Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Turbo- ja remmiahtaminen => Aiheen aloitti: exclusive - 18.08.2012, 12:46:45
-
joo elikkä alkamassa on 200-sarjalaisen ahtaminen (siis vasta aletaan miettimään että mistä tehdään ja mitä tehdään) auto aihioksi olen kaavaillut ->84 200-sarjan volvoa, jonka hankkimisessa on ainakin kriteerit: mahdollisimman ruosteeton kori, katsastettu tai ainakin kilvissä, edullinen.
Aloitetaan vaikka siitä että auto olisi tulossa harraste/kesä käyttöön, kori pysyisi mahdollisimman alkuperäisenä mutta voimaa tulisi yhden pakokaasuahtimen avulla.
Ja koska Volvot ovat minulle uusi merkki harrastelupohjalta, moottoreiden vahvuuksista ja heikkouksista minulla ei juurikaan ole tietoa.
Aihio moottoriksi minulle on tarjottu B230 8V lohkoa ja 8-limppuista kampuraa, ja tuohon kiertokangiksi olen kaavaillut h-profiili veivejä, ja männiksi jotkut takoversiot. Kansi ja nokka valinnat tulevat joskus myöhemmin, kun alakerta on valmis.
lähinnä kiinnostaisi tietää että miten vahva tuommoisesta alakerrasta tulisi? muita suunnitelmia on mm. hyvä kansi, HX40 super, bensapuoli riittävä (esim.walbro 255, 850cc dekat, tms.), megasquirt 1 tai 2.
Tuossa nyt alkuun hieman suunnitelmia, projekti osioon en viitsinyt laittaa koska aihiokin on vielä etsinnässä.
Kiitos jo etukäteen ASIALLISISTA vastauksista
-
B2xx lohkoista on tällä foorumilla paljon tietoa. Tuossa parin linkin kautta hakemaan ja lueskelemaan vastaavia virityksiä mitä olet suunnitellu ;)
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?board=5.0 (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?board=5.0)
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?board=8.0 (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?board=8.0)
Oman laiskuuteni takia en jaksa tarkemmin alkaa selaamaan mistä löytyis mitäkin
-
Kannattaa tosiaan lueskella foorumin juttuja, haepa vaikka selaista topicia kuin "vinokone 300 hv mietiskelyä" tjsp. Olen itse nyt luurilla, joten linkkaaminen on hankalaa, joku toinen voi sen varmaan tehdä.
Sitten tietty kannattaa miettiä, mikä on tehotavoite ja käyttötarkoitus, niistä riippuu paljon.
-
Tässä tuo linkki...
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=290.0
-
onko vm -87 240 (B200K) laillinen ahtaminen miten monimutkasta, olen kuullut että aihioksi kannattaa ottaa vm 84 tai vanhempi volvo, mutta mikä tuosta tekee sen että on parempi aloittaa rakentaminen?
Kiitos ja anteeksi :)
-
onko vm -87 240 (B200K) laillinen ahtaminen miten monimutkasta,
Jos on käyttöönotettu alkuvuodesta niin lykkäät sinne ahtotekniikkaa ja viet leimalle. Jäähdytetyt etujarrulevyt luulisi olevan tuon ikäisessä.
Jos on käyttöönotettu heinäkuun puolella tai myöhemmin niin tarvitsee katalysaattorin kuoret jäähdytettyjen levyjen lisäksi
Kysy ensin konttorilta mitä vaativat. Jos vaativat mahottomia niin kysy seuraavalta konttorilta jne.
-
Jos on käyttöönotettu alkuvuodesta niin lykkäät sinne ahtotekniikkaa ja viet leimalle. Jäähdytetyt etujarrulevyt luulisi olevan tuon ikäisessä.
Jos on käyttöönotettu heinäkuun puolella tai myöhemmin niin tarvitsee katalysaattorin kuoret jäähdytettyjen levyjen lisäksi
Kysy ensin konttorilta mitä vaativat. Jos vaativat mahottomia niin kysy seuraavalta konttorilta jne.
katoin tiedot niin 2.1.1987 käyttöönotto pvm.
eli ns. isot jarrut ja leimalle? ei tartte vaihdella vakaajia sun muuta? onko tuollanen vähäpäästönen?
-
Ei ole vähäpäästöinen ja päästöraja ei muutu ahdettaessa, vaatii vaan että katti ilmestyy putkeen. Eivät ole vaatineet vakaajia vaihdettaviksi.
-
Ei ole vähäpäästöinen ja päästöraja ei muutu ahdettaessa, vaatii vaan että katti ilmestyy putkeen. Eivät ole vaatineet vakaajia vaihdettaviksi.
no jos vaihtaa etujarrut, niin onko esim. jossain 900-sarjan farkussa isommat mitä kaks satkussa?
-
no jos vaihtaa etujarrut, niin onko esim. jossain 900-sarjan farkussa isommat mitä kaks satkussa?
Riittää että vaihtaa sinne jäähdytetyllä levyllä olevat jarrut mitä löytyy kaksatasistakin
-
niin varmasti riittää mutta kun kerran vaihtaa niin onko isompia "bolt on" tai pienillä muokkauksilla meneviä jarruja
-
niin varmasti riittää mutta kun kerran vaihtaa niin onko isompia "bolt on" tai pienillä muokkauksilla meneviä jarruja
Ootko nyt kattonut tarvitseeko jarruja edes vaihtaa. Tuon ikäisessä pitäisi olla jäähdytetyt levyt edessä
Rata-ajoon ja ralliin kannattaa laittaa tehokkaammat jarrut
740-960 kelluvat satulat voi unohtaa. Yleensäkkin kelluvat satulat voi tunkea...jonnekkin muualle jumittamaan kuin autoon
Pistä vaikka Corvetten nelimäntä satulat. Niitä saa edullisesti ja pääse Esson paarissa kehumaan
-
Ootko nyt kattonut tarvitseeko jarruja edes vaihtaa. Tuon ikäisessä pitäisi olla jäähdytetyt levyt edessä
Rata-ajoon ja ralliin kannattaa laittaa tehokkaammat jarrut
740-960 kelluvat satulat voi unohtaa. Yleensäkkin kelluvat satulat voi tunkea...jonnekkin muualle jumittamaan kuin autoon
Pistä vaikka Corvetten nelimäntä satulat. Niitä saa edullisesti ja pääse Esson paarissa kehumaan
en ole kattonut kun kaupatkin vielä kesken ja kaupat riippuu juuri siitä että miten paljon osia joutuu vaihtamaan.
tuli vaan nuo isommat jarrut mieleen...esson baarissa ei autolla kehuskella...sleeperit kunniaan :)
-
Jos on tarvis saada leimalle käypäset jarrut, niin 240 sarjan jäähdytetyt levyt ja niille käypäset satulat.
-
Moi!
Toinen volvo kakkosnelosiin hurahtanut aloittelija kyselee eli ymmärtääkseni vuosina 1983 ja 1984 neli- ja kaksioviset olivat kaikki korimallia 240, mutta onko niissä samat osat ja moottorit vai onko eriäviä osia? Varaosia hankittaessa tieto helpottaisi, sillä ei ole hajua asiasta ja halu oppia näistä väkevistä vekottimista kaikkea uutta on melkoinen. S*
-
200-sarjan kori on pysynyt samana koko tuotantoajan, poislukien ihan kosmeettiset kohdat korissa. Niitä on takavalot ja lämppärin ilmanotto. Alustan osat käy ristiin ja moottorit kanssa.
-
Ei ole vähäpäästöinen ja päästöraja ei muutu ahdettaessa, vaatii vaan että katti ilmestyy putkeen. Eivät ole vaatineet vakaajia vaihdettaviksi.
Ei tarvitse katalysaattoria, koska on alkuvuonna rekkaroitu :juhau:
-
Ja lisää tyhmiä kysymyksiä et mulla on 740 vuosmallia 85 se oli ennen r-sprt mallia ja nyt oon laittanut megan siihen ja isomman välijäähdytimen niin pitääkö mun käydä penkissä ennen kuin meen muutoskatsataa ruiskuksi ja välijäähdytin? rek otteessa ei lue turbosta tai välijäähdytimestä mitään.