Futurez  Kulkukoira

Puristus-suhde tehokkaalle etanoli turbomoottorille ?

  • 16 Vastauksia
  • 17027 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa connyl

  • Tinasotilas
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 208
  • Recycle Racing #08
Vs: Puristus-suhde tehokkaalle etanoli turbomoottorille ?
« Vastaus #15 : 01.02.2012, 08:54:24 »
Olen vähän erimieltä, miedommat nokat= enemmän ennakko.
Esimerkiksi omassa koslassa (isot nokat) oli ylhäällä n. 12-14° ja silti tuli 600 hv, vakio nokkien kaa pyöri ennakot n. 20°.

Sitten on toinen asia, onko meillä alkuasetukset samalla viivalla että voidaan edes vertailla niitä. ;)

Toki ennakot riippuu kans miten paikat virta siis. ennakot on moottorikohtainen. ;)

« Viimeksi muokattu: 01.02.2012, 08:57:48 kirjoittanut connyl »

Poissa Sute

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 331
  • www.vrcf.fi
Vs: Puristus-suhde tehokkaalle etanoli turbomoottorille ?
« Vastaus #16 : 01.02.2012, 09:52:31 »
Olen vähän erimieltä, miedommat nokat= enemmän ennakko.
Esimerkiksi omassa koslassa (isot nokat) oli ylhäällä n. 12-14° ja silti tuli 600 hv, vakio nokkien kaa pyöri ennakot n. 20°.

Sitten on toinen asia, onko meillä alkuasetukset samalla viivalla että voidaan edes vertailla niitä. ;)

Toki ennakot riippuu kans miten paikat virta siis. ennakot on moottorikohtainen. ;)

Kireämmät nokat pudottavat dynaamista puristussuhdetta, jolloin ennakon tarve kasvaa. Käytännössä huonoin vaihtoehto on mekaanisesti matalapuristeinen kone ja kireät kepit. Tällöin toki tuota ennakkoa voi lyödä enemmän, mutta hyöty ei tuolloin ole taattu. Mitä kireämmällä nokalla mennään, sen kovemmalla rutulla kannattaa puskea. Omaan "racekoneeseen" on suunnitteilla nokka, jossa asteet millistä milliin 270 imu ja noin 260 pako. Mekaaninen ruttu tuo 10.2.

Ehkä enemmän kannattaa kiinnittää huomiota dynaamiseen puristukseen kuin mekaaniseen. Tai ainakin minun mielestä.. :D 

EDIT: ja tietysti ei kärsi laittaa ennakkoa paljon, jos korkea mekaaninen puristus ja "löysä" nokka.
« Viimeksi muokattu: 01.02.2012, 09:55:56 kirjoittanut Sute »
Volvo V40 2.0T powered by Garret GTX4202R, Volvo V60 D5 Twin Engine, MY17

 

Autoracing  KL-varaosat