katos. Uus oli 270 volvolla ja vaihdossa vein vanhan paloina kun ei muuten tullut pois niin hyvittivät 50e niin hintaa jäi 230e. Nyt tuli muutaman päivän jälkeen uusi vika. Ei jaksa oikein ottaa kierroksia n:2500rpm jälkeen. Olisko se ilmamassamittari tai paineanturi ennen imusarjaa paskana?

Poissa weikka

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
Vs: V40 vm01 TDI 1.9 hyytyy
« Vastaus #7 : 19.08.2012, 21:43:39 »
Moi. Justiin vaihdoin egr venttiilin ja samanliset ongelmat katos. Uus oli 270 volvolla ja vaihdossa vein vanhan paloina kun ei muuten tullut pois niin hyvittivät 50e niin hintaa jäi 230e. Nyt tuli muutaman päivän jälkeen uusi vika. Ei jaksa oikein ottaa kierroksia n:2500rpm jälkeen. Olisko se ilmamassamittari tai paineanturi ennen imusarjaa paskana?


Joo, mulla oli myös ilmamassamittari sökönä. Sillä on hintaa sen 250-280e. Tosin sen jälkeen ei taphtunut muutosta ennen kun otin EGR:n pois toiminnasta. Onhan tuo nytten pelannut pari viikkosen ihan ilman oikkuja itellä..

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy