Keskiviikkona 1.3.2023 tuli meidän V70 2.0D vm. 2008 manuaalivaihde (uudempaa korimallia) tiensä päähän kun kone leikkasi kiinni maantieajossa kevyessä kahdeksankympin vauhdissa vakkari päällä. Kilometrejä ehti koneelle tulla noin 380000km. Öljyt oli vaihdettu aina ajallaan (max vuosi tai 20tkm kumpi tuli ensin) ja Mobilia viimeiset vuodet, merkkihuolloissa ennen sitä en tiedä mitä öljyä milloinkin oli laitettu. EGR oli käytössä normaalisti.
Jälkeenpäin ajatellen auto antoi mahdollisesti vinkkiä tulevasta jo vuosi sitten kun kylmäkäynnistykset alkoivat muuttua vaivalloisemmiksi - tuntui että startti ei jaksanut pyörittää yhtä reippaasti kuin ennen. Laitoin tämän kuitenkin enemmän huonon akun piikkiin, jota latailin välillä, ja tuntuikin että lataaminen auttoi vaivaan. Vaikea sanoa minun asiantuntemuksellani oliko tuo huonompi käynnistyminen jo merkki ylimääräisestä kitkasta moottorissa. Joka tapauksessa auto kulki vielä vuoden ja 10tkm näin, mutta vinkkinä muille, että ehkä RVS tai muu 'ihmeainekäsittely' olisi voinut tuoda lisäkilometrejä, mutta itse en älynnyt kokeilla niitä ajoissa.
Joka tapauksessa, mielestäni hyvät kilometrit tälle ilmeisesti PSA konsernin runkoon pohjautuvalle moottorille. Ainoa isompi huolto oli kaksoismassapyörän uusinta jossain 250tkm kohdalla.
Hieno auto oli, varsinkin matka-ajossa. Sain vastinetta rahalle, itse ostimme auton käytettynä vuonna 2014 jolloin oli ajettuna 180tkm ja hintaa oli silloin noin 16te. RIP.