Omistan Volvon S40 TDI 1.9, ajettu 330tkm, ostin sen viime syksynä, kustannussyistä ostin paljon ajetun, kun halvemmalla sai.
Toimii muuten hyvin, kulutus on tosi pieni 5-6l/100, starttaa kylmänä hyvin ja muuten tosi siisti.
Ongelmana on epätasainen tyhjäkäynti auton lämmettyä, heittelee mittarin mukaan 600 ja 700 välillä paikallaan ollessa, ratti ravistaa kovasti.
Vein sitten huoltoon, eivätkä ihan tarkalleen osanneet sanoa mistä johtuu, mutta antoivat monta arviota.
HUOM! Olen noviisi, en tiedä mitä nämä laitteet/vempeleet ovat, tiedän vain mitä huoltomies minulle kertoi.
Saatan käyttää jotain termiä tai muuta väärin, mutta yritän korjata jos joku kysyy.
Huoltomiehien lista:
Kaikki 4 hehkua poissa pelistä, ei toimi laisinkaan. Ihmettelivät miten ylipäänsä lähtee talvella käymään.
Hihnankiristin löysällä. En enää muista minkä hihnan.. En tiedä onko triviaalihihna, voitte veikata mikä niistä..
EGR venttiili heitti vikakoodia, ja alkaa toimia vasta lämpimänä, mikä vahvasti viittaisi siihen että EGR-venttiilissä vika.
Käsijarru loppuunpalanut/jumissa.
Kovilla kierroksilla tuottaa paljon pahaa katkua, pakoputkessa mahdollinen vuoto, ainakin jotain mustumista putkessa.
Tuota pakoputken mahdollista korjausta/huoltoa ei arvioitu, mutta hehkut/hihnakiristin/EGR/käsijarrun hoito, tulisi korjaukselle hintaa n. 1200€.
Jarrujen hoito on pakollinen, sillä ilman sitä ei mene katsastuksesta läpi. Se täytyy hoitaa joka tapauksessa.
Mitä näistä kannattaisi lähteä ensimmäisenä "kokeilemaan", jottei kaikkia korjaisi kerralla?
Huoltomiehet eivät osanneet varmasti sanoa missä vika, vaan heittivät viat mitkä löysivät, ja joku niistä voi aiheuttaa tuon epätasaisen käyntiäänen, tai sitten ei mikään niistä.
Vinkkejä kaivataan! 1200€ huolto ei ole liian kallis, mutta en haluaisi turhaan sitä maksaa, jos vika ei olekaan näissä. Mistä itse aloittaisitte / mitä epäilisitte ensimmäisenä?