0
0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.
Kirjottelin tässä ajankuluksi jotain perustietoa vinokoneen nokka-akseleista ja mitä vaihtoehtoa turbokoneeseensa voi kokeilla. Pikaviestinä voi lähettää korjausehdotuksia, kirjotain niin paljon ulkomuistista että jotain menee väkiselläkin vikaan. Sen syvemmin nokkien maailmaan ei tässä paneuduta, internet on tietoa täynnä B19ET, B21ET, B21FT, B23FT sekä B230FT ja B230FK moottorit sisältävät vakiona T-merkintäisen nokka-akselin, jota ei yleensäottaen pidetä kovinkaan hyvänä nokka-akselina etenkään jos konetta on tarkoitus virittää vähänkään. Nokka-akselin vaihdolla onkin ihan hyvä aloittaa virittäminen jos omistat kys. moottorin.T-akselille mahdollisia hyviä korvaajia ovat mm. D, V, VX, VX3, K sekä hieman rajumpi H. Kaikki ihan käypiä akseleita turbokoneeseen. Jos etsii jotain parempaa kuin T, mutta budjetti on tiukka, kannattaa hommata jostain A-merkintäinen akseli joita saa todella kohtuulliseen hintaan, lienee yleisin vinomoottorin nokka-akseli. Turbomoottoreista A-nokka löytyy jo vakiona B230ET:stä. Ja tuo kirjainhan löytyy yleensä nokka-akselin takapäästä.Nokkia pitäisi löytyä seuraavasti eri moottoreista, näistä en voi mennä todellakaan takuuseen ja tuntuvat olevan hieman vuosimallikohtaisia:D -> B19E, B21EV -> B200E, B230EVX -> Saa ostettua VolvoltaVX3 -> Sama juttuK -> B23E, B19xH -> B23E ("voimavuodet" 79-80)Nokka-akselia valittaessa tulee ottaa huomioon myöskin se, onko autossasi pysty- vaiko vaakajakaja, eli onko virranjakaja lohkossa vaiko kannen takapäässä. Jos jakaja on kannen takapäässä, täytyy nokka-akselissa olla ura takapäässä joka pyörittää virranjakajaa. Jos taasen jakaja sijaitsee lohkossa, asia menettää merkityksensä.Jos kaipaa jotain muutakuin Volvon omaa nokkaa, kannattaa ottaa yhteys SPM:iin taikka S.A.M.:iin , myös KG-Trimningiltä saa hyviä akseleita turbokäyttöön, mm. KG-2T. Enemillä myös tarjolla rajuja nokkia "ei niin vakioon" koneeseen. Linkkejä jutun loppupuolella.Myös asiansa osaavat koneistamot pystyvät tekemään halutunlaisen akselin raaka-aihiosta tai käyttämällä aihiona vanhaa nokka-akselia.Moottorilistassa on myös amerikkaan kulkeutuneet mallit joita ei suoranaisesti ole maahantuotu Suomeen.Linkkejä aiheeseen:http://www.enem.se/kamaxlar.asphttp://hjem.get2net.dk/bengaard/newpage21.htmhttp://www.turbobricks.com/specs.php?content=camshaftshttp://www.turbobricks.com/resources.php?content=camspechttp://www.geocities.com/iadr1/b21.23cam.page.jump.html http://www.stenparnermotor.se/http://www.samsteffansson.se/
Tässä vihreä kantisesta apuja Volvon vinokoneen vakio nokkien ajoitukseen:(Kuva poistettu lainauksesta.)1. Säädä imuventtiilin välys ensimmäisen sarakkeen mukaiseen arvoon2. Pyöritä konetta kunnes välys katoaa3. Lue arvo hihnapyörältä1-2 asteen heitto ei vaikuta juurikaan, mutta >4 astetta vaikuttaa jo. Vaparin nokka-ajoitus ei sovi suoraan ahdettuun, myöhästettynä toimii paremmin. Seos muuttuu myös sitten nokka-ajoituksen mukana...