Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Muut menopelit => Aiheen aloitti: juhal - 09.04.2020, 22:24:37

Otsikko: SeaBrick (Volvokoneinen vene)
Kirjoitti: juhal - 09.04.2020, 22:24:37
Kun veneitä kerta ei kielletty projektiosiossa, niin laitetaan ny sitte juttua ajankuluksi. Venellä jo testiajot ajettu, mutta laitan pikkuhiljaa juttua.

Eli idea lähti siitä, että halusin nopeakulkusen veneen volvon koneella. Tuli edullisesti jumis oleva B20 pohjanen veneenmoottori vaihteineen myyntiin, se tuli haettua ja saatettua käyntikuntoon pienellä liottamisella. No siihen tyssäs muutamaksi vuodeksi hommat sitte. Sopiva veneen malli sitte löyty tällä aikavälillä, mahdollisimman pieni akselivetonen vene oli mielessä ja Glen L Tiny Might vaikutti sopivalta.
Moottori tuli sitte purettua ja oli jumiutumisesta huolimatta todella hyväkutonen, ylikoossa ja vähä remontin jälkeen ajettu. Sylintereis pienet jäljet jotka lähti käsihoonilla, laakerit kuin uudet. Pakosarjakin oli hyväkuntonen. Kone kaipas lähinnä putsausta, maalia ja kasauksen uusilla tiivisteillä.

(https://jhlfin.kuvat.fi/kuvat/IMG_20160406_132510.jpg/_medium.jpg) (https://jhlfin.kuvat.fi/kuvat/IMG_20160406_132510.jpg)
(https://jhlfin.kuvat.fi/kuvat/IMG_20160406_132525%20%281%29.jpg/_medium.jpg) (https://jhlfin.kuvat.fi/kuvat/IMG_20160406_132525%20%281%29.jpg)

No Piirrustukset tuli ja kone toimi, rupes tuntumaan huonolta vaihtoehdolta B20. Vähä tehoa, paino vaihteen kanssa muistaakseni 205kg joka oli veneelle reilusti liikaa. Vaihteellekkaan ei veneessä oikein ollu tilaa.
Eli kone myyntiin ja uusia suunnitelmia.

Vihdoin 2017 syksyllä sitte alko rungon teko, Vinokoneen marinointiosiaki oli nurkkiin eksyny joten alko koneen mettästyskin, vaikka eipä vinokonekaan niin kevyt oo.

(https://jhlfin.kuvat.fi/kuvat/1.jpg/_medium.jpg) (https://jhlfin.kuvat.fi/kuvat/1.jpg)
(https://jhlfin.kuvat.fi/kuvat/2.jpg/_medium.jpg) (https://jhlfin.kuvat.fi/kuvat/2.jpg)
(https://jhlfin.kuvat.fi/kuvat/3.jpg/_medium.jpg) (https://jhlfin.kuvat.fi/kuvat/3.jpg)
(https://jhlfin.kuvat.fi/kuvat/4.jpg/_medium.jpg) (https://jhlfin.kuvat.fi/kuvat/4.jpg)

Jospa kuvatki toimis nyt. Jatkoa pian lisää



Otsikko: Vs: SeaBrick (Pieni vene)
Kirjoitti: TPK1980 - 10.04.2020, 07:00:50

Jospa kuvatki toimis nyt. Jatkoa pian lisää
Herjaa "yksityinen kansio" vaihda julkiseksi niin sitten pitäisi näkyä

https://jhlfin.kuvat.fi/kuvat/1.jpg
Otsikko: Vs: SeaBrick (Volvokoneinen vene)
Kirjoitti: juhal - 10.04.2020, 15:08:34
Aikani säädin noiden kuvien kans, mutta jos nyt toimis.

Hidasta hommaa, kun ei puutyötaidotkaa riitä, eikä veneenrakennustaidot muutenkaa  ;D

No runko sai vastoinkäymisistä huolimatta vanerit päällensä ja sit oliki kuidutusta seuraavaksi. Twilli lasikuitukudos bilteman epoksilla. Pirullisen hitaasti kuivuvaa tavaraa, vähä liian kylmä talli varmaan.

(https://jhlfin.kuvat.fi/kuvat/6.jpg/_medium.jpg) (https://jhlfin.kuvat.fi/kuvat/6.jpg)
(https://jhlfin.kuvat.fi/kuvat/7.jpg/_medium.jpg) (https://jhlfin.kuvat.fi/kuvat/7.jpg)
(https://jhlfin.kuvat.fi/kuvat/9.jpg/_medium.jpg) (https://jhlfin.kuvat.fi/kuvat/9.jpg)
(https://jhlfin.kuvat.fi/kuvat/10.jpg/_medium.jpg) (https://jhlfin.kuvat.fi/kuvat/10.jpg)

Kun mistää järkevän matkan päästä ei b230 löytyny niin hain sitte B21:sen. Kone paloiksi, pesua ja tarkastelua. Kauan seissy kone, mutta ok kuntonen. Sylinterit oli kyllä vähä väljät. Eiköhän tuo aja asiansa, ei montaa ajotuntia ainakaa tuu. Uudet runko ja kk laakerit, männänrenkaat ja kone kasaan. Kasaukses sitte huomasin, että apunokan ensimmäisestä laakerista irtos pinta. Ruottista uudet laakerit tilaukseen. Sorvasin alumiinistä asennustyökalun jolla sai jenkatangolla kiristämällä laakerin paikalleen. Eiköhän ekalla kertaa menny öljyreikä sivuun, sain onneksi samalla työkalulla laakerin ehjänä pois. Olin laiska ja vaihdoin vain tuon rikkinäisen.
Koneenkorvat rakentelin ja piti keksiä miten saada veto potkuriakselille. Ratkasuksi tuli koneen oma kytkin B20 kytkinkopalla. Käytin vaihteistosta pääakselin jota jatkoin, kytkinkopan laippaan tuli laippalaakeri ja akselin päähän kumikytkin.

(https://jhlfin.kuvat.fi/kuvat/IMG_20190407_154101.jpg/_medium.jpg) (https://jhlfin.kuvat.fi/kuvat/IMG_20190407_154101.jpg)
(https://jhlfin.kuvat.fi/kuvat/IMG_20190419_000906.jpg/_medium.jpg) (https://jhlfin.kuvat.fi/kuvat/IMG_20190419_000906.jpg)






Otsikko: Vs: SeaBrick (Volvokoneinen vene)
Kirjoitti: janne81 - 10.04.2020, 20:32:21
No nyt! On semmonen projekti mikä kiinnostaa, puuvene Volvon koneella.  O0
Otsikko: Vs: SeaBrick (Volvokoneinen vene)
Kirjoitti: The_OttoB - 11.04.2020, 11:29:39
Olette hieno mies! Lisää tälläistä!


Omassa puuveneen puolikkaassa on GM V6 Merc Alpha1.
Otsikko: Vs: SeaBrick (Volvokoneinen vene)
Kirjoitti: juhal - 12.04.2020, 17:47:35
Lasketaanko vaneri "oikeaksi" puuksi ?  ;D

No Joo, lisää juttua. Oli aika moottorin ensisovituksen, rupes tuntumaan huonolta idealta. Onhan tuo vähä raakan kokonen kone tälläseen alle 4m veneeseen  :D Olis saanu koneen alemmas ku olis ottanu vedon etupäästä, niinku jenkit usein tekee vastaavis veneis. Sen verran sitoutunu olin jo täs vaihees käyttämään konetta oikein päin, eli näillä mennää.


(https://jhlfin.kuvat.fi/kuvat/11.jpg/_medium.jpg) (https://jhlfin.kuvat.fi/kuvat/11.jpg)

Pitäskö tähän muka itte mahtua kyyttiin ? ;D

(https://jhlfin.kuvat.fi/kuvat/12.jpg/_medium.jpg) (https://jhlfin.kuvat.fi/kuvat/12.jpg)

Ei muuta ku jatkoa, akselin läpiviennin tekoa, potkuriakselin painelaakerin suunnittelua ym. Perus laippa laakeria kokeilen käyttää painelaakerina, saa nähdä kauanko kestää. Ei ole ainakaa kallis tai vaikea osa vaihtaa.

(https://jhlfin.kuvat.fi/kuvat/14.jpg/_medium.jpg) (https://jhlfin.kuvat.fi/kuvat/14.jpg)



Otsikko: Vs: SeaBrick (Volvokoneinen vene)
Kirjoitti: juhal - 13.04.2020, 23:11:51
Laitetaas jatkoa taas, niin pääsee joskus kii nykytilanteeseen.

En tiä onko hyvä vai huono asia, mutta ainaki tämän kans saa harrastaa :D  Lähestulkoon kaikki pakko tehdä ite, ku sopivaa osaa ei oo suomes saatavilla. Toisaalta ei olisi kyllä varaakaa kaikkia ostaa valmiina.

 Akseli löysi paikkansa, peräsimen tein haponkestävästä. Malli omasta päästä, parempikin vois olla jos osais.
 Ainut edes melkein sopiva potkuri löyty Tescon Marinen kautta, tilasivat englannista suoraa Mikadon tehtaalta. Ei suomes oiken vastaavanlaisia käytetä, potkuri on 11x15". Halkasija saattaa olla liian suuri, mutta vastaavalla nousulla pienenpää ei löytyny.
(https://jhlfin.kuvat.fi/kuvat/15.jpg/_medium.jpg) (https://jhlfin.kuvat.fi/kuvat/15.jpg)

Pakoputki tuli 3.5" haponkestävästä. Hitsauksesta ei tullu mitää ku ainoat puikot oli liian suuria, kyllä ne piilon jäävät saumat tottakai rupes ohkasella puikolla vähä luonnistumaan. No vähä lisää puikkoa ja rälläkkää perään  ;D
(https://jhlfin.kuvat.fi/kuvat/17.jpg/_medium.jpg) (https://jhlfin.kuvat.fi/kuvat/17.jpg)

Latoin väliaikaset kansivanerit ilman liimoja kii, että viittii koeajaa. Parempi ku ei tee täs vaihees loppuun jos tulee suuria muutoksia. Mittaristoki on vasta väliaikanen, jos sen tekis sitte oikeesta puusta kun sopiva aika tulee.
Täs vaihees vene oliki sitte koeajokunnos. Kyllä se kellu, kulkeekin eteenpäin. Kaasari ei tykänny vissiin koneen kulmasta, kun 15 astetta kallistettu taakseppäin. Kiihdyttäes varsinki meinas hyytyä kun keula nousi. Vauhti ei päätä huimannu ja kulku oli vähä levotonta. Vene ylös ja suunnittelupöydän ääreen takas  :(

(https://jhlfin.kuvat.fi/kuvat/18.jpg/_medium.jpg) (https://jhlfin.kuvat.fi/kuvat/18.jpg)
Otsikko: Vs: SeaBrick (Volvokoneinen vene)
Kirjoitti: juhal - 16.04.2020, 16:57:57
Ekan koeajon jälkeen tein vanttiruuvisäätöset trimmilevyt perään ja kaasarin alle palikan, että saa kaasarin suorempaan. Laukkaaminen loppu ja käynti parani. Kulkupuoli aiva ok, vauhti tosin jäi aiva liika vähäseks. 60kmh oli huiput n.6000rpm, eli potkurin luisto 59%.

(https://jhlfin.kuvat.fi/kuvat/19.jpg/_medium.jpg) (https://jhlfin.kuvat.fi/kuvat/19.jpg)

Tein uuden virtaviivasemman akselituen kun epäilyksenä oli, että edellinen tuki olis aiheuttanu epäpuhtaan veden potkurille. Ei kuitenkaa vaikuttanu nopeuteen juuri mitenkää, mutta veneen keula rupes kyntämään syvemmällä. Ei käy mitenkää järkeen ::)

(https://jhlfin.kuvat.fi/kuvat/20.jpg/_medium.jpg) (https://jhlfin.kuvat.fi/kuvat/20.jpg)

Huonosti kuvattu videopätkä koeajolta https://youtu.be/NOVim3Ij9es (https://youtu.be/NOVim3Ij9es)



Otsikko: Vs: SeaBrick (Volvokoneinen vene)
Kirjoitti: B30A - 17.04.2020, 09:00:25
Strömberg takas koneen kylkeen niin käy vaikka ylösalaisin, no ainakin melkein.  :)

Miten tuo potkurin kohtauskulma muotoutuu kun vene menee vedessä? Pitäiskö sitä saada suoremmaksi että työntäisi suoraan taakse eikä noin paljon alas? En todellakaan tiedä vaan arvailen kun tuo asento voi olla kompensoitu lapakulmissa??
Otsikko: Vs: SeaBrick (Volvokoneinen vene)
Kirjoitti: Mustalaatikko - 18.04.2020, 10:27:27
Tämä on kyllä hauska. Osaispa tehdä edes ton verran venettä. O0
Otsikko: Vs: SeaBrick (Volvokoneinen vene)
Kirjoitti: Greycap - 18.04.2020, 16:47:43
Tein uuden virtaviivasemman akselituen kun epäilyksenä oli, että edellinen tuki olis aiheuttanu epäpuhtaan veden potkurille. Ei kuitenkaa vaikuttanu nopeuteen juuri mitenkää, mutta veneen keula rupes kyntämään syvemmällä. Ei käy mitenkää järkeen ::)

Ei se välttämättä niin outoa ole että siinä noin kävi. Pitäisin kohtalaisen mahdollisena että jos uusi teline on parantanut potkurin tehoa, kuten varmaan onkin, niin lisääntynyt työntövoima potkurin asennosta johtuen pyrkii työntämään perää ylös ja kun kokonaisuppouma ei kuitenkaan muutu niin keula painuu syvemmälle. Se taas aiheuttaa lisääntyneen vastuksen ja sen ettei nopeus parane.
Otsikko: Vs: SeaBrick (Volvokoneinen vene)
Kirjoitti: juhal - 18.04.2020, 20:48:22
Jees, eli tosiaan tuo potkuriakselin kulma kyllä syö tehoa ja kulkua, eikä sille oikein mitää voi, isommalla veneellä sais vähä paremmaks. Yks samanlainen vene buickin 3.5l kasilla löytyy ja omistajan kans viestiä vaihdoin, se oli kokeillu loivemmalla kulmalla ja muuttanu kulman lopuksi 15 asteeseen jolla toimi paremmin. Piirrustuksissa lukee että 14-16 astetta akselin kulma.
Potkurillahan tietysti voi myös vaikuttaa tuohon keulan kantavuuteen, lähetin potkurin Steelcraft propeller oy:lle muokattavaksi, halkasijasta otetaan tuuma pois ku lavan kärkinopeus rupee olee niin suuri ja aiheuttaa kavitaatiota. Potkurin lavat kupataan samalla ja rakea lisätään eli lavan taakseppäin kallistusta taakseppäin. Raken lisääminen pitäs antaa lisää nostetta keulalle.

Tuo kaasari ja imusarja on vain lainassa, strömppä tulee takas, kera kaverin

(https://jhlfin.kuvat.fi/kuvat/IMG_20200417_215146.jpg/_medium.jpg) (https://jhlfin.kuvat.fi/kuvat/IMG_20200417_215146.jpg)

Strömpästä ylimääräset reiät tukittu, B21at neula, kumikärkinen 2.5mm neulaventtiili ja 8mm bensantulo. Huvikseni vähä rassailin tuota kaasaria ku koneen mukana tuli ja oli siistis suht siistis kunnos. Aikahan strömppäturboista on jättäny jo ajat sitte, mut täs tapaukses uskoisin ajavan asiansa, ei tarvi olla niin sulavaa kaikilla kierroksilla jne  ;D
Varsinaista tehonhakua tämä rakentelu ei oo, vaan omaksi huviksi

Tämän hetken tilanne on se, että vene on purettna rungon maalausta varten. Pari kerrosta epoksi primeriä ja muutama kerros 2k poly maalia telalla vedettynä. Ruma ku mikä, kiiltävän musta karvanen appelsiini :D
Runko jo käännetty oikein päin ja nyt sais kasailla ja tehdä kansi.

(https://jhlfin.kuvat.fi/kuvat/IMG_20200409_182858.jpg/_medium.jpg) (https://jhlfin.kuvat.fi/kuvat/IMG_20200409_182858.jpg)
Otsikko: Vs: SeaBrick (Volvokoneinen vene)
Kirjoitti: juhal - 02.05.2020, 19:04:37
Ei niin paljo edistystä, mutta sisäpuoli olis ny maalattu ja sais kasaushommat alkaa. Muutamia osia viä tullu haalittua ja pikkuhiljaa kaikki tarvittava pitäs olla osteltuna.
Pakosarja pitäs tehdä, laipat ja putket olis odottaas jo tekiää, ajattelin tehdä vaan ihan yksinkertaasen halkomallisen sarjan, ei tästä niin hirveesti tehoa tarvi saada pihalle ja nuo B21 kanget kuulemma oli melko pehmiää tavaraaki.

2kpl 1*1m 3mm merialumiini levyjä olis hankittuna tankkia varten, ite leikkelen palat ja tuttu hitsaa kasaan, lopullinen tankin paikka on vähä vielä kateis. Onko vinkkejä tankin rakenteen suhteen, onko jotain tiettyjä juttuja jota kannattas ottaa huomioon tankin suunnittelus? Jos vaan sopiva tila löytyy niin, ajattelin tankin sijoituksen sen verran ylös, että bensa virtais omalla painollaan suoraa pumpulle. Ei tarvis välisäiliötä ja ylimäätästä pumppua.

(https://jhlfin.kuvat.fi/kuvat/IMG_20200502_144959.jpg/_medium.jpg) (https://jhlfin.kuvat.fi/kuvat/IMG_20200502_144959.jpg)
Otsikko: Vs: SeaBrick (Volvokoneinen vene)
Kirjoitti: juhal - 29.05.2020, 14:19:37
Eipä sitä päässykkää vielä kasaushommiin, vaan piti tuon trailerin kans ruveta hommiin. Traileri kasattu jämäpaloista mitä tallista löyty ja alunperin oli tarkotus tolla vaan runkoa siirrellä tallista pihalle pesua varten ym, silti piti koeajolle päästä ton kärryn kans. Oli jokasuuntaan taipunu ja huonosti tehty, mutta sai siitä vielä kärryn tehtyä. Tälle käyvää Rekisteröityä traileria ei tahdo löytyä, tais olla omavalmisteen rekisteröintiki aika mahdotonta, tätä traileria en edes yrittäis  ;D

(https://jhlfin.kuvat.fi/kuvat/IMG_20200528_151911.jpg/_medium.jpg) (https://jhlfin.kuvat.fi/kuvat/IMG_20200528_151911.jpg)
(https://jhlfin.kuvat.fi/kuvat/IMG_20200528_151920.jpg/_medium.jpg) (https://jhlfin.kuvat.fi/kuvat/IMG_20200528_151920.jpg)

Potkuriki saapu pitkän odotuksen jälkeen, se on nyt 10x15 cup ja 5 asteen rake. Saas nähdä miten toimii.

(https://jhlfin.kuvat.fi/kuvat/IMG_20200517_171745.jpg/_medium.jpg) (https://jhlfin.kuvat.fi/kuvat/IMG_20200517_171745.jpg)
(https://jhlfin.kuvat.fi/kuvat/IMG_20200517_171753.jpg/_medium.jpg) (https://jhlfin.kuvat.fi/kuvat/IMG_20200517_171753.jpg)

Nyt sais sitte kasata, ehkä pääsee tänäkesänä vielä kokeilemaan, viimevuonna venähti joulukuulle koeajot  ;D
Otsikko: Vs: SeaBrick (Volvokoneinen vene)
Kirjoitti: RATSUNI - 01.06.2020, 10:34:58
Tankin tekoon sellainen vinkki että olisiko hyvä tehdä tankin sisälle laipiolevyjä?
Otsikko: Vs: SeaBrick (Volvokoneinen vene)
Kirjoitti: juhal - 02.07.2020, 18:02:19
Kesäloma alko, mutta eka viikko oli niin kuumaa, ettei voinu muuta ku nesteyttää  :2funny: Sitte tottakai on muuta puuhaa, onneksi sai loput klapitki halkastua ja pääsi projektin kimppuun  8)


Kansi  on maalattu, se on nyt musta ja karvainen. Varmaan 5 eri telaa hain josta ei muka jää karvaa, mut arvatkaapa jäikö? No en jaksanu paklaillakkaa kaikkia kohtia kunnolla, enstalvena sit hionta ja ruiskulla maalaus.
Peräsin, akselituki ja akseli pääsi jo paikalleen ja koneen nostin veneeseen, pitää laittaa se paikoilleen ennen mittaristoa, helpompi rihdata akseli linja.
Takakansi pitää viä maalata, en liimaa sitä vielä kiinni, helpommin pääsee ohjaus systeemeihin käsiks, jospa vedän ulkopuolelta saumoihin kevyesti tiivisteliimaa  ;D
Yks ahkera tallipäivä vielä niin eiköhän rupee olee koeajokunnos.

(https://jhlfin.kuvat.fi/kuvat/IMG_20200702_162338.jpg/_medium.jpg) (https://jhlfin.kuvat.fi/kuvat/IMG_20200702_162338.jpg)
(https://jhlfin.kuvat.fi/kuvat/IMG_20200702_162417.jpg/_medium.jpg) (https://jhlfin.kuvat.fi/kuvat/IMG_20200702_162417.jpg)
Otsikko: Vs: SeaBrick (Volvokoneinen vene)
Kirjoitti: juhal - 27.07.2020, 16:24:11
Vähästä vaille valmis, tai no koeajovalmis. Eihän tälläset projektit ikinä valmiiksi tuu  ;D

 Kavitaatiolevyjen vanttiruuveihin kiinnikkeet pitää tehdä ja sytkäennakot kohdilleen ku vaihtu kärjetön jakaja, toivottavasti säätövara riittää ku liitin ottaa laturin rautaan kiinni. Maalipintahan on ihan hirvittävä ja tuo mittariston turkkilevy ei kyllä näytä hyvältä, pitäs jotain jalopuuta ehkä siihen keksiä. Ratti menee kans vaihtoon. Penkistä puuttuu verhoilut, mutta istuuhan tuoski. No seuraava viikko ainaki luvatti vesisadetta, eiköhä tämä oo valmis ku kelit paranee.

(https://jhlfin.kuvat.fi/kuvat/IMG_20200727_060839.jpg/_medium.jpg) (https://jhlfin.kuvat.fi/kuvat/IMG_20200727_060839.jpg)
Otsikko: Vs: SeaBrick (Volvokoneinen vene)
Kirjoitti: juhal - 04.08.2020, 16:23:26
Kaasaria yrittäny saada pelaamaan, mutta alle 2000rpm en saa konetta käymään. Kierroksilla toimii kyllä. No tuo oli laina kaasari+imusarja muutenki, joten jotain pitäs nyt keksiä.

Koeajolla kävin silti, 26kn/3100rpm 32% lustolla, eli potkuri toimii huonattavasti paremmin, nyt vaan loppu voima kesken
Otsikko: Vs: SeaBrick (Volvokoneinen vene)
Kirjoitti: juhal - 07.08.2020, 23:27:39
Tänään posti toi Fajs 45 jonka ruuvasin kiinni, viahdoin heti pääsuuttimet ja ilmat, 55f8 tyhjäkäynnit jätin paikoillee, heti löyty tyhjäkäynti ja tuntu pelaavan. Pikasesti huitasin jonkillaisen vivuston tolle, parannellaan sitte paremmalla ajalla. Sitte vaan kavitaatiolevyjen säätö ja koeajolle.

(https://jhlfin.kuvat.fi/kuvat/IMG_20200807_192921.jpg/_medium.jpg) (https://jhlfin.kuvat.fi/kuvat/IMG_20200807_192921.jpg)

(https://jhlfin.kuvat.fi/kuvat/IMG_20200807_192953.jpg/_medium.jpg) (https://jhlfin.kuvat.fi/kuvat/IMG_20200807_192953.jpg)


https://www.youtube.com/watch?v=BANSBuiXseY (https://www.youtube.com/watch?v=BANSBuiXseY)


Parhaimmillaan kulki 35,4kn, ei jaksanu kiertää ku karvan vajaa 3200rpm.  Eli luisto olis vaan 12% joka on kyllä tosi hyvä verrattuna aikasempaan. Nokan viä vaihdan, tuskin sillä suurta muutosta saa. Lisää voimaa kaipais tai potkurista loiventaa kuppausta aavistuksen.
Otsikko: Vs: SeaBrick (Volvokoneinen vene)
Kirjoitti: juhal - 27.08.2020, 18:41:48
Eipä oo muuta tapahtunu ku vähä säätöhimmia ja muutaman kerran käyny ajelemas. Hyvin se toimii, muutamaa pikku hommaa lukuunottamatta, talvella on aikaa sitte roplata lisää. Vx3 nokkaa kokeilin ku sellasen sain, tehois ei juuri tuntunu, mutta 3000 kierroksen jälkeen ku painaa kaasua niin lykkää bensasumua kaasarista, A nokalla jakso kiertää ehkä 100 kierrosta enemmän, eikä lykänny bensaa vaikka kaasu olis pohjas.

Pari testipätkää:

https://youtu.be/QgeHqDAIVqQ (https://youtu.be/QgeHqDAIVqQ)

https://youtu.be/caZlY5iaCW4 (https://youtu.be/caZlY5iaCW4)

Vx3 kokeilu:
https://youtu.be/c8x3WJHdHbk (https://youtu.be/c8x3WJHdHbk)
Otsikko: Vs: SeaBrick (Volvokoneinen vene)
Kirjoitti: juhal - 07.07.2021, 19:24:02
Työkuviot muuttu syksyllä ja eipä sit oo paljo muuta tullukkaa tehtyä ku töitä, kyllä vuorotöis vaan jäi enemmän aikaa. Ei vaan oo jaksanu ja ehtiny, nyt onneksi alko kesäloma!

Eli jotai pientä on tapahtunu, strömppäturbo vene olis muutamaa pientä hommaa vaille koeajokunnos. Tai ainaki näin toivon, tuli sellane pikku kämmi tehtyä ku koekäytin venettä pihas.
 Hienosti lähti käyntii ja kaikki tuntu toimivan, paitsi öljynpainemittari josta hajos anturi viimekesänä. No enhän mä sitä muistanu, että mittari on vaihdettu ja pitäs nyt toimia, samalla hiipi karmiva ajatus mieleen...
Käytinpä siinä sitte konetta pari minuuttia ilman öljyjä  :facepalm:

Aiva sama, lisäsin öljyt ja koitin uudestaa, paineet ainaki oli lämpösenä tyhjäkäynnillä hyvät, mut eiköhä sitä damagee tullu. Tuo kiinanturbo eniten mietityttää. No kyllä mä silti meinaan koeajolla käydä :D



(https://i.ibb.co/Bj2hMrs/IMG-20210621-104935.jpg) (https://ibb.co/Bj2hMrs)

(https://i.ibb.co/rQHN4pC/IMG-20210622-000705.jpg) (https://ibb.co/rQHN4pC)
Otsikko: Vs: SeaBrick (Volvokoneinen vene)
Kirjoitti: juhal - 09.07.2021, 19:04:35
Koeajo suoritettu, öljynpaine tyhjäkäynnillä 2bar, kierroksilla 4-5bar eikä turbokaa räjähtäny.

Vauhtia 47kn 4800rpm, vieläkää ei kierrä tappiin. Täyskaasulla ahdot nousi 1,2bar  ;D Tälle pitäs jotai tehdä, jos vaa laittas välijäähdyttimen ja pitäs hauskaa niin kauan ku sitä kestää  :)

Ei pahemmin tullu säädeltyä strömppä eikä venettä muutenkaa, vois vielä jokunen solmu irrota vauhtia. 2500rpm asti laama, mut sitte ampuu.

https://youtu.be/5sviGuqOaVQ (https://youtu.be/5sviGuqOaVQ)
Otsikko: Vs: SeaBrick (Volvokoneinen vene)
Kirjoitti: Merlin - 11.07.2021, 18:22:42
Tämä on hieno projekti. Välillä käynyt mielessä laittaa omaan Marinoon kasin tilalle tuo tallissa lymyilevä turbovinokas. ::)

Laita lisempää kuvia. :)
Otsikko: Vs: SeaBrick (Volvokoneinen vene)
Kirjoitti: juhal - 14.07.2021, 00:15:41
Kyllä turbovenees vaa on oma viehätyksensä, v8 tilalle saa olla voimakas vinokone, mut onhan se mahdollista!

No joo, tänää vähä säätelin ja fiksailin. Tulpat oli valkoset viime kokeilun jälkee, joten nostin vähä neulaa ylemmäs. Dp liitoksen laippa väänty hitsaukses, hioin suoraks ja piti tehä kuparista tiiviste välii, että kiristyy. Max sytkäennakko on varmaa 15 tällähetkellä, siihen en koskenu viä. Ahdot karkas viimereissulla 1,2bar asti joten pikkumuutoksia ja kellon vartta pidensin jos sais laskee.
Koeajo oliki sit ekas keraa kahdella ihmisellä, ei aluks meinannu millää lähtee plaanii, mutta tais johtua ahvenvidasta potkuris. No lopuiks ku lähti nii rupes vuotaa selvästi pakopuolelta. No koitettii silti, kakspäällä 83kmh ja ahdot ei noussu yli 0,5bar (osasyy varmaa vuoto) no ei menny kauaa ku puolet turbon tiivisteestä lähti kävelee  ;D No sitte se vikapaikks tosiaa selvis, turbo oli 1 mutterin varas kii. No olisha tuo pitäny tajuta kiristää välillä, mutta eipä oo iso vika.
Seuraavaks turbo irti ja tiivistettä odotelles täytyy portata tuo hukkaportin reikä. 
Välijäähdytin tulee kans, olikoha ivecon egr jäähdytin. Eli ilma/vesi jäähdytin, sellane näppärä rst pötkö. Uskoisin ettei tuo ahdista pahemmin, teho pitäs riittää. Pohjasta vaan kaapparilla vesikierto jäähyy eli ei pumppuja tms ylimäärästä.

Strömppä vaatii huoltoo/modausta ku näytti vähä siltä et olis kussu bensaa pikkuse.

Eiköhän se tästä, eka vuosi kulki 50kmh, toka 65kmh ja tänävuonna 85 menty. Lopullinen tavote olis se 100kmh mut jos tänävuonna tulis edes se 92.6kmh eli 50 solmua  :)

Muokkaus: Ai nii pari kuvaa!


(https://i.ibb.co/sgPqbsG/IMG-20210713-205251.jpg) (https://ibb.co/sgPqbsG)

(https://i.ibb.co/p0g1Zt6/IMG-20210713-205300.jpg) (https://ibb.co/p0g1Zt6)

(https://i.ibb.co/qgQ060M/IMG-20210713-210903.jpg) (https://ibb.co/qgQ060M)

(https://i.ibb.co/rspN3bD/IMG-20210713-205236.jpg) (https://ibb.co/rspN3bD)
Otsikko: Vs: SeaBrick (Volvokoneinen vene)
Kirjoitti: B30A - 14.07.2021, 11:24:28
No sitte se vikapaikks tosiaa selvis, turbo oli 1 mutterin varas kii.

Hyvä ettei lentänyt koko solmu jordaniaan, olis siinä ollut ukoilla ihmettely... "turbo putos mereen/järveen".  :o

Aika hauska laitos tämä kyllä, meikäläistä saattais jo pelottaa kyydissä noissakin vauhdeissa.
Otsikko: Vs: SeaBrick (Volvokoneinen vene)
Kirjoitti: juhal - 30.07.2021, 22:52:31
Pientä sepittelyä taas.
Ilma/vesi välijäähdytin (iveco egr cooleri) asennettu väliaikasesti testimieles, nippusiteillä kii  ;D Vesikierto on ilman pumppua vaan kaapparilla kavitaatiolevystä. Kaapparin ja peräpeilin läpiviennin väsäsin, en viittiny puikolla ruveta ohkasta hitsaa nii juotin hopealla.

(https://jhlfin.kuvat.fi/kuvat/IMG_20210728_184332.jpg?img=medium)

(https://jhlfin.kuvat.fi/kuvat/IMG_20210728_184339.jpg?img=medium)

(https://jhlfin.kuvat.fi/kuvat/IMG_20210728_195959.jpg?img=medium)

(https://jhlfin.kuvat.fi/kuvat/IMG_20210729_162306.jpg?img=medium)

Strömppä yllättäen vuoti akselin juuresta bensaa, akseli ainaki vähä kulunu ja tiivisteet varmaan entiset. Korjaussarja lähti tilaukseen kg:lta. Kuulin tos vinkin kans tämän ongelman helpottamiseks niin pakkohan se oli koittaa. Eli ahtopaine menee nyt pienistä reijistä akselille molemmin puolin. Kaasarin rungos sopivasti tollanen syvennys, porasin reiät akselille, toiselle puolelle piti veistellä pieni kanava. Tuo magneettiventtili ei oo ollu käytös ollenkaa niin tukin sen reiät ja laitoin nipan tilalle, porasin nipan juuresta kolon läpi syvennykseen. Ei muuten kussu enää bensaa.

(https://jhlfin.kuvat.fi/kuvat/IMG_20210728_172456.jpg?img=medium)

Turbon käytin kans irti kun muutenki jo ittellänsä lähti. Hukkaportin reikä oli 14mm, suurensin sen 24mm, jospa sillä ahdot pysyis kuris.

(https://jhlfin.kuvat.fi/kuvat/IMG_20210714_203803.jpg?img=medium)


No testiajolla loppuputulokses ei mitää maatamullistavaa. Välijäähys kiersi vesi oikeen kunnon paineella, täytyy tosta kaapparista vetää pala pois, riittäs vissii et tasanen putkenpää vain. Ahdot pysy 0,5bar ja vauhtia 44.4kn eli noin 82kmh.  Kaasupohjas lievästi kierrokset seilas
, ehkä meni kohon säädöt pieleen? Ei kyllä sinänsä yllätä, mut tuntus aika raakasti ahdistavan tuo jäähy. Pitää katella mittari turbon puolelle tai sit koitan lyödä putken väliin. Sinänsä huono, että joka koeajolla liian monta muutosta.

Mikähän muuten olis oikee kohon säätöarvo? Volvoon vissii 11mm ja 15mm ja saabiin 13mm ja 17mm. Riippuu kaiketi kaasarin asennosta?

Ei muuta ku lisää säätöä ja kohti uusia pettymyksiä  ;D

Otsikko: Vs: SeaBrick (Volvokoneinen vene)
Kirjoitti: juhal - 12.08.2021, 23:13:44
Lisää testiä, säätöä ja uusia vikoja.

Jokunen aika sitte vaihdoin uudet tulpat kun oli viä vaparikoneen tulpat konees. Vähä kohoa säätelin ja kävin kokeilees, 2000rpm yli rupes yskimään. En oikeen saanu selkoa mistä tuo johtuis.

No kohon säädin sitte 17mm, ja taas testiä. Yski vähemmän, vähä jotain käyntihäikkää vieki.  Koeajon jälkee kaasaris oli vesihelmiä... Cooleri vuotaa, vai voisko toi kondensoida niin kovaa?

(https://jhlfin.kuvat.fi/kuvat/IMG_20210812_215548.jpg?img=medium)

Pakosarja on huono ja säädöt pieles. Liekkö siitä johtui pakosarjaan punotus  ;D

(https://jhlfin.kuvat.fi/kuvat/IMG_20210812_212427.jpg?img=medium)

En oo varma haluanko edes tiedää pakolämpöjä tai paineita, tieto lisää tuskaa. No lopputulos oli kuitenki 89kmh ja 4600rpm  . Potkurin luistokin oli vaan 16% eli jotain hyvääki täs on!
Otsikko: Vs: SeaBrick (Volvokoneinen vene)
Kirjoitti: juhal - 11.09.2021, 00:59:53
Keskiviikkona oli taas hetki aikaa perehtyä tähän.
 Kaasariin tuli korjaussarja KG:lta, kävin kaasarin läpi ja vaihdoin vakio b21 neulan takas päästä ohennettuna ohkasemmaksi kun tuo AT:n neula. Huomasin purkuvaihees, että kohokammion pohjalla oli liejua. Jäähyn jälkeen tulee niin paljo kondenssivettä ja näköjään päässy kohokammioon asti.
Coolerin kaasarin puoleiseen päähän koitin porata 1,5mm reiän alimpaan kohtaan, jos enimmät vedet tulis siitä vuotavan ahtoilman mukana.

Ja sitte testiä:
https://youtu.be/b5Qb3pe9zp0 (https://youtu.be/b5Qb3pe9zp0)

Ainavain jatkuu vika, videopätkäs kuuleeki hyvin tuon yskän. Meni vaan kokoajan huonommaksi mitä enemmän ajoi.

Muuta en enää keksiny niin vene ylös, suora putki coolerin tilalle ja tulppien värin tutkimista. Vene takas veteen ja testiä. Ei käynnisty, yrittää ja yskii, ajattelin että samasta ongelmasta johtuvaa. Prkl... 3-4 tulpanjohdot meni kiireellä laittaes ristiin  ;D

No Perjantaina sitte vene odotti valmiina, cooleri ohitettuna. Keli oli niin hieno, että oli pakko töistä ottaa pikku varaslähtö. Vene veteen, vähä lämmittelyajoa, muutaman kerran ehkä yskäsi. Kaasu pohjaan ja menoks, ei muuten yski eikä nyi! Jes!! Yksinkertanenki oli vika.

Jotain hyvää niin tottakai jotain huonoa mahtuu mukaan, parin testivedon jälkeen huomasin, että venehän lainehtii vettä  :buck2:  Vauhdilla rantaan ja vene ylös, joustaa yhdestä kohtaa liikaa ja vaneri lähti rungosta irti. Akselin läpiviennin kohdalle tuli pieni repeämä mistä vuoti, tai no on tuo vissiin jo ollu viimeset 5 ajokertaa ja pahentunu vain, mutta nyt vasta selvis. Tietääpähän mitä enstalvena tekee  ;D

Speedtracker oli taskus nauhottamas ja hymy palas takas kasvoille ku katto huiput. Kierrokset kävi vasta n.5000rpm paikkeilla, joten varaaki vois vähä olla viä. Nyt taas on motivaatiota jatkaa. On se aiva hauska harrastus!

(https://jhlfin.kuvat.fi/kuvat/IMG_20210910_135455.jpg?img=medium)

(https://jhlfin.kuvat.fi/kuvat/IMG_20210910_141153.jpg?img=medium)

52.3 solmua, eli n 97km/h.
(https://jhlfin.kuvat.fi/kuvat/Screenshot_20210910-140810.png?img=medium)



Otsikko: Vs: SeaBrick (Volvokoneinen vene)
Kirjoitti: The_OttoB - 11.09.2021, 12:45:52
Ihan pieni filosofinen kulma:

Itse tehty vene, ei korttia, ei katsastusta, ei nopeusrajoituksia, ei veroja. Vapaasti viritellen, laski laulellen vesiä.

Koitapa sama autolla. Sakkoa ja kakkua ja veroja tulis ihan helvetisti.
Otsikko: Vs: SeaBrick (Volvokoneinen vene)
Kirjoitti: juhal - 11.09.2021, 19:58:01
Juuri näin! Aika vapaata puuhaa, vähä tuo trafi nykyään häiritsee, mutta sen kans pärjää. Näillä ihan lähivesillä on 2 nopeusrajoituskylttiä joista kumpikaan ei oo lainvoimanen  :D

Eiköhän ne tätäki keksi pian verottaa, täytyy yrittää nauttia joka hetkestä sitä odotelles!
Otsikko: Vs: SeaBrick (Volvokoneinen vene)
Kirjoitti: juhal - 06.02.2022, 23:59:31
Pientä päivitystä.

Syksyllä jo nostin koneen pois ja tutkin vähä pohjaa. Oikealta puolelta vaneri irronnu rungosta melkeen koko matkan, toisella puolella ei vastaavaa ongelmaa näkyny. Pohja oli kyllä oikealta puolelta yhdestä kohtaa "montulla" joka olis saattanu aiheuttaa imukuppi efektiä.

Kas kummaa köyhän on taas pitäny tehdä töitä niin hulluna, ettei syksyn jälkeen mitää sitte tullu tehtyä. Nyt on vähä kerinny taas tekemään

Eli vaneri liimattu runkoon ja runkorimoja jäykistetty 19mm vanerilla.
(https://jhlfin.kuvat.fi/kuvat/IMG_20220129_203205.jpg?img=medium)

Pohjasta maalit melkein hinkattu, vedän vielä kerroksen kuitua.
(https://jhlfin.kuvat.fi/kuvat/IMG_20220204_141511.jpg?img=medium)

Moottori täytyy vähintäänki avata ja kattoa tuliko vaurioita. Turbo pelas loppukauden, mutta selvästi väljyyttä löytyy. Jäähdytysjärjestelmään tulee vähä muutoksia ja pakopuoleen.  Ilma-ilma coolerin laitan, jos en keksi keinoa millä sais kondenssivesi ongelman hoidettua.

Kyllä tää tästä taas, enskesänä mennää +100km/h  ;)
Otsikko: Vs: SeaBrick (Volvokoneinen vene)
Kirjoitti: juhal - 15.02.2022, 22:59:19
Voi ny kilin V#@#€€!!!. Kirjottelin päivitystä ja just ku piti julkasta niin kaikki katos. No kokeillaanpa uudestaan.

Eli, otin moottorin auki, salaa toivoen, että ei olis suurempaa. No tiesihän sen, että 2min ilman öljyjä jättää jälkensä.

(https://jhlfin.kuvat.fi/kuvat/IMG_20220213_134849.jpg?img=medium)

(https://jhlfin.kuvat.fi/kuvat/IMG_20220213_134846.jpg?img=medium)

Vois kai pahemmaltaki näyttää. Kampiakselis oli kans vähä silmin nähtävää jälkeä, mutta ei kynnellä juuri tuntunu. Mahtu just kiinansorviin pyörimää joten kiillottelin 600 paperilla kaulat. Ei kyllä hajuaksa mitä olin tekemäs. Pienellä työllä rupes näyttämään hyvältä nii eiköhän se täs asiansa aja. Sylintereis oli pikku naarmua myös, vedin porakonehoonilla pikasesti, väljähän se on jo muutenki. Tää on vähä tällästä ghetto meininkiä, mutta haussa on b230 josta rakentais joskus sitte kunnollisen koneen.

Sunnuntaina pistin Hemimotorssilta laakerit ja tiivisteet tilaukseen ja tänään jo sai matkahuollosta noutaa paketin. Vois gigantti ottaa mallia, black fridaynä tilasin onebladen eikä oo vieläkää näkyny. Pääasia, että koneen osat saapu, ihan sama vaikka vähä pultsarilta näyttäski  :D
Nyt vaan kone nippuun ja takas rungon kimppuun.
Otsikko: Vs: SeaBrick (Volvokoneinen vene)
Kirjoitti: juhal - 08.04.2022, 13:04:11
Pientä edistystä.
Moottori kasas ja pitäs olla ok. Virranjakajasta keskipakoennkko jumitettu, kokeillan miten toimii. Uutta dp:tä ja putkee rakennellu, sais rungon oikeinpäin niin sais loppuun.
Iveco egr jäähystä tein moottorille lämmönvaihtimen, pääsi eroon pentalaisesta joka ei sopinu automallin vesipumpun kans.
(https://jhlfin.kuvat.fi/kuvat/IMG_20220306_200338.jpg?img=medium)

Runkoa paklattu, vähä vielä niin sais maalata. Ei mun hermoilla hyvää kyllä saa.
(https://jhlfin.kuvat.fi/kuvat/IMG_20220407_225841.jpg?img=medium)
Otsikko: Vs: SeaBrick (Volvokoneinen vene)
Kirjoitti: juhal - 23.04.2022, 16:58:33
Olis kiva lisätä päivitystä kun olis reilusti olis jotain tapahtunu, mistä ihmiset löytää aikaa?  :D

Tuo kölilinja luikerteli ku käärme, vähäs sitä sain suoristettua. Kaveri kävi laaserin kans ja riittävän suoralta näytti. Pohja paklailtu, hiottu ja pesty. Tallia vähä suojailin, osaksi maalinpölyltä ja osaksi, ettei kaikki pölyt lähtis ruiskulla maalates liikkeelle. Ensviikolla sitte maalia.

(https://jhlfin.kuvat.fi/kuvat/IMG-20220419-WA0005.jpg?img=medium)

(https://jhlfin.kuvat.fi/kuvat/IMG_20220421_190937.jpg?img=medium)
Otsikko: Vs: SeaBrick (Volvokoneinen vene)
Kirjoitti: juhal - 26.04.2022, 21:00:52
Pohja ja kyljet maalattu, täytyypä kannen kans tehdä pohjatöitä vähä tarkemmin.

Kyljis valumia, melko ok. Kyljet maalaan uudestaan samalla ku kannenki. Ei oo pieni autotalli kyllä ruiskumaalaukseen soveltuva  ;D

(https://jhlfin.kuvat.fi/kuvat/IMG_20220426_201148.jpg?img=medium)
Otsikko: Vs: SeaBrick (Volvokoneinen vene)
Kirjoitti: merkku - 26.04.2022, 22:02:10
Kuvassa näyttää kyllä ihan hienosti kiiltelevän.
Otsikko: Vs: SeaBrick (Volvokoneinen vene)
Kirjoitti: juhal - 16.06.2022, 22:39:15
Potkuriakselin kans oli puuhaa, jossain vaiheessa linjaus menny pieleen ja siitä johtuen kumilaakeri ja tiivistemölkkerö kulunu pilalle. Samalla tuli sit tehtyä "paine" laakerointi uusiksi, ei tuo laippalaakeri ollu oikeen siihen tarkotettu. Hain laakeriliikkeestä 2 urasen kuulalaakerin, pesän joutu askarteleen ite.

(https://jhlfin.kuvat.fi/kuvat/IMG_20220614_213741.jpg?img=medium)

Pakoputki on nyt mallia lyhyt, lmbdalle on paikka, mutta toistaseks ei oo mittaria vielä.

(https://jhlfin.kuvat.fi/kuvat/IMG_20220616_205258.jpg?img=medium)

(https://jhlfin.kuvat.fi/kuvat/IMG-20220525-WA0016%20%281%29.jpeg?img=medium)

Kovin hyvää paikkaa en lämmönvaihtimelle keksiny, järkyttävän rumahan se on ja tuo letkusekameteli on mitä on, mutta nyt rupee olee prioriteettinä saada vaan nopeesti kasaan.

(https://jhlfin.kuvat.fi/kuvat/IMG_20220616_205306.jpg?img=medium)
Otsikko: Vs: SeaBrick (Volvokoneinen vene)
Kirjoitti: juhal - 30.06.2022, 00:58:00
No nyt olis vihdoin nipus. Luulin loman alus, että yks talliehtoo nii tää on nipus  ;D No toistasataa tuntia sai kaikkee pientä näpertää ja monta paikkaa pitäs tehdä vielä kunnolla loppuun. Oli vaan pakko päästä jo koittaan.

Jäähdytyspuoli toimii hienosti, eli muutokset ei ainakaa huonontanu. Tyhjäkäynnillä mittari näyttää n.80c vaudis lähtee heti laskemaan, vähä lämpösempänä käy ku ennen, mutta jäähdytysteho riittää.
Välijäähdyttimenä on nyt motonetin 450*300 isolla flektillä

No kas kummaa taas kun on välijäähy kiinni niin yskiminen täyskaasulla jatkuu, ahdot oli 0,7bar. 4000 kierrosta enempää ei ota. Tulpat on kyllä pikimustat, mutta kerkes käydä tyhjää jonki aikaa. Lambdalle olis nyt paikka, mittari vielä ostamatta. Pakosarja kävi aika punasena taas, vht pakosarjamaali pysy onneksi kiinni.

Edit: 1-2 sylinterin tulpat pikimustat 3-4 tumman ruskeet

Ehkä täytyy taas koittaa ilman välijäähdytintä. Jos toimii ilman, niin mitä pirua mä tämän kans teen seuraavaksi keksin?
 Uskoin, että ilma/ilma välijäähyllä olis tuo kondenssivesiongelma ainaki poistunu, ei autois kukaan oo ainakaa moista ongelmaa moittinu.

Voiko tuo nyt kuitenki olla jotain muuta säädöistä johtuvaa? Ilman mitään välijäähdytintä tuota ongelmaa ei oo esiintyny.

Tiedän kyllä, että strömppä ei oo ainakaa nykyään mikää järkevä vaihtoehto, eikä oo tuo 15 asteen kiintee ennakkokaa, silti uskon, että pitäs näinki saada toimimaan.

Huippunopeus oli vain 82km/h tälläkertaa  :'(





(https://jhlfin.kuvat.fi/kuvat/IMG_20220629_212920.jpg?img=medium)
Otsikko: Vs: SeaBrick (Volvokoneinen vene)
Kirjoitti: Ristus - 30.06.2022, 07:03:11
En halua loukata mutta entä jos laukaset römpän vaikka ankkuriksi ja laitat ruiskun tuohon alkasko säädöt saada paremmin?
Projekti on sisi kyllä aivan omaa luokkaansa, tuo enemmän tietämättömän kysymys.
Otsikko: Vs: SeaBrick (Volvokoneinen vene)
Kirjoitti: juhal - 30.06.2022, 17:14:23
En halua loukata mutta entä jos laukaset römpän vaikka ankkuriksi ja laitat ruiskun tuohon alkasko säädöt saada paremmin?
Projekti on sisi kyllä aivan omaa luokkaansa, tuo enemmän tietämättömän kysymys.


En loukkananu  :D Tiedän kyllä, ajattelin että tässä vois toimia, kun ei oo niin väliä toimiiko joka kierrosalueella nätisti, kunhan täyskaasulla edes toimis.

Mutta joo, tarkastelin eileen illalla moottoria yms ja tänään koitin taas. Yskii yskii, bensanpainetta koitin vähä säädellä, mutta ei apua siitä. 3000 kierroksella ajelin kaupungin ympäri ja hienosti meni, siitä jos kaasua paino niin rupes yskii. Kokeilin sitte taas sman tempun, eli välijäähdytin pois välistä. Siihen loppu käyntihäiriöt! 4600 jakso kiertää.

Eli mitähän sitä nyt keksis?  :idiot2:
Onko vikana kondenssivesi vai toimiiko vaan kuumempana paremmin?
Kaasarin kannen ku otti auki niin vesihelmiä kyllä näky taas jäähyn kans. Jos ajattelis sen olevan syy tähän, niin mietin jos tekis painekotelon niin, että kohokammioon paine tulis ennen välijäähdytintä. Sen pitäs ainaki estää veden pääsy neulalle, muuten koneen uksois kyllä pikku pisarat syövän mukisematta.


Otsikko: Vs: SeaBrick (Volvokoneinen vene)
Kirjoitti: Ristus - 30.06.2022, 17:44:03
Virtaako se cooleri oikein? ettei se olis ahdas/tukkeessa?
Otsikko: Vs: SeaBrick (Volvokoneinen vene)
Kirjoitti: juhal - 30.06.2022, 20:05:36
Virtaako se cooleri oikein? ettei se olis ahdas/tukkeessa?

En uskoisi, tuo edellinen on tosiaa se kiinacooleri 450*300 3" lähdöillä. Kahta eri vesi/vesi "cooleria" kokeillu myös ja ne molemmat oli vähä ahtaita ja sama ongelma oli niillä. Vähä ihmetyttä, en oo vastaavasta ongelmasta kuullu.
Otsikko: Vs: SeaBrick (Volvokoneinen vene)
Kirjoitti: laatikkovika - 30.06.2022, 22:00:06
Ettei nuo coolerit jotenkin sotke virtauksia kaasarille?
Kerran turbotettiin 2.8 litranen Capri V6, otettiin ahtimelle molemmilta puolilta pakokaasut, Weberin suorakaiteen muotonen putsari hitsattiin umpeen ja ilmansyöttö sivusta putkella.
Paukuttu pirusti kuin koitti saada toimiin.

Kaverin kanssa kun puoli tuntia tuijoteltiin konetta sain jonkin aivopierun ja purettiin putsarikotelo ja pakotin sen tasasen kannen pulleaksi. Loppu poksuttelut mutta sitten alko vetään imuputken letkunpätkää lyttyyn joka meni vv-suodattimelle mutta se oli helppo hoitaa kun lyhensi jousto-osaa.

Oli muuten melkomoinen turbopotku. :)
Sit joku kölvi osti sen ja tappo ittensä kun lähti käsistä ja veti kallioon. Ei ollu mikään alottelijan auto.

Ps Ei kai kone käy liian kylmänä kun etupään tulpat mustat ja vasta taaempana parempi väri?
Otsikko: Vs: SeaBrick (Volvokoneinen vene)
Kirjoitti: juhal - 04.07.2022, 17:38:28
Ettei nuo coolerit jotenkin sotke virtauksia kaasarille?
Kerran turbotettiin 2.8 litranen Capri V6, otettiin ahtimelle molemmilta puolilta pakokaasut, Weberin suorakaiteen muotonen putsari hitsattiin umpeen ja ilmansyöttö sivusta putkella.
Paukuttu pirusti kuin koitti saada toimiin.

Kaverin kanssa kun puoli tuntia tuijoteltiin konetta sain jonkin aivopierun ja purettiin putsarikotelo ja pakotin sen tasasen kannen pulleaksi. Loppu poksuttelut mutta sitten alko vetään imuputken letkunpätkää lyttyyn joka meni vv-suodattimelle mutta se oli helppo hoitaa kun lyhensi jousto-osaa.

Oli muuten melkomoinen turbopotku. :)
Sit joku kölvi osti sen ja tappo ittensä kun lähti käsistä ja veti kallioon. Ei ollu mikään alottelijan auto.

Ps Ei kai kone käy liian kylmänä kun etupään tulpat mustat ja vasta taaempana parempi väri?


Joo tulipa täs mieleen kans sama. Muutama videopätkä oli koeajolta niin yritin kattoa vähä niin vauhdis näyttää mittari jotain 67-70 asteen luokkaa. Tyhjäkäynnillä pysyy 80 astetta. Termostaatti on se mitä veneis käytetty eli 82c. Ilman välijäähdytintä näytti olevan 74-75.
Otsikko: Vs: SeaBrick (Volvokoneinen vene)
Kirjoitti: R70AWD - 09.07.2022, 10:56:20
Bensahan tuolta taitaa loppua ja yskii sen vuoksi kun menee laihalle. Punanen pakosarja puoltaa asiaa, että käy laihalla ahdoilla. Mites tossa on huomioitu ahtopaine/bensanpaine ?
Normaalisti näissä kaasari turboissa oli ihan oma bensapumppunsa, johon meni ahtopaineletku joka nosti bensanpainetta ahdoilla. Onko tässä joku erillinen bensapumppu ja regu ja meneekö sinne regulle ahtopaine ?

Coolerin kanssa ilmantiheys kasvaa ahtoilman jäähtyessä (enempi happea) ja sillon tarvitaan lisää bensaa. Ilman cooleria ilmantiheys alempi (vähemmän happea) ja se bensa riittää ehkä paremmin, siksi se tuntuu toimivan paremmin.
Pieni vesi ei pitäisi haitata ahdetussa, jäähdyttää vaan paremmin, käytetäänhän sitä vesiruiskujakin, mutta sekin laihentaa seosta jos sitä on liikaa. Reikä coolerin alimmassa nurkassa tai ahtoputkessa heti sen jälkeen pitäisi kyllä poistaa suurimman osan.
Laittaisin sen seosmittarin ja b-painemittarin, niin näkisin vähän mitä siellä tapahtuu kun ongelmat alkaa.
Coolerina käyttäisin ehdottomasti vesitoimista veneessä, ne ovat tehokkaita ja jäähdytysvettä on loputtomiin. Ahtaminen ilman cooleria taas on jokseenkin turhaa hommaa. Se ahtopainelukema kun ei merkitse yksin mitään, vaikka se ahtopainemittarin neula nousisikin komeasti, jos se ahtoilma ei sisällä tarpeeksi happea (ilmantiheys alhainen).

Projektina hyvin mielenkiintoinen, varsinkin kun vanha kaasari turbo. Ruiskulla tietysti etunsa ja epäilemättä saisi pelaamaan, mutta niitä on nykyään kaikilla ihan kaikissa laitteissa. Lisäksi tässä on silti se jokin oma juttunsa. Toivottavasti saat tämän vielä toimimaan  8)
Otsikko: Vs: SeaBrick (Volvokoneinen vene)
Kirjoitti: juhal - 11.07.2022, 11:50:11
Sähköpumppu-välisäiliö-ruiskupumppu ja Malpassin kaasari/turbo säädin on ja bensanpainemittari myös, tosin tuo mittari ei oo tarkotettu ajos käytettäväksi, pitäs parempi laittaa. Nyt olis myös PLX laajakaista lambda. Tänään pitäs tulla lämpösempi termostaattiki joten täytyy käydä kokeilemas taas.
Otsikko: Vs: SeaBrick (Volvokoneinen vene)
Kirjoitti: laatikkovika - 11.07.2022, 13:37:12
 O0 Anna sille hanaa, sääli on sairautta! V:>
Otsikko: Vs: SeaBrick (Volvokoneinen vene)
Kirjoitti: juhal - 11.07.2022, 21:57:54
Testit ajettu, eihän se ny menny niinku strömsös  ;D

Laskupaikan ympärillä pirusti ahvenvitaa, pitää ajaa lujaa yli ettei kaikki oo potkuris, nyt ei sit lähtenykkää kone kiertää heti ja potkuri täynnä. No ajoin rantaan repimään levää pois, ei ylety veneestä käsin millää. Uudesta ajoon eikä kulje vieläkää, yritin ajaa jos sais kierrokset nousemaan. Ei muuta ku takas rantaan, sammutin koneen hyvis ajoi ja hiljaa lipumalla rantaan, enköhän onnistunu silti potkurin saamaan jonku kiven päälle  :buck2:

(https://jhlfin.kuvat.fi/kuvat/IMG_20220711_195726.jpg?img=medium)

No levähään ei tietysti potkurista löytyny, koitin ajaa hetken ja sitte huomasin ahtoputken olevan irti  >:(
No joo, ahtoputki kii ja vetoja, yski taas kovaa, nostin kokeilumieles bensanpaineen 0,4bar ja kulku parani. Kaasupohjas ajaen kiersi taas n4000 ja lambda näytti 12-13 ja nousi hetkittäin 14 ja silloin yskäsee.

(https://jhlfin.kuvat.fi/kuvat/IMG_20220711_213506.jpg?img=medium)

Oikealla B21AT neula, vasemmalla tuo nykysin käytös oleva. Tuo neulahan on pilalle kulunu yläpäästä jo muutenki, mutta en viittiny tota turbon neulaa ruveta ohentamaan, on edes joku vertailukohta. Pitäs tilata uus neula tai vaikka pari, nyt kuitenki ekana koitan ohentaa lisää tota vanhaa ja katotaa mitä tekee.

Potkuri on paikallisella sepällä, keskiviikkona pitäs olla kunnos, ehkä sitte koeajoa jos vain kelit sallii.
Otsikko: Vs: SeaBrick (Volvokoneinen vene)
Kirjoitti: razori - 11.07.2022, 23:50:54
Kaasupohjas ajaen kiersi taas n4000 ja lambda näytti 12-13 ja nousi hetkittäin 14 ja silloin yskäsee.

Sehän nakuttaa  :o lisää ruokaa!
Otsikko: Vs: SeaBrick (Volvokoneinen vene)
Kirjoitti: juhal - 18.07.2022, 23:34:42
Nyt salli kelit taas testiajon, neula on hiottu ohuemmaksi, lambda näytti täyskaasulla 11-12 ja yski jälleen. Pakosarjan tiivisteki rupes vuotaa, taitaa olla laippa kieros. Mulla on vaan omatekonen säätötyökalu neulaan, niin jouduin ottaa männän käteen kaasarista neulan nostoa varten. Neulas oli selvä vesihelmi, en käsitä  :idiot2: No neulan nostin ihan ylös, ei juuri vaikutusta, kai vedän ton neulan niin ohueks ja lyhkäseks kun vaan voi ja koitan vielä. Sitte täytyy ruveta ettii vikaa muualta kaiketi. Ehkä teen tälle koronatestin
Otsikko: Vs: SeaBrick (Volvokoneinen vene)
Kirjoitti: juhal - 20.07.2022, 19:03:28
Perusjuttuja vähä tutkinu, sytkäpuolta vähä tarkastelin, tulpat pitää kyllä vaihtaa varoiks kun on monen moista väärää seosta jo nähny. Johdot on muutaman vuoden ikäset boschilaiset, nkg bpr7es tulpat.

Johdot mittasin:

12.3k
12.5k
13.5k
13.5k
Puolan johto 1k


Puola on vanha bosch, siinäki kaiketi arvot oli ok? 1k ja 7.5k.

Msd blaster 2 puolan meinasin tilata, mutta mahtaako siitä mitää iloa olla.

Otsikko: Vs: SeaBrick (Volvokoneinen vene)
Kirjoitti: laatikkovika - 20.07.2022, 19:14:10
Tulpan johdois melko kovat vastukset jos vielä on R tulpat.
Joku 5-8 vois olla soppeli?.
Otsikko: Vs: SeaBrick (Volvokoneinen vene)
Kirjoitti: juhal - 20.07.2022, 19:42:44
Tulpan johdois melko kovat vastukset jos vielä on R tulpat.
Joku 5-8 vois olla soppeli?.

Aivan, täytyy häpeäksi myöntää, ettei oo tulpanjohtojen vastuksia tms edes tajunnu ajatella. Kattelin uusia johtoja, mutta eipä nois vastuksista hirveesti kerrota, suosituksia? Tietysti tulppienhan ei tarvis olla vastukselliset, ne nyt jokatapaukses pitäis vaihtaa.

Niin ja tosiaan, tuo pakosarja jonka tein liian ohuesta putkesta on kyllä menny vähä muodottomaks liiasta lämmöstä  :2funny: laippa vetäny kieroon ja 10cm halkeema. Eipä ihme jos vähä vuoti. Nämä on pieniä murheita onneksi.

Kohokammionki avasin uteliaisuudesta, nyt ei kyllä vettä näkyny, niinku joskus aikasemmin.
Otsikko: Vs: SeaBrick (Volvokoneinen vene)
Kirjoitti: laatikkovika - 20.07.2022, 21:25:50
Mee varaosatiskille yleismittari taskussa ja pyydä saada mitata vastukset.
Ei tu ylläreitä. ;)
Jos eivät anna niin sano että täytyy mennä hakeen varaosaliikkeestä... :D
Otsikko: Vs: SeaBrick (Volvokoneinen vene)
Kirjoitti: juhal - 27.07.2022, 22:39:13
Noniin! Pitkästä aikaa keli, että pääsi kokeilee.

Nyt on NGK BP7ES tulpat ja neula on ohut ja nousee niin ylös että just pysyy putkes. Ahdot 1bar ja lambda näytti 10-11 välillä sen mitä kerkes kattoa.
Ei yski enää.

Kierrokset jäi 4500 ja vauhti 45,6kn eli noin 85kmh, kaveri tuli kyytiin niin kulki silti saman, ellei jopa vähä enemmän. Painoa pitäis saada taakseppäin.

Oikein pari videotaki jäi muistoksi:

https://youtu.be/Dl3lGJgTEx8 (https://youtu.be/Dl3lGJgTEx8)

https://youtu.be/QwjVAjwjncY (https://youtu.be/QwjVAjwjncY)
Otsikko: Vs: SeaBrick (Volvokoneinen vene)
Kirjoitti: laatikkovika - 27.07.2022, 22:54:14
 O0  Jumankeuta se alkaa kuulostaan jo volvolta. Se oli sit vaan lisää litkua ja kipunaa.
Olin kuulevinani toisessa videossa että löi siiville kun hölläsit, sun pitää laittaa siihen dumppi kosahteleen!

Kylä tuolla jo kerkee.
Otsikko: Vs: SeaBrick (Volvokoneinen vene)
Kirjoitti: juhal - 29.07.2022, 18:06:43
O0  Jumankeuta se alkaa kuulostaan jo volvolta. Se oli sit vaan lisää litkua ja kipunaa.
Olin kuulevinani toisessa videossa että löi siiville kun hölläsit, sun pitää laittaa siihen dumppi kosahteleen!



Kylä tuolla jo kerkee.

Joo sakkaahan tuo aika rajustikki, pitää vähä rääkätä kiinanturboa  :D

Dumppia ei oo vielä.

Vähä tuumaillu, että mihin se vauhti katoaa, cooleri ja lämmönvaihdin tuo kyllä painoa turhan paljo keulaanpäin kun sitä on muutenki jo liikaa. Trimmien säätöä pitäs tehdä kans. Viimekesänä kulki ja kiersi paremmin viimesellä ajolla, silloin oli ahtoja vähä vähemmän ja ennakko saatto olla 20 asteen tuntumas, ihme kyllä en ainakaa kuullu et olis nakuttanu. Eikä kyllä konetta avates näkyny merkkejä. Pakostaki oli myös laihalla, silloin ei viä ollu lambdaa.

Otsikko: Vs: SeaBrick (Volvokoneinen vene)
Kirjoitti: juhal - 08.08.2022, 22:06:21
Taas on testailtu, vielä jonaki päivänä kun vois vaan ajaa eikä testata  ;D

No joo, kaikenlaiset ongelmat vaivaa.

Ensimmäinen: lambda näytti kaasupohjas 10-11 väliä. 2 tulppa on musta, muut suht vaaleita. Johdot melko uudet, mitattu. Tulppia vaihdettu. Pyöriä ja jakajan kansi pitäs olla kunnos.
Kone rupee olee aika loppu kyllä, puristuspaineet 1-4 8.1 - 9.1 - 8.4 - 8.7

Toinen ongelma: strömpän mäntä jumittelee.

Kolmas ongelma: kasasin just uusilla tiivisteillä kaikki ja bensaa vuotaa kaasarin ja painekotelon välistä ja painekotelon kannen välistä. Bensan ei kyllä sielä kuuluis olla ja piti olla bensan kestävää liimaa. Se dumpin puute vois olla syy miks rupes taas vuotaa.

Neljäs:  PLX lambda rupes valittaa wb afr healtia. Anturi on turhan lähellä venttiiliä, kauemmas ei saa.

Edit: kaivoin paperit esille ja sain resetoitua, pitäs olla ok.

Kulku oli pomppivaa kun trimmiä vähä sääti, vene kyllä tykkää olla enemmän ilmas ja vauhtiaki tuli 50.6kn eli 93.7kmh.

Videota koitan saada parempilaatusena, nyt vaan whatsapin heikentämää löytyy.

https://youtu.be/43bOq6iWpOo (https://youtu.be/43bOq6iWpOo)
Otsikko: Vs: SeaBrick (Volvokoneinen vene)
Kirjoitti: juhal - 13.08.2022, 18:08:08
Väsäsin uuden painekotelon kun en saa tota vanhaa tiiviiksi, vääntyny joskus. Rupesin esti vähä liian monimutkasta koteloa tekemään ja siitä tuli susi. Ei muutaku työmaalle romukasaa kattelee uutta värkkiä, löyty sopiva pätkä sitte rhs palkkia joka ei aiva turhan vahvalla seinällä ollu. Kotelon läpi tulee putki kohokammion paineelle, laitetaa vähä dopingia  ;D Eli otan paineen kohokammioon paineputkesta ennen ic:tä, samasta paikasta paineensäätimelle tietysti. Täytyy sanoa, vaikka harmaita hiuksia aiheuttaaki strömppäviritys, niin tämä on oikeestaan aika mielenkiintosta!

(https://jhlfin.kuvat.fi/kuvat/IMG_20220813_175532.jpg?img=medium)

Ekas versios oli pulteille putket, ettei tarvis tiivistää reikiä, tämä on vähä yksinkertasempi. 10mm pultinkannoista sorvasin mutterit johin saa o-renkaat.

(https://jhlfin.kuvat.fi/kuvat/IMG_20220813_155958.jpg?img=medium)

Jos nyt olis tiivis, mäntäki liikkuu nyt hyvin kun käänsi kannen väärään asentoon.
Otsikko: Vs: SeaBrick (Volvokoneinen vene)
Kirjoitti: laatikkovika - 13.08.2022, 18:30:17
90° kansi pielessä?
Mikä siinä niin ahisti? :o
Otsikko: Vs: SeaBrick (Volvokoneinen vene)
Kirjoitti: juhal - 14.08.2022, 18:16:42
90° kansi pielessä?
Mikä siinä niin ahisti? :o

En kyllä keksi mikä, joko toi vika on ollu kauan, mutta en oo huomannu tms. Kannen epätasanen kiristys vissiin saattaa aiheuttaa tota. Mäntä ei laskenu ihan alas asti ja jumitti siihen. Tos asennos liikkuu hyvin, eikai sillä väliä niin oo kunhan liikkuu?
Otsikko: Vs: SeaBrick (Volvokoneinen vene)
Kirjoitti: juhal - 15.08.2022, 11:33:21
Noniin, jotain edistystä! Painekotelo pitää ja nyt meni seokset vahvasti rikkaammalle, eli tuo kohokammion ylipaineistaminen on tehokas tapa! Laskin jo neulaaki, mutta silti mennään paksulla, nyt vois koittaa vakio r-sportin neulaa ja lähtee siitä hieromaan sopivaa jos tarpeen.

Bypassin laitoin kiinni, liian jäykkä jousi, ei tainnu aueta ollenkaa, harmi vaan johki hukannu muut jouset.
Otsikko: Vs: SeaBrick (Volvokoneinen vene)
Kirjoitti: juhal - 17.08.2022, 17:10:22
Koitin vakiolla r-sport neulalla, nyt näytti seokset niin hyvältä eri alueilla ku varmaan voi strömpällä saada, toimii lähestulkoon täydellisesti. 0.8 ahdoilla meni 50.5kn ja 1bar 51.5kn. Tämän kesän ennätys 5kmh olis vielä 100kmh tavotteeseen. Harva kone ei varmaankaa auta asiaan ja ihan tosissaan painoa tarvis saada siirrettyä taakseppäin, on vaan melko hankalaa. Kevyempi kone tietty auttas, tai raakavesijäähdytyksellä sais painoa pois.

Nyt voi olla jo melko tyytyväinen!

Bypassiin löysin toisen jousen, nyt sakkaa ja sitte vasta suhauttaa. Täytyy jousi tilata.

Jos joku on niin tyhmä  ;D, että strömppäturboa vielä rakentelee, niin voin lämpimästi suositella tota kohokammion ylipaineistusta, hyvä lähtökohta ja sitte vasta neulaa hiomaan. Periaattees tostahan vois tehdä jopa säädettävän.
Otsikko: Vs: SeaBrick (Volvokoneinen vene)
Kirjoitti: laatikkovika - 17.08.2022, 17:22:36
Videota ny ku alkaa kulkemaan! *taavih->
Otsikko: Vs: SeaBrick (Volvokoneinen vene)
Kirjoitti: Scraab - 19.08.2022, 12:05:06
Juuri näin! Aika vapaata puuhaa, vähä tuo trafi nykyään häiritsee, mutta sen kans pärjää. Näillä ihan lähivesillä on 2 nopeusrajoituskylttiä joista kumpikaan ei oo lainvoimanen  :D
Eiköhän ne tätäki keksi pian verottaa, täytyy yrittää nauttia joka hetkestä sitä odotelles!

Venevero ei vielä iskenyt, vaikka yritystä siihen on jo ollut. Eiköhän silläkin vielä vajetta yritetä tilkitä, polttoaineen verotus oli hyvä avaus.

Ilmeisesti puuhailet mielenkiintoisen kulkuneuvosi kanssa jossain sisävesillä? Ainakin meillä Raja olisi saapunut paikalle luultavasti heti ensi testeihin. Sisävesiin -tai pääkaupunkiseutuun- viittaa nk merimiestaitojen puuttuminen: aaltoja ja kohellusta satama-alueella. Mahtoiko olla pelastusliivejä, selkäpanssarillisista puhumattakaan?

Omavalmiste on jossain määrin säännelty eikä projektia kannata mennä myymään viiteen vuoteen ensirekisteröinnistä. Huvivenenormisto on hyvä lähdeteos projektin arvioimiseen ja Traficom (https://www.traficom.fi/fi/liikenne/veneily/rakennan-itse-veneeni) antaa hyvät yleisohjeet puuhailuun.

Vesillä nopeusrajoitukset eivät ole yhtä yksiselitteisiä, kuin maanteillä. Merkkejä kannattaa pääsääntöisesti noudattaa, ei epäillä niiden lainvoimaisuutta. Voipi tulla ratsiassa suru.

Surua ja mittavia korvausvelvolvisuuksia voi tulla myös esimerkiksi törmäilystä arvoveneen kylkeen tai jonkun perheBusterin upottamisesta lasteineen. Jos Trafin kanssa pärjää, käräjäoikeudessa voi olla vaikeampaa.

Ilonpilaajan ilmaisia vinkkejä :nohnoh.

Otsikko: Vs: SeaBrick (Volvokoneinen vene)
Kirjoitti: juhal - 22.08.2022, 21:45:24
En puuhastele sisävesillä, vaan saaressa meren ympäröimänä. Liivit luonnollisesti on päällä ja veneestä löytyy lain vaatima varustus, on ihan rekisterissäkin, mutta tarroja ei vielä ole, joutuu vielä maalata.

Eipä tässä kummempaa satama-aluetta ole, mutta ymmärrän pointin. Tällä vaan on pakko lähteä rannasta normaalia kovemmalla vauhdilla, kun heti laiturin jälkeen niin paljo ahvenvitaa. Kokemuksella likimain mahdoton putsata levät potkurista venettä nostamatta. Veneenlaskupaikka laitureiden välissä. Tottakai toisten omaisuutta arvostaen kuljetaan, ne aallot mitä tästä lähtee, on hyvin pientä tämän saaren normikeleihin verrattuna :)

Rajavartiosto on tullu tutuksi, on tässä erilaisilla ja eriskummallisilla veneillä tullu viimeset n20v veneiltyä. Sakkoja ei oo tarvinnu ikinä antaa, eikä nuhdella. Pitivät ennen täälä majapaikkaa, nyt harvemmin näkyy.

Tosiaan, vielä n.3 vuoteen tätä ei saa myydä ilman CE-merkintää. Ei tosin ole tarkotustakaan. Tosin helppo pykälä sinänsä kiertää, jos poistaa rekisteristä ja uus omistaja rekisteröi uudestaan. Erittäin vaikea, ellei mahdoton pitää kirjalla omavalmistetta, kun ei tietysti valmistajan numerosarjoja tms ole olemassa.

Täältä löytyvät 2 nopeusrajoitus kylttiä ei ole trafin hyväksymiä, ns omin lupinensa laitettuja ja toinen vielä vr- rata alueella, kyltin laittaja voisi sakot saada täs tapaukses. Eli tämä sillan kupeessa, kapea silta, eihän tuosta nyt täysiä kukaan muutenkaan kaahaisi, ellei vallan ilman järkeä ajele. Toinen rajoitus löytyy vierasvenesataman kohdilta, jostain syystä tämäkään ei ole lainvoimainen. Tässäki tapaukses luonnollisesti kunnioitetaan muita veneilijöitä. Molempien laillisuudesta on puitu muiden toimesta asiaa ja rajavartiolaitos todennut asian olevan myös näin.

Vaikka saaressa asun, niin hyvin hiljaista on vesillä, mutta jos kanssaveneilijöitä on, silloin myös sen mukaan ajetaan. Jotenki ilmeisesti sain hyvin vastuuttoman veneilijän kuvan annettua, joten pientä lisäselvitystä.
Otsikko: Vs: SeaBrick (Volvokoneinen vene)
Kirjoitti: juhal - 22.08.2023, 08:19:19
Päivitetäänpäs tätäkin!

Eli viime talvena ostin tähän öljysumuilla olevan b230. Talven aikana perus läpikäynti koneelle ja uuden pakosarjan teko.
 Kesällä on muut projektit vieny sen verta aikaa, että vasta viime sunnuntaina pääsi testilenkille. Hyvinhän se toimi, tehoa tuntu olevan, eikä seoksetkaa pahasti pieles.
 Nooooh... Sellasta puolirauhallista sisäänajoa ja vartin jälkeen katos ahdot. Turbosta laakerit hajalla, pakosiivestä pala pois. Kompurasiipi onneksi ehjä.
Tämähän ei ollu millään tavalla yllättävää  ;D Saksasta uus kiinanturbo tulos, eiköhän vielä päästä testaileen.

(https://jhlfin.kuvat.fi/kuvat/IMG_20230820_174152.jpg?img=medium)