Kulkukoira  Proturbo

Iso huolto tiedossa S40 -02 TDI 1.9 Volvoon. Mistä aloittaa?

  • 3 Vastauksia
  • 1744 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa weja

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Omistan Volvon S40 TDI 1.9, ajettu 330tkm, ostin sen viime syksynä, kustannussyistä ostin paljon ajetun, kun halvemmalla sai.
Toimii muuten hyvin, kulutus on tosi pieni 5-6l/100, starttaa kylmänä hyvin ja muuten tosi siisti.
Ongelmana on epätasainen tyhjäkäynti auton lämmettyä, heittelee mittarin mukaan 600 ja 700 välillä paikallaan ollessa, ratti ravistaa kovasti.

Vein sitten huoltoon, eivätkä ihan tarkalleen osanneet sanoa mistä johtuu, mutta antoivat monta arviota.
HUOM! Olen noviisi, en tiedä mitä nämä laitteet/vempeleet ovat, tiedän vain mitä huoltomies minulle kertoi.
Saatan käyttää jotain termiä tai muuta väärin, mutta yritän korjata jos joku kysyy.

Huoltomiehien lista:
Kaikki 4 hehkua poissa pelistä, ei toimi laisinkaan. Ihmettelivät miten ylipäänsä lähtee talvella käymään.
Hihnankiristin löysällä. En enää muista minkä hihnan.. En tiedä onko triviaalihihna, voitte veikata mikä niistä..
EGR venttiili heitti vikakoodia, ja alkaa toimia vasta lämpimänä, mikä vahvasti viittaisi siihen että EGR-venttiilissä vika.
Käsijarru loppuunpalanut/jumissa.
Kovilla kierroksilla tuottaa paljon pahaa katkua, pakoputkessa mahdollinen vuoto, ainakin jotain mustumista putkessa.

Tuota pakoputken mahdollista korjausta/huoltoa ei arvioitu, mutta hehkut/hihnakiristin/EGR/käsijarrun hoito, tulisi korjaukselle hintaa n. 1200€.
Jarrujen hoito on pakollinen, sillä ilman sitä ei mene katsastuksesta läpi. Se täytyy hoitaa joka tapauksessa.
Mitä näistä kannattaisi lähteä ensimmäisenä "kokeilemaan", jottei kaikkia korjaisi kerralla?

Huoltomiehet eivät osanneet varmasti sanoa missä vika, vaan heittivät viat mitkä löysivät, ja joku niistä voi aiheuttaa tuon epätasaisen käyntiäänen, tai sitten ei mikään niistä.

Vinkkejä kaivataan! 1200€ huolto ei ole liian kallis, mutta en haluaisi turhaan sitä maksaa, jos vika ei olekaan näissä. Mistä itse aloittaisitte / mitä epäilisitte ensimmäisenä?

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vuodenajasta johtuen hehkujen uusinnalla ei välttämättä ole kiire, kesällä toimii kyllä ilmankin. Toki nekin täytyy kuntoon laittaa ennemin tai myöhemmin.

EGR = Exhaust Gas Recirculation = pakokaasun takaisinkierrätysjärjestelmä. Tuon kuuluisi toimia siten, että kovilla kierroksilla / ahtopainealueella venttiili sulkeutuu eikä kierrätä pakokaasuja takaisin imusarjaan. Jumittelee varmaankin kiinni tai auki tuo venttiili. Itse aloittaisin tästä korjaukset. Vanhemmissahan tätä on korjattu siten, että otetaan koko EGR pois pelistä, en osaa sanoa miten onnistuu tämän ikäisessä pikkuvolvossa / rellun dieselissä.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa weja

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Huoltomies mainitsi että hehkutkin saattavat vaikuttaa käynnin tasaisuuteen. En itse tätä ihan ymmärtänyt, kun luulin että ne vaikuttaa vaan starttiin, mutta eikö se vika voi sitten hehkuissakin olla?

Vai puhuttiinko minulle puuta heinää / tai muistan väärin  :idiot2:

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Huoltomies mainitsi että hehkutkin saattavat vaikuttaa käynnin tasaisuuteen. En itse tätä ihan ymmärtänyt, kun luulin että ne vaikuttaa vaan starttiin, mutta eikö se vika voi sitten hehkuissakin olla?

Vai puhuttiinko minulle puuta heinää / tai muistan väärin  :idiot2:

Kyllä ne vaikuttaa kylmäkäynnistyksen jälkeiseen käyntiin, mutta ei se enää koneen lämmettyä vaikuta.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron